"زنی که‌گم کردم "
4.44K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
مصداق حقیقی شراب هرچی کهنه تر گیراتر😍
@adelehz

چه باشد پیشه عاشق

به جز دیوانگی کردن ...

مولانای جان

@adelehz
اگر دیروز را سخت گذراندی
امروز منتظر آرامش و معجزه باش چرا که بعد هر سیاهی یک سپیدی برای طلوع منتظر نشسته ست.
#عادله_زمانی
@adelehz
جهت مروح ساختن جان ❤️
@adelehz
چرا پرسيدن تاريخ تولد زنان تابوست؟
چرا زنان سن و سالشان را پنهان می‌كنند؟
چرا هر شناسنامه زنانه يك راز است؟
چه می‌شود كه زنان منكر بهايی می‌شوند كه بابت عمر پرداخت كرده‌اند؟
چرا ثروتی كه نامش تجربه و سن است، دور انداخته می‌شود؟
چرا هر خطی كه بر پيشانی می‌افتد به جای اينكه ردّی از كمال و بزرگی و پختگی باشد نشانه‌ی نقص و نازيبايی‌ست؟
چرا بايد چاقوهای جراحی صورتم را بشكافند و بتراشند تا باور كنم كه دوست‌داشتنی هستم؟
چرا بايد سوزن‌ها گونه‌هايم را بگزند تا حس كنم زيبايم؟

بگذار من زنی چندهزارساله باشم، بانوی كهنسال سال و ماه، خاتون قرن‌های پياپی.

سن و سالم را دوست دارم، صورتم را، سيرتم را، بودنم را، نبودنم را، چه آنها را كه خداداد است و هديه و ميراث و چه آنها كه برای به‌دست‌آوردنشان كوشيده‌ام.

به مقتضای ديگران، به پسند و خوشايند و تعريف زمانه و اين و آن، به پيروی از مدها و تمايل‌ها و خط‌كش‌ها و ترازوها كم و بيش نخواهم شد، كه آن سنجه و ترازو كه من خود را با آن می‌سنجم و می‌كشم از جنسی ديگر است.

عرفان نظرآهاری
@adelehz
2
دل هر آدمی آسمان است..
هزارکبوترسفیدباچشمهای مرواریدی وسیاه دارد.وهربارکه دلش بگیرد یک کبوتر ازهزار تا پرپرمیزند وتمام میکند.خلاصه انهایی که آسمانشان ساکت وارام ست خیلی وقت است دلشان هرروز میگیرد.
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مهربانی گلی ست که حتی اگر مال تو نباشد زیبایی اش نصیب توهم میشود.
دلت به روزهای مهربان بودن گرم باشد
مهربانی راه شادی را میگشاید.
#عادله_زمانی
@adelehz
از عشق های بارور نشده
از دانه های جوانه نزده محبت
از جرقه های امیدی که دم نگرفت
از تمام نشدن ها روزی عبور میکنیم..
روزی راه رسیدن ها را پیدا میکنیم
شاید کمی دیر اما بی تردید شدنی ست.
#عادله_زمانی
@adelehz

‏من بر سر صلحم

تو چرا جنگ گزینی...

سنایی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نیاید روزی که به شروع کردن روزها بدون تو عادت کرده باشم.
بخند و بتاب و آغاز کن صبحم را...
#عادله_زمانی

@adelehz
بسی گفتند: دل از عشق برگیر
که نیرنگ است و افسون است و جادوست!ولی ما دل به او بستیم و دیدیم،
که این زهر است
اما نوشداروست...

فریدون مشیری
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نفرت خیلی سنگینه
رها کن بره....
@adelehz
کدو نشین نباش
در هر کدوی قلقله زنی پیرزنی اسیر است
پیرزنی که وقتی دختری کوچک بود رفت و در کدو نشست و دیگر هیچ وقت بیرون نیامد

زیرا که جهان بیرون از کدو، پر بود از گرگ و پلنگ و شیر و روباه گرسنه که می خواستند او را بدرند و بخورند.
کدونشینی شاید امنیت بیاورد اما هرگز عز‌ّت نمی آورد.

هر زنی روزی باید خودش از کدوی خویش بیرون بیاید؛ پیش از آنکه کدو بشکند و پیش از آنکه گرگ بگوید:
های پیرزن! من صدای تو را شناختم ،بیا بیرون.

هر زنی باید رو به روی گرگش بایستد و به چشم های او خیره شود و به او بگوید:
من دارم از این راه می روم
و وقتی هم برگشتم نه چاق می شوم و نه چله
و نه به تو اجازه می دهم که مرا بخوری
از سر راه من برووو کنار .

عرفان نظرآهاری
@adelehz

‌بنواز مرا که بی تو برخاست

چون چنگ ز هر رگم فغانی

عطار

@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
یک روز تابستانی دیدمت
میان همهمه ی یک خیابان شلوغ خجل بودی اندکی کم حرف
کارت داشتم .با دقت به حرفهایم گوش میدادی میان حرفهایم مرتب فامیلت را صدا میزدم .اقای فلانی اینطور نشود آقای فلانی ان طور نشود لطفا اینطور این کار پیش برود و...
اقای فلانی من در سکوت به حرفهایم گوش میداد.
تو مرا نمیشناختی نمیدانستی میان حرف زدن عادت دارم گاهی یک حرف خنده دار بزنم و ارام بزنم زیر خنده با خنده ام توام میخندیدی...
گرم بود تابستان بود بااینکه عصر تابستانی بود اما کمی هوا خنک تر بود اواخر تابستان خورشید دیگر قدرت روزهای اول را ندارد کمتر انتقام میگیرد از زمین ..
آن روز کلی برایت سخنرانی کردم و کلی به حرفهایم گوش داده بودی البته من هم شنوننده بودم اما خوب خودت که بهتر میدانی من همیشه حرفی برای گفتن پیدا میکنم همیشه حرفی برای گفتن دارم حتی برای تویی که بار دوم بود دیده بودمت ...
آقای فلانی عزیزم حالا مدتها از آن روز گذشته من کلی بزرگ تر شدم .چند روز پیش یکی از اشنایان مشترکمان مرا دید پرسید چقدر تغییر کرده ای گفتم چطور؟ میگفت پخته تر شده ام میگفت دیگر صورتت بچه گانه نیست ... در دلم اضافه کردم دیگر بزرگ شده ام.
بعد ان روز بارهای بار دیگر هم برایت سخنرانی کردم و خندیدم و تورا به خنده انداختم اما...
اما هیچ خنده ای باقی نماند و هیچ حرف قشنگی ابدی نشد بین مان ...
بعد مدتها شاید بار دیگر ببینمت شاید اواخر این تابستان بازهم چیزی عوض شود اما نمیدانم چرا حس میکنم دیگر آن حال خوش و سرمستانه کودکانه ام تکرار نمی شود ..
راستش را بگویم رفیق جان مهربانم حس میکنم دیگر بزرگ شده ام
و خودت که میدانی دنیای آدم بزرگها جای قشنگی نیست...
#عادله_زمانی
@adelehz