המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
8 subscribers
78 photos
33 videos
חדשות ועדכונים מהמזרח התיכון במיקוד על איראן
Download Telegram
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
עראקצ׳י: ההחלטה בעניין מצר הורמוז היא בידי איראן ועומאן — אך נתייעץ גם עם מדינות האזור. איראן ועומאן, כשתי המדינות השוכנות לחופי מצר הורמוז, מחזיקות בזכות טבעית להתייעץ זו עם זו בנוגע לניהול המצר ולניהול תנועת כלי השיט בו, ולקבל החלטות יחד. זה בדיוק מה שאנחנו…
עראקצ'י:
יש לנו יחסים ידידותיים ויחסי אחווה עם עומאן. גם במלחמה האחרונה לא נגרם שום נזק לעומאן, מלבד אירוע אחד או שניים, שבמקורם היו או טעות או אי הבנה. יש לנו קשרים קרובים מאוד, ובמיוחד בנוגע למצר הורמוז — אנו נמצאים כעת בהתייעצות משותפת.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן: “כל הטילים היו מוכנים; אם ישראל הייתה נעה לדאחיה — צפון ישראל היה הופך לגיהינום. האצבע עדיין על ההדק”

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, מספר הערב על האולטימטום לתקוף את ישראל עם לא תחדל מתקופותיה בלבנון:

"כל הטילים שלנו היו מוכנים. היה מספיק שהם (ישראל) ינועו לעבר הדאחיה — והיינו הופכים את צפון ישראל לגיהינום, פי כמה וכמה ממלחמת 40 הימים.

אני מדגיש שוב: תסוגו מלבנון מהר ככל האפשר ותפסיקו מהר ככל האפשר את הרג העם.

אם הם יבצעו הפרה נוספת כלשהי, ידנו על ההדק. אנחנו רואים בהפסקת האש בלבנון חלק בלתי נפרד מהפסקת האש של איראן עצמה.

אני מקווה שארצות הברית תתעשת בהקדם.

על הסיבות להגן על חזבאללה ולבנון:

1. ראינו את ההקרבה של חזבאללה במלחמת 40 הימים. חזבאללה הוא בעל ברית שלנו, ועלינו להגן עליו.

2. הפסקת האש בלבנון הייתה חלק מהדיונים שלנו על הפסקת האש עם ארה"ב והם קיבלו את זה.

3. העם הלבנוני הוא עם מוסלמי. במשך יותר מ-40 שנה השקענו שם ולא יכולנו לוותר על ההשקעה שלנו.

4. הם ניסו, באמצעות הפעלת לחץ על לבנון, לגרום לנו למהר ולקבל את התנאים שלהם באיראן".
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
עראקצ'י: יש לנו יחסים ידידותיים ויחסי אחווה עם עומאן. גם במלחמה האחרונה לא נגרם שום נזק לעומאן, מלבד אירוע אחד או שניים, שבמקורם היו או טעות או אי הבנה. יש לנו קשרים קרובים מאוד, ובמיוחד בנוגע למצר הורמוז — אנו נמצאים כעת בהתייעצות משותפת.
עראקצ׳י על המנהיג שלא נראה בפומבי: “הקשר איתו רציף, הוא שולט לחלוטין בעניינים”

"אייתוללה מוג'תבא ח'אמינאי הוא מנהיג איראן כיום, ויש לו נוכחות קרובה ומשפיעה מאוד בתהליך ההתפתחויות במדינה. הוא מחזיק לחלוטין במושכות העניינים. לנוכח שיקולי הביטחון, גורמי הביטחון לא ממליצים להרחיב בשלב זה את הופעותיו הפומביות".

"עם זאת, הקשר שלנו איתו מתקיים באופן רציף ומתמשך, והנחיותיו מגיעות אלינו בזמן המתאים ומיושמות בקפידה. כמו כן, קיימת במדינה הסכמה לאומית סביב הנהגתו. לדעתי, זהו אחד ממוקדי החוזק הנוכחיים של המדינה, משום שלא נוצר שום שיבוש בהנהגת המדינה. מידת האהבה והתמיכה שהעם הפגין כלפי המנהיג השהיד ניכרת כיום גם כלפי המנהיג החדש. נוסף על כך, רמת הציות וההיענות להנהגה, וכן רמת הניהול והתבונה שהיו קיימות בעבר, נמשכות כיום באותו אופן".
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
יועצו הצבאי של מנהיג איראן: “כל הטילים היו מוכנים; אם ישראל הייתה נעה לדאחיה — צפון ישראל היה הופך לגיהינום. האצבע עדיין על ההדק” מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, מספר הערב על האולטימטום לתקוף את ישראל עם לא תחדל מתקופותיה בלבנון: "כל הטילים שלנו…
עוד ממוחסן רזאא'י:

ייתכן שסטירה נוספת בדרך. כדי להעמיד את ישראל וארה״ב במקומן אם ארה"ב לא תפעל בתבונה, היא תחטוף סטירה חזקה.

טראמפ מדי פעם “מדליק זיקוקים” כדי להפעיל לחץ על איראן, אבל אנחנו נגיב.
תקפו לנו (שלשום) ראדאר באי קשם וספינה, ובתגובה תקפנו בצורה עוצמתית עם טילים וכטב"מים את כווית, בחריין והאמירויות.

מצור ימי זה לא דיפלומטיה אלא מלחמה.
מצר הורמוז פתוח למסחר — לא לנוכחות צבאית.

אם האמירויות וכווית משתפות פעולה עם הציונים, עליהן למסור את אבו דאבי והאי בוביאן לסעודיה ולעיראק.

בטיוטה הנוכחית (של מזכר ההבנות) קיימות עמימויות שיש להבהיר.
רויטרס: פעילות טעינת הנפט בנמל אל-פחל בעומאן הופסקה בעקבות פיצוץ — ככל הנראה כתוצאה מתקיפת כטב״ם.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ע'ולאם רזא קאסמיאן, דרשן בטלוויזיה הממלכתית, התבטא אתמול נגד משא ומתן:

"כל מי שמנהל משא ומתן אינו בוגד, אך הוא בוודאות לא מאמין בחוקי האלוהי.

שכן, על פי הקוראן, "אם אתם רוצים להגיע לשלום — הילחמו". הדרך להשגת שלום אמיתי עוברת רק דרך עמידה איתנה ומלחמה".


באיראן לא ניתן לנהל מדיניות חוץ וביטחון, ובוודאי שלא משא ומתן עם ארה"ב, ללא אישורו של המנהיג העליון. לכן, אף שקאסמיאן אינו אומר זאת במפורש, דבריו יכולים להתפרש כביקורת עקיפה על עצם ההנחיה לקיים מגעים. זו ביקורת המשקפת את הלך הרוח בקרב חוגים אולטרה־שמרניים בממסד הדתי והפוליטי באיראן, הרואים במשא ומתן לא רק טעות מדינית, אלא גם סטייה מן ההיגיון הדתי-מהפכני של עמידה והתנגדות.

אגב, אותו קאסמיאן נעצר במאי בשנה שעברה בסעודיה לאחר שגידף בעת שהותו במכה את בית המלוכה הסעודי ואיחל לנפילתו.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
סגן שר החוץ האיראני: התקדמנו מאוד בנוסח ההסכם — אך איראן דורשת שחרור מיידי של מחצית מהנכסים המוקפאים

כאזם ע'ריב-אבאדי, סגן שר החוץ האיראני לעניינים משפטיים, אמר כי בכל הנוגע לנוסח ההסכם, הצדדים הגיעו לשלב מתקדם מאוד. לדבריו, סוגיות הסרת הסנקציות והנושאים הקשורים לגרעין יידונו בשלב השני של המשא ומתן.

ע'ריב-אבאדי הדגיש כי איראן מתעקשת ש-50% מן הכספים המוקפאים יועמדו לרשותה מיד עם חתימת מזכר ההבנות, ואילו יתרת הסכום תועבר בתוך חודש או חודשיים.

לדבריו, טהראן תראה את הטקסט כסופי רק אם כל האינטרסים והשיקולים שלה ייכללו בו במלואם. אחד התנאים המרכזיים לכך הוא סיום קבוע ומיידי של המלחמה בכל החזיתות — כולל לבנון.
נתוני האינפלציה בחודש האחרון מצביעים על החרפה משמעותית במשבר הכלכלי באיראן.

לפי הלמ"ס האיראנית, האינפלציה החודשית הגיעה ל-8.8%, האינפלציה p2p חצתה את רף 83% והגיעה ל-83.9%, והאינפלציה השנתית עלתה ל-57.7%. זאת, לעומת נתון נמוך יותר שפרסם הבנק המרכזי — 53.9% — פער של כמעט ארבע נקודות אחוז בין שני הגופים.

המשמעות של אינפלציה p2p בשיעור כזה היא שסל מוצרים ושירותים זהה עלה באורדיבהשת 1405 (מאי 2026) בממוצע כמעט 84% יותר מאשר באותו חודש בשנה שעברה. כלומר, מדובר בשחיקה חדה מאוד בכוח הקנייה של משקי הבית.

נקודה חשובה נוספת היא שהפעם ההתייקרות אינה מוגבלת רק למזון. לפי הנתונים, האינפלציה החודשית במוצרים שאינם מזון ובשירותים הגיעה ל-9.5%, לעומת 8% במזון, משקאות וטבק. המשמעות היא שהלחץ האינפלציוני מתרחב גם לתחבורה, בריאות, שירותים ועלויות חיים רחבות יותר — ולכן פוגע לא רק בשכבות החלשות, אלא גם במעמד הביניים.

בולט במיוחד תחום התחבורה, שבו נרשמה עלייה חודשית של 20.2% — הנתון הגבוה ביותר מבין הקבוצות המרכזיות.
סגן יו"ר הפרלמנט האיראני, חאג’-באבאא'י:

בכל פעם שמופעל לחץ על האמריקאים ועל ישראל הם תוקפים את חזבאללה. הודענו שאם תקיפותיהם לא ייפסקו — נתקוף, ומצד שני נסגור גם את מצר באב אל-מנדב.

טראמפ פחד שתהיה לנו פצצת אטום, אבל הוא לא הבין שפצצת האטום החזקה ביותר שלנו היא מצר הורמוז.

אנחנו נמנים בין המעצמות הבין-לאומיות. העשרת אורניום היא זכותנו ולעולם לא תהיה נתונה למשא ומתן.
ישראל שלחה בחשאי יחידות מיוחדות לאזרבייג׳אן במהלך המלחמה עם איראן

לפי דיווח של CNN, המתבסס על ארבעה מקורות יודעי דבר, ישראל שלחה במהלך המלחמה עם איראן יחידות צבא ומודיעין מיוחדות לאזרבייג׳אן.
על פי שניים מן המקורות, הכוחות פעלו מכמה נקודות בדרום אזרבייג׳אן, סמוך לגבולה הצפוני של איראן. אחת הנקודות הייתה במרחק של כ־97 ק״מ בלבד מתבריז — עיר שהותקפה על ידי ישראל במהלך המלחמה.

אזרבייג׳אן דחתה את הדיווח בתוקף. דובר שגרירות אזרבייג׳אן בארה״ב מסר ל־CNN כי באקו דוחה “טענות חסרות בסיס” שלפיהן נעשה שימוש בשטחה לצורך פעולות נגד מדינות שלישיות.
מחווה ראשונה של מנהיג איראן החדש: חנינה והקלה בעונשם של יותר מ-2,000 מורשעים

מנהיג איראן, מוג׳תבא ח'אמינאי, אישר לרגל חג ע'דיר ח'ם חנינה, הקלה או המרת עונש ליותר מ-2,000 מורשעים.

המהלך אושר בעקבות בקשתו של ראש הרשות השופטת, ע'ולאם-חוסיין מוחסני אז'האי, וכלל מורשעים מבתי המשפט הכלליים והמהפכניים, מהמערכת השיפוטית של הכוחות המזוינים ומרשות הענישה הממשלתית.

מדובר באחת המחוות הציבוריות הראשונות של המנהיג החדש מאז בחירתו, והיא משתלבת בניסיון המשטר להציג רציפות שלטונית, סמכות מוסדית ומחוות פיוס מוגבלות סביב חגי הדת המרכזיים.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
חאג' עלי אכברי, דרשן יום השישי של טהראן:

"שלטון חכם ההלכה הוא המתנה של חג ע'דיר (בו מוחמד בחר בעלי כיורשו) לעידן ההיעדרות של האמאם הנעלם (שיחזור באחרית הימים) והוא המרפא למאמינים".

שאלה: מה המרפא למאמינים בזמן ההיעדרות של חכם ההלכה עצמו?
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
חאג' עלי אכברי, דרשן יום השישי של טהראן: "שלטון חכם ההלכה הוא המתנה של חג ע'דיר (בו מוחמד בחר בעלי כיורשו) לעידן ההיעדרות של האמאם הנעלם (שיחזור באחרית הימים) והוא המרפא למאמינים". שאלה: מה המרפא למאמינים בזמן ההיעדרות של חכם ההלכה עצמו?
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
תחושת ההצלחה באיראן מעצירת הפעולה הישראלית בדאחיה

דרשן יום השישי של טהראן:
"הגענו למצב שבו בהודעה אחת של מפקדת ח'אתם אלאנביאא' (המטכ"ל האיראני), ארה"ב משכה ברצועה של הכלב המשוגע שלה (ישראל).

כשמפקדת ח'אתם מפרסמת הודעה, האויבים שלנו רועדים. האויב יודע שזו אינה רק התפארות ריקה. עברנו מטילים מדויקים להודעות מדויקות.

אנחנו נמצאים כעת בנקודה כזו — וגם הם עצמם יודעים שאם יעשו טעות כלשהי, ניפול עליהם בעוצמה כזו, והטילים המדויקים שלנו ימיטו עליהם חורבן כזה, שהם לא ישכחו זאת לעולם".

שימו לב לכך שלכל אורך הנאום ידו השמאלית אוחזת בקלצ'ניקוב — מחווה מוכרת בדרשות יום שישי באיראן, שנועדה לשדר לוחמנות, מוכנות לעימות וחיבור בין הבמה הדתית לבין שפת המאבק הצבאי.
איראן מכחישה: לא הסכמנו להעביר אורניום מועשר למדינה שלישית

גורם איראני המקורב לצוות המשא ומתן דחה את דיווח אל־ערביה, שלפיו טהראן הסכימה להעביר חלק ממלאי האורניום המועשר שלה למדינה שלישית שתוסכם על הצדדים.

בשיחה עם סוכנות פארס טען הגורם כי סוגיות הגרעין כלל אינן עומדות כעת על סדר היום של המו״מ, והדיון בהן נדחה לשלבים הבאים. לדבריו, נושא העברת מלאי האורניום “אינו נמצא בסדר היום הנוכחי”, ובשלב זה על ארה״ב לבצע צעדים ברורים ומחייבים ולהגיע עם איראן להסכמות סופיות בכמה סוגיות יסוד.
אמיר חוסיין סאבתי, חבר הפרלמנט האיראני:

על איראן לתת את הסטירה הראשונה לאויב ולתקוף את ארצות הברית במכות מקדימות ומרתיעות.

לדבריו, ארצות הברית תפתח במוקדם או במאוחר מלחמה קשה יותר, ולאחר המונדיאל “תתקוף אותנו בעוצמה רבה יותר ותהפוך את המדינה לעזה שנייה”.

הוא הוסיף כי במשא ומתן באסלאמאבאד נעשו טעויות שחרגו מהקו האדום של מנהיג איראן, אך לדבריו הן נעצרו לאחר שניתנה אזהרה.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איראן ממשיכה לעשות שרירים במפרץ וטוענת כי ירי אזהרה של טילים וכטב״מים הבריח משחתות אמריקאיות מים עומאן

דוברות צבא איראן הודיעה כי חיל הים של הצבא הסדיר ביצע ירי אזהרה לעבר משחתות אמריקאיות, במסגרת מה שתואר כתגובה ל“הטרדות ימיות” ולפגיעה בכלי שיט מסחריים ומכליות איראניות.

לפי ההודעה, לאחר ירי אזהרה באמצעות טילי שיוט מסוג קאדיר וכטב״מי תקיפה חדשים מסוג “שהיד דנא”, המשחתות האמריקאיות DDG-103 ו־DDG-87 עזבו את ים עומאן לכיוון האוקיינוס ההודי.

באיראן טוענים כי בעקבות הפעולות האחרונות נאלצה גם אוניית התקיפה האמפיבית נושאת המסוקים טריפולי לעזוב את ים עומאן. עוד נמסר כי אף שספינות אמריקאיות התרחקו מטווח הטילים שבהם נעשה שימוש, אם יהיה צורך חיל הים האיראני יעשה שימוש בטילים בעלי טווח ארוך יותר.
סוכנות הידיעות האיראני תסנים ,המזוהה עם משמרות המהפכה, "חושפת, מפי מקור ביטחוני המזוהה עם ציר ההתנגדות, על קשרים לכאורה בין אנואר קרקאש, יועצו של נשיא איחוד האמירויות, לבין המוסד ומנגנוני ביטחון ישראליים.
לפי הדיווח, המוסד הקים בעבר חברה בכיסוי של “אנרגיות מתחדשות”, שפעלה גם באבו דאבי ושימשה לכאורה מסגרת לקיום פגישות בין קרקאש לבין גורמים ישראליים.

עוד נטען כי בכירים באמירויות — בעיקר באבו דאבי — ידעו על אופייה האמיתי של החברה, בעוד שהדבר הוסתר מהציבור ומחלקים מן המערכת הפוליטית באיחוד.

על פי המקור, דרך אותה חברה הוקמה בתחילה רשת של 17 דמויות אמירתיות משפיעות, בהן שייח’ים וסוחרים, שהתרחבה בהמשך. בשלב מאוחר יותר, כך נטען, קרקאש סייע לישראלים באיתור פעילות מסחרית איראנית באמירויות והעברתה למוסד, כאשר בתמורה הובטח לאמירויות מידע על תימן. לפי תסנים, המידע על הפעילות האיראנית הועבר בהמשך גם למשרד האוצר האמריקאי.
חסן עאמלי, נציג מנהיג איראן ודרשן יום השישי בארדביל:

"באמצעות נסיגות חוזרות ונשנות ובאמצעות שינוי הטון שלו, טראמפ למעשה מרים דגל לבן. ניצחון כלכלי, פוליטי וצבאי נמצא בפתח.

המלחמה האחרונה הביכה רבים וחשפה אותם בקלונם: כמה מהשליטים האסלאמיים, הווהאבים (הסעודים), ארה"ב וישראל, וכן המלוכנים (תומכי פ'הלווי) — כולם הובכו מאוד".
ישנו שיח בערוצי טלגרם איראניים כי בקרוב ימונה שר הגנה חדש.

השמועות מדברות כי מי שימונה יהיה ח'וגתאללה קוריישי (האדום התחתון) שמשמש כיום כראש אגף התיאום במשמרות המהפכה ובעבר שימש כסגן שר ההגנה.

עד כה, משמש מג'יד אבן-אלרזא (האדם העליון) כמ"מ שר ההגנה, מאז חוסל שר ההגנה הקודם במכת הפתיחה של 'שאגת הארי'.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
הכטב"מ המתאבד החדש של צבא איראן - שהיד דאנא - בעל מנוע סילון.
בתמונות: כטב"מים ממשפחת “אומיד” בעלי מנוע בוכנה, השייכים ליחידת הכטב"מים של חיל היבשה של צבא איראן. לפי הנטען באיראן, ישנו ייצור המוני שחהם בשנתיים האחרונות שנמשך גם כעת.

ע"פ האיראנים, הכטב"מ מסוג 'שהיד דאנא' ששוגר ע"י חיל הים של צבא איראן לעבר המשחתות האמריקאיות, הוא למעשה גרסת מנוע סילון של כטב"מ ה'אומיד'.

לפי האיראנים בתכנון ה'אומיד' נעשה שימוש בהשראה מכטב"מ ההארופ הישראלי.