המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
8 subscribers
78 photos
33 videos
חדשות ועדכונים מהמזרח התיכון במיקוד על איראן
Download Telegram
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
היום ציינו באיראן את יום ע'דיר ח'ם, אבל מה זה היום הזה? ע'דיר ח'ם הוא אחד האירועים המכוננים והרגישים ביותר בזיכרון הדתי-פוליטי של האסלאם, ובעיקר של האסלאם השיעי. לפי המסורת, האירוע התרחש בשנת 632 לספירה, זמן קצר לפני מותו של הנביא מוחמד, לאחר חזרתו מעליית…
לעומת זאת, במסורת הסונית האירוע מוכר, אך בדרך כלל אינו מתפרש כמינוי פוליטי מחייב של עלי ליורש הנביא. סונים רבים רואים בדברי מוחמד ביטוי להערכתו לעלי, להדגשת מעמדו ולקריאה לאהוב ולכבד אותו, אך לא כהוראה ברורה להעברת ההנהגה לידיו לאחר מות הנביא. לכן ע'דיר ח'ם הפך לאחד הצמתים המרכזיים שבהם מתבטא ההבדל בין התפיסה השיעית לתפיסה הסונית בנוגע לשאלת ההנהגה אחרי מוחמד.

באיראן, שהיא מדינה שיעית, חג ע'דיר ח'ם מקבל משמעות רחבה הרבה יותר מאירוע דתי בלבד. הוא מוצג כיום שבו הושלמה הדת באמצעות מינוי הנהגה אלוהית נכונה, ולכן הוא קשור ישירות לרעיון של סמכות דתית, הנהגה פוליטית ונאמנות לשרשרת האמאמים. ברפובליקה האסלאמית, החג משמש גם לחיזוק רעיון ולאית-פקיה — שלטון חכם ההלכה — משום שהמשטר מציג את המנהיג העליון כהמשך רעיוני של הנהגת האמאמים בתקופת ההיעדרות של האמאם השנים־עשר.

לכן כאשר בכירים איראנים מזכירים את ע'דיר ח'ם, הם אינם מדברים רק על חג דתי. הם משתמשים באירוע כדי להדגיש נאמנות להנהגה, המשכיות מהנביא לעלי, מהאמאמים לחכמי הדת, ומהם למנהיג העליון של איראן. במובן הזה, ע'דיר ח'ם הוא גם סמל דתי, גם זיכרון היסטורי, וגם כלי פוליטי-אידיאולוגי מרכזי בשפה של הרפובליקה האסלאמית.

בתמונה: שחזור האירוע בו בחר מוחמד בעלי כיורשו, היום באי קשם בדרום איראן.
רויטרס: יצוא הנפט האיראני צנח לשפל של שש שנים בעקבות המצור הימי האמריקאי

לפי דיווח של רויטרס, יצוא הנפט הגולמי והקונדנסט של איראן נפל בחודש מאי לרמה הנמוכה ביותר זה לפחות שש שנים, אל מתחת ל־300 אלף חביות ביום. על פי נתוני Vortexa, היצוא האיראני עמד במאי על כ־209 אלף חביות ביום בלבד, לעומת 1.34 מיליון חביות ביום באפריל וכמעט 1.9 מיליון במרץ. הירידה מיוחסת בעיקר למצור הימי האמריקאי, שהחל ב־13 באפריל, ולחשש של בעלי אוניות, מפעילים, חברות ביטוח וצדדים מסחריים לפעול בסביבה הביטחונית הנוכחית סביב נמלי איראן ומצר הורמוז.

גם לפי נתוני Kpler נרשמה ירידה חדה, עם יצוא של כ־260 אלף חביות ביום במאי — גם כן שפל של שש שנים. במקביל, מלאי הנפט האיראני המאוחסן בים ירד מכ־190 מיליון חביות בסוף אפריל לכ־147 מיליון חביות, כאשר חלק ניכר ממנו עדיין תקוע באזור המפרץ וים עומאן. לפי Kpler, אם המצור יימשך עוד כחודשיים, איראן עלולה למעשה להישאר ללא נפט זמין לייצוא לסין, הקונה המרכזית שלה. גם יבוא הנפט האיראני לסין ירד במאי ל־1.1 מיליון חביות ביום — הרמה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2025.
דובר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, אבראהים רזאא'י:

"איראני בארצות הברית נעצר באשמת אספקת ציוד צבאי וגרעיני לאיראן. את אותו יחס יש להחיל גם על מלכי האזור והדיקטטורים שלו (מנהיגי מדינות המפרץ), באשמת מימון וסיוע צבאי לארצות הברית ושיתוף פעולה עם האויב במלחמה נגד איראן".
גורם אמריקאי לאל-ג'זירה:

הפסקת האש עם איראן עדיין בתוקף, אך ארצות הברית תמשיך להגן על כוחותיה ולהמשיך באכיפת המצור על נמלי איראן.

קיים נתיב שיט חופשי דרך מצר הורמוז, אך ההחלטה אם לעבור בו או לא תלויה בכלי השיט עצמם.
מאז כניסת הפסקת האש עם איראן לתוקף ב-8 באפריל, עברו במצר הורמוז כמעט 1,000 כלי שיט.
התמונה האחרונה של חאג'י-זאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, שצולמה בערב חג ע'דיר ח'ם בשנה שעברה.

כמה שעות לאחר מכן הוא חוסל במכת הפתיחה של 'עם כלביא'.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן:
"מוטב שארה"ב תשלם מהר יותר את זכויות העם האיראני"

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, נשאל היום ע"י כתב הטלוויזיה הממלכתית אם הם מחכים לאור ירוק מצד האמריקאים.

בתגובה ענה רזאא'י:
"היום דווקא ארה"ב היא שמחכה לאור ירוק מאיראן, ואנחנו, כל עוד לא נקבל את כל זכויותינו, לא ניתן אור ירוק לאף אחד.

ארה"ב סתם מפרפרת ומתאמצת לשווא. ככל שתשלם מהר יותר את זכויות העם האיראני, כך הדבר יסתיים לטובתה".
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ׳י:

ייתכן שהסיבה המרכזית לבעיה ביחסי איראן עם איחוד האמירויות היא נוכחות ישראל.

במהלך המלחמה האחרונה היו בידינו ראיות רבות לכך שארצות הברית ו“ישראל” השתמשו במרחב האווירי ובשטחה של איחוד האמירויות נגדנו.

קיימים מסמכים וראיות המראים כי גם איחוד האמירויות עצמה השתתפה לעיתים בפעולות צבאיות נגדנו.

ממשלת איחוד האמירויות כוננה יחסים עם “ישראל”, ויש ביניהן קשרים פוליטיים, מסחריים וכלכליים קרובים מאוד.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ׳י: ייתכן שהסיבה המרכזית לבעיה ביחסי איראן עם איחוד האמירויות היא נוכחות ישראל. במהלך המלחמה האחרונה היו בידינו ראיות רבות לכך שארצות הברית ו“ישראל” השתמשו במרחב האווירי ובשטחה של איחוד האמירויות נגדנו. קיימים מסמכים וראיות המראים…
עראקצ׳י:
ההחלטה בעניין מצר הורמוז היא בידי איראן ועומאן — אך נתייעץ גם עם מדינות האזור.

איראן ועומאן, כשתי המדינות השוכנות לחופי מצר הורמוז, מחזיקות בזכות טבעית להתייעץ זו עם זו בנוגע לניהול המצר ולניהול תנועת כלי השיט בו, ולקבל החלטות יחד. זה בדיוק מה שאנחנו עושים כעת.

המאמץ שלנו ושל ידידינו בעומאן הוא שכל פעולה שתינקט לניהול מצר הורמוז תהיה תואמת לחלוטין את המשפט הבין־לאומי. ננהל את המצר ונעצב את ההסדרים בו על בסיס כללי המשפט הבין־לאומי.

אנחנו וידידינו בעומאן מדגישים כי יש לקיים התייעצויות עם המדינות שנמצאות סביב המצר, כלומר מדינות האזור שמצר הורמוז חשוב להן, ולחשוב יחד על ניהולו. אך בסופו של דבר, ההחלטה תתקבל בין איראן לעומאן. מטרת ההחלטה שלנו היא להבטיח מעבר בטוח לכל כלי השיט, כך שהתנועה תתנהל באופן תקין וללא בעיות.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
עראקצ׳י: ההחלטה בעניין מצר הורמוז היא בידי איראן ועומאן — אך נתייעץ גם עם מדינות האזור. איראן ועומאן, כשתי המדינות השוכנות לחופי מצר הורמוז, מחזיקות בזכות טבעית להתייעץ זו עם זו בנוגע לניהול המצר ולניהול תנועת כלי השיט בו, ולקבל החלטות יחד. זה בדיוק מה שאנחנו…
עראקצ'י:
יש לנו יחסים ידידותיים ויחסי אחווה עם עומאן. גם במלחמה האחרונה לא נגרם שום נזק לעומאן, מלבד אירוע אחד או שניים, שבמקורם היו או טעות או אי הבנה. יש לנו קשרים קרובים מאוד, ובמיוחד בנוגע למצר הורמוז — אנו נמצאים כעת בהתייעצות משותפת.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן: “כל הטילים היו מוכנים; אם ישראל הייתה נעה לדאחיה — צפון ישראל היה הופך לגיהינום. האצבע עדיין על ההדק”

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, מספר הערב על האולטימטום לתקוף את ישראל עם לא תחדל מתקופותיה בלבנון:

"כל הטילים שלנו היו מוכנים. היה מספיק שהם (ישראל) ינועו לעבר הדאחיה — והיינו הופכים את צפון ישראל לגיהינום, פי כמה וכמה ממלחמת 40 הימים.

אני מדגיש שוב: תסוגו מלבנון מהר ככל האפשר ותפסיקו מהר ככל האפשר את הרג העם.

אם הם יבצעו הפרה נוספת כלשהי, ידנו על ההדק. אנחנו רואים בהפסקת האש בלבנון חלק בלתי נפרד מהפסקת האש של איראן עצמה.

אני מקווה שארצות הברית תתעשת בהקדם.

על הסיבות להגן על חזבאללה ולבנון:

1. ראינו את ההקרבה של חזבאללה במלחמת 40 הימים. חזבאללה הוא בעל ברית שלנו, ועלינו להגן עליו.

2. הפסקת האש בלבנון הייתה חלק מהדיונים שלנו על הפסקת האש עם ארה"ב והם קיבלו את זה.

3. העם הלבנוני הוא עם מוסלמי. במשך יותר מ-40 שנה השקענו שם ולא יכולנו לוותר על ההשקעה שלנו.

4. הם ניסו, באמצעות הפעלת לחץ על לבנון, לגרום לנו למהר ולקבל את התנאים שלהם באיראן".
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
עראקצ'י: יש לנו יחסים ידידותיים ויחסי אחווה עם עומאן. גם במלחמה האחרונה לא נגרם שום נזק לעומאן, מלבד אירוע אחד או שניים, שבמקורם היו או טעות או אי הבנה. יש לנו קשרים קרובים מאוד, ובמיוחד בנוגע למצר הורמוז — אנו נמצאים כעת בהתייעצות משותפת.
עראקצ׳י על המנהיג שלא נראה בפומבי: “הקשר איתו רציף, הוא שולט לחלוטין בעניינים”

"אייתוללה מוג'תבא ח'אמינאי הוא מנהיג איראן כיום, ויש לו נוכחות קרובה ומשפיעה מאוד בתהליך ההתפתחויות במדינה. הוא מחזיק לחלוטין במושכות העניינים. לנוכח שיקולי הביטחון, גורמי הביטחון לא ממליצים להרחיב בשלב זה את הופעותיו הפומביות".

"עם זאת, הקשר שלנו איתו מתקיים באופן רציף ומתמשך, והנחיותיו מגיעות אלינו בזמן המתאים ומיושמות בקפידה. כמו כן, קיימת במדינה הסכמה לאומית סביב הנהגתו. לדעתי, זהו אחד ממוקדי החוזק הנוכחיים של המדינה, משום שלא נוצר שום שיבוש בהנהגת המדינה. מידת האהבה והתמיכה שהעם הפגין כלפי המנהיג השהיד ניכרת כיום גם כלפי המנהיג החדש. נוסף על כך, רמת הציות וההיענות להנהגה, וכן רמת הניהול והתבונה שהיו קיימות בעבר, נמשכות כיום באותו אופן".
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
יועצו הצבאי של מנהיג איראן: “כל הטילים היו מוכנים; אם ישראל הייתה נעה לדאחיה — צפון ישראל היה הופך לגיהינום. האצבע עדיין על ההדק” מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, מספר הערב על האולטימטום לתקוף את ישראל עם לא תחדל מתקופותיה בלבנון: "כל הטילים שלנו…
עוד ממוחסן רזאא'י:

ייתכן שסטירה נוספת בדרך. כדי להעמיד את ישראל וארה״ב במקומן אם ארה"ב לא תפעל בתבונה, היא תחטוף סטירה חזקה.

טראמפ מדי פעם “מדליק זיקוקים” כדי להפעיל לחץ על איראן, אבל אנחנו נגיב.
תקפו לנו (שלשום) ראדאר באי קשם וספינה, ובתגובה תקפנו בצורה עוצמתית עם טילים וכטב"מים את כווית, בחריין והאמירויות.

מצור ימי זה לא דיפלומטיה אלא מלחמה.
מצר הורמוז פתוח למסחר — לא לנוכחות צבאית.

אם האמירויות וכווית משתפות פעולה עם הציונים, עליהן למסור את אבו דאבי והאי בוביאן לסעודיה ולעיראק.

בטיוטה הנוכחית (של מזכר ההבנות) קיימות עמימויות שיש להבהיר.
רויטרס: פעילות טעינת הנפט בנמל אל-פחל בעומאן הופסקה בעקבות פיצוץ — ככל הנראה כתוצאה מתקיפת כטב״ם.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ע'ולאם רזא קאסמיאן, דרשן בטלוויזיה הממלכתית, התבטא אתמול נגד משא ומתן:

"כל מי שמנהל משא ומתן אינו בוגד, אך הוא בוודאות לא מאמין בחוקי האלוהי.

שכן, על פי הקוראן, "אם אתם רוצים להגיע לשלום — הילחמו". הדרך להשגת שלום אמיתי עוברת רק דרך עמידה איתנה ומלחמה".


באיראן לא ניתן לנהל מדיניות חוץ וביטחון, ובוודאי שלא משא ומתן עם ארה"ב, ללא אישורו של המנהיג העליון. לכן, אף שקאסמיאן אינו אומר זאת במפורש, דבריו יכולים להתפרש כביקורת עקיפה על עצם ההנחיה לקיים מגעים. זו ביקורת המשקפת את הלך הרוח בקרב חוגים אולטרה־שמרניים בממסד הדתי והפוליטי באיראן, הרואים במשא ומתן לא רק טעות מדינית, אלא גם סטייה מן ההיגיון הדתי-מהפכני של עמידה והתנגדות.

אגב, אותו קאסמיאן נעצר במאי בשנה שעברה בסעודיה לאחר שגידף בעת שהותו במכה את בית המלוכה הסעודי ואיחל לנפילתו.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
סגן שר החוץ האיראני: התקדמנו מאוד בנוסח ההסכם — אך איראן דורשת שחרור מיידי של מחצית מהנכסים המוקפאים

כאזם ע'ריב-אבאדי, סגן שר החוץ האיראני לעניינים משפטיים, אמר כי בכל הנוגע לנוסח ההסכם, הצדדים הגיעו לשלב מתקדם מאוד. לדבריו, סוגיות הסרת הסנקציות והנושאים הקשורים לגרעין יידונו בשלב השני של המשא ומתן.

ע'ריב-אבאדי הדגיש כי איראן מתעקשת ש-50% מן הכספים המוקפאים יועמדו לרשותה מיד עם חתימת מזכר ההבנות, ואילו יתרת הסכום תועבר בתוך חודש או חודשיים.

לדבריו, טהראן תראה את הטקסט כסופי רק אם כל האינטרסים והשיקולים שלה ייכללו בו במלואם. אחד התנאים המרכזיים לכך הוא סיום קבוע ומיידי של המלחמה בכל החזיתות — כולל לבנון.
נתוני האינפלציה בחודש האחרון מצביעים על החרפה משמעותית במשבר הכלכלי באיראן.

לפי הלמ"ס האיראנית, האינפלציה החודשית הגיעה ל-8.8%, האינפלציה p2p חצתה את רף 83% והגיעה ל-83.9%, והאינפלציה השנתית עלתה ל-57.7%. זאת, לעומת נתון נמוך יותר שפרסם הבנק המרכזי — 53.9% — פער של כמעט ארבע נקודות אחוז בין שני הגופים.

המשמעות של אינפלציה p2p בשיעור כזה היא שסל מוצרים ושירותים זהה עלה באורדיבהשת 1405 (מאי 2026) בממוצע כמעט 84% יותר מאשר באותו חודש בשנה שעברה. כלומר, מדובר בשחיקה חדה מאוד בכוח הקנייה של משקי הבית.

נקודה חשובה נוספת היא שהפעם ההתייקרות אינה מוגבלת רק למזון. לפי הנתונים, האינפלציה החודשית במוצרים שאינם מזון ובשירותים הגיעה ל-9.5%, לעומת 8% במזון, משקאות וטבק. המשמעות היא שהלחץ האינפלציוני מתרחב גם לתחבורה, בריאות, שירותים ועלויות חיים רחבות יותר — ולכן פוגע לא רק בשכבות החלשות, אלא גם במעמד הביניים.

בולט במיוחד תחום התחבורה, שבו נרשמה עלייה חודשית של 20.2% — הנתון הגבוה ביותר מבין הקבוצות המרכזיות.
סגן יו"ר הפרלמנט האיראני, חאג’-באבאא'י:

בכל פעם שמופעל לחץ על האמריקאים ועל ישראל הם תוקפים את חזבאללה. הודענו שאם תקיפותיהם לא ייפסקו — נתקוף, ומצד שני נסגור גם את מצר באב אל-מנדב.

טראמפ פחד שתהיה לנו פצצת אטום, אבל הוא לא הבין שפצצת האטום החזקה ביותר שלנו היא מצר הורמוז.

אנחנו נמנים בין המעצמות הבין-לאומיות. העשרת אורניום היא זכותנו ולעולם לא תהיה נתונה למשא ומתן.
ישראל שלחה בחשאי יחידות מיוחדות לאזרבייג׳אן במהלך המלחמה עם איראן

לפי דיווח של CNN, המתבסס על ארבעה מקורות יודעי דבר, ישראל שלחה במהלך המלחמה עם איראן יחידות צבא ומודיעין מיוחדות לאזרבייג׳אן.
על פי שניים מן המקורות, הכוחות פעלו מכמה נקודות בדרום אזרבייג׳אן, סמוך לגבולה הצפוני של איראן. אחת הנקודות הייתה במרחק של כ־97 ק״מ בלבד מתבריז — עיר שהותקפה על ידי ישראל במהלך המלחמה.

אזרבייג׳אן דחתה את הדיווח בתוקף. דובר שגרירות אזרבייג׳אן בארה״ב מסר ל־CNN כי באקו דוחה “טענות חסרות בסיס” שלפיהן נעשה שימוש בשטחה לצורך פעולות נגד מדינות שלישיות.
מחווה ראשונה של מנהיג איראן החדש: חנינה והקלה בעונשם של יותר מ-2,000 מורשעים

מנהיג איראן, מוג׳תבא ח'אמינאי, אישר לרגל חג ע'דיר ח'ם חנינה, הקלה או המרת עונש ליותר מ-2,000 מורשעים.

המהלך אושר בעקבות בקשתו של ראש הרשות השופטת, ע'ולאם-חוסיין מוחסני אז'האי, וכלל מורשעים מבתי המשפט הכלליים והמהפכניים, מהמערכת השיפוטית של הכוחות המזוינים ומרשות הענישה הממשלתית.

מדובר באחת המחוות הציבוריות הראשונות של המנהיג החדש מאז בחירתו, והיא משתלבת בניסיון המשטר להציג רציפות שלטונית, סמכות מוסדית ומחוות פיוס מוגבלות סביב חגי הדת המרכזיים.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
חאג' עלי אכברי, דרשן יום השישי של טהראן:

"שלטון חכם ההלכה הוא המתנה של חג ע'דיר (בו מוחמד בחר בעלי כיורשו) לעידן ההיעדרות של האמאם הנעלם (שיחזור באחרית הימים) והוא המרפא למאמינים".

שאלה: מה המרפא למאמינים בזמן ההיעדרות של חכם ההלכה עצמו?
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
חאג' עלי אכברי, דרשן יום השישי של טהראן: "שלטון חכם ההלכה הוא המתנה של חג ע'דיר (בו מוחמד בחר בעלי כיורשו) לעידן ההיעדרות של האמאם הנעלם (שיחזור באחרית הימים) והוא המרפא למאמינים". שאלה: מה המרפא למאמינים בזמן ההיעדרות של חכם ההלכה עצמו?
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
תחושת ההצלחה באיראן מעצירת הפעולה הישראלית בדאחיה

דרשן יום השישי של טהראן:
"הגענו למצב שבו בהודעה אחת של מפקדת ח'אתם אלאנביאא' (המטכ"ל האיראני), ארה"ב משכה ברצועה של הכלב המשוגע שלה (ישראל).

כשמפקדת ח'אתם מפרסמת הודעה, האויבים שלנו רועדים. האויב יודע שזו אינה רק התפארות ריקה. עברנו מטילים מדויקים להודעות מדויקות.

אנחנו נמצאים כעת בנקודה כזו — וגם הם עצמם יודעים שאם יעשו טעות כלשהי, ניפול עליהם בעוצמה כזו, והטילים המדויקים שלנו ימיטו עליהם חורבן כזה, שהם לא ישכחו זאת לעולם".

שימו לב לכך שלכל אורך הנאום ידו השמאלית אוחזת בקלצ'ניקוב — מחווה מוכרת בדרשות יום שישי באיראן, שנועדה לשדר לוחמנות, מוכנות לעימות וחיבור בין הבמה הדתית לבין שפת המאבק הצבאי.