המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
8 subscribers
78 photos
33 videos
חדשות ועדכונים מהמזרח התיכון במיקוד על איראן
Download Telegram
במסגרת אירועי ההפנינג היום שארגן המשטר האיראני לילדים שהשתתפו באירועי חג ע'דיר ח'ם, ניתן היה לראות מתנפחים, עמדת בועות סבון, בריכת כדורים ו.....

עמדה של פירוק רובים ונשקים.
מנהיגי שלוש מפלגות כורדיות איראניות הכחישו באופן מלא את הדיווח שלפיו המוסד העביר למיליציות כורדיות נשק שנתפס מחמאס ומחזבאללה. עבדאללה מוהתדי, מזכ״ל כומלה של כורדיסטן האיראנית, אמר כי מפלגתו לא קיבלה נשק מישראל או מארה״ב, וכי ככל הידוע לו גם שאר המפלגות הכורדיות האיראניות לא קיבלו נשק כזה.
גם ח׳אלד עזיזי, דובר המפלגה הדמוקרטית של כורדיסטן האיראנית, ורזא כעבי, מזכ״ל כומלה של עמלי כורדיסטן, דחו את הדיווח וטענו כי מפלגותיהם לא קיבלו כל נשק מישראל או מארה״ב. בכך מנסות המפלגות הכורדיות האיראניות להרחיק עצמן מן הטענה לשיתוף פעולה צבאי עם ישראל או ארה״ב במסגרת המלחמה נגד הרפובליקה האסלאמית.
טילי ח'ייברשכן איראניים היום בטהראן בתהלוכות ציון יום ע'דיר ח'ם.

מה יהיה עם הוורוד??
היום ציינו באיראן את יום ע'דיר ח'ם, אבל מה זה היום הזה?

ע'דיר ח'ם הוא אחד האירועים המכוננים והרגישים ביותר בזיכרון הדתי-פוליטי של האסלאם, ובעיקר של האסלאם השיעי. לפי המסורת, האירוע התרחש בשנת 632 לספירה, זמן קצר לפני מותו של הנביא מוחמד, לאחר חזרתו מעליית הרגל האחרונה למכה. במקום שנקרא ע'דיר ח'ם, בין מכה למדינה, עצר מוחמד את קהל המאמינים ונשא בפניהם דרשה.

במרכז האירוע עומד המשפט המיוחס לנביא: “מי שאני מולא שלו — עלי הוא מולא שלו.” המונח מולא יכול להתפרש בכמה דרכים: אדון, פטרון, מנהיג, בעל סמכות או מקורב. כאן בדיוק נמצא לב המחלוקת ההיסטורית בין הסונים לשיעים. במסורת השיעית, הדרשה בע'דיר ח'ם נתפסת כהכרזה מפורשת של מוחמד על עלי בן אבי טאלב כיורשו וכמנהיג הקהילה המוסלמית אחריו. לכן, עבור השיעים, ע'דיר ח'ם הוא רגע היסוד של רעיון האמאמות — ההנהגה הדתית-פוליטית הלגיטימית של עלי ושל צאצאיו.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
היום ציינו באיראן את יום ע'דיר ח'ם, אבל מה זה היום הזה? ע'דיר ח'ם הוא אחד האירועים המכוננים והרגישים ביותר בזיכרון הדתי-פוליטי של האסלאם, ובעיקר של האסלאם השיעי. לפי המסורת, האירוע התרחש בשנת 632 לספירה, זמן קצר לפני מותו של הנביא מוחמד, לאחר חזרתו מעליית…
לעומת זאת, במסורת הסונית האירוע מוכר, אך בדרך כלל אינו מתפרש כמינוי פוליטי מחייב של עלי ליורש הנביא. סונים רבים רואים בדברי מוחמד ביטוי להערכתו לעלי, להדגשת מעמדו ולקריאה לאהוב ולכבד אותו, אך לא כהוראה ברורה להעברת ההנהגה לידיו לאחר מות הנביא. לכן ע'דיר ח'ם הפך לאחד הצמתים המרכזיים שבהם מתבטא ההבדל בין התפיסה השיעית לתפיסה הסונית בנוגע לשאלת ההנהגה אחרי מוחמד.

באיראן, שהיא מדינה שיעית, חג ע'דיר ח'ם מקבל משמעות רחבה הרבה יותר מאירוע דתי בלבד. הוא מוצג כיום שבו הושלמה הדת באמצעות מינוי הנהגה אלוהית נכונה, ולכן הוא קשור ישירות לרעיון של סמכות דתית, הנהגה פוליטית ונאמנות לשרשרת האמאמים. ברפובליקה האסלאמית, החג משמש גם לחיזוק רעיון ולאית-פקיה — שלטון חכם ההלכה — משום שהמשטר מציג את המנהיג העליון כהמשך רעיוני של הנהגת האמאמים בתקופת ההיעדרות של האמאם השנים־עשר.

לכן כאשר בכירים איראנים מזכירים את ע'דיר ח'ם, הם אינם מדברים רק על חג דתי. הם משתמשים באירוע כדי להדגיש נאמנות להנהגה, המשכיות מהנביא לעלי, מהאמאמים לחכמי הדת, ומהם למנהיג העליון של איראן. במובן הזה, ע'דיר ח'ם הוא גם סמל דתי, גם זיכרון היסטורי, וגם כלי פוליטי-אידיאולוגי מרכזי בשפה של הרפובליקה האסלאמית.

בתמונה: שחזור האירוע בו בחר מוחמד בעלי כיורשו, היום באי קשם בדרום איראן.
רויטרס: יצוא הנפט האיראני צנח לשפל של שש שנים בעקבות המצור הימי האמריקאי

לפי דיווח של רויטרס, יצוא הנפט הגולמי והקונדנסט של איראן נפל בחודש מאי לרמה הנמוכה ביותר זה לפחות שש שנים, אל מתחת ל־300 אלף חביות ביום. על פי נתוני Vortexa, היצוא האיראני עמד במאי על כ־209 אלף חביות ביום בלבד, לעומת 1.34 מיליון חביות ביום באפריל וכמעט 1.9 מיליון במרץ. הירידה מיוחסת בעיקר למצור הימי האמריקאי, שהחל ב־13 באפריל, ולחשש של בעלי אוניות, מפעילים, חברות ביטוח וצדדים מסחריים לפעול בסביבה הביטחונית הנוכחית סביב נמלי איראן ומצר הורמוז.

גם לפי נתוני Kpler נרשמה ירידה חדה, עם יצוא של כ־260 אלף חביות ביום במאי — גם כן שפל של שש שנים. במקביל, מלאי הנפט האיראני המאוחסן בים ירד מכ־190 מיליון חביות בסוף אפריל לכ־147 מיליון חביות, כאשר חלק ניכר ממנו עדיין תקוע באזור המפרץ וים עומאן. לפי Kpler, אם המצור יימשך עוד כחודשיים, איראן עלולה למעשה להישאר ללא נפט זמין לייצוא לסין, הקונה המרכזית שלה. גם יבוא הנפט האיראני לסין ירד במאי ל־1.1 מיליון חביות ביום — הרמה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2025.
דובר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, אבראהים רזאא'י:

"איראני בארצות הברית נעצר באשמת אספקת ציוד צבאי וגרעיני לאיראן. את אותו יחס יש להחיל גם על מלכי האזור והדיקטטורים שלו (מנהיגי מדינות המפרץ), באשמת מימון וסיוע צבאי לארצות הברית ושיתוף פעולה עם האויב במלחמה נגד איראן".
גורם אמריקאי לאל-ג'זירה:

הפסקת האש עם איראן עדיין בתוקף, אך ארצות הברית תמשיך להגן על כוחותיה ולהמשיך באכיפת המצור על נמלי איראן.

קיים נתיב שיט חופשי דרך מצר הורמוז, אך ההחלטה אם לעבור בו או לא תלויה בכלי השיט עצמם.
מאז כניסת הפסקת האש עם איראן לתוקף ב-8 באפריל, עברו במצר הורמוז כמעט 1,000 כלי שיט.
התמונה האחרונה של חאג'י-זאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, שצולמה בערב חג ע'דיר ח'ם בשנה שעברה.

כמה שעות לאחר מכן הוא חוסל במכת הפתיחה של 'עם כלביא'.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן:
"מוטב שארה"ב תשלם מהר יותר את זכויות העם האיראני"

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, נשאל היום ע"י כתב הטלוויזיה הממלכתית אם הם מחכים לאור ירוק מצד האמריקאים.

בתגובה ענה רזאא'י:
"היום דווקא ארה"ב היא שמחכה לאור ירוק מאיראן, ואנחנו, כל עוד לא נקבל את כל זכויותינו, לא ניתן אור ירוק לאף אחד.

ארה"ב סתם מפרפרת ומתאמצת לשווא. ככל שתשלם מהר יותר את זכויות העם האיראני, כך הדבר יסתיים לטובתה".
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ׳י:

ייתכן שהסיבה המרכזית לבעיה ביחסי איראן עם איחוד האמירויות היא נוכחות ישראל.

במהלך המלחמה האחרונה היו בידינו ראיות רבות לכך שארצות הברית ו“ישראל” השתמשו במרחב האווירי ובשטחה של איחוד האמירויות נגדנו.

קיימים מסמכים וראיות המראים כי גם איחוד האמירויות עצמה השתתפה לעיתים בפעולות צבאיות נגדנו.

ממשלת איחוד האמירויות כוננה יחסים עם “ישראל”, ויש ביניהן קשרים פוליטיים, מסחריים וכלכליים קרובים מאוד.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ׳י: ייתכן שהסיבה המרכזית לבעיה ביחסי איראן עם איחוד האמירויות היא נוכחות ישראל. במהלך המלחמה האחרונה היו בידינו ראיות רבות לכך שארצות הברית ו“ישראל” השתמשו במרחב האווירי ובשטחה של איחוד האמירויות נגדנו. קיימים מסמכים וראיות המראים…
עראקצ׳י:
ההחלטה בעניין מצר הורמוז היא בידי איראן ועומאן — אך נתייעץ גם עם מדינות האזור.

איראן ועומאן, כשתי המדינות השוכנות לחופי מצר הורמוז, מחזיקות בזכות טבעית להתייעץ זו עם זו בנוגע לניהול המצר ולניהול תנועת כלי השיט בו, ולקבל החלטות יחד. זה בדיוק מה שאנחנו עושים כעת.

המאמץ שלנו ושל ידידינו בעומאן הוא שכל פעולה שתינקט לניהול מצר הורמוז תהיה תואמת לחלוטין את המשפט הבין־לאומי. ננהל את המצר ונעצב את ההסדרים בו על בסיס כללי המשפט הבין־לאומי.

אנחנו וידידינו בעומאן מדגישים כי יש לקיים התייעצויות עם המדינות שנמצאות סביב המצר, כלומר מדינות האזור שמצר הורמוז חשוב להן, ולחשוב יחד על ניהולו. אך בסופו של דבר, ההחלטה תתקבל בין איראן לעומאן. מטרת ההחלטה שלנו היא להבטיח מעבר בטוח לכל כלי השיט, כך שהתנועה תתנהל באופן תקין וללא בעיות.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
עראקצ׳י: ההחלטה בעניין מצר הורמוז היא בידי איראן ועומאן — אך נתייעץ גם עם מדינות האזור. איראן ועומאן, כשתי המדינות השוכנות לחופי מצר הורמוז, מחזיקות בזכות טבעית להתייעץ זו עם זו בנוגע לניהול המצר ולניהול תנועת כלי השיט בו, ולקבל החלטות יחד. זה בדיוק מה שאנחנו…
עראקצ'י:
יש לנו יחסים ידידותיים ויחסי אחווה עם עומאן. גם במלחמה האחרונה לא נגרם שום נזק לעומאן, מלבד אירוע אחד או שניים, שבמקורם היו או טעות או אי הבנה. יש לנו קשרים קרובים מאוד, ובמיוחד בנוגע למצר הורמוז — אנו נמצאים כעת בהתייעצות משותפת.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן: “כל הטילים היו מוכנים; אם ישראל הייתה נעה לדאחיה — צפון ישראל היה הופך לגיהינום. האצבע עדיין על ההדק”

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, מספר הערב על האולטימטום לתקוף את ישראל עם לא תחדל מתקופותיה בלבנון:

"כל הטילים שלנו היו מוכנים. היה מספיק שהם (ישראל) ינועו לעבר הדאחיה — והיינו הופכים את צפון ישראל לגיהינום, פי כמה וכמה ממלחמת 40 הימים.

אני מדגיש שוב: תסוגו מלבנון מהר ככל האפשר ותפסיקו מהר ככל האפשר את הרג העם.

אם הם יבצעו הפרה נוספת כלשהי, ידנו על ההדק. אנחנו רואים בהפסקת האש בלבנון חלק בלתי נפרד מהפסקת האש של איראן עצמה.

אני מקווה שארצות הברית תתעשת בהקדם.

על הסיבות להגן על חזבאללה ולבנון:

1. ראינו את ההקרבה של חזבאללה במלחמת 40 הימים. חזבאללה הוא בעל ברית שלנו, ועלינו להגן עליו.

2. הפסקת האש בלבנון הייתה חלק מהדיונים שלנו על הפסקת האש עם ארה"ב והם קיבלו את זה.

3. העם הלבנוני הוא עם מוסלמי. במשך יותר מ-40 שנה השקענו שם ולא יכולנו לוותר על ההשקעה שלנו.

4. הם ניסו, באמצעות הפעלת לחץ על לבנון, לגרום לנו למהר ולקבל את התנאים שלהם באיראן".
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
עראקצ'י: יש לנו יחסים ידידותיים ויחסי אחווה עם עומאן. גם במלחמה האחרונה לא נגרם שום נזק לעומאן, מלבד אירוע אחד או שניים, שבמקורם היו או טעות או אי הבנה. יש לנו קשרים קרובים מאוד, ובמיוחד בנוגע למצר הורמוז — אנו נמצאים כעת בהתייעצות משותפת.
עראקצ׳י על המנהיג שלא נראה בפומבי: “הקשר איתו רציף, הוא שולט לחלוטין בעניינים”

"אייתוללה מוג'תבא ח'אמינאי הוא מנהיג איראן כיום, ויש לו נוכחות קרובה ומשפיעה מאוד בתהליך ההתפתחויות במדינה. הוא מחזיק לחלוטין במושכות העניינים. לנוכח שיקולי הביטחון, גורמי הביטחון לא ממליצים להרחיב בשלב זה את הופעותיו הפומביות".

"עם זאת, הקשר שלנו איתו מתקיים באופן רציף ומתמשך, והנחיותיו מגיעות אלינו בזמן המתאים ומיושמות בקפידה. כמו כן, קיימת במדינה הסכמה לאומית סביב הנהגתו. לדעתי, זהו אחד ממוקדי החוזק הנוכחיים של המדינה, משום שלא נוצר שום שיבוש בהנהגת המדינה. מידת האהבה והתמיכה שהעם הפגין כלפי המנהיג השהיד ניכרת כיום גם כלפי המנהיג החדש. נוסף על כך, רמת הציות וההיענות להנהגה, וכן רמת הניהול והתבונה שהיו קיימות בעבר, נמשכות כיום באותו אופן".
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
יועצו הצבאי של מנהיג איראן: “כל הטילים היו מוכנים; אם ישראל הייתה נעה לדאחיה — צפון ישראל היה הופך לגיהינום. האצבע עדיין על ההדק” מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, מספר הערב על האולטימטום לתקוף את ישראל עם לא תחדל מתקופותיה בלבנון: "כל הטילים שלנו…
עוד ממוחסן רזאא'י:

ייתכן שסטירה נוספת בדרך. כדי להעמיד את ישראל וארה״ב במקומן אם ארה"ב לא תפעל בתבונה, היא תחטוף סטירה חזקה.

טראמפ מדי פעם “מדליק זיקוקים” כדי להפעיל לחץ על איראן, אבל אנחנו נגיב.
תקפו לנו (שלשום) ראדאר באי קשם וספינה, ובתגובה תקפנו בצורה עוצמתית עם טילים וכטב"מים את כווית, בחריין והאמירויות.

מצור ימי זה לא דיפלומטיה אלא מלחמה.
מצר הורמוז פתוח למסחר — לא לנוכחות צבאית.

אם האמירויות וכווית משתפות פעולה עם הציונים, עליהן למסור את אבו דאבי והאי בוביאן לסעודיה ולעיראק.

בטיוטה הנוכחית (של מזכר ההבנות) קיימות עמימויות שיש להבהיר.
רויטרס: פעילות טעינת הנפט בנמל אל-פחל בעומאן הופסקה בעקבות פיצוץ — ככל הנראה כתוצאה מתקיפת כטב״ם.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ע'ולאם רזא קאסמיאן, דרשן בטלוויזיה הממלכתית, התבטא אתמול נגד משא ומתן:

"כל מי שמנהל משא ומתן אינו בוגד, אך הוא בוודאות לא מאמין בחוקי האלוהי.

שכן, על פי הקוראן, "אם אתם רוצים להגיע לשלום — הילחמו". הדרך להשגת שלום אמיתי עוברת רק דרך עמידה איתנה ומלחמה".


באיראן לא ניתן לנהל מדיניות חוץ וביטחון, ובוודאי שלא משא ומתן עם ארה"ב, ללא אישורו של המנהיג העליון. לכן, אף שקאסמיאן אינו אומר זאת במפורש, דבריו יכולים להתפרש כביקורת עקיפה על עצם ההנחיה לקיים מגעים. זו ביקורת המשקפת את הלך הרוח בקרב חוגים אולטרה־שמרניים בממסד הדתי והפוליטי באיראן, הרואים במשא ומתן לא רק טעות מדינית, אלא גם סטייה מן ההיגיון הדתי-מהפכני של עמידה והתנגדות.

אגב, אותו קאסמיאן נעצר במאי בשנה שעברה בסעודיה לאחר שגידף בעת שהותו במכה את בית המלוכה הסעודי ואיחל לנפילתו.