המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
8 subscribers
78 photos
33 videos
חדשות ועדכונים מהמזרח התיכון במיקוד על איראן
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איום איראני נוסף לסגור את באב אל-מנדב

עלי ניכזאד, סגן יו"ר הפרלמנט האיראני, בראיון היום:

"מצר הורמוז לא יחזור למצבו הקודם בהתאם לחוק הפרלמנט. מצר הורמוז חשוב לנו יותר מפצצת אטום.

סגרנו את מיצר הורמוז, וטרם סגרנו את באב אל-מנדב, אך אם יהיה צורך, נסגור גם אותו בתיאום עם תימן והחברים התימנים שלנו (החות'ים).


אם נסגור גם אותו, הרי שכ-25% מהנפט העולמי עוברים דרך שני המצרים האלה: כ-20% — למעלה מ-6.2 מיליארד חביות בשנה — דרך מצר הורמוז, ועוד בערך חמישית מזה דרך באב אל-מנדב.
וזה לא רק נפט.

למשל, גם בתחום הדשנים — יש בעיה; בתחום הסחורות הקשות — יש בעיה; בגז נוזלי, LPG — יש בעיה; וגם בחומרי גלם לתעשיות ההייטק יש בעיה".
מסר מיוחד למנהיג איראן
איראן

שר הפנים הפקיסטני הגיע היום לטהראן וציין כי הגיע "כדי להעביר מכתב מיוחד מטעם מפקד צבא פקיסטן וראש הממשלה, בנוגע למצב הנוכחי, אל מוג׳תבא ח׳אמנהאי, מנהיג איראן".
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
לאריג׳אני: עצם המו״מ עם ארה״ב משדר חולשה — והנסיעה לאסלאמאבאד הייתה טעות יקרה


מוחמד ג׳וואד לאריג׳אני, מומחה לילסים בינלאומיים ואחיו של מזכיר המעל"ל שחוסל:

כאשר אנחנו מנהלים משא ומתן עם ארה"ב, אנחנו משדרים שאפשר להגיע איתה להבנות.
הנסיעה של המשלחת האיראנית ושל קאליבאף לאסלאמאבאד הייתה טעות, ועלתה במחיר גדול.

טראמפ סבר שהסכם הגרעין אינו מספיק, לכן הוא קרע אותו כדי להשיג ויתורים נוספים.

הציבור יכול להיות רגוע: איראן לא תוותר בשום אופן על תוכנית הגרעין שלה.
לחשוב שאם נמסור את האורניום ואת זכות ההעשרה המלחמה תסתיים — זו טעות.

הסיבה לכך שהם תוקפים באמצע המשא ומתן היא שכאשר אנחנו מנהלים איתם מו״מ, אנחנו משדרים להם שאפשר להסתדר איתם ושאנחנו פועלים במתכונת של win-win. הם מפרשים זאת כך שאם יפעילו יותר לחץ — הם יוכלו לקבל ויתורים נוספים.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
לאריג׳אני: עצם המו״מ עם ארה״ב משדר חולשה — והנסיעה לאסלאמאבאד הייתה טעות יקרה מוחמד ג׳וואד לאריג׳אני, מומחה לילסים בינלאומיים ואחיו של מזכיר המעל"ל שחוסל: כאשר אנחנו מנהלים משא ומתן עם ארה"ב, אנחנו משדרים שאפשר להגיע איתה להבנות. הנסיעה של המשלחת האיראנית…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איום איראני לחסל את טראמפ?

עוד מלאריג׳אני:
"צל ההתנקשויות קיים. גם הם (האמריקאים) צריכים לדעת שהם בוודאות ישלמו את המחיר, וחיסול ייענה בחיסול.

נעצור את ההתנקשויות באמצעות התנקשויות. בביצוע ההתנקשויות, ארה"ב והמשטר הציוני לא הותירו שום מחסום, וכל מדינה יכולה להתנקש בכל אדם שאינה רוצה בו, בכל דרך.

טראמפ צריך לדעת שמאות אלפי מוסלמים מבקשים לנקום את דמו של המנהיג השהיד (עלי ח'אמינאי), ושלא מדובר רק בסוגיה איראנית אלא בעניי דתי.

צל המלחמה יוסר רק כאשר האויב יבין שלהמשך המלחמה כבר אין תועלת — והאויב קרוב להבנה הזו".

זו לא הפעם הראשונה שלאריג'אני מאיים להתנקש או לפגוע בטראמפ.


מוקדם יותר היום טען סגן יו"ר הפרלמנט האיראני כי יש להם חשבון דמים עם טראמפ והמשטר הציוני ובוודאות יום אחד ינקמו את דמו של המנהיג (עלי ח'אמינאי).
העיתון האיראני השמרני 'המשהרי' לועג הבוקר לטראמפ בעמוד השער שלו:
“בדיחה עולמית”

“מקומיקאים ועד סנאטורים, כולם שמו ללעג את דבריו הסותרים של טראמפ בנוגע למלחמת איראן”
עיתוני איראן הבוקר תקפו את ג'וזף עולמית, נשיא לבנון, על הראיון שלשום שבו תקף את חזבאללה ודיבר על הצורך והאפשרות להגיע להסכם שלום עם ישראל.

העיתון פרהיח'תגאן:
“מנהל הלשכה של ביבי בביירות”

“איך ממשלת לבנון מוכרת רבע מאדמת המדינה שלה?”

העיתון צובח-נו:
אדון עון! זה חזבאללה שמגן על לבנון.”

“מזימה אמריקאית-ציונית, תוך מילוי תפקיד מצד ממשלת לבנון, נגד ההתנגדות”
מדוע איראן אינה מבצעת מכה מקדימה?

באווירה המתוחה הנוכחית, כשנוכחותן הצבאית של ארה״ב וישראל באזור מתגברת, עולה השאלה מדוע איראן — אף שהיא מודעת לאפשרות של תקיפות נגד תשתיות חיוניות ואף לתרחישים חריגים יותר — נמנעת ממהלך של “מכה מקדימה” נגד בסיסים ואינטרסים של אויביה.

לפי האתר האיראני תבנאכ, המזוהה עם מוחסן רזאא׳י, אין מדובר בהיסוס טקטי בלבד, אלא בבחירה אסטרטגית מודעת הנשענת על כמה שיקולים מרכזיים.

ראשית, איראן מבקשת לשמר את מעמדה כצד המגן. בדוקטרינה האיראנית שמירה על מעמד "המגן" היא רכיב חיוני. פתיחה יזומה במלחמה מול ארה״ב או ישראל עלולה לייצר קונצנזוס בין־לאומי נגדה, ולאפשר לאויב להציג את פעולתו כתגובה במסגרת “הגנה עצמית”. לכן, הימנעות ממכה מקדימה נועדה להעלות את המחיר הפוליטי של כל תקיפה נגדה, ולשמר עבורה מרחב לגיטימציה במקרה של עימות.

שנית, בטהראן חוששים מהידרדרות להסלמה בלתי נשלטת. בתרחיש שבו נשקל שימוש באמצעים חריגים או פגיעה רחבה בתשתיות, מכה מקדימה עלולה לא למנוע את התקיפה — אלא דווקא לשמש כטריגר שיאיץ אותה. לכן, לפי הגישה הזו, עדיף לאיראן לחזק את שכבות ההגנה ואת יכולת “המכה השנייה”, כך שהאויב יבין שגם תקיפה ראשונה לא תחסל את יכולת התגובה האיראנית.

שיקול נוסף הוא הצורך ביציבות פנימית. לאחר השינויים בהנהגה האיראנית ומינויו של אייתוללה מוג׳תבא ח׳אמנהאי, המערכת הפוליטית זקוקה לזמן כדי לייצב את עצמה. מלחמת מנע בשלב כזה עלולה להסיט את המיקוד מביסוס המבנים החדשים לניהול משבר צבאי רחב ובלתי צפוי. במובן זה, “שלום חמוש” מעניק לאיראן זמן לחיזוק הזירה הפנימית ולשיקום יכולותיה.

מעל הכול, תבנאכ מציג את ההיגיון האיראני כהרתעה א־סימטרית: כוחה של איראן אינו טמון דווקא במכה צבאית פתאומית, אלא ברשת ההשפעה האזורית שלה, ביכולת ההתשה, בשלוחותיה ובמוכנות להמתין לטעות אסטרטגית של היריב.

לכן, מה שנראה מבחוץ כהשתהות עשוי להיתפס בטהראן כערנות אסטרטגית: ניסיון להימנע מנפילה למלכודת שתעניק לאויב הצדקה לתקיפה רחבה, ובמקביל לשמר מוכנות לתגובה קשה אם העימות ייכפה עליה.

בשורה התחתונה, איראן מנסה להישאר בעמדת “המגן”, לשמר לגיטימציה, להימנע מהסלמה בלתי נשלטת — ולהותיר בידי האויב את האחריות לפתיחת המלחמה. מבחינתה, המטרה היא למנוע את העימות; ואם הוא יפרוץ, להגיע אליו כשהיתרון המדיני והצבאי אינו בידי וושינגטון וירושלים.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
אישור דתי באיראן לרצוח את טראמפ

איש הדת איתואללה עבדאללהי ג'וואדי אמולי, מבכירי אנשי הדת באיראן ומפוסקי ההלכה התבטא בסרטון כי הריגתם של טראמפ והציונים היא הדרישה היום של האמאם הנעלם משום שהם זממו נגד איראן.


להלן דבריו:
"שוב אנו מביעים תנחומים על מות הקדושים הכואב והבלתי נסבל של מנהיג המהפכה (עלי ח'מינאי), בפני האומה האסלאמית ובפני משפחתו המכובדת והנעלה של האיש הגדול הזה.

אנחנו נמצאים כעת על סף מבחן גדול, ועלינו להקפיד מאוד לשמור על האחדות הזאת, לשמור על הלכידות הזאת. גם אם יש מעט צבע שונה, הרי שלפנינו אוצר עצום.

עלינו לדעת: זר זמם נגד הארץ והמים האלה, זמם לפצל, זמם לקרוע. אדמתנו, מימינו — שהם כבודנו, אדמתנו — שהיא חיינו.

כאשר שאלו את האימאם ג׳עפר א-צאדק (האימאם השישי לפי השיעה): אם מישהו מתכוון לפגוע ברכושנו, בארצנו ובאדמתנו — מה עלינו לעשות? הוא אמר: “הרגו אותו, דמו עליי.” כלומר, האחריות על דמו עליי, אומר האימאם צאדק.

שפיכת דמם של הציונים, שפיכת דמו של טראמפ ודומיו — זהו כיום דברו של האימאם מהדי. להילחם בציונים — דמם עליי; להילחם באמריקה המדכאת — דמה עליי. זהו דברו של האימאם מהדי".
מהארכיון:

מימין לשמאל:
מחמוד באקרי, מפקד יחידת הטילים של חיל האוויר של משמרות המהפכה (חוסל ב'עם כלביא')

חסן נסראללה, מזכ"ל חזבאללה (חוסל בספטמבר 2024)

מג'יד מוסווי, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה

מוחמד רזא זאהדי, מפקד גיס סוריה ולבנון בכוח קדס של משמרות המהפכה (חוסל ב-1 באפריל 2024)
כותרת העיתון השמרני האיראני 'כיהאן' הבוקר:

"ניסיון 100 ימי המלחמה:
ארה"ב נסוגה בגלל טילים — לא בגלל משא ומתן"

"טראמפ משתמש במשא ומתן ובשקר של הסכם כדי לבלום את מחיר הנפט"

"תשבשו את המשחק של טראמפ באמצעות עצירת המשא ומתן וסגירת באב אל-מנדב"
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
התקיפה בדאחיה

פרשן בטלוויזיה הממלכתית באיראן:

האזהרה של איראן עדיין תקפה ונמצאת ברמתה הגבוהה ביותר.
מפקדת ח'אתם אלאנביאא' (המטכ"ל האיראני בחירום) מוכנה למבצע “הבטחת האמת 5”, ולא תשאיר את התקיפות של ישראל ללא מענה.
דובר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, אבראהים רזאא'י:

“נגיב בתקיפות ובאופן כואב על תקיפת המשטר הציוני בדאחיה. צריך לחנך את הכלב המשוגע הזה ולהעמיד אותו במקום.
הלילה — תסתכלו על שמי השטחים הכבושים.”
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
אבראהים רזאא'י, דובר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני:

אנחנו נמצאים במצב של אי-ודאות; ובמצב כזה כל תרחיש אפשרי.

קיימת מוכנות לכל תרחיש, אך באופן אישי אני מעריך שהסבירות למלחמה גבוהה יותר מהסבירות למשא ומתן ולהסכם, ולכן עלינו להיות מוכנים. הכוחות המזוינים בוודאי מוכנים.

יש כאלה שמתעקשים כי לאחר ההתנגדות ההרואית של עמנו והניצחון הגדול במלחמה הזו, החישובים של האמריקאים השתנו.
לדבריהם, בשל הבעיות שנוצרו לארה"ב בעקבות המלחמה הזו, אין לה ברירה אלא להגיע להסכם עם איראן ולקבל את תנאינו.

גם אנחנו סבורים שעל ארה"ב להיכנע לעם הזה — או שתיכנע באמצעות דיפלומטיה, או באמצעות טילים.
טראמפ בריאיון ל-NBC:
אני ונתניהו מסתדרים היטב. אנחנו חברים טובים.

הייתי רוצה לראות תקיפות מדויקות יותר נגד חזבאללה. אני חושב שהן צריכות להיות מדויקות יותר.

אנחנו יכולים לסייע להם בכך, או שאנחנו יכולים להציע את סוריה. מנהיג סוריה ישמח לעזור.
יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קאליבאף:

הם אינם מחויבים להפסקת אש ולא מאמינים במשא ומתן. באמצעות המצור הימי והפרת ההסכמות בנוגע ללבנון, הם מראים שהם מבינים רק את שפת הכוח.

המצור הימי נגד העם האיראני והאור הירוק של ארה״ב היום למשטר הציוני הופכים את הבסיסים, הנכסים והספינות של ארה״ב ושל המשטר באזור ליעדים לגיטימיים. ידי הכוחות המזוינים שלנו חופשיות לפעול כתמיד.
ראש הרשות השופטת באיראן:

לאחר התקדמותו התוקפנית בדרום לבנון, האויב הציוני חושק כעת בביירות — בלב המדינה.

בין איראן לבין העם הלבנוני מתקיימים קשרים איתנים של אמונה, אידיאולוגיה ורוחניות. ההתנגדות בלבנון היא נפשה של איראן.

ההתנגדות בלבנון אינה רק שם או כותרת. היא הד של קנאות, מסירות, כבוד, עמידה איתנה ונפש משותפת של עמים שאינם מרכינים ראש בפני עוול, פגיעה ותוקפנות.

הקשר בין איראן לבין העם הלבנוני הוא קשר של דם, גבורה, אמונה ואידיאל; קשר שגם ברגעים הקשים והחמורים ביותר נותר יציב, ברור וחודר.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
ראש הרשות השופטת באיראן: לאחר התקדמותו התוקפנית בדרום לבנון, האויב הציוני חושק כעת בביירות — בלב המדינה. בין איראן לבין העם הלבנוני מתקיימים קשרים איתנים של אמונה, אידיאולוגיה ורוחניות. ההתנגדות בלבנון היא נפשה של איראן. ההתנגדות בלבנון אינה רק שם או כותרת.…
עוד מראש הרשות השופטת באיראן:
המטרה המרכזית של ישראל בתקיפה בביירות היא רצח עם של השיעים בלבנון ושינוי ההרכב הדמוגרפי של המדינה.

לדבריו, אחד מסעיפי הפסקת האש שנחתמה בין איראן לארה"ב בחודש אפריל היה הרחבת תחום הפסקת האש לכל מרחב ההתנגדות, ובייחוד ללבנון.
מחמוד נבויאן, סגן יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני:
"ממלחמת 12 הימים (מבצע 'עם כלביא'), איראן לא העשירה גרם אחד של אורניום".
מוחמד מוח'בר, יועצו של מנהיג איראן, מאיים:
"האויב, באמצעות הפצצת לבנון בזמן שהמתווך שוהה באיראן, הצית בפעם השלישית את שולחן המשא ומתן — כדי להמחיש את הפרותיו החוזרות של הפסקת האש בכל הזירות.

עם מפרי הבטחות אנו מדברים בשפת הכוח", ציר ההתנגדות הוא גוף אחד מאוחד, ובוודאות הם יקבלו בשטח את המחיר הכבד והכואב של התוקפנות הזו."