המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
8 subscribers
78 photos
33 videos
חדשות ועדכונים מהמזרח התיכון במיקוד על איראן
Download Telegram
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
על רקע המעצרים של אנשי דת שיעים בבחריין, ארגון “ההתנגדות האסלאמית בבחריין” פרסם סרטון שבו נראים אנשיו תוקפים תחנת משטרה.

המשטר האיראני ומשמרות המהפכה שמחים.
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן מאיים בהרחבת המלחמה “מהאוקיינוס ההודי ועד הים התיכון”

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, בראיון ל-CNN:

אם המלחמה תימשך והמצור לא יוסר, המלחמה תיגרר אל האוקיינוס ההודי, באב אל-מנדב, הים האדום והים התיכון.

באמצעות תקיפה של בסיסים אמריקאיים נוספים, נעניק למלחמה ממד נוסף.

ארה"ב תספוג בוודאות נזקים רבים יותר והם יהיו כבדים מאוד.

מנהיג איראן לא ייפגש עם טראמפ שהוביל את המשא ומתן למבוי סתום.

כל הסכם בין איראן לארה"ב מותנה בשחרור 24 מיליארד דולר מהכספים הכלואים של איראן.

טראמפ צריך לקבל החלטה באופן עצמאי מישראל.
"המשא ומתן לא כבל את ידי אנשי הצבא — אלא דווקא שחרר אותן יותר; כדי להסיר את המצור האמריקאי צריך לתקוף אותם"

העיתון האיראני השמרני “ח׳וראסאן” מציג קו תקיף במיוחד ביחס לקשר שבין המשא ומתן עם ארה״ב לבין הפעילות הצבאית של איראן במפרץ. לפי העיתון, הטענה שהמגעים המדיניים כובלים את ידי הצבא אינה נכונה; להפך — דווקא צוותי המשא ומתן זקוקים ללחץ צבאי משמעותי כדי לשפר את עמדת איראן מול וושינגטון.

במרכז הדברים עומד מצר הורמוז, שמוצג ככלי המיקוח החשוב ביותר של איראן. ח׳וראסאן טוען כי כל עוד המצור האמריקאי נמשך, וושינגטון משתמשת בו כקלף ליד שולחן המו״מ — ולכן יש לשלול ממנה את היתרון הזה באמצעות הפעלת כוח.

המשפט הבולט במאמר הוא ש״המצור לא נשבר במשא ומתן, אלא בירי״. כלומר, התקיפות נגד יעדים אמריקאיים אינן מוצגות כחלופה לדיפלומטיה, אלא כחלק בלתי נפרד ממנה: אש בשטח כדי לייצר לחץ בשולחן המשא ומתן.

במילים אחרות, ח׳וראסאן מנסח את מה שנראה כקו איראני רחב יותר: שילוב בין דיפלומטיה לבין הרתעה פעילה — כאשר המסר לוושינגטון הוא שכל עוד הלחץ האמריקאי נמשך, גם הזירה הצבאית תישאר פתוחה.
קונדוליזה רייס: איראן נחלשה — לא צריך למהר לעסקה רעה

קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, טוענת במאמר ב־WSJ כי המלחמה מול איראן לא הסתיימה בהכרעה מלאה, אך השיגה יעד אסטרטגי חשוב: החלשה משמעותית של המשטר האיראני.

לדבריה, המערכה פגעה ביכולת של איראן להקרין כוח, במערך הטילים שלה, בשלוחותיה ובתוכנית הגרעין. רייס מדגישה כי ארה״ב אינה חייבת להגיע להסכם גרעין חדש עם טהראן, ובוודאי שלא לשחרר כספים מוקפאים או להעניק הקלות בסנקציות — משום שאיראן תשתמש בכך, לטענתה, לשיקום כוחה ושלוחותיה.

המסר המרכזי שלה הוא של “סבלנות אסטרטגית”: לשמר את איראן מוחלשת, להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארה״ב, ישראל ומדינות ערב, ולהיות מוכנים לפעול שוב אם טהראן תנסה לשקם את יכולותיה הגרעיניות או הטיליות.
מנהיג איראן, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע בתחילת 'שאגת הארי'

אחמד ח׳אתמי, דרשן יום השישי של טהראן וחבר מועצת המומחים, אמר במפגש עם חברי המועצה המנהלית של מחוז סירג׳אן כי במהלך התקיפה ביום הראשון של “מלחמת רמצ׳אן”, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע ברגלו באופן חמור — עד כדי כך שעלתה אפשרות לקטיעת הרגל.
לדבריו, “תודה לאל, בזכות מאמצי הצוות הרפואי, הדבר לא קרה, והוא נמצא כעת במצב בריאותי תקין.”
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איום איראני נוסף לסגור את באב אל-מנדב

עלי ניכזאד, סגן יו"ר הפרלמנט האיראני, בראיון היום:

"מצר הורמוז לא יחזור למצבו הקודם בהתאם לחוק הפרלמנט. מצר הורמוז חשוב לנו יותר מפצצת אטום.

סגרנו את מיצר הורמוז, וטרם סגרנו את באב אל-מנדב, אך אם יהיה צורך, נסגור גם אותו בתיאום עם תימן והחברים התימנים שלנו (החות'ים).


אם נסגור גם אותו, הרי שכ-25% מהנפט העולמי עוברים דרך שני המצרים האלה: כ-20% — למעלה מ-6.2 מיליארד חביות בשנה — דרך מצר הורמוז, ועוד בערך חמישית מזה דרך באב אל-מנדב.
וזה לא רק נפט.

למשל, גם בתחום הדשנים — יש בעיה; בתחום הסחורות הקשות — יש בעיה; בגז נוזלי, LPG — יש בעיה; וגם בחומרי גלם לתעשיות ההייטק יש בעיה".
מסר מיוחד למנהיג איראן
איראן

שר הפנים הפקיסטני הגיע היום לטהראן וציין כי הגיע "כדי להעביר מכתב מיוחד מטעם מפקד צבא פקיסטן וראש הממשלה, בנוגע למצב הנוכחי, אל מוג׳תבא ח׳אמנהאי, מנהיג איראן".
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
לאריג׳אני: עצם המו״מ עם ארה״ב משדר חולשה — והנסיעה לאסלאמאבאד הייתה טעות יקרה


מוחמד ג׳וואד לאריג׳אני, מומחה לילסים בינלאומיים ואחיו של מזכיר המעל"ל שחוסל:

כאשר אנחנו מנהלים משא ומתן עם ארה"ב, אנחנו משדרים שאפשר להגיע איתה להבנות.
הנסיעה של המשלחת האיראנית ושל קאליבאף לאסלאמאבאד הייתה טעות, ועלתה במחיר גדול.

טראמפ סבר שהסכם הגרעין אינו מספיק, לכן הוא קרע אותו כדי להשיג ויתורים נוספים.

הציבור יכול להיות רגוע: איראן לא תוותר בשום אופן על תוכנית הגרעין שלה.
לחשוב שאם נמסור את האורניום ואת זכות ההעשרה המלחמה תסתיים — זו טעות.

הסיבה לכך שהם תוקפים באמצע המשא ומתן היא שכאשר אנחנו מנהלים איתם מו״מ, אנחנו משדרים להם שאפשר להסתדר איתם ושאנחנו פועלים במתכונת של win-win. הם מפרשים זאת כך שאם יפעילו יותר לחץ — הם יוכלו לקבל ויתורים נוספים.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
לאריג׳אני: עצם המו״מ עם ארה״ב משדר חולשה — והנסיעה לאסלאמאבאד הייתה טעות יקרה מוחמד ג׳וואד לאריג׳אני, מומחה לילסים בינלאומיים ואחיו של מזכיר המעל"ל שחוסל: כאשר אנחנו מנהלים משא ומתן עם ארה"ב, אנחנו משדרים שאפשר להגיע איתה להבנות. הנסיעה של המשלחת האיראנית…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איום איראני לחסל את טראמפ?

עוד מלאריג׳אני:
"צל ההתנקשויות קיים. גם הם (האמריקאים) צריכים לדעת שהם בוודאות ישלמו את המחיר, וחיסול ייענה בחיסול.

נעצור את ההתנקשויות באמצעות התנקשויות. בביצוע ההתנקשויות, ארה"ב והמשטר הציוני לא הותירו שום מחסום, וכל מדינה יכולה להתנקש בכל אדם שאינה רוצה בו, בכל דרך.

טראמפ צריך לדעת שמאות אלפי מוסלמים מבקשים לנקום את דמו של המנהיג השהיד (עלי ח'אמינאי), ושלא מדובר רק בסוגיה איראנית אלא בעניי דתי.

צל המלחמה יוסר רק כאשר האויב יבין שלהמשך המלחמה כבר אין תועלת — והאויב קרוב להבנה הזו".

זו לא הפעם הראשונה שלאריג'אני מאיים להתנקש או לפגוע בטראמפ.


מוקדם יותר היום טען סגן יו"ר הפרלמנט האיראני כי יש להם חשבון דמים עם טראמפ והמשטר הציוני ובוודאות יום אחד ינקמו את דמו של המנהיג (עלי ח'אמינאי).
העיתון האיראני השמרני 'המשהרי' לועג הבוקר לטראמפ בעמוד השער שלו:
“בדיחה עולמית”

“מקומיקאים ועד סנאטורים, כולם שמו ללעג את דבריו הסותרים של טראמפ בנוגע למלחמת איראן”
עיתוני איראן הבוקר תקפו את ג'וזף עולמית, נשיא לבנון, על הראיון שלשום שבו תקף את חזבאללה ודיבר על הצורך והאפשרות להגיע להסכם שלום עם ישראל.

העיתון פרהיח'תגאן:
“מנהל הלשכה של ביבי בביירות”

“איך ממשלת לבנון מוכרת רבע מאדמת המדינה שלה?”

העיתון צובח-נו:
אדון עון! זה חזבאללה שמגן על לבנון.”

“מזימה אמריקאית-ציונית, תוך מילוי תפקיד מצד ממשלת לבנון, נגד ההתנגדות”
מדוע איראן אינה מבצעת מכה מקדימה?

באווירה המתוחה הנוכחית, כשנוכחותן הצבאית של ארה״ב וישראל באזור מתגברת, עולה השאלה מדוע איראן — אף שהיא מודעת לאפשרות של תקיפות נגד תשתיות חיוניות ואף לתרחישים חריגים יותר — נמנעת ממהלך של “מכה מקדימה” נגד בסיסים ואינטרסים של אויביה.

לפי האתר האיראני תבנאכ, המזוהה עם מוחסן רזאא׳י, אין מדובר בהיסוס טקטי בלבד, אלא בבחירה אסטרטגית מודעת הנשענת על כמה שיקולים מרכזיים.

ראשית, איראן מבקשת לשמר את מעמדה כצד המגן. בדוקטרינה האיראנית שמירה על מעמד "המגן" היא רכיב חיוני. פתיחה יזומה במלחמה מול ארה״ב או ישראל עלולה לייצר קונצנזוס בין־לאומי נגדה, ולאפשר לאויב להציג את פעולתו כתגובה במסגרת “הגנה עצמית”. לכן, הימנעות ממכה מקדימה נועדה להעלות את המחיר הפוליטי של כל תקיפה נגדה, ולשמר עבורה מרחב לגיטימציה במקרה של עימות.

שנית, בטהראן חוששים מהידרדרות להסלמה בלתי נשלטת. בתרחיש שבו נשקל שימוש באמצעים חריגים או פגיעה רחבה בתשתיות, מכה מקדימה עלולה לא למנוע את התקיפה — אלא דווקא לשמש כטריגר שיאיץ אותה. לכן, לפי הגישה הזו, עדיף לאיראן לחזק את שכבות ההגנה ואת יכולת “המכה השנייה”, כך שהאויב יבין שגם תקיפה ראשונה לא תחסל את יכולת התגובה האיראנית.

שיקול נוסף הוא הצורך ביציבות פנימית. לאחר השינויים בהנהגה האיראנית ומינויו של אייתוללה מוג׳תבא ח׳אמנהאי, המערכת הפוליטית זקוקה לזמן כדי לייצב את עצמה. מלחמת מנע בשלב כזה עלולה להסיט את המיקוד מביסוס המבנים החדשים לניהול משבר צבאי רחב ובלתי צפוי. במובן זה, “שלום חמוש” מעניק לאיראן זמן לחיזוק הזירה הפנימית ולשיקום יכולותיה.

מעל הכול, תבנאכ מציג את ההיגיון האיראני כהרתעה א־סימטרית: כוחה של איראן אינו טמון דווקא במכה צבאית פתאומית, אלא ברשת ההשפעה האזורית שלה, ביכולת ההתשה, בשלוחותיה ובמוכנות להמתין לטעות אסטרטגית של היריב.

לכן, מה שנראה מבחוץ כהשתהות עשוי להיתפס בטהראן כערנות אסטרטגית: ניסיון להימנע מנפילה למלכודת שתעניק לאויב הצדקה לתקיפה רחבה, ובמקביל לשמר מוכנות לתגובה קשה אם העימות ייכפה עליה.

בשורה התחתונה, איראן מנסה להישאר בעמדת “המגן”, לשמר לגיטימציה, להימנע מהסלמה בלתי נשלטת — ולהותיר בידי האויב את האחריות לפתיחת המלחמה. מבחינתה, המטרה היא למנוע את העימות; ואם הוא יפרוץ, להגיע אליו כשהיתרון המדיני והצבאי אינו בידי וושינגטון וירושלים.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
אישור דתי באיראן לרצוח את טראמפ

איש הדת איתואללה עבדאללהי ג'וואדי אמולי, מבכירי אנשי הדת באיראן ומפוסקי ההלכה התבטא בסרטון כי הריגתם של טראמפ והציונים היא הדרישה היום של האמאם הנעלם משום שהם זממו נגד איראן.


להלן דבריו:
"שוב אנו מביעים תנחומים על מות הקדושים הכואב והבלתי נסבל של מנהיג המהפכה (עלי ח'מינאי), בפני האומה האסלאמית ובפני משפחתו המכובדת והנעלה של האיש הגדול הזה.

אנחנו נמצאים כעת על סף מבחן גדול, ועלינו להקפיד מאוד לשמור על האחדות הזאת, לשמור על הלכידות הזאת. גם אם יש מעט צבע שונה, הרי שלפנינו אוצר עצום.

עלינו לדעת: זר זמם נגד הארץ והמים האלה, זמם לפצל, זמם לקרוע. אדמתנו, מימינו — שהם כבודנו, אדמתנו — שהיא חיינו.

כאשר שאלו את האימאם ג׳עפר א-צאדק (האימאם השישי לפי השיעה): אם מישהו מתכוון לפגוע ברכושנו, בארצנו ובאדמתנו — מה עלינו לעשות? הוא אמר: “הרגו אותו, דמו עליי.” כלומר, האחריות על דמו עליי, אומר האימאם צאדק.

שפיכת דמם של הציונים, שפיכת דמו של טראמפ ודומיו — זהו כיום דברו של האימאם מהדי. להילחם בציונים — דמם עליי; להילחם באמריקה המדכאת — דמה עליי. זהו דברו של האימאם מהדי".
מהארכיון:

מימין לשמאל:
מחמוד באקרי, מפקד יחידת הטילים של חיל האוויר של משמרות המהפכה (חוסל ב'עם כלביא')

חסן נסראללה, מזכ"ל חזבאללה (חוסל בספטמבר 2024)

מג'יד מוסווי, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה

מוחמד רזא זאהדי, מפקד גיס סוריה ולבנון בכוח קדס של משמרות המהפכה (חוסל ב-1 באפריל 2024)
כותרת העיתון השמרני האיראני 'כיהאן' הבוקר:

"ניסיון 100 ימי המלחמה:
ארה"ב נסוגה בגלל טילים — לא בגלל משא ומתן"

"טראמפ משתמש במשא ומתן ובשקר של הסכם כדי לבלום את מחיר הנפט"

"תשבשו את המשחק של טראמפ באמצעות עצירת המשא ומתן וסגירת באב אל-מנדב"
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
התקיפה בדאחיה

פרשן בטלוויזיה הממלכתית באיראן:

האזהרה של איראן עדיין תקפה ונמצאת ברמתה הגבוהה ביותר.
מפקדת ח'אתם אלאנביאא' (המטכ"ל האיראני בחירום) מוכנה למבצע “הבטחת האמת 5”, ולא תשאיר את התקיפות של ישראל ללא מענה.
דובר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, אבראהים רזאא'י:

“נגיב בתקיפות ובאופן כואב על תקיפת המשטר הציוני בדאחיה. צריך לחנך את הכלב המשוגע הזה ולהעמיד אותו במקום.
הלילה — תסתכלו על שמי השטחים הכבושים.”
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
אבראהים רזאא'י, דובר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני:

אנחנו נמצאים במצב של אי-ודאות; ובמצב כזה כל תרחיש אפשרי.

קיימת מוכנות לכל תרחיש, אך באופן אישי אני מעריך שהסבירות למלחמה גבוהה יותר מהסבירות למשא ומתן ולהסכם, ולכן עלינו להיות מוכנים. הכוחות המזוינים בוודאי מוכנים.

יש כאלה שמתעקשים כי לאחר ההתנגדות ההרואית של עמנו והניצחון הגדול במלחמה הזו, החישובים של האמריקאים השתנו.
לדבריהם, בשל הבעיות שנוצרו לארה"ב בעקבות המלחמה הזו, אין לה ברירה אלא להגיע להסכם עם איראן ולקבל את תנאינו.

גם אנחנו סבורים שעל ארה"ב להיכנע לעם הזה — או שתיכנע באמצעות דיפלומטיה, או באמצעות טילים.