המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
8 subscribers
78 photos
33 videos
חדשות ועדכונים מהמזרח התיכון במיקוד על איראן
Download Telegram
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
הכטב"מ המתאבד החדש של צבא איראן - שהיד דאנא - בעל מנוע סילון.
בתמונות: כטב"מים ממשפחת “אומיד” בעלי מנוע בוכנה, השייכים ליחידת הכטב"מים של חיל היבשה של צבא איראן. לפי הנטען באיראן, ישנו ייצור המוני שחהם בשנתיים האחרונות שנמשך גם כעת.

ע"פ האיראנים, הכטב"מ מסוג 'שהיד דאנא' ששוגר ע"י חיל הים של צבא איראן לעבר המשחתות האמריקאיות, הוא למעשה גרסת מנוע סילון של כטב"מ ה'אומיד'.

לפי האיראנים בתכנון ה'אומיד' נעשה שימוש בהשראה מכטב"מ ההארופ הישראלי.
היום התקיימו הפגנות סטודנטים באיראן במספר ערים ביניהן: טהראן, שיראז ואיספהאן.
בטהראן קראו המפגינים:
הסיסמה:
"אל תפחדו, אל תפחדו — כולנו יחד"

"הסטודנט ימות — אך לא יקבל השפלה"
המפרץ שוב בוער: איראן וארה״ב בעוד לילה של חילופי מהלומות

עוד לילה מתוח במפרץ הפרסי, שבמרכזו מצר הורמוז, בסיסים אמריקאיים באזור והניסיון האיראני לקבע משוואת הרתעה חדשה מול וושינגטון.

לפי הודעת משמרות המהפכה, האירוע החל כאשר ארבע מכליות ניסו לצאת ממצר הורמוז ללא תיאום, לאחר שלטענת האיראנים פעלו בהכוונה אמריקאית. אחת המכליות נפגעה ונעצרה, והיתר נסוגו.

בהמשך, לפי הגרסה האיראנית, כטב״מים אמריקאיים תקפו דקלי תקשורת בקשם ובסיריק. בתגובה, משמרות המהפכה הודיעו כי חיל האוויר והחלל שיגר טילים בליסטיים לעבר בסיס עלי א־סאלם בכווית ולעבר מתקנים של הצי החמישי האמריקאי בבחריין.

המסר האיראני ברור: טהראן מנסה לקבע משוואת תגובה ישירה — פגיעה באינטרס איראני תיענה בפגיעה בבסיסים ובנכסים אמריקאיים באזור. במקביל, האיום בסגירה מלאה של מצר הורמוז בפני יציאת נפט וגז מציב מחדש את המצר בלב העימות, לא רק כנתיב אנרגיה חיוני אלא כמנוף לחץ אסטרטגי.

מעבר לפרטי האירוע, זהו עוד ביטוי למעבר האיראני משיח של “סבלנות אסטרטגית” לשיח של “הרתעה פעילה”: תגובה מהירה, גלויה ומתרחבת — והפיכת המפרץ לזירה שבה כל מהלך אמריקאי עלול לגרור מחיר אזורי רחב יותר.
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
על רקע המעצרים של אנשי דת שיעים בבחריין, ארגון “ההתנגדות האסלאמית בבחריין” פרסם סרטון שבו נראים אנשיו תוקפים תחנת משטרה.

המשטר האיראני ומשמרות המהפכה שמחים.
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן מאיים בהרחבת המלחמה “מהאוקיינוס ההודי ועד הים התיכון”

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, בראיון ל-CNN:

אם המלחמה תימשך והמצור לא יוסר, המלחמה תיגרר אל האוקיינוס ההודי, באב אל-מנדב, הים האדום והים התיכון.

באמצעות תקיפה של בסיסים אמריקאיים נוספים, נעניק למלחמה ממד נוסף.

ארה"ב תספוג בוודאות נזקים רבים יותר והם יהיו כבדים מאוד.

מנהיג איראן לא ייפגש עם טראמפ שהוביל את המשא ומתן למבוי סתום.

כל הסכם בין איראן לארה"ב מותנה בשחרור 24 מיליארד דולר מהכספים הכלואים של איראן.

טראמפ צריך לקבל החלטה באופן עצמאי מישראל.
"המשא ומתן לא כבל את ידי אנשי הצבא — אלא דווקא שחרר אותן יותר; כדי להסיר את המצור האמריקאי צריך לתקוף אותם"

העיתון האיראני השמרני “ח׳וראסאן” מציג קו תקיף במיוחד ביחס לקשר שבין המשא ומתן עם ארה״ב לבין הפעילות הצבאית של איראן במפרץ. לפי העיתון, הטענה שהמגעים המדיניים כובלים את ידי הצבא אינה נכונה; להפך — דווקא צוותי המשא ומתן זקוקים ללחץ צבאי משמעותי כדי לשפר את עמדת איראן מול וושינגטון.

במרכז הדברים עומד מצר הורמוז, שמוצג ככלי המיקוח החשוב ביותר של איראן. ח׳וראסאן טוען כי כל עוד המצור האמריקאי נמשך, וושינגטון משתמשת בו כקלף ליד שולחן המו״מ — ולכן יש לשלול ממנה את היתרון הזה באמצעות הפעלת כוח.

המשפט הבולט במאמר הוא ש״המצור לא נשבר במשא ומתן, אלא בירי״. כלומר, התקיפות נגד יעדים אמריקאיים אינן מוצגות כחלופה לדיפלומטיה, אלא כחלק בלתי נפרד ממנה: אש בשטח כדי לייצר לחץ בשולחן המשא ומתן.

במילים אחרות, ח׳וראסאן מנסח את מה שנראה כקו איראני רחב יותר: שילוב בין דיפלומטיה לבין הרתעה פעילה — כאשר המסר לוושינגטון הוא שכל עוד הלחץ האמריקאי נמשך, גם הזירה הצבאית תישאר פתוחה.
קונדוליזה רייס: איראן נחלשה — לא צריך למהר לעסקה רעה

קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, טוענת במאמר ב־WSJ כי המלחמה מול איראן לא הסתיימה בהכרעה מלאה, אך השיגה יעד אסטרטגי חשוב: החלשה משמעותית של המשטר האיראני.

לדבריה, המערכה פגעה ביכולת של איראן להקרין כוח, במערך הטילים שלה, בשלוחותיה ובתוכנית הגרעין. רייס מדגישה כי ארה״ב אינה חייבת להגיע להסכם גרעין חדש עם טהראן, ובוודאי שלא לשחרר כספים מוקפאים או להעניק הקלות בסנקציות — משום שאיראן תשתמש בכך, לטענתה, לשיקום כוחה ושלוחותיה.

המסר המרכזי שלה הוא של “סבלנות אסטרטגית”: לשמר את איראן מוחלשת, להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארה״ב, ישראל ומדינות ערב, ולהיות מוכנים לפעול שוב אם טהראן תנסה לשקם את יכולותיה הגרעיניות או הטיליות.
מנהיג איראן, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע בתחילת 'שאגת הארי'

אחמד ח׳אתמי, דרשן יום השישי של טהראן וחבר מועצת המומחים, אמר במפגש עם חברי המועצה המנהלית של מחוז סירג׳אן כי במהלך התקיפה ביום הראשון של “מלחמת רמצ׳אן”, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע ברגלו באופן חמור — עד כדי כך שעלתה אפשרות לקטיעת הרגל.
לדבריו, “תודה לאל, בזכות מאמצי הצוות הרפואי, הדבר לא קרה, והוא נמצא כעת במצב בריאותי תקין.”
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איום איראני נוסף לסגור את באב אל-מנדב

עלי ניכזאד, סגן יו"ר הפרלמנט האיראני, בראיון היום:

"מצר הורמוז לא יחזור למצבו הקודם בהתאם לחוק הפרלמנט. מצר הורמוז חשוב לנו יותר מפצצת אטום.

סגרנו את מיצר הורמוז, וטרם סגרנו את באב אל-מנדב, אך אם יהיה צורך, נסגור גם אותו בתיאום עם תימן והחברים התימנים שלנו (החות'ים).


אם נסגור גם אותו, הרי שכ-25% מהנפט העולמי עוברים דרך שני המצרים האלה: כ-20% — למעלה מ-6.2 מיליארד חביות בשנה — דרך מצר הורמוז, ועוד בערך חמישית מזה דרך באב אל-מנדב.
וזה לא רק נפט.

למשל, גם בתחום הדשנים — יש בעיה; בתחום הסחורות הקשות — יש בעיה; בגז נוזלי, LPG — יש בעיה; וגם בחומרי גלם לתעשיות ההייטק יש בעיה".
מסר מיוחד למנהיג איראן
איראן

שר הפנים הפקיסטני הגיע היום לטהראן וציין כי הגיע "כדי להעביר מכתב מיוחד מטעם מפקד צבא פקיסטן וראש הממשלה, בנוגע למצב הנוכחי, אל מוג׳תבא ח׳אמנהאי, מנהיג איראן".
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
לאריג׳אני: עצם המו״מ עם ארה״ב משדר חולשה — והנסיעה לאסלאמאבאד הייתה טעות יקרה


מוחמד ג׳וואד לאריג׳אני, מומחה לילסים בינלאומיים ואחיו של מזכיר המעל"ל שחוסל:

כאשר אנחנו מנהלים משא ומתן עם ארה"ב, אנחנו משדרים שאפשר להגיע איתה להבנות.
הנסיעה של המשלחת האיראנית ושל קאליבאף לאסלאמאבאד הייתה טעות, ועלתה במחיר גדול.

טראמפ סבר שהסכם הגרעין אינו מספיק, לכן הוא קרע אותו כדי להשיג ויתורים נוספים.

הציבור יכול להיות רגוע: איראן לא תוותר בשום אופן על תוכנית הגרעין שלה.
לחשוב שאם נמסור את האורניום ואת זכות ההעשרה המלחמה תסתיים — זו טעות.

הסיבה לכך שהם תוקפים באמצע המשא ומתן היא שכאשר אנחנו מנהלים איתם מו״מ, אנחנו משדרים להם שאפשר להסתדר איתם ושאנחנו פועלים במתכונת של win-win. הם מפרשים זאת כך שאם יפעילו יותר לחץ — הם יוכלו לקבל ויתורים נוספים.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
לאריג׳אני: עצם המו״מ עם ארה״ב משדר חולשה — והנסיעה לאסלאמאבאד הייתה טעות יקרה מוחמד ג׳וואד לאריג׳אני, מומחה לילסים בינלאומיים ואחיו של מזכיר המעל"ל שחוסל: כאשר אנחנו מנהלים משא ומתן עם ארה"ב, אנחנו משדרים שאפשר להגיע איתה להבנות. הנסיעה של המשלחת האיראנית…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איום איראני לחסל את טראמפ?

עוד מלאריג׳אני:
"צל ההתנקשויות קיים. גם הם (האמריקאים) צריכים לדעת שהם בוודאות ישלמו את המחיר, וחיסול ייענה בחיסול.

נעצור את ההתנקשויות באמצעות התנקשויות. בביצוע ההתנקשויות, ארה"ב והמשטר הציוני לא הותירו שום מחסום, וכל מדינה יכולה להתנקש בכל אדם שאינה רוצה בו, בכל דרך.

טראמפ צריך לדעת שמאות אלפי מוסלמים מבקשים לנקום את דמו של המנהיג השהיד (עלי ח'אמינאי), ושלא מדובר רק בסוגיה איראנית אלא בעניי דתי.

צל המלחמה יוסר רק כאשר האויב יבין שלהמשך המלחמה כבר אין תועלת — והאויב קרוב להבנה הזו".

זו לא הפעם הראשונה שלאריג'אני מאיים להתנקש או לפגוע בטראמפ.


מוקדם יותר היום טען סגן יו"ר הפרלמנט האיראני כי יש להם חשבון דמים עם טראמפ והמשטר הציוני ובוודאות יום אחד ינקמו את דמו של המנהיג (עלי ח'אמינאי).
העיתון האיראני השמרני 'המשהרי' לועג הבוקר לטראמפ בעמוד השער שלו:
“בדיחה עולמית”

“מקומיקאים ועד סנאטורים, כולם שמו ללעג את דבריו הסותרים של טראמפ בנוגע למלחמת איראן”
עיתוני איראן הבוקר תקפו את ג'וזף עולמית, נשיא לבנון, על הראיון שלשום שבו תקף את חזבאללה ודיבר על הצורך והאפשרות להגיע להסכם שלום עם ישראל.

העיתון פרהיח'תגאן:
“מנהל הלשכה של ביבי בביירות”

“איך ממשלת לבנון מוכרת רבע מאדמת המדינה שלה?”

העיתון צובח-נו:
אדון עון! זה חזבאללה שמגן על לבנון.”

“מזימה אמריקאית-ציונית, תוך מילוי תפקיד מצד ממשלת לבנון, נגד ההתנגדות”