המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
8 subscribers
78 photos
33 videos
חדשות ועדכונים מהמזרח התיכון במיקוד על איראן
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איראן ממשיכה לעשות שרירים במפרץ וטוענת כי ירי אזהרה של טילים וכטב״מים הבריח משחתות אמריקאיות מים עומאן

דוברות צבא איראן הודיעה כי חיל הים של הצבא הסדיר ביצע ירי אזהרה לעבר משחתות אמריקאיות, במסגרת מה שתואר כתגובה ל“הטרדות ימיות” ולפגיעה בכלי שיט מסחריים ומכליות איראניות.

לפי ההודעה, לאחר ירי אזהרה באמצעות טילי שיוט מסוג קאדיר וכטב״מי תקיפה חדשים מסוג “שהיד דנא”, המשחתות האמריקאיות DDG-103 ו־DDG-87 עזבו את ים עומאן לכיוון האוקיינוס ההודי.

באיראן טוענים כי בעקבות הפעולות האחרונות נאלצה גם אוניית התקיפה האמפיבית נושאת המסוקים טריפולי לעזוב את ים עומאן. עוד נמסר כי אף שספינות אמריקאיות התרחקו מטווח הטילים שבהם נעשה שימוש, אם יהיה צורך חיל הים האיראני יעשה שימוש בטילים בעלי טווח ארוך יותר.
סוכנות הידיעות האיראני תסנים ,המזוהה עם משמרות המהפכה, "חושפת, מפי מקור ביטחוני המזוהה עם ציר ההתנגדות, על קשרים לכאורה בין אנואר קרקאש, יועצו של נשיא איחוד האמירויות, לבין המוסד ומנגנוני ביטחון ישראליים.
לפי הדיווח, המוסד הקים בעבר חברה בכיסוי של “אנרגיות מתחדשות”, שפעלה גם באבו דאבי ושימשה לכאורה מסגרת לקיום פגישות בין קרקאש לבין גורמים ישראליים.

עוד נטען כי בכירים באמירויות — בעיקר באבו דאבי — ידעו על אופייה האמיתי של החברה, בעוד שהדבר הוסתר מהציבור ומחלקים מן המערכת הפוליטית באיחוד.

על פי המקור, דרך אותה חברה הוקמה בתחילה רשת של 17 דמויות אמירתיות משפיעות, בהן שייח’ים וסוחרים, שהתרחבה בהמשך. בשלב מאוחר יותר, כך נטען, קרקאש סייע לישראלים באיתור פעילות מסחרית איראנית באמירויות והעברתה למוסד, כאשר בתמורה הובטח לאמירויות מידע על תימן. לפי תסנים, המידע על הפעילות האיראנית הועבר בהמשך גם למשרד האוצר האמריקאי.
חסן עאמלי, נציג מנהיג איראן ודרשן יום השישי בארדביל:

"באמצעות נסיגות חוזרות ונשנות ובאמצעות שינוי הטון שלו, טראמפ למעשה מרים דגל לבן. ניצחון כלכלי, פוליטי וצבאי נמצא בפתח.

המלחמה האחרונה הביכה רבים וחשפה אותם בקלונם: כמה מהשליטים האסלאמיים, הווהאבים (הסעודים), ארה"ב וישראל, וכן המלוכנים (תומכי פ'הלווי) — כולם הובכו מאוד".
ישנו שיח בערוצי טלגרם איראניים כי בקרוב ימונה שר הגנה חדש.

השמועות מדברות כי מי שימונה יהיה ח'וגתאללה קוריישי (האדום התחתון) שמשמש כיום כראש אגף התיאום במשמרות המהפכה ובעבר שימש כסגן שר ההגנה.

עד כה, משמש מג'יד אבן-אלרזא (האדם העליון) כמ"מ שר ההגנה, מאז חוסל שר ההגנה הקודם במכת הפתיחה של 'שאגת הארי'.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
הכטב"מ המתאבד החדש של צבא איראן - שהיד דאנא - בעל מנוע סילון.
בתמונות: כטב"מים ממשפחת “אומיד” בעלי מנוע בוכנה, השייכים ליחידת הכטב"מים של חיל היבשה של צבא איראן. לפי הנטען באיראן, ישנו ייצור המוני שחהם בשנתיים האחרונות שנמשך גם כעת.

ע"פ האיראנים, הכטב"מ מסוג 'שהיד דאנא' ששוגר ע"י חיל הים של צבא איראן לעבר המשחתות האמריקאיות, הוא למעשה גרסת מנוע סילון של כטב"מ ה'אומיד'.

לפי האיראנים בתכנון ה'אומיד' נעשה שימוש בהשראה מכטב"מ ההארופ הישראלי.
היום התקיימו הפגנות סטודנטים באיראן במספר ערים ביניהן: טהראן, שיראז ואיספהאן.
בטהראן קראו המפגינים:
הסיסמה:
"אל תפחדו, אל תפחדו — כולנו יחד"

"הסטודנט ימות — אך לא יקבל השפלה"
המפרץ שוב בוער: איראן וארה״ב בעוד לילה של חילופי מהלומות

עוד לילה מתוח במפרץ הפרסי, שבמרכזו מצר הורמוז, בסיסים אמריקאיים באזור והניסיון האיראני לקבע משוואת הרתעה חדשה מול וושינגטון.

לפי הודעת משמרות המהפכה, האירוע החל כאשר ארבע מכליות ניסו לצאת ממצר הורמוז ללא תיאום, לאחר שלטענת האיראנים פעלו בהכוונה אמריקאית. אחת המכליות נפגעה ונעצרה, והיתר נסוגו.

בהמשך, לפי הגרסה האיראנית, כטב״מים אמריקאיים תקפו דקלי תקשורת בקשם ובסיריק. בתגובה, משמרות המהפכה הודיעו כי חיל האוויר והחלל שיגר טילים בליסטיים לעבר בסיס עלי א־סאלם בכווית ולעבר מתקנים של הצי החמישי האמריקאי בבחריין.

המסר האיראני ברור: טהראן מנסה לקבע משוואת תגובה ישירה — פגיעה באינטרס איראני תיענה בפגיעה בבסיסים ובנכסים אמריקאיים באזור. במקביל, האיום בסגירה מלאה של מצר הורמוז בפני יציאת נפט וגז מציב מחדש את המצר בלב העימות, לא רק כנתיב אנרגיה חיוני אלא כמנוף לחץ אסטרטגי.

מעבר לפרטי האירוע, זהו עוד ביטוי למעבר האיראני משיח של “סבלנות אסטרטגית” לשיח של “הרתעה פעילה”: תגובה מהירה, גלויה ומתרחבת — והפיכת המפרץ לזירה שבה כל מהלך אמריקאי עלול לגרור מחיר אזורי רחב יותר.
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
על רקע המעצרים של אנשי דת שיעים בבחריין, ארגון “ההתנגדות האסלאמית בבחריין” פרסם סרטון שבו נראים אנשיו תוקפים תחנת משטרה.

המשטר האיראני ומשמרות המהפכה שמחים.
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן מאיים בהרחבת המלחמה “מהאוקיינוס ההודי ועד הים התיכון”

מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, בראיון ל-CNN:

אם המלחמה תימשך והמצור לא יוסר, המלחמה תיגרר אל האוקיינוס ההודי, באב אל-מנדב, הים האדום והים התיכון.

באמצעות תקיפה של בסיסים אמריקאיים נוספים, נעניק למלחמה ממד נוסף.

ארה"ב תספוג בוודאות נזקים רבים יותר והם יהיו כבדים מאוד.

מנהיג איראן לא ייפגש עם טראמפ שהוביל את המשא ומתן למבוי סתום.

כל הסכם בין איראן לארה"ב מותנה בשחרור 24 מיליארד דולר מהכספים הכלואים של איראן.

טראמפ צריך לקבל החלטה באופן עצמאי מישראל.
"המשא ומתן לא כבל את ידי אנשי הצבא — אלא דווקא שחרר אותן יותר; כדי להסיר את המצור האמריקאי צריך לתקוף אותם"

העיתון האיראני השמרני “ח׳וראסאן” מציג קו תקיף במיוחד ביחס לקשר שבין המשא ומתן עם ארה״ב לבין הפעילות הצבאית של איראן במפרץ. לפי העיתון, הטענה שהמגעים המדיניים כובלים את ידי הצבא אינה נכונה; להפך — דווקא צוותי המשא ומתן זקוקים ללחץ צבאי משמעותי כדי לשפר את עמדת איראן מול וושינגטון.

במרכז הדברים עומד מצר הורמוז, שמוצג ככלי המיקוח החשוב ביותר של איראן. ח׳וראסאן טוען כי כל עוד המצור האמריקאי נמשך, וושינגטון משתמשת בו כקלף ליד שולחן המו״מ — ולכן יש לשלול ממנה את היתרון הזה באמצעות הפעלת כוח.

המשפט הבולט במאמר הוא ש״המצור לא נשבר במשא ומתן, אלא בירי״. כלומר, התקיפות נגד יעדים אמריקאיים אינן מוצגות כחלופה לדיפלומטיה, אלא כחלק בלתי נפרד ממנה: אש בשטח כדי לייצר לחץ בשולחן המשא ומתן.

במילים אחרות, ח׳וראסאן מנסח את מה שנראה כקו איראני רחב יותר: שילוב בין דיפלומטיה לבין הרתעה פעילה — כאשר המסר לוושינגטון הוא שכל עוד הלחץ האמריקאי נמשך, גם הזירה הצבאית תישאר פתוחה.
קונדוליזה רייס: איראן נחלשה — לא צריך למהר לעסקה רעה

קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, טוענת במאמר ב־WSJ כי המלחמה מול איראן לא הסתיימה בהכרעה מלאה, אך השיגה יעד אסטרטגי חשוב: החלשה משמעותית של המשטר האיראני.

לדבריה, המערכה פגעה ביכולת של איראן להקרין כוח, במערך הטילים שלה, בשלוחותיה ובתוכנית הגרעין. רייס מדגישה כי ארה״ב אינה חייבת להגיע להסכם גרעין חדש עם טהראן, ובוודאי שלא לשחרר כספים מוקפאים או להעניק הקלות בסנקציות — משום שאיראן תשתמש בכך, לטענתה, לשיקום כוחה ושלוחותיה.

המסר המרכזי שלה הוא של “סבלנות אסטרטגית”: לשמר את איראן מוחלשת, להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארה״ב, ישראל ומדינות ערב, ולהיות מוכנים לפעול שוב אם טהראן תנסה לשקם את יכולותיה הגרעיניות או הטיליות.
מנהיג איראן, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע בתחילת 'שאגת הארי'

אחמד ח׳אתמי, דרשן יום השישי של טהראן וחבר מועצת המומחים, אמר במפגש עם חברי המועצה המנהלית של מחוז סירג׳אן כי במהלך התקיפה ביום הראשון של “מלחמת רמצ׳אן”, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע ברגלו באופן חמור — עד כדי כך שעלתה אפשרות לקטיעת הרגל.
לדבריו, “תודה לאל, בזכות מאמצי הצוות הרפואי, הדבר לא קרה, והוא נמצא כעת במצב בריאותי תקין.”
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איום איראני נוסף לסגור את באב אל-מנדב

עלי ניכזאד, סגן יו"ר הפרלמנט האיראני, בראיון היום:

"מצר הורמוז לא יחזור למצבו הקודם בהתאם לחוק הפרלמנט. מצר הורמוז חשוב לנו יותר מפצצת אטום.

סגרנו את מיצר הורמוז, וטרם סגרנו את באב אל-מנדב, אך אם יהיה צורך, נסגור גם אותו בתיאום עם תימן והחברים התימנים שלנו (החות'ים).


אם נסגור גם אותו, הרי שכ-25% מהנפט העולמי עוברים דרך שני המצרים האלה: כ-20% — למעלה מ-6.2 מיליארד חביות בשנה — דרך מצר הורמוז, ועוד בערך חמישית מזה דרך באב אל-מנדב.
וזה לא רק נפט.

למשל, גם בתחום הדשנים — יש בעיה; בתחום הסחורות הקשות — יש בעיה; בגז נוזלי, LPG — יש בעיה; וגם בחומרי גלם לתעשיות ההייטק יש בעיה".
מסר מיוחד למנהיג איראן
איראן

שר הפנים הפקיסטני הגיע היום לטהראן וציין כי הגיע "כדי להעביר מכתב מיוחד מטעם מפקד צבא פקיסטן וראש הממשלה, בנוגע למצב הנוכחי, אל מוג׳תבא ח׳אמנהאי, מנהיג איראן".