איראן מכחישה: לא הסכמנו להעביר אורניום מועשר למדינה שלישית
גורם איראני המקורב לצוות המשא ומתן דחה את דיווח אל־ערביה, שלפיו טהראן הסכימה להעביר חלק ממלאי האורניום המועשר שלה למדינה שלישית שתוסכם על הצדדים.
בשיחה עם סוכנות פארס טען הגורם כי סוגיות הגרעין כלל אינן עומדות כעת על סדר היום של המו״מ, והדיון בהן נדחה לשלבים הבאים. לדבריו, נושא העברת מלאי האורניום “אינו נמצא בסדר היום הנוכחי”, ובשלב זה על ארה״ב לבצע צעדים ברורים ומחייבים ולהגיע עם איראן להסכמות סופיות בכמה סוגיות יסוד.
גורם איראני המקורב לצוות המשא ומתן דחה את דיווח אל־ערביה, שלפיו טהראן הסכימה להעביר חלק ממלאי האורניום המועשר שלה למדינה שלישית שתוסכם על הצדדים.
בשיחה עם סוכנות פארס טען הגורם כי סוגיות הגרעין כלל אינן עומדות כעת על סדר היום של המו״מ, והדיון בהן נדחה לשלבים הבאים. לדבריו, נושא העברת מלאי האורניום “אינו נמצא בסדר היום הנוכחי”, ובשלב זה על ארה״ב לבצע צעדים ברורים ומחייבים ולהגיע עם איראן להסכמות סופיות בכמה סוגיות יסוד.
אמיר חוסיין סאבתי, חבר הפרלמנט האיראני:
על איראן לתת את הסטירה הראשונה לאויב ולתקוף את ארצות הברית במכות מקדימות ומרתיעות.
לדבריו, ארצות הברית תפתח במוקדם או במאוחר מלחמה קשה יותר, ולאחר המונדיאל “תתקוף אותנו בעוצמה רבה יותר ותהפוך את המדינה לעזה שנייה”.
הוא הוסיף כי במשא ומתן באסלאמאבאד נעשו טעויות שחרגו מהקו האדום של מנהיג איראן, אך לדבריו הן נעצרו לאחר שניתנה אזהרה.
על איראן לתת את הסטירה הראשונה לאויב ולתקוף את ארצות הברית במכות מקדימות ומרתיעות.
לדבריו, ארצות הברית תפתח במוקדם או במאוחר מלחמה קשה יותר, ולאחר המונדיאל “תתקוף אותנו בעוצמה רבה יותר ותהפוך את המדינה לעזה שנייה”.
הוא הוסיף כי במשא ומתן באסלאמאבאד נעשו טעויות שחרגו מהקו האדום של מנהיג איראן, אך לדבריו הן נעצרו לאחר שניתנה אזהרה.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
איראן ממשיכה לעשות שרירים במפרץ וטוענת כי ירי אזהרה של טילים וכטב״מים הבריח משחתות אמריקאיות מים עומאן
דוברות צבא איראן הודיעה כי חיל הים של הצבא הסדיר ביצע ירי אזהרה לעבר משחתות אמריקאיות, במסגרת מה שתואר כתגובה ל“הטרדות ימיות” ולפגיעה בכלי שיט מסחריים ומכליות איראניות.
לפי ההודעה, לאחר ירי אזהרה באמצעות טילי שיוט מסוג קאדיר וכטב״מי תקיפה חדשים מסוג “שהיד דנא”, המשחתות האמריקאיות DDG-103 ו־DDG-87 עזבו את ים עומאן לכיוון האוקיינוס ההודי.
באיראן טוענים כי בעקבות הפעולות האחרונות נאלצה גם אוניית התקיפה האמפיבית נושאת המסוקים טריפולי לעזוב את ים עומאן. עוד נמסר כי אף שספינות אמריקאיות התרחקו מטווח הטילים שבהם נעשה שימוש, אם יהיה צורך חיל הים האיראני יעשה שימוש בטילים בעלי טווח ארוך יותר.
דוברות צבא איראן הודיעה כי חיל הים של הצבא הסדיר ביצע ירי אזהרה לעבר משחתות אמריקאיות, במסגרת מה שתואר כתגובה ל“הטרדות ימיות” ולפגיעה בכלי שיט מסחריים ומכליות איראניות.
לפי ההודעה, לאחר ירי אזהרה באמצעות טילי שיוט מסוג קאדיר וכטב״מי תקיפה חדשים מסוג “שהיד דנא”, המשחתות האמריקאיות DDG-103 ו־DDG-87 עזבו את ים עומאן לכיוון האוקיינוס ההודי.
באיראן טוענים כי בעקבות הפעולות האחרונות נאלצה גם אוניית התקיפה האמפיבית נושאת המסוקים טריפולי לעזוב את ים עומאן. עוד נמסר כי אף שספינות אמריקאיות התרחקו מטווח הטילים שבהם נעשה שימוש, אם יהיה צורך חיל הים האיראני יעשה שימוש בטילים בעלי טווח ארוך יותר.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
איראן ממשיכה לעשות שרירים במפרץ וטוענת כי ירי אזהרה של טילים וכטב״מים הבריח משחתות אמריקאיות מים עומאן דוברות צבא איראן הודיעה כי חיל הים של הצבא הסדיר ביצע ירי אזהרה לעבר משחתות אמריקאיות, במסגרת מה שתואר כתגובה ל“הטרדות ימיות” ולפגיעה בכלי שיט מסחריים ומכליות…
הכטב"מ המתאבד החדש של צבא איראן - שהיד דאנא - בעל מנוע סילון.
סוכנות הידיעות האיראני תסנים ,המזוהה עם משמרות המהפכה, "חושפת, מפי מקור ביטחוני המזוהה עם ציר ההתנגדות, על קשרים לכאורה בין אנואר קרקאש, יועצו של נשיא איחוד האמירויות, לבין המוסד ומנגנוני ביטחון ישראליים.
לפי הדיווח, המוסד הקים בעבר חברה בכיסוי של “אנרגיות מתחדשות”, שפעלה גם באבו דאבי ושימשה לכאורה מסגרת לקיום פגישות בין קרקאש לבין גורמים ישראליים.
עוד נטען כי בכירים באמירויות — בעיקר באבו דאבי — ידעו על אופייה האמיתי של החברה, בעוד שהדבר הוסתר מהציבור ומחלקים מן המערכת הפוליטית באיחוד.
על פי המקור, דרך אותה חברה הוקמה בתחילה רשת של 17 דמויות אמירתיות משפיעות, בהן שייח’ים וסוחרים, שהתרחבה בהמשך. בשלב מאוחר יותר, כך נטען, קרקאש סייע לישראלים באיתור פעילות מסחרית איראנית באמירויות והעברתה למוסד, כאשר בתמורה הובטח לאמירויות מידע על תימן. לפי תסנים, המידע על הפעילות האיראנית הועבר בהמשך גם למשרד האוצר האמריקאי.
לפי הדיווח, המוסד הקים בעבר חברה בכיסוי של “אנרגיות מתחדשות”, שפעלה גם באבו דאבי ושימשה לכאורה מסגרת לקיום פגישות בין קרקאש לבין גורמים ישראליים.
עוד נטען כי בכירים באמירויות — בעיקר באבו דאבי — ידעו על אופייה האמיתי של החברה, בעוד שהדבר הוסתר מהציבור ומחלקים מן המערכת הפוליטית באיחוד.
על פי המקור, דרך אותה חברה הוקמה בתחילה רשת של 17 דמויות אמירתיות משפיעות, בהן שייח’ים וסוחרים, שהתרחבה בהמשך. בשלב מאוחר יותר, כך נטען, קרקאש סייע לישראלים באיתור פעילות מסחרית איראנית באמירויות והעברתה למוסד, כאשר בתמורה הובטח לאמירויות מידע על תימן. לפי תסנים, המידע על הפעילות האיראנית הועבר בהמשך גם למשרד האוצר האמריקאי.
חסן עאמלי, נציג מנהיג איראן ודרשן יום השישי בארדביל:
"באמצעות נסיגות חוזרות ונשנות ובאמצעות שינוי הטון שלו, טראמפ למעשה מרים דגל לבן. ניצחון כלכלי, פוליטי וצבאי נמצא בפתח.
המלחמה האחרונה הביכה רבים וחשפה אותם בקלונם: כמה מהשליטים האסלאמיים, הווהאבים (הסעודים), ארה"ב וישראל, וכן המלוכנים (תומכי פ'הלווי) — כולם הובכו מאוד".
"באמצעות נסיגות חוזרות ונשנות ובאמצעות שינוי הטון שלו, טראמפ למעשה מרים דגל לבן. ניצחון כלכלי, פוליטי וצבאי נמצא בפתח.
המלחמה האחרונה הביכה רבים וחשפה אותם בקלונם: כמה מהשליטים האסלאמיים, הווהאבים (הסעודים), ארה"ב וישראל, וכן המלוכנים (תומכי פ'הלווי) — כולם הובכו מאוד".
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
הכטב"מ המתאבד החדש של צבא איראן - שהיד דאנא - בעל מנוע סילון.
בתמונות: כטב"מים ממשפחת “אומיד” בעלי מנוע בוכנה, השייכים ליחידת הכטב"מים של חיל היבשה של צבא איראן. לפי הנטען באיראן, ישנו ייצור המוני שחהם בשנתיים האחרונות שנמשך גם כעת.
ע"פ האיראנים, הכטב"מ מסוג 'שהיד דאנא' ששוגר ע"י חיל הים של צבא איראן לעבר המשחתות האמריקאיות, הוא למעשה גרסת מנוע סילון של כטב"מ ה'אומיד'.
לפי האיראנים בתכנון ה'אומיד' נעשה שימוש בהשראה מכטב"מ ההארופ הישראלי.
ע"פ האיראנים, הכטב"מ מסוג 'שהיד דאנא' ששוגר ע"י חיל הים של צבא איראן לעבר המשחתות האמריקאיות, הוא למעשה גרסת מנוע סילון של כטב"מ ה'אומיד'.
לפי האיראנים בתכנון ה'אומיד' נעשה שימוש בהשראה מכטב"מ ההארופ הישראלי.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
היום התקיימו הפגנות סטודנטים באיראן במספר ערים ביניהן: טהראן, שיראז ואיספהאן.
בטהראן קראו המפגינים:
הסיסמה:
"אל תפחדו, אל תפחדו — כולנו יחד"
"הסטודנט ימות — אך לא יקבל השפלה"
בטהראן קראו המפגינים:
הסיסמה:
"אל תפחדו, אל תפחדו — כולנו יחד"
"הסטודנט ימות — אך לא יקבל השפלה"
המפרץ שוב בוער: איראן וארה״ב בעוד לילה של חילופי מהלומות
עוד לילה מתוח במפרץ הפרסי, שבמרכזו מצר הורמוז, בסיסים אמריקאיים באזור והניסיון האיראני לקבע משוואת הרתעה חדשה מול וושינגטון.
לפי הודעת משמרות המהפכה, האירוע החל כאשר ארבע מכליות ניסו לצאת ממצר הורמוז ללא תיאום, לאחר שלטענת האיראנים פעלו בהכוונה אמריקאית. אחת המכליות נפגעה ונעצרה, והיתר נסוגו.
בהמשך, לפי הגרסה האיראנית, כטב״מים אמריקאיים תקפו דקלי תקשורת בקשם ובסיריק. בתגובה, משמרות המהפכה הודיעו כי חיל האוויר והחלל שיגר טילים בליסטיים לעבר בסיס עלי א־סאלם בכווית ולעבר מתקנים של הצי החמישי האמריקאי בבחריין.
המסר האיראני ברור: טהראן מנסה לקבע משוואת תגובה ישירה — פגיעה באינטרס איראני תיענה בפגיעה בבסיסים ובנכסים אמריקאיים באזור. במקביל, האיום בסגירה מלאה של מצר הורמוז בפני יציאת נפט וגז מציב מחדש את המצר בלב העימות, לא רק כנתיב אנרגיה חיוני אלא כמנוף לחץ אסטרטגי.
מעבר לפרטי האירוע, זהו עוד ביטוי למעבר האיראני משיח של “סבלנות אסטרטגית” לשיח של “הרתעה פעילה”: תגובה מהירה, גלויה ומתרחבת — והפיכת המפרץ לזירה שבה כל מהלך אמריקאי עלול לגרור מחיר אזורי רחב יותר.
עוד לילה מתוח במפרץ הפרסי, שבמרכזו מצר הורמוז, בסיסים אמריקאיים באזור והניסיון האיראני לקבע משוואת הרתעה חדשה מול וושינגטון.
לפי הודעת משמרות המהפכה, האירוע החל כאשר ארבע מכליות ניסו לצאת ממצר הורמוז ללא תיאום, לאחר שלטענת האיראנים פעלו בהכוונה אמריקאית. אחת המכליות נפגעה ונעצרה, והיתר נסוגו.
בהמשך, לפי הגרסה האיראנית, כטב״מים אמריקאיים תקפו דקלי תקשורת בקשם ובסיריק. בתגובה, משמרות המהפכה הודיעו כי חיל האוויר והחלל שיגר טילים בליסטיים לעבר בסיס עלי א־סאלם בכווית ולעבר מתקנים של הצי החמישי האמריקאי בבחריין.
המסר האיראני ברור: טהראן מנסה לקבע משוואת תגובה ישירה — פגיעה באינטרס איראני תיענה בפגיעה בבסיסים ובנכסים אמריקאיים באזור. במקביל, האיום בסגירה מלאה של מצר הורמוז בפני יציאת נפט וגז מציב מחדש את המצר בלב העימות, לא רק כנתיב אנרגיה חיוני אלא כמנוף לחץ אסטרטגי.
מעבר לפרטי האירוע, זהו עוד ביטוי למעבר האיראני משיח של “סבלנות אסטרטגית” לשיח של “הרתעה פעילה”: תגובה מהירה, גלויה ומתרחבת — והפיכת המפרץ לזירה שבה כל מהלך אמריקאי עלול לגרור מחיר אזורי רחב יותר.
המזרח תיכוני (The Middle Eastern)
המפרץ שוב בוער: איראן וארה״ב בעוד לילה של חילופי מהלומות עוד לילה מתוח במפרץ הפרסי, שבמרכזו מצר הורמוז, בסיסים אמריקאיים באזור והניסיון האיראני לקבע משוואת הרתעה חדשה מול וושינגטון. לפי הודעת משמרות המהפכה, האירוע החל כאשר ארבע מכליות ניסו לצאת ממצר הורמוז…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
התמונות על הטילים האיראניים ששוגרו לעבר יעדים אמריקנים.
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
על רקע המעצרים של אנשי דת שיעים בבחריין, ארגון “ההתנגדות האסלאמית בבחריין” פרסם סרטון שבו נראים אנשיו תוקפים תחנת משטרה.
המשטר האיראני ומשמרות המהפכה שמחים.
המשטר האיראני ומשמרות המהפכה שמחים.
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
יועצו הצבאי של מנהיג איראן מאיים בהרחבת המלחמה “מהאוקיינוס ההודי ועד הים התיכון”
מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, בראיון ל-CNN:
אם המלחמה תימשך והמצור לא יוסר, המלחמה תיגרר אל האוקיינוס ההודי, באב אל-מנדב, הים האדום והים התיכון.
באמצעות תקיפה של בסיסים אמריקאיים נוספים, נעניק למלחמה ממד נוסף.
ארה"ב תספוג בוודאות נזקים רבים יותר והם יהיו כבדים מאוד.
מנהיג איראן לא ייפגש עם טראמפ שהוביל את המשא ומתן למבוי סתום.
כל הסכם בין איראן לארה"ב מותנה בשחרור 24 מיליארד דולר מהכספים הכלואים של איראן.
טראמפ צריך לקבל החלטה באופן עצמאי מישראל.
מוחסן רזאא'י, יועצו הצבאי של מנהיג איראן, בראיון ל-CNN:
אם המלחמה תימשך והמצור לא יוסר, המלחמה תיגרר אל האוקיינוס ההודי, באב אל-מנדב, הים האדום והים התיכון.
באמצעות תקיפה של בסיסים אמריקאיים נוספים, נעניק למלחמה ממד נוסף.
ארה"ב תספוג בוודאות נזקים רבים יותר והם יהיו כבדים מאוד.
מנהיג איראן לא ייפגש עם טראמפ שהוביל את המשא ומתן למבוי סתום.
כל הסכם בין איראן לארה"ב מותנה בשחרור 24 מיליארד דולר מהכספים הכלואים של איראן.
טראמפ צריך לקבל החלטה באופן עצמאי מישראל.
"המשא ומתן לא כבל את ידי אנשי הצבא — אלא דווקא שחרר אותן יותר; כדי להסיר את המצור האמריקאי צריך לתקוף אותם"
העיתון האיראני השמרני “ח׳וראסאן” מציג קו תקיף במיוחד ביחס לקשר שבין המשא ומתן עם ארה״ב לבין הפעילות הצבאית של איראן במפרץ. לפי העיתון, הטענה שהמגעים המדיניים כובלים את ידי הצבא אינה נכונה; להפך — דווקא צוותי המשא ומתן זקוקים ללחץ צבאי משמעותי כדי לשפר את עמדת איראן מול וושינגטון.
במרכז הדברים עומד מצר הורמוז, שמוצג ככלי המיקוח החשוב ביותר של איראן. ח׳וראסאן טוען כי כל עוד המצור האמריקאי נמשך, וושינגטון משתמשת בו כקלף ליד שולחן המו״מ — ולכן יש לשלול ממנה את היתרון הזה באמצעות הפעלת כוח.
המשפט הבולט במאמר הוא ש״המצור לא נשבר במשא ומתן, אלא בירי״. כלומר, התקיפות נגד יעדים אמריקאיים אינן מוצגות כחלופה לדיפלומטיה, אלא כחלק בלתי נפרד ממנה: אש בשטח כדי לייצר לחץ בשולחן המשא ומתן.
במילים אחרות, ח׳וראסאן מנסח את מה שנראה כקו איראני רחב יותר: שילוב בין דיפלומטיה לבין הרתעה פעילה — כאשר המסר לוושינגטון הוא שכל עוד הלחץ האמריקאי נמשך, גם הזירה הצבאית תישאר פתוחה.
העיתון האיראני השמרני “ח׳וראסאן” מציג קו תקיף במיוחד ביחס לקשר שבין המשא ומתן עם ארה״ב לבין הפעילות הצבאית של איראן במפרץ. לפי העיתון, הטענה שהמגעים המדיניים כובלים את ידי הצבא אינה נכונה; להפך — דווקא צוותי המשא ומתן זקוקים ללחץ צבאי משמעותי כדי לשפר את עמדת איראן מול וושינגטון.
במרכז הדברים עומד מצר הורמוז, שמוצג ככלי המיקוח החשוב ביותר של איראן. ח׳וראסאן טוען כי כל עוד המצור האמריקאי נמשך, וושינגטון משתמשת בו כקלף ליד שולחן המו״מ — ולכן יש לשלול ממנה את היתרון הזה באמצעות הפעלת כוח.
המשפט הבולט במאמר הוא ש״המצור לא נשבר במשא ומתן, אלא בירי״. כלומר, התקיפות נגד יעדים אמריקאיים אינן מוצגות כחלופה לדיפלומטיה, אלא כחלק בלתי נפרד ממנה: אש בשטח כדי לייצר לחץ בשולחן המשא ומתן.
במילים אחרות, ח׳וראסאן מנסח את מה שנראה כקו איראני רחב יותר: שילוב בין דיפלומטיה לבין הרתעה פעילה — כאשר המסר לוושינגטון הוא שכל עוד הלחץ האמריקאי נמשך, גם הזירה הצבאית תישאר פתוחה.
קונדוליזה רייס: איראן נחלשה — לא צריך למהר לעסקה רעה
קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, טוענת במאמר ב־WSJ כי המלחמה מול איראן לא הסתיימה בהכרעה מלאה, אך השיגה יעד אסטרטגי חשוב: החלשה משמעותית של המשטר האיראני.
לדבריה, המערכה פגעה ביכולת של איראן להקרין כוח, במערך הטילים שלה, בשלוחותיה ובתוכנית הגרעין. רייס מדגישה כי ארה״ב אינה חייבת להגיע להסכם גרעין חדש עם טהראן, ובוודאי שלא לשחרר כספים מוקפאים או להעניק הקלות בסנקציות — משום שאיראן תשתמש בכך, לטענתה, לשיקום כוחה ושלוחותיה.
המסר המרכזי שלה הוא של “סבלנות אסטרטגית”: לשמר את איראן מוחלשת, להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארה״ב, ישראל ומדינות ערב, ולהיות מוכנים לפעול שוב אם טהראן תנסה לשקם את יכולותיה הגרעיניות או הטיליות.
קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, טוענת במאמר ב־WSJ כי המלחמה מול איראן לא הסתיימה בהכרעה מלאה, אך השיגה יעד אסטרטגי חשוב: החלשה משמעותית של המשטר האיראני.
לדבריה, המערכה פגעה ביכולת של איראן להקרין כוח, במערך הטילים שלה, בשלוחותיה ובתוכנית הגרעין. רייס מדגישה כי ארה״ב אינה חייבת להגיע להסכם גרעין חדש עם טהראן, ובוודאי שלא לשחרר כספים מוקפאים או להעניק הקלות בסנקציות — משום שאיראן תשתמש בכך, לטענתה, לשיקום כוחה ושלוחותיה.
המסר המרכזי שלה הוא של “סבלנות אסטרטגית”: לשמר את איראן מוחלשת, להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארה״ב, ישראל ומדינות ערב, ולהיות מוכנים לפעול שוב אם טהראן תנסה לשקם את יכולותיה הגרעיניות או הטיליות.
מנהיג איראן, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע בתחילת 'שאגת הארי'
אחמד ח׳אתמי, דרשן יום השישי של טהראן וחבר מועצת המומחים, אמר במפגש עם חברי המועצה המנהלית של מחוז סירג׳אן כי במהלך התקיפה ביום הראשון של “מלחמת רמצ׳אן”, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע ברגלו באופן חמור — עד כדי כך שעלתה אפשרות לקטיעת הרגל.
לדבריו, “תודה לאל, בזכות מאמצי הצוות הרפואי, הדבר לא קרה, והוא נמצא כעת במצב בריאותי תקין.”
אחמד ח׳אתמי, דרשן יום השישי של טהראן וחבר מועצת המומחים, אמר במפגש עם חברי המועצה המנהלית של מחוז סירג׳אן כי במהלך התקיפה ביום הראשון של “מלחמת רמצ׳אן”, מוג׳תבא ח׳אמנהאי נפצע ברגלו באופן חמור — עד כדי כך שעלתה אפשרות לקטיעת הרגל.
לדבריו, “תודה לאל, בזכות מאמצי הצוות הרפואי, הדבר לא קרה, והוא נמצא כעת במצב בריאותי תקין.”