نصائح و استشارات برمجية
1.44K subscribers
546 photos
10 videos
83 files
397 links
• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها

• لطرح استفسار او سؤال: @m4md24
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ايش هو الريكون بالتهكير ؟
نصائح و استشارات برمجية
ايش هو الريكون بالتهكير ؟
◘ هحاول اشرح بشكل مُبسط و ينفهم بسهولة:

• الريكون (Recon) في سياق التهكير بشكل عام بيشير عموماً لـ مرحلة استطلاع المعلومات أو الاستخبارات. وهو كذلك عبارة عن عملية جمع المعلومات الأولية والاستكشاف لهدف محدد قبل تنفيذ هجوم أو اختراق.

• في مجال الأمن السيبراني، بتتضمن عملية الريكون جمع المعلومات المتاحة على الإنترنت حول هدف محتمل. والمعلومات دي ممكن انها تشمل الأتي:

1. معلومات WHOIS: توفر معلومات حول مالك النطاق وتواريخ انتهاء الصلاحية ومزود خدمة الاستضافة والمزيد.
2. جمع المعلومات من خلال الاستفسارات العكسية (Reverse Queries): البحث عن نطاقات فرعية وعناوين IP ذات صلة بالهدف.
3. البحث عن الأخطاء الشائعة في الأمان: البحث عن الثغرات المعروفة في البرامج والخدمات المستخدمة بواسطة الهدف.
4. البحث في الويب المظلم (Dark Web): البحث عن معلومات سرية أو منتجات تهريبية أو أنشطة إجرامية قد تكون ذات صلة بالهدف.
5. جمع المعلومات على وسائل التواصل الاجتماعي: البحث عن معلومات عن الأفراد المرتبطين بالهدف، والتي يمكن استخدامها لاستهدافهم بتقنيات اجتماعية هندسية مثل الهندسة الاجتماعية.

• هدف الـ(Recon) هو زي ما ذكرنا فوق هو جمع معلومات قيمة بتساعد المهاجم على فهم هيكل النظام المستهدف والتحضير للخطوات التالية في عملية الاختراق، و ممكن استخدام المعلومات دي كمان لاستغلال الثغرات الموجودة وتنفيذ هجمات موجهة أو اكتشاف الهدف بشكل أفضل لزيادة فرص النجاح في الهجوم.

• و للمعلومة مهمة استطلاع المعلومات (Reconnaissance) لازم تتم بشكل قانوني وفقًا للأطر القانونية المعمول بها، و لازم على المهاجمين الأخلاقيين والباحثين في مجال الأمان السيبراني احترام القوانين والحفاظ على خصوصية الآخرين.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
Forwarded from برمجة
image_2023-07-11_06-26-32.png
69.2 KB
< اسهل وافضل طريقة لضبط AutoCompleteTextView كـ Spinner احترافية 💙 />
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
السلام عليكم
أنا ف ٣ ث عايزه لما أخلص اتعلم برمجه مع العلم اني مش عارفه حاجه خالص تنصحوني ايه أول خطوه أخدها ؟
نصائح و استشارات برمجية
Photo
و لو عايزة تفاصيل اكتر، انصحك تقرأي الرسالة دي ⬇️.
نصائح و استشارات برمجية
و لو عايزة تفاصيل اكتر، انصحك تقرأي الرسالة دي ⬇️.
• طرق البرمجة كتيرة، واغلبها ناجحة بتؤدي لنفس نهاية المسار، و هو انك تكون مبرمج ناشئ، المطلوب منك حاليا في اول خطوة من خطوات البرمجة هو انك تعرف ازاي تتعامل مع الحاسب الآلي، من وجهة نظري انصحك تتعلم لغة برمجة وصفية و لغة برمجة امرية.

- لغة برمجة وصفية، مثلاً: HTML و ممكن تتعلم بعض الاكواد من لغة CSS
( و هى كذلك لغة برمجة وصفية).

- لغة برمجة امرية، مثلاً C++.

• و بعد ما تكون اتعلظت تتواصل ازاي مع ابحاسب الآلي و بتعرف تطلب منه اللي انت عايز تعمله، بنروح لنقطة نجاح تانية مطلوبة منك و هى:
"انك تاخد فكرة عن مجالات البرمجة بالتفصيل"
هديك امثلة على بعض التخصصات المعروفة:
- Embeded Programmer
- AI (Artificial Intelligence)
- Android Developer
- Flutter Developer
- IOS Developer
- Desktop Developer
- (Front&Back)-End Developer
- Full-Stack Developer
- Scripter
- Ethical Hacking
- Problem Solver
- Game Developer
و في طبعاً مجالات تانية غير دول كمان، انت كل اللي عليك انك تبحث اكتر و تاخد فكرة عن مجالات العمل، و بعدها لو حبيت مجال معين، فا هنا هتبدأ انك تبحث عن لغات البرمجة المطلوب منك انك تتأسس فيها، عشان هنحتاج بعدها انك تشتغل على شئ اسمه بيئة عمل (Framework) و تتأسس فيه، بعد ما تتأسس فيه و تعمل مشاريع منها، و عادي المشاريع اللي هتعملها في البداية تكون مشاريع بسيطة.

• بعد ما تكون اتعلمت الأتي زي ما ذكرنا فوق ⬆️:
- كيفية التواصل مع الحاسب الألي.
- تعلم اساسيات (لغة/لغات) التخصص اللي اختارناه و عملنا عليه مشاريع نتعلم من خلالها.

• هنروح بعدها للخطوة اللي بعدها اللي هتخليك من بعدها تبتدي تتعلم وحدك و تطور من حالك وحدك برضو، و هى انك تدور على مشاريع جاهزة من اليوتيوب او اي منصة تعليمية و تنشئ مشاريع زيها بس نصيحة مني ليك، لازم تضيف شئ من عندك للمشاريع اللي هتنشأها انت وبتتعلم انك تعمل مشاريع اكبر شوية، الموضوع دا هيساعدك ان شاء الله انك تفتكر و تعرف تفكر كويس و تبدع.


• بعد هننتقل لشئ تاني و هو انك تبتدي تفكر في مشاريع جديدة و كبيرة و تعملها بنفسك، و بكدا انتقلت من "مبرمج ناشئ" الى "مبرمج مبتدئ" و طبعاً البرمجة مجالاتها كلها متجددة دائماً باذن الرحمن، فا محتاج منك تكون عارف الاشياء الجديدة اللي بتظهر في التحديثات سواء كان ل لغات البرمجة او بيئات العمل او تقنيات جديدة تخص المجال اللي اتقنته واتعلمته، واتمنى من الله التوفيق ليك و انه يكرمك بكل الخير و يجبر خاطرك في اللي جاي من حياتك 💚.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
هو الأفضل اتعلم الجافا الأول ولا الجافا سكربت؟؟ و اى الفرق بينهم؟؟
نصائح و استشارات برمجية
هو الأفضل اتعلم الجافا الأول ولا الجافا سكربت؟؟ و اى الفرق بينهم؟؟
مثلا لو تطبيقات اندرويد فا انصح انك تختاري Java
لو موافع سواء Back او Front فا اختاري JavaScript
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
وش رايكم في المعسكرات الرقميه اللي تتكلم عن تطوير البرمجيات واشياء اخرى وتكون مدتها ٤ شهور وحضوري
نصائح و استشارات برمجية
وش رايكم في المعسكرات الرقميه اللي تتكلم عن تطوير البرمجيات واشياء اخرى وتكون مدتها ٤ شهور وحضوري
انا صراحة عن نفسي مبعترفش باسلوب التعليم القديم، بفضل انه يكون اللي الشرح على هيئة فيديو والشخص يسمعه بحس انه الاستيعاب بيكون اكبر من الطريقة التانية

بس الطريقة اللي بحكي عليها دي متنفعش مع الناس اللي مبتعرفش تنضبط فـ مواعيدها .. لو مش هيعرف يظبط مواعيده فا يفضل ينزل يروح ياخد كورسات و يروح معسكرات رقمية براحته