نصائح و استشارات برمجية
1.45K subscribers
546 photos
10 videos
83 files
397 links
• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها

• لطرح استفسار او سؤال: @m4md24
Download Telegram
يا جماعة البوت ينفع نستخدمه كاداة عادي، بس المهممم اللي بيستخدمها دا يكون فااااااهم مجاله لانه اكيد وارد ان البوت يغلط و يديك حاجة غلط، نقدر نقول عشان نعزز بيه الانتاجية، مش ننهي بيها الوظيفة.
اللي وظيفته هتروح فعلا اللي معرفش يتواكب مع التحديثات الجديدة و يكون عارف اول باول، اما اللي شغال و عارف ان شاء الله اموره تمام عادي
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندكم مصادر لشرح لغة Ocaml
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندكم مصادر لشرح لغة Ocaml
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
-
https://youtube.com/playlist?list=PLre5AT9JnKShBOPeuiD9b-I4XROIJhkIU&si=_kuaWyUvTbq3OygI

• و ممكن تكمل بحث من ال youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم.

• ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث.

• و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
السلام عليكم
لما اجي اسوي برنامج ، يبي لي جوال اندرويد؟ اقصد عشان اشوف الواجهة و اختبر البرنامج
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم لما اجي اسوي برنامج ، يبي لي جوال اندرويد؟ اقصد عشان اشوف الواجهة و اختبر البرنامج
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")


- عندك 3 اختيارات:

1. ممكن تنشئي محاكي سواء كان من android studio بشكل مباشر او غير مباشر

2. و ممكن تقوم بتحميل محاكي خارجي

3. و ممكن تستخدم جهازك و طبعاً لازم يكون اندرويد لو هتجرب برنامج android
لو ios ؟ لكن ما عندي ماك ، ينفع؟
وايش الافضل من هذي الخيارات؟
نصائح و استشارات برمجية
لو ios ؟ لكن ما عندي ماك ، ينفع؟
• الـ android studio ينفع ينزل على الـ MAC عادي بشكل طبيعي
- لو تبي تجرب تطبيق اندرويد لازم:
1. محاكي اندرويد
2. او موبايل يكون اندرويد
نصائح و استشارات برمجية
وايش الافضل من هذي الخيارات؟
على حسب، بس يٌُفضل انك تستخدم الموبايل عشان ما تُثقل على اللاب توب او الكمبيوتر اللي بتستخدمه
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
المفكره عندي كذا
يعني ملف عرض تحرير ابغاها انقلش
نصائح و استشارات برمجية
يعني ملف عرض تحرير ابغاها انقلش
لازم تغير لغة الـ windows تخليها انجليزي عشان البرنامج يتغير لغته معاك للانجليزي
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
سوال الحين لو بتعلم بايثون لزم اكون عارف لغة انجليزية. لان انا صفر لغة انجليزية
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
يعني مثلا تصميم الموقع frontend بكام ولو front و back بكام و كدا معلش