نصائح و استشارات برمجية
سلام عليكم ورحمة الله ممكن تنصحوني كيف تنتظمون بالتعليم للبرمجة و تكملون بدون أنقطاع وكيف أفضل خطط للتنظيم، لي شهر قاطعة و احس اني احتست ونسيت كل شي
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
-• بكل بساطة، عادي لما يمر وقت ما تسوي شئ بس اللي مش عادي هو انك تستمر على هذا الحال، كل شخص و بياخد وقت للاستراحة بنعتبرها استراحة محارب زي ما بيقولوا، وبالنسبة لموضوع النسيان فا عادي كله بينسى برضو جل من لا يسهو، بس المهم انك ما تكون نسيت لو جالك مثلاً كود معين ما تعرف ايش كان يسوي، مع العلم انه عادي تقدر تشوف و تتذكر.
عادي تنقطع فترة بس ما تطول
انصحك تصحى بدري و تنام بدري
افضل خطة للتنظيم صراحة تصلي صلاواتك و ترضي ربك و تقضي باقي اليوم تدرس او تشتغل اي شئ مفيد مثلا برمجة او اي شئ يفيد.
و الله يوفقكم جميعاً
نصائح و استشارات برمجية
تعرفو مواقع او تطبيقات فيها اخبار التقنيه اول باول؟
مستندات التقنية اللي بتستخدمها
نصائح و استشارات برمجية
انا درست الأساسيات في لغة سي شارب الخطوه الي بعدها هل ابدا بي تعلم windows Form أو تعلم oop ومتى ابدا في تعلم ASP.NET Core وماهي المتطلبات تكون عندي لكي تعلم ASP.NET Core
نصائح و استشارات برمجية
ممكن ملخص للغة c++
■ انصحك بـ:
• منصة Programiz
• منصة GeeksForGeeks
• منصة سطر
• منصة W3Schools
■ دا الموقع الرسمي بقا للغة نفسها
cplusplus.com/doc/tutorial/
https://cplusplus.com/doc/tutorial/
• منصة Programiz
• منصة GeeksForGeeks
• منصة سطر
• منصة W3Schools
■ دا الموقع الرسمي بقا للغة نفسها
cplusplus.com/doc/tutorial/
https://cplusplus.com/doc/tutorial/
نصائح و استشارات برمجية
ماهي افضل لغه تصمم بها التطبيقات
مافي شئ اسمه افضل لغة، كل شئ و له استخدامه اياً كان
اذا احد يعرف موقع او تطبيق جميل لعمل انترفيس بسهوله و عنده مقطع يشرح طريقه استخدام الموقع او التطبيق بالعربي يفيدنا الله يعافيه
نصائح و استشارات برمجية
اذا احد يعرف موقع او تطبيق جميل لعمل انترفيس بسهوله و عنده مقطع يشرح طريقه استخدام الموقع او التطبيق بالعربي يفيدنا الله يعافيه
Canva او Figma
تقدر تبحث عن الشرح في اليوتيوب
تقدر تبحث عن الشرح في اليوتيوب
انا اولي حاسبات وحقيقي محتاج مساعده انا تايه اوي مش عارف اتعامل مع الكليه خالص مش عارف اذاكر صح ازاي او اتعامل خاصه مع مواد البرمجه ممكن شويه فهمت النظام في الكليه بس لسه تايهه وجبت gpa الترم الاول مش حلو ومش عارف انظم وقتي بين الكليه والمذاكره وحياتي
لو ممكن شويه نصايح خاصه للمذاكره لان انا من بعد نتيجه تالته ثانوي وانا حاسس ان طريقة مذاكرتي كلها كانت غلط
لو ممكن شويه نصايح خاصه للمذاكره لان انا من بعد نتيجه تالته ثانوي وانا حاسس ان طريقة مذاكرتي كلها كانت غلط
نصائح و استشارات برمجية
وخاصتا مش عارف ابدا اساسيات ازاي ممكن بس شوية نصايح فضلاا
• بالنسبة للكلية:
- t.me/Software_Consulting/2183
• بالنسبة للاساسيات:
- t.me/Software_Consulting/5389
• بخصوص المصادر اللي ممكن تتعلم منها:
- ممكن youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم.
- ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث.
- و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب.
■ و انصحك بـ:
- منصة Programiz
- منصة GeeksForGeeks
- منصة سطر
- منصة W3Schools
- t.me/Software_Consulting/2183
• بالنسبة للاساسيات:
- t.me/Software_Consulting/5389
• بخصوص المصادر اللي ممكن تتعلم منها:
- ممكن youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم.
- ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث.
- و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب.
■ و انصحك بـ:
- منصة Programiz
- منصة GeeksForGeeks
- منصة سطر
- منصة W3Schools