نصائح و استشارات برمجية
1.45K subscribers
546 photos
10 videos
83 files
397 links
• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها

• لطرح استفسار او سؤال: @m4md24
Download Telegram
نصائح و استشارات برمجية
كل ناس تقول شي
• مجال البرمجة مجال واسع، سهل جداً ان الواحد يتشتت فيه

• انصحك اولاً انك تتأسس صح، احنا دايماً بنسمعها النصيحة دي و مش بنبقى عارفين ازاي نتأسس
- ازاي اتأسس صح بقا؟

• في البرمجة عندنا نوعين مشهورين من لغات البرمجة:
- لغات برمجة وصفية
- لغات برمجة امرية

• محتاج منك انك تتعلم لغة برمجة و ليكن مثلاً زي C++ او Java او C#

- و اللغة الوصفية محتاج منك تتعلم لغة HTML و بعض اكواد لغة CSS

• التعمق الاساسي بيبقى في اللغات الامرية، لانها تعتبر اساس لمعظم المبرمج

• في مفاهيم لازم تتعلم ما بداخلها:
- Bascis
- OOP
- Data Structures
- Algorithms
- Design Patterns

• و معلومة مهمة جداً جداً جداً، كل فصل تتعلمه لازم تعمل مشروع و تجيب الفكرة بنفسك عشان تثبت انك فعلاً تعلمت المفاهيم اللي تم تداولها بعد كل مفهوم.

-----

• طيب انا خلصت اساسيات اعمل اي ؟

- بكل بساطة، هتختار مجال تتعلمه بعدها، في امثلة كتيرة جداً ممكن انت تبحث عن انواعها بعد ما تخلص اساسيات و تقارن بينهم و تشوف هتختار اي بالظبط

-----

• طبعاً دائماً مطلوب منك انك تتعلم، التعلم لا يوجد له وقت للتوقف 🤝🏻
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تنصحني ابدأ ازاي اشوف شغل او ادور ازاي علي تدريب
نصائح و استشارات برمجية
تنصحني ابدأ ازاي اشوف شغل او ادور ازاي علي تدريب
اولاً التدريب محتاج منك تكون شارب الاساسيات شرب

ثانيا تشوف المنطقة حواليك اي الشغل المتوفر و لو ملقيتش .. فا شوف المحافظات التانية المجاورة ليك لحد ما تلاقي شركة تستريح ليها من حيث المتطلبات بتاعتك هتبقى اي

ثالثاً منصحكش تشتغل عن بعد في اول شغل ليك، عشان تعرف تكتسب خبرات كويسة كبداية

رابعاً منصحكش تشتغل في شركات اجنبية كبداية لان الموضوع هيبقى متعب جدا لو داخل تلمجال جديد، ابتدي بشركات عربية و بعدين لو عايز تنتقل للاجنبي انتقل بس افتكر انك لازم تلتزم بالشركات العربية و مفيهاش عيب على فكرة و برضو ممكن تلاقي شركات بتديك الوقت الكافي انك تشتغل و تتعلم في نفس الوقت كتطوير لذاتك و مرتباتها حلوة جدا مش شرط الحاجات دي تتوفر لو روحت لشركة اجنبية
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
السلام عليكم
عادي احمل كوتلن ب vs code?
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
السلام عليكم شباب، عندكم أسئلة مقابلات؟ او اين اجدها؟
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم شباب، عندكم أسئلة مقابلات؟ او اين اجدها؟
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
-
لو شركات عالمية ابحث في اليوتيوب او جوجل، وبالنسبة للاسئلة العملية انصحك بموقع LeetCode
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
عندي سؤال الحين لغة البايثون اسهل بكثيير من الجافا وهي لغة العصر اغلب البرامج مبرمجه عليها ومع ذلك بالجامعه يدرسونا الجافا ولا يتطرقون للبايثون ليه؟؟
نصائح و استشارات برمجية
عندي سؤال الحين لغة البايثون اسهل بكثيير من الجافا وهي لغة العصر اغلب البرامج مبرمجه عليها ومع ذلك بالجامعه يدرسونا الجافا ولا يتطرقون للبايثون ليه؟؟
• لغة بايثون لا ينصح بها لتعلم الاساسيات، دا شئ معروف لسهولتها و لعدم وجود فيها بعض الاساسيات اللي تقدر تنشئك كمبرمج من ناحية التفكير.

• و برضو ممكن تستغنى عن java و تتأسس ب C++ و هى حل ممتاز للتأسيس، و هذا لسبب وهو وجود اساس قوي فيها عند تعلمها يمكنك باذن الرحمن انك تكون قوي كاساس و ينفعك المفاهيم اللي تعلمتها في ما بعد.

• بخصوص موضوع ان بايثون لغة العصر فا لا اوافقك الرأي، في امور كتيرة جداً يمكن عملها بلغة جافا بشكل مخضرم حرفياً، سواء من ناحية التطبيقات تستخدم طريقة ال Legacy code او للمواقع بواسطة spring دا اقل ما يمكن ذكره عن java
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بتعرف كيف نربط الداتا بيس mysql بكودc#
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
يجماعة الشهاده الجامعية مطلوبة حتى انقبل في شركات البرمجة؟
نصائح و استشارات برمجية
يجماعة الشهاده الجامعية مطلوبة حتى انقبل في شركات البرمجة؟
• لا، الا اذا اشتغلت في شركات حكومية او ضمن القطاع الحكومي عموماً

• بالنسبة للقطاع الخاص نادر ما تلاقي شخص يلتزم بطلب الشهادات .. حتى اللي شارطين انه يكون معك شهادة بالبرمجة لو انت كويس مش ببدققوا بخصوصها .. الموضوع عادي جداً
- اهم شئ تركز عليه هو المهارات الوظيفية تللغير وظيفية و الخبرات و الاساسيات كويس جداً و تعمل مشاريع حقيقية بنفسك و تجرب تشتغل مع فريق
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اذا بديت اتعلم البرمجه واطبق مع نفسي كيف احل الاخطاء اذا واجهتني؟لأني كل ما ابي ابداء اتخوف من انه يطلع لي غلط وما اعرف كيف احله