السلام عليكم يا اخوان
اقدر استخدم visual studio للغة python ولا الافضل احمل pycharm
اقدر استخدم visual studio للغة python ولا الافضل احمل pycharm
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم يا اخوان اقدر استخدم visual studio للغة python ولا الافضل احمل pycharm
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
• انصحك تستخدم pycharm عن تجربة اشوف انه افضل بكثير في الاستخدام• وانصحك تبعد عن منتجات شركة microsoft و تحاول تشوف بدائل له و طبعاً البديل المثالي من حيث البرمجة في اغلب المتقنيات هى شركة JetBrains .. حرفياً منتجاتها رهيبة ما شاء الله
نصائح و استشارات برمجية
هل git مهم ولماذا
• طبعاً و من اهم الاشياء التي يجب تعلمها في البرمجة
- يعتبر من الاساسيات برضو، شئ ضروري جداً، لانه من خلاله هتقدر باذن الله تتحكم بالاصدارات و بالاقسام و الخاصة بالمشروع و تشتغل مع اكثر من شخص على نفس المشروع بدلاً ما كنت بتستخدم طريقة بدائيه ترسل المشروع للشخص حاليا مع وجود git الوضع اختلف، تقدر ترفع تحديثات معينة على ملفات معينة و تنحفظ و الاشخاص الاخرين يقدروا يجلبوا اخر شئ تم رفعه و يشتغلو على المشروع براحتهم بدون ما تخربوا على بعض الشغل بشكل جميل و بسيط و امور اخرى، انصحك تتعمق في تعلمه .. هيفيدك بشكل كبير إن شاء الله
- يعتبر من الاساسيات برضو، شئ ضروري جداً، لانه من خلاله هتقدر باذن الله تتحكم بالاصدارات و بالاقسام و الخاصة بالمشروع و تشتغل مع اكثر من شخص على نفس المشروع بدلاً ما كنت بتستخدم طريقة بدائيه ترسل المشروع للشخص حاليا مع وجود git الوضع اختلف، تقدر ترفع تحديثات معينة على ملفات معينة و تنحفظ و الاشخاص الاخرين يقدروا يجلبوا اخر شئ تم رفعه و يشتغلو على المشروع براحتهم بدون ما تخربوا على بعض الشغل بشكل جميل و بسيط و امور اخرى، انصحك تتعمق في تعلمه .. هيفيدك بشكل كبير إن شاء الله
نصائح و استشارات برمجية
يخوان اذا بضيف ملف اكسل في نت بينز من وين اضيفه
• حسب المسار اللي انت حددته في الاكواد و ممكن تعمل شئ، لما تشغل الكود سوي امر انه ينشئلك ملف وقتها هتعرف ان ها المكان اللي تم انشاء فيه الملف هو المكان الافتراضي اللي ممكن تضع فيه ملفاتك
نصائح و استشارات برمجية
حل السؤال ده primary ولا foreign
a. Foreign Key
نصائح و استشارات برمجية
اتعلم البرمجه منين
• بالنسبة لموضوع اختيار المجال المناسب فا اقرأ دا:
- t.me/Software_Consulting/2321
• و بما انك مبتدئ فا اقرأ دول:
- t.me/Software_Consulting/2517
- t.me/NULLEXIA/132
- t.me/Software_Consulting/59
■ و بخصوص تتعلم منين:
• ممكن youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم.
• ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث.
• و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب.
- t.me/Software_Consulting/2321
• و بما انك مبتدئ فا اقرأ دول:
- t.me/Software_Consulting/2517
- t.me/NULLEXIA/132
- t.me/Software_Consulting/59
■ و بخصوص تتعلم منين:
• ممكن youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم.
• ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث.
• و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب.
نصائح و استشارات برمجية
اتعلم لغه بايثون منين
شوف الموقع دا ⬇️:
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
السلام عليكم ، ياريت حدا يجاوبني على سؤالي
انا بدي اتعلم لغة c# وجديد لسا على اللغة
ادخل بالبداية كورس c# للمبتدئين ولا فيجوال بيسك من الصفر
وشكرا لكم 🙏
انا بدي اتعلم لغة c# وجديد لسا على اللغة
ادخل بالبداية كورس c# للمبتدئين ولا فيجوال بيسك من الصفر
وشكرا لكم 🙏
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم ، ياريت حدا يجاوبني على سؤالي انا بدي اتعلم لغة c# وجديد لسا على اللغة ادخل بالبداية كورس c# للمبتدئين ولا فيجوال بيسك من الصفر وشكرا لكم 🙏
print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
-اتعلم C# على طول عادي
-
الشكر لله
-
• الناس اللي بتتفاعل بالرمز التعبيري دا (🙏🏻)، له وصفين و هم:
١. انه Hi5 ودا معناه كفي ف كفك ودي عند الاجانب كنا بنشوفها ف الكارتون.
٢. الوصف الثاني للدعاء، بس مش تبع ديننا كمسلميين .. بل تابع للديانة الهندوسية.
• الصحيحة للدعاء كمسلميين هى (🤲🏻)