نصائح و استشارات برمجية
Voice message
•بالعكس، عمر ال front-end ما كان سهل، انت مش بتصمم تصاميم مبدأية .. انت بتنفذ تلتصاميم المبدأية على هيئة اكواد اصلا.
نصائح و استشارات برمجية
Voice message
• من الاخر اي مجال على وجه الارض محتاج انك تطور نفسك فيه لو انت عايز الاحتراف و تبقى في المقدمة دايما باذن الله، بالتالي هتفضل تتعلم و تطبق لحد ما تسيب المجال.
• و بالنسبة لموضوع مش عارف المجالات دي هتشغلك اي في الاخر، تقدر تبحث و تشوف و ممكن تسال ناس في المجالات اللي جايه في بالك.
• و بالنسبة لموضوع مش عارف المجالات دي هتشغلك اي في الاخر، تقدر تبحث و تشوف و ممكن تسال ناس في المجالات اللي جايه في بالك.
نصائح و استشارات برمجية
Voice message
❎️ طوابق
✅️ قوالب
• و بخصوص موضوع الذكاء الاصطناعي هيقضي على مجال معين فا دي عمرها ما هتحصل، اقرا الرسالة دي ⬇️
t.me/Software_Consulting/894
✅️ قوالب
• و بخصوص موضوع الذكاء الاصطناعي هيقضي على مجال معين فا دي عمرها ما هتحصل، اقرا الرسالة دي ⬇️
t.me/Software_Consulting/894
نصائح و استشارات برمجية
Voice message
• التعلم عمره ما بيخلص، بس كل القصة انك بتدرس بعض الاساسيات اللي سوق العمل محتاجة عشان تعرف تشتغل و تقف على رجلك و برضو تستكمل تعلم و تطبيق
و منصحكش تجرب في الناس، بمعنى انه لو واحد طلب منك تعمل مشروع معين وانت مبتهرفش تعمله كويس او عملتهوش قبل كدا اوعاك تعمله كدا هتظلم الشخص
لازم تتعلم الاول تعمله ازاي عشان تبقى عارف بعدين يتعمل ازاي لو حد طلب و امورك تمشي تمام باذن الله
و منصحكش تجرب في الناس، بمعنى انه لو واحد طلب منك تعمل مشروع معين وانت مبتهرفش تعمله كويس او عملتهوش قبل كدا اوعاك تعمله كدا هتظلم الشخص
لازم تتعلم الاول تعمله ازاي عشان تبقى عارف بعدين يتعمل ازاي لو حد طلب و امورك تمشي تمام باذن الله
نصائح و استشارات برمجية
Voice message
• مفيش حاجة اسمها سهلة للكل و صعبة للكل
• ربنا خلق لكل فرد فينا ميزة بتميزة عن غير و قد نجد تشابه في بعض الاحيان و دا مش شئ وحش اكيد، فا مش معنى ان حد قال على حاجة سهلة يبقى هى سهلة ولا واحد قال على حاجة صعبة يبقى صعبة، جرب واحكم بنفسك لانه وجهات نظر الناس بتختلف كلياً عن بعض.
• خلينا متفقين انه مفيش حاجة اسمها، مهنة مهددة بالانقراض، انت مطالب انك تواكب العصر، بمعنى انه لو في شئ جديد مصلا زي الذكاء الاصطناعي ظهر احاول استفيد منه، ولو في مثلا تقنية جديدة ظهرت اقوم اتعلمها و موضوع التقنيات الجديدة دي هتعرف موضوعها لما تتعلم الاساسيات في عصرنا الحالي حسب المجال اللي هتتعمق فيه و بعدين تتفرغ لكل جديد بييجي باذن الله
• ربنا خلق لكل فرد فينا ميزة بتميزة عن غير و قد نجد تشابه في بعض الاحيان و دا مش شئ وحش اكيد، فا مش معنى ان حد قال على حاجة سهلة يبقى هى سهلة ولا واحد قال على حاجة صعبة يبقى صعبة، جرب واحكم بنفسك لانه وجهات نظر الناس بتختلف كلياً عن بعض.
• خلينا متفقين انه مفيش حاجة اسمها، مهنة مهددة بالانقراض، انت مطالب انك تواكب العصر، بمعنى انه لو في شئ جديد مصلا زي الذكاء الاصطناعي ظهر احاول استفيد منه، ولو في مثلا تقنية جديدة ظهرت اقوم اتعلمها و موضوع التقنيات الجديدة دي هتعرف موضوعها لما تتعلم الاساسيات في عصرنا الحالي حسب المجال اللي هتتعمق فيه و بعدين تتفرغ لكل جديد بييجي باذن الله
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
//variables
char oper;
double num1;
double num2;
//input section
cout<<"Choose the oprerator (*, / , + , - , %) : ";
cin>>oper ;
cout<<"Enter number 1 : ";
cin>>num1;
cout<<"Enter number 2 : ";
cin>>num2;
//condition
switch (oper)
{
case '+' :
cout<<num1<<" + "<<num2<<" = "<<num1+num2<<endl;
break;
case '-' :
cout<<num1<<" - "<<num2<<" = "<<num1-num2<<endl;
break;
case '*' :
cout<<num1<<" * "<<num2<<" = "<<num1*num2<<endl;
break;
case '/' :
cout<<num1<<" / "<<num2<<" = "<<num1/num2<<endl;
break;
case '%' :
cout<<num1<<" % "<<num2<<" = "<<num1/num2<<endl;
break;
default :
cout<<"Error the operator is not correct \n";
}
}
using namespace std;
int main()
{
//variables
char oper;
double num1;
double num2;
//input section
cout<<"Choose the oprerator (*, / , + , - , %) : ";
cin>>oper ;
cout<<"Enter number 1 : ";
cin>>num1;
cout<<"Enter number 2 : ";
cin>>num2;
//condition
switch (oper)
{
case '+' :
cout<<num1<<" + "<<num2<<" = "<<num1+num2<<endl;
break;
case '-' :
cout<<num1<<" - "<<num2<<" = "<<num1-num2<<endl;
break;
case '*' :
cout<<num1<<" * "<<num2<<" = "<<num1*num2<<endl;
break;
case '/' :
cout<<num1<<" / "<<num2<<" = "<<num1/num2<<endl;
break;
case '%' :
cout<<num1<<" % "<<num2<<" = "<<num1/num2<<endl;
break;
default :
cout<<"Error the operator is not correct \n";
}
}
نصائح و استشارات برمجية
دكتور بعد اذنك كذا كويس!!
كويس بس في تعديل بسيط، اختصارة ال operation هى op و ليست oper
نصائح و استشارات برمجية
وكمان هل لازم ابدأ بلارقام ثم العملية ولا عادي
براحتك، حسب المطلوب في المسألة
لدي لابتوب asus الجيل العاشر _ الرام 8 جيجا _ المعالج core i7 _ والهارد hdd 1 tera
ولكن عندما اصمم واجهات رسومية بإستخدام المكتبة swing في لغة الجافا طبعا ع المحرر netbeans يكون إداء اللابتوب ضعيف جدا
وبعض الأوقات يظهر خطأ أنه لا يمكن تحميل الدالة main ما السبب برأيك
ولكن عندما اصمم واجهات رسومية بإستخدام المكتبة swing في لغة الجافا طبعا ع المحرر netbeans يكون إداء اللابتوب ضعيف جدا
وبعض الأوقات يظهر خطأ أنه لا يمكن تحميل الدالة main ما السبب برأيك
ياجماعة الخير، انا تعلمت اساسيات البرمجة وابغى اطور من نفسي ابدا ب data structure او oop
لانه معي بالمقرر حق الكليةdata structure
فايش تنصحوني اكمل مع المقرر ولا ابدا بالoop
لانه معي بالمقرر حق الكليةdata structure
فايش تنصحوني اكمل مع المقرر ولا ابدا بالoop