نصائح و استشارات برمجية
عندي سؤال هل اتابع cs50 ب الاول او c ++
• و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته، بما انك جديد فا اقرا اللس هيعتهولك كويس ⬇️
Forwarded from نصائح و استشارات برمجية
■ الاساسيات اولاً عشان نكون على نور مع بعض ليها كذا طريقة و افضل طريقة هى اللي انت مايل ليها لانه كله كدا كدا موصل لبعضه باذن الله، والطرق هما:
● تدرس اي لغة برمجة وصفية، و تدرس اي لغة برمجة امرية، طيب اللغة البرمجة الامرية دي ادرس فيها اي بالظبط:
- هتدرس Basics "اساسيات"
- و هتدرس OOP "برمجة شيئية"
كل واحد فيهم و ليه العناوين بتاعت دروسة.
● تدرس دورة تعليمية اسمها CS50، هى دورة تعليمية تاسيسية بس مش بالكامل، بتساعدك تدرس قشور عن اغلب المجالات بس،
◆ تنويهات بسيطة:
• من ناحية مدة التاسيس هتاخد قد اي لو مش عارف اي حاجة ف اي حاجة .. في المتوسط من ٦ شهور لسنة و طبعا الفترة دي بتختلف من شخص للثاني على حسب القدرات .. دا عشان تكون مبرمج مبتدئ و هتكون باذن الله كدا كدا اخترت مسارك و ظبطت دنيتك و امورك حلوة ان شاء الله
● تدرس اي لغة برمجة وصفية، و تدرس اي لغة برمجة امرية، طيب اللغة البرمجة الامرية دي ادرس فيها اي بالظبط:
- هتدرس Basics "اساسيات"
- و هتدرس OOP "برمجة شيئية"
كل واحد فيهم و ليه العناوين بتاعت دروسة.
● تدرس دورة تعليمية اسمها CS50، هى دورة تعليمية تاسيسية بس مش بالكامل، بتساعدك تدرس قشور عن اغلب المجالات بس،
◆ تنويهات بسيطة:
• من ناحية مدة التاسيس هتاخد قد اي لو مش عارف اي حاجة ف اي حاجة .. في المتوسط من ٦ شهور لسنة و طبعا الفترة دي بتختلف من شخص للثاني على حسب القدرات .. دا عشان تكون مبرمج مبتدئ و هتكون باذن الله كدا كدا اخترت مسارك و ظبطت دنيتك و امورك حلوة ان شاء الله
Forwarded from نصائح و استشارات برمجية
• طرق البرمجة كتيرة، واغلبها ناجحة بتؤدي لنفس نهاية المسار، و هو انك تكون مبرمج ناشئ، المطلوب منك حاليا في اول خطوة من خطوات البرمجة هو انك تعرف ازاي تتعامل مع الحاسب الآلي، من وجهة نظري انصحك تتعلم لغة برمجة وصفية و لغة برمجة امرية.
- لغة برمجة وصفية، مثلاً: HTML و ممكن تتعلم بعض الاكواد من لغة CSS
( و هى كذلك لغة برمجة وصفية).
- لغة برمجة امرية، مثلاً C++.
• و بعد ما تكون اتعلظت تتواصل ازاي مع ابحاسب الآلي و بتعرف تطلب منه اللي انت عايز تعمله، بنروح لنقطة نجاح تانية مطلوبة منك و هى:
"انك تاخد فكرة عن مجالات البرمجة بالتفصيل"
هديك امثلة على بعض التخصصات المعروفة:
- Embeded Programmer
- AI (Artificial Intelligence)
- Android Developer
- Flutter Developer
- IOS Developer
- Desktop Developer
- (Front&Back)-End Developer
- Full-Stack Developer
- Scripter
- Ethical Hacking
- Problem Solver
- Game Developer
و في طبعاً مجالات تانية غير دول كمان، انت كل اللي عليك انك تبحث اكتر و تاخد فكرة عن مجالات العمل، و بعدها لو حبيت مجال معين، فا هنا هتبدأ انك تبحث عن لغات البرمجة المطلوب منك انك تتأسس فيها، عشان هنحتاج بعدها انك تشتغل على شئ اسمه بيئة عمل (Framework) و تتأسس فيه، بعد ما تتأسس فيه و تعمل مشاريع منها، و عادي المشاريع اللي هتعملها في البداية تكون مشاريع بسيطة.
• بعد ما تكون اتعلمت الأتي زي ما ذكرنا فوق ⬆️:
- كيفية التواصل مع الحاسب الألي.
- تعلم اساسيات (لغة/لغات) التخصص اللي اختارناه و عملنا عليه مشاريع نتعلم من خلالها.
• هنروح بعدها للخطوة اللي بعدها اللي هتخليك من بعدها تبتدي تتعلم وحدك و تطور من حالك وحدك برضو، و هى انك تدور على مشاريع جاهزة من اليوتيوب او اي منصة تعليمية و تنشئ مشاريع زيها بس نصيحة مني ليك، لازم تضيف شئ من عندك للمشاريع اللي هتنشأها انت وبتتعلم انك تعمل مشاريع اكبر شوية، الموضوع دا هيساعدك ان شاء الله انك تفتكر و تعرف تفكر كويس و تبدع.
• بعد هننتقل لشئ تاني و هو انك تبتدي تفكر في مشاريع جديدة و كبيرة و تعملها بنفسك، و بكدا انتقلت من "مبرمج ناشئ" الى "مبرمج مبتدئ" و طبعاً البرمجة مجالاتها كلها متجددة دائماً باذن الرحمن، فا محتاج منك تكون عارف الاشياء الجديدة اللي بتظهر في التحديثات سواء كان ل لغات البرمجة او بيئات العمل او تقنيات جديدة تخص المجال اللي اتقنته واتعلمته، واتمنى من الله التوفيق ليك و انه يكرمك بكل الخير و يجبر خاطرك في اللي جاي من حياتك 💚.
- لغة برمجة وصفية، مثلاً: HTML و ممكن تتعلم بعض الاكواد من لغة CSS
( و هى كذلك لغة برمجة وصفية).
- لغة برمجة امرية، مثلاً C++.
• و بعد ما تكون اتعلظت تتواصل ازاي مع ابحاسب الآلي و بتعرف تطلب منه اللي انت عايز تعمله، بنروح لنقطة نجاح تانية مطلوبة منك و هى:
"انك تاخد فكرة عن مجالات البرمجة بالتفصيل"
هديك امثلة على بعض التخصصات المعروفة:
- Embeded Programmer
- AI (Artificial Intelligence)
- Android Developer
- Flutter Developer
- IOS Developer
- Desktop Developer
- (Front&Back)-End Developer
- Full-Stack Developer
- Scripter
- Ethical Hacking
- Problem Solver
- Game Developer
و في طبعاً مجالات تانية غير دول كمان، انت كل اللي عليك انك تبحث اكتر و تاخد فكرة عن مجالات العمل، و بعدها لو حبيت مجال معين، فا هنا هتبدأ انك تبحث عن لغات البرمجة المطلوب منك انك تتأسس فيها، عشان هنحتاج بعدها انك تشتغل على شئ اسمه بيئة عمل (Framework) و تتأسس فيه، بعد ما تتأسس فيه و تعمل مشاريع منها، و عادي المشاريع اللي هتعملها في البداية تكون مشاريع بسيطة.
• بعد ما تكون اتعلمت الأتي زي ما ذكرنا فوق ⬆️:
- كيفية التواصل مع الحاسب الألي.
- تعلم اساسيات (لغة/لغات) التخصص اللي اختارناه و عملنا عليه مشاريع نتعلم من خلالها.
• هنروح بعدها للخطوة اللي بعدها اللي هتخليك من بعدها تبتدي تتعلم وحدك و تطور من حالك وحدك برضو، و هى انك تدور على مشاريع جاهزة من اليوتيوب او اي منصة تعليمية و تنشئ مشاريع زيها بس نصيحة مني ليك، لازم تضيف شئ من عندك للمشاريع اللي هتنشأها انت وبتتعلم انك تعمل مشاريع اكبر شوية، الموضوع دا هيساعدك ان شاء الله انك تفتكر و تعرف تفكر كويس و تبدع.
• بعد هننتقل لشئ تاني و هو انك تبتدي تفكر في مشاريع جديدة و كبيرة و تعملها بنفسك، و بكدا انتقلت من "مبرمج ناشئ" الى "مبرمج مبتدئ" و طبعاً البرمجة مجالاتها كلها متجددة دائماً باذن الرحمن، فا محتاج منك تكون عارف الاشياء الجديدة اللي بتظهر في التحديثات سواء كان ل لغات البرمجة او بيئات العمل او تقنيات جديدة تخص المجال اللي اتقنته واتعلمته، واتمنى من الله التوفيق ليك و انه يكرمك بكل الخير و يجبر خاطرك في اللي جاي من حياتك 💚.
نصائح و استشارات برمجية
ابي افضل قناة شرح لـ C#
• يا غالي مفيش شئ اسمه "افضل قناة"، لازم الواحد ينوع من مصادر تعلمه لانه اكيد مفيش حد هيشرحلك شرح كامل مفصل و تعتبره مرجع ليك، لو عايز شئ زي كدا فا قدامك مستندات اللغة اللي مطورين التقنية نفسها سووها دا اذا كان متواجد من الاصل.
عموما لو عايز دورات تعليمية، شوف الموقع دا ⬇️:
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
عموما لو عايز دورات تعليمية، شوف الموقع دا ⬇️:
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
نصائح و استشارات برمجية
الميل ليه طريقتين الاولى بتاعه فرق الصادات علي السينات التانيه اي
● ميل المستقيم باستخدام النقاط:
ميل المستقيم = الفرق في الصادات/الفرق في السينات
● ميل المستقيم باستخدام الزاوية:
الإحداثي الصادي= الميل × الإحداثي السيني + القيمة الصادية عند تقاطع الخط المستقيم مع محور الصادات
ميل المستقيم = الفرق في الصادات/الفرق في السينات
● ميل المستقيم باستخدام الزاوية:
الإحداثي الصادي= الميل × الإحداثي السيني + القيمة الصادية عند تقاطع الخط المستقيم مع محور الصادات
الاحظ ان فيه مبتدئين يتعلمون لغة الجافا وهي لغه ميته حاليا لا يتم استخدامها في المشاريع الكبيره و الصغيره
من المفترض تبدا في لغة python
او ابدا بلغة c# مشابهه جدا مع لغة جافا
لغة c# حاليا افضل لغه سهله واغلب مشاريع الكبيره و الصغيره عليها لكثرة الدعم عليها ومكتباتها
من المفترض تبدا في لغة python
او ابدا بلغة c# مشابهه جدا مع لغة جافا
لغة c# حاليا افضل لغه سهله واغلب مشاريع الكبيره و الصغيره عليها لكثرة الدعم عليها ومكتباتها
نصائح و استشارات برمجية
الاحظ ان فيه مبتدئين يتعلمون لغة الجافا وهي لغه ميته حاليا لا يتم استخدامها في المشاريع الكبيره و الصغيره من المفترض تبدا في لغة python او ابدا بلغة c# مشابهه جدا مع لغة جافا لغة c# حاليا افضل لغه سهله واغلب مشاريع الكبيره و الصغيره عليها لكثرة الدعم عليها…
• جافا لغة ميتة، و كمان لا يتم استخدامها في مشاريع كبيرة و صغيرة كمان !!
• مفيش شئ صحيح قولته مع احترامي لك في الرسالة دي، بالنسبة لجافا بيتعمل بيها مشاريع كبيرة في الاندرويد native ! بنستخدم في هذا المجال java و kotlin و مافي بالمعنى الحرفي تقنية اخرى تنافس ال java وال kotlin في مجال الاندرويد native نهائياً، جميع المشاريع الضخمة واللي فوق المتوسطة بيتم بنائها من نوع native لانه قطعاً هى افضل نوع بيتحكم بالقطع الداخلية للجهاز لاعطائك اعلى اداء ممكن عكس ال cross-platform و طبعا مع ذلك كل شئ و له استخداماته، كذلك بيتم بناء مشاريع ضخمة بواسطة spring واللي بيتم استخدام الجافا فيها و اكيد في امثلة عديدة بس هنكتفي باللي ذكرتهم 🤝🏻.
• موضوع مفروض ولا مو مفروض وافضل لغة و مش افضل لغة و تبدأ ب ايش فا هذا خطأ تماماً، اقرا الرسائل دي و هتعرف ليش ⬇️
- t.me/Software_Consulting/2271
- t.me/NULLEXIA/132
- t.me/Software_Consulting/59
• مفيش شئ صحيح قولته مع احترامي لك في الرسالة دي، بالنسبة لجافا بيتعمل بيها مشاريع كبيرة في الاندرويد native ! بنستخدم في هذا المجال java و kotlin و مافي بالمعنى الحرفي تقنية اخرى تنافس ال java وال kotlin في مجال الاندرويد native نهائياً، جميع المشاريع الضخمة واللي فوق المتوسطة بيتم بنائها من نوع native لانه قطعاً هى افضل نوع بيتحكم بالقطع الداخلية للجهاز لاعطائك اعلى اداء ممكن عكس ال cross-platform و طبعا مع ذلك كل شئ و له استخداماته، كذلك بيتم بناء مشاريع ضخمة بواسطة spring واللي بيتم استخدام الجافا فيها و اكيد في امثلة عديدة بس هنكتفي باللي ذكرتهم 🤝🏻.
• موضوع مفروض ولا مو مفروض وافضل لغة و مش افضل لغة و تبدأ ب ايش فا هذا خطأ تماماً، اقرا الرسائل دي و هتعرف ليش ⬇️
- t.me/Software_Consulting/2271
- t.me/NULLEXIA/132
- t.me/Software_Consulting/59
اي اسرع لغة اتعلمها و اجيب منها فلوس
مش لازم دخل كبير
بس المهم اجيب علي الأقل اللي يكفيني اكل و شرب و كدا لو انا متفرغ للدراسة
مش لازم دخل كبير
بس المهم اجيب علي الأقل اللي يكفيني اكل و شرب و كدا لو انا متفرغ للدراسة