يعني مثلا اشوف الاسئله الي فيها طريقة القراءة من الفايل احفظ اي طريقة كود من النت
لاني من بداية دراستى اي اسئلة كنت انسخ الاكواد من النت بس الان قررت اعتمد على نفسي واطور نفسي بكتابة الاكواد بس ما بعرف ايش الطريقة الي ممكن تفيدني انصحوني
نصائح و استشارات برمجية
لاني من بداية دراستى اي اسئلة كنت انسخ الاكواد من النت بس الان قررت اعتمد على نفسي واطور نفسي بكتابة الاكواد بس ما بعرف ايش الطريقة الي ممكن تفيدني انصحوني
عادي مش مشكلة يا غالي، مدام عارف كيفية الاستخدام كدا انت في السليم باذن الله، و طبعا حابب اقولك ان معظم المبرمجين بيعملو كدا برضو و دا مش غلط .. الغلط انك تحفظ و خلاص من غير ما تفهم
نصائح و استشارات برمجية
وش الغلط ! الدكتوره منقصتني و اتوقع بسبب الاس اذا هو الغلط اجل كيف يكتب ؟
❎️ a*2
✅️ a*a
public class Lab7 {
public static void main(String[] args) {
int a = 7, b = 3;
int result = 2*a*b + a*a*(10 - 2*b);
}
}
✅️ a*a
public class Lab7 {
public static void main(String[] args) {
int a = 7, b = 3;
int result = 2*a*b + a*a*(10 - 2*b);
}
}
محتاجة منكم مساعدة
الاستاذ طلب نسوي مشروع بي لغات برمجة اي لغات ويفضل جافا او html,css
ويكول اريده بي واجهات هواي ونستفاد منه
الاستاذ طلب نسوي مشروع بي لغات برمجة اي لغات ويفضل جافا او html,css
ويكول اريده بي واجهات هواي ونستفاد منه
نصائح و استشارات برمجية
شلون تنحل🥲
• و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته، بما انك جديد نوعا ما في البرمجة فا اقرا اللي هبعتهولك ⬇️:
Forwarded from نصائح و استشارات برمجية
■ الاساسيات اولاً عشان نكون على نور مع بعض ليها كذا طريقة و افضل طريقة هى اللي انت مايل ليها لانه كله كدا كدا موصل لبعضه باذن الله، والطرق هما:
● تدرس اي لغة برمجة وصفية، و تدرس اي لغة برمجة امرية، طيب اللغة البرمجة الامرية دي ادرس فيها اي بالظبط:
- هتدرس Basics "اساسيات"
- و هتدرس OOP "برمجة شيئية"
كل واحد فيهم و ليه العناوين بتاعت دروسة.
● تدرس دورة تعليمية اسمها CS50، هى دورة تعليمية تاسيسية بس مش بالكامل، بتساعدك تدرس قشور عن اغلب المجالات بس،
◆ تنويهات بسيطة:
• من ناحية مدة التاسيس هتاخد قد اي لو مش عارف اي حاجة ف اي حاجة .. في المتوسط من ٦ شهور لسنة و طبعا الفترة دي بتختلف من شخص للثاني على حسب القدرات .. دا عشان تكون مبرمج مبتدئ و هتكون باذن الله كدا كدا اخترت مسارك و ظبطت دنيتك و امورك حلوة ان شاء الله
● تدرس اي لغة برمجة وصفية، و تدرس اي لغة برمجة امرية، طيب اللغة البرمجة الامرية دي ادرس فيها اي بالظبط:
- هتدرس Basics "اساسيات"
- و هتدرس OOP "برمجة شيئية"
كل واحد فيهم و ليه العناوين بتاعت دروسة.
● تدرس دورة تعليمية اسمها CS50، هى دورة تعليمية تاسيسية بس مش بالكامل، بتساعدك تدرس قشور عن اغلب المجالات بس،
◆ تنويهات بسيطة:
• من ناحية مدة التاسيس هتاخد قد اي لو مش عارف اي حاجة ف اي حاجة .. في المتوسط من ٦ شهور لسنة و طبعا الفترة دي بتختلف من شخص للثاني على حسب القدرات .. دا عشان تكون مبرمج مبتدئ و هتكون باذن الله كدا كدا اخترت مسارك و ظبطت دنيتك و امورك حلوة ان شاء الله