السلام عليكم يا شباب اخوكم مزنوق ف نصيحة دلوقتي انا بدات باساسيات ال c++ وخلصتها وخلصت نص ال oop بس مفيش محتوى كويس ليها مجاني و مفيش تطبيق فانا محتار ارجع ابداء بالبايثون ولا اعمل ايه بس هل البايثون فيها داتا ستراكشر و داتا بيز و الجوريزم بردو ولا لاء وهل ليها مجال شغل كويس ولا ابداء ب ال c# انا محتار جدا وتايه جدا ربنا بجازيكم خبر ان بالنسبة ل كمل اللي تحبه فاكيد لا لاني مش عارف هاحب ايه
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم يا شباب اخوكم مزنوق ف نصيحة دلوقتي انا بدات باساسيات ال c++ وخلصتها وخلصت نص ال oop بس مفيش محتوى كويس ليها مجاني و مفيش تطبيق فانا محتار ارجع ابداء بالبايثون ولا اعمل ايه بس هل البايثون فيها داتا ستراكشر و داتا بيز و الجوريزم بردو ولا لاء وهل…
• و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
• اكيد معظم اللغات الامرية فيها:
- basics
- oop
- algorithms
- data structure
• و موضوع سوق العمل متشيلش همه، اشتغل اللي عايز تشتغله براحتك كله مطلوب المهم انك تبقى عارف تعمل حاجة كويسة.
• اول حاجة لازم تختار مجال الاول قبل ما تدرس اي لغة و خلاص، لو مش عارف تختار مجال معين فا قدامك انك تجرب كل مجال لوحده فترة و بعد ما تخلص انك تاخد فكرة عن كل مجال جا ف بالك هتيجي بعدها لنقطة القرار، لازم هتقرر هتتخصص ف اي بالظبط و بعدها تستكمل طريقك 🤝🏻💚
• اكيد معظم اللغات الامرية فيها:
- basics
- oop
- algorithms
- data structure
• و موضوع سوق العمل متشيلش همه، اشتغل اللي عايز تشتغله براحتك كله مطلوب المهم انك تبقى عارف تعمل حاجة كويسة.
• اول حاجة لازم تختار مجال الاول قبل ما تدرس اي لغة و خلاص، لو مش عارف تختار مجال معين فا قدامك انك تجرب كل مجال لوحده فترة و بعد ما تخلص انك تاخد فكرة عن كل مجال جا ف بالك هتيجي بعدها لنقطة القرار، لازم هتقرر هتتخصص ف اي بالظبط و بعدها تستكمل طريقك 🤝🏻💚
السلام عليكم
شباب ممكن تفيدونا من خلال تجاربكم؟
كيف انا كخريج ثانوي اقدر ابحث عن جامعات خارج الدولة اللي انا فيها (دول اجنبية: روسيا، المانيا.....)؟
شباب ممكن تفيدونا من خلال تجاربكم؟
كيف انا كخريج ثانوي اقدر ابحث عن جامعات خارج الدولة اللي انا فيها (دول اجنبية: روسيا، المانيا.....)؟
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم شباب ممكن تفيدونا من خلال تجاربكم؟ كيف انا كخريج ثانوي اقدر ابحث عن جامعات خارج الدولة اللي انا فيها (دول اجنبية: روسيا، المانيا.....)؟
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته، في موقع كورسيرا بتقدم دورات تعليمية و شهادات جامعية معتمدة 🤝🏻💚
السلام عليكم، ياجماعة الخير ايش افضل كورس لتعلم ال oop بشكل مجاني في لغة c++
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم، ياجماعة الخير ايش افضل كورس لتعلم ال oop بشكل مجاني في لغة c++
● و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته، شوف الموقع دا ⬇️:
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
m3md69.github.io/NULLEXIA
فيه دورات تعليمية لناس بتعرف تشرح .. كل اللي عليك انك تروح لقسم التعلم و تختار اللي عايزه .. الناس اللي بتشرح مختارهم بنفسي
نصائح و استشارات برمجية
وهل تنصحوني ابدا بالoop قبل الdata structure او العكس؟
ايوا اكيد ال OOP قبلها
السلام عليكم انا مبتدئة بالبرمجة بعرف بس بعض الاساسيات بلغة السي بلس بلس في شي كورسات عالنت او كتب
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم انا مبتدئة بالبرمجة بعرف بس بعض الاساسيات بلغة السي بلس بلس في شي كورسات عالنت او كتب
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته، بما انك جديد فا اقرا اللي هبعتهولك 🤝🏻⬇️:
Forwarded from نصائح و استشارات برمجية
■ الاساسيات اولاً عشان نكون على نور مع بعض ليها كذا طريقة و افضل طريقة هى اللي انت مايل ليها لانه كله كدا كدا موصل لبعضه باذن الله، والطرق هما:
● تدرس اي لغة برمجة وصفية، و تدرس اي لغة برمجة امرية، طيب اللغة البرمجة الامرية دي ادرس فيها اي بالظبط:
- هتدرس Basics "اساسيات"
- و هتدرس OOP "برمجة شيئية"
كل واحد فيهم و ليه العناوين بتاعت دروسة.
● تدرس دورة تعليمية اسمها CS50، هى دورة تعليمية تاسيسية بس مش بالكامل، بتساعدك تدرس قشور عن اغلب المجالات بس،
◆ تنويهات بسيطة:
• من ناحية مدة التاسيس هتاخد قد اي لو مش عارف اي حاجة ف اي حاجة .. في المتوسط من ٦ شهور لسنة و طبعا الفترة دي بتختلف من شخص للثاني على حسب القدرات .. دا عشان تكون مبرمج مبتدئ و هتكون باذن الله كدا كدا اخترت مسارك و ظبطت دنيتك و امورك حلوة ان شاء الله
● تدرس اي لغة برمجة وصفية، و تدرس اي لغة برمجة امرية، طيب اللغة البرمجة الامرية دي ادرس فيها اي بالظبط:
- هتدرس Basics "اساسيات"
- و هتدرس OOP "برمجة شيئية"
كل واحد فيهم و ليه العناوين بتاعت دروسة.
● تدرس دورة تعليمية اسمها CS50، هى دورة تعليمية تاسيسية بس مش بالكامل، بتساعدك تدرس قشور عن اغلب المجالات بس،
◆ تنويهات بسيطة:
• من ناحية مدة التاسيس هتاخد قد اي لو مش عارف اي حاجة ف اي حاجة .. في المتوسط من ٦ شهور لسنة و طبعا الفترة دي بتختلف من شخص للثاني على حسب القدرات .. دا عشان تكون مبرمج مبتدئ و هتكون باذن الله كدا كدا اخترت مسارك و ظبطت دنيتك و امورك حلوة ان شاء الله