نصائح و استشارات برمجية
شو لمطلوب هون ما فهمت شو اعمل 🙂
الاجابة:
x = 2
y = 10
z = 3.0
x = 2
y = 10
z = 3.0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتذر عن الازعاج
انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ،
-ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل
وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟
-بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي عشان يستخدمونه الناس
-بعد ايش اللغات المستخدمة لتطوير التطبيقات ؟
شكراً
اعتذر عن الازعاج
انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ،
-ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل
وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟
-بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي عشان يستخدمونه الناس
-بعد ايش اللغات المستخدمة لتطوير التطبيقات ؟
شكراً
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتذر عن الازعاج انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ، -ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟ -بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي…
• و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته.
• ولا يهمك.
• تكاليف بناء التطبيق بتكون على حسب مواصفات و مميزات المشروع و حسب الاستضافة قواعد البيانات، و حاجات تانية طبعا دا غير التصميم و الخورزميات المطلوبة.
• متجر Play انا عندي مشاريع بس لسا رفعتهاش، بس ان شاء الله قريب هبتدي افتح حساب وارفع عليه المشاريع، اولاً بتحتاجي 25 دولار امريكي عشان تشتري حساب مطورين و تعرفي ترفعي مشاريعك على متجر Play، و هتجاوبي على شوية اسئلة و بس كدا مبروك بقي معاكي حساب مطورين.
• اللغات اكيد طبعا معتمدة على المشروع هو هيكون اي هدفه عشان تعرفي تستخدمي اللغات المناسبة لبرمجة التطبيق و يكون على اكمل وجه من حيث الاداء، و لكن عموما هتستخدمي اللغات دي كشئ اساسي:
- XML
- Java
- Kotlin
• الشكر لله 💚.
• ولا يهمك.
• تكاليف بناء التطبيق بتكون على حسب مواصفات و مميزات المشروع و حسب الاستضافة قواعد البيانات، و حاجات تانية طبعا دا غير التصميم و الخورزميات المطلوبة.
• متجر Play انا عندي مشاريع بس لسا رفعتهاش، بس ان شاء الله قريب هبتدي افتح حساب وارفع عليه المشاريع، اولاً بتحتاجي 25 دولار امريكي عشان تشتري حساب مطورين و تعرفي ترفعي مشاريعك على متجر Play، و هتجاوبي على شوية اسئلة و بس كدا مبروك بقي معاكي حساب مطورين.
• اللغات اكيد طبعا معتمدة على المشروع هو هيكون اي هدفه عشان تعرفي تستخدمي اللغات المناسبة لبرمجة التطبيق و يكون على اكمل وجه من حيث الاداء، و لكن عموما هتستخدمي اللغات دي كشئ اساسي:
- XML
- Java
- Kotlin
• الشكر لله 💚.
رياكت و انغولر نفس الاستخدام صح ولا لا؟ انا يلي اعرفه ان رياكت مكتبة اما angular هو framework
يخوان انا مره محتار بين اني اتعلم React ولا angular سألت ناس قالو لي ثنينهم مطلوبين بس angular احسن بس React مطلوبة اكثر
نصائح و استشارات برمجية
رياكت و انغولر نفس الاستخدام صح ولا لا؟ انا يلي اعرفه ان رياكت مكتبة اما angular هو framework
لا في مواقع بتضطر تستخدم تقنيات غير لانهم افضل في مجال معين و خدمة معينة
The view of the data architect or data administratoris called the___________ schema?
A. External
B. Conceptual
C. Internal
D. Logical
A. External
B. Conceptual
C. Internal
D. Logical
نصائح و استشارات برمجية
ليه ما اخترنا c
السؤال بيقول: "ما هو الاسم الذي يُطلق على رؤية مهندس البيانات أو مسؤول ..... البيانات؟"
الفرق بين الاجابتين هو ان الاختيار C في السياق العام، يُستخدم مصطلح الـ "Internal schema" للإشارة إلى التفاصيل الفنية لتنفيذ قاعدة البيانات على مستوى منخفض، ويكون مرتبطًا بمحرك قاعدة البيانات المستخدم وتنظيم البيانات على القرص الصلب والتحكم في الإنفاق وتحسين الأداء.
اما الاختيار D فا هو يُشير إلى الرؤية العلية والتجريدية لتنظيم البيانات بشكل منطقي ومستوى العلاقات بين الجداول والكيفية التي يتم من خلالها تمثيل البيانات بشكل يفهمه المستخدمون والمحللون بشكل أسهل، ولا يتعلق بتفاصيل تخزين البيانات على مستوى الجداول والعمود ومحركات قواعد البيانات.
الفرق بين الاجابتين هو ان الاختيار C في السياق العام، يُستخدم مصطلح الـ "Internal schema" للإشارة إلى التفاصيل الفنية لتنفيذ قاعدة البيانات على مستوى منخفض، ويكون مرتبطًا بمحرك قاعدة البيانات المستخدم وتنظيم البيانات على القرص الصلب والتحكم في الإنفاق وتحسين الأداء.
اما الاختيار D فا هو يُشير إلى الرؤية العلية والتجريدية لتنظيم البيانات بشكل منطقي ومستوى العلاقات بين الجداول والكيفية التي يتم من خلالها تمثيل البيانات بشكل يفهمه المستخدمون والمحللون بشكل أسهل، ولا يتعلق بتفاصيل تخزين البيانات على مستوى الجداول والعمود ومحركات قواعد البيانات.
نصائح و استشارات برمجية
ايه هي التكنولوجي برده ؟ .NET او PHP يتقال عليهم تكنولوجي ؟
و قصده بتكنولوجي هى الكلمة الانجليزية: technology و معناها بالعربي تكنولوجيا
و كمان القصد اللي هو عايز يوصلهولك ان الناس و ليكن مثلا في مجال تطوير تطبيقات الاندرويد
العادي والطبيعي انك بتتعلم اساسيات لغات معينة زي مثلا Java و Xml و Kotlin، وبعد ما تتعلمهم بتروح بقا تتعلم بيئة عمل معينة واللي بنقول عليها بالانجليزي framwork بتساعدك انك تطور اكتر و الانتاجية بشكل اكبر
فا هو بيقول انه في ناس بتختصر على نفسها المشوار و بدل ما تتعلم الاساسيات و تروح لبيئات العمل على طول و دا انا اتفق مع قائل المعلومة دي انه شئ خاطئ.
و كمان القصد اللي هو عايز يوصلهولك ان الناس و ليكن مثلا في مجال تطوير تطبيقات الاندرويد
العادي والطبيعي انك بتتعلم اساسيات لغات معينة زي مثلا Java و Xml و Kotlin، وبعد ما تتعلمهم بتروح بقا تتعلم بيئة عمل معينة واللي بنقول عليها بالانجليزي framwork بتساعدك انك تطور اكتر و الانتاجية بشكل اكبر
فا هو بيقول انه في ناس بتختصر على نفسها المشوار و بدل ما تتعلم الاساسيات و تروح لبيئات العمل على طول و دا انا اتفق مع قائل المعلومة دي انه شئ خاطئ.