نصائح و استشارات برمجية
1.44K subscribers
546 photos
10 videos
83 files
397 links
• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها

• لطرح استفسار او سؤال: @m4md24
Download Telegram
نصائح و استشارات برمجية
كنت عايزه نصيحتك لانو حاسه انو نسيت كل اللي اتعلمته
النسيان دا مؤقت بشكل بحت
حله هو الممارسة الكتيرة، يعني متسيبيش نفسك بدون برمجة يومين على بعض او يوم
لازم كل يوم تبرمجي حتى لو ساعة، و مع الوقت اصلا كدا كدا هتلاقي نفسك فاكرة شوية حتى لو انقطعتي شوية كام يوم.

و في حل تاني واللي هو انك تكتبي ملاحظات على اي كود بتتعلميه جديد، وقتها معتقدش انك هتنسيه و حتى لو نسيتيه، فا طريقة تذكره هتبقى اسهل بكتير.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
شو لمطلوب هون ما فهمت شو اعمل 🙂
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتذر عن الازعاج
انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ،
-ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل
وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟
-بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي عشان يستخدمونه الناس
-بعد ايش اللغات المستخدمة لتطوير التطبيقات ؟
شكراً
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتذر عن الازعاج انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ، -ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟ -بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي…
• و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته.

• ولا يهمك.

• تكاليف بناء التطبيق بتكون على حسب مواصفات و مميزات المشروع و حسب الاستضافة قواعد البيانات، و حاجات تانية طبعا دا غير التصميم و الخورزميات المطلوبة.

• متجر Play انا عندي مشاريع بس لسا رفعتهاش، بس ان شاء الله قريب هبتدي افتح حساب وارفع عليه المشاريع، اولاً بتحتاجي 25 دولار امريكي عشان تشتري حساب مطورين و تعرفي ترفعي مشاريعك على متجر Play، و هتجاوبي على شوية اسئلة و بس كدا مبروك بقي معاكي حساب مطورين.

• اللغات اكيد طبعا معتمدة على المشروع هو هيكون اي هدفه عشان تعرفي تستخدمي اللغات المناسبة لبرمجة التطبيق و يكون على اكمل وجه من حيث الاداء، و لكن عموما هتستخدمي اللغات دي كشئ اساسي:
- XML
- Java
- Kotlin

• الشكر لله 💚.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
رياكت و انغولر نفس الاستخدام صح ولا لا؟ انا يلي اعرفه ان رياكت مكتبة اما angular هو framework
يخوان انا مره محتار بين اني اتعلم React ولا angular سألت ناس قالو لي ثنينهم مطلوبين بس angular احسن بس React مطلوبة اكثر
عشان تقدر تبدع فيه
و تقدر تطلع اكبر قدر ليك من الابداع و الخبرة
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
The view of the data architect or data administratoris called the___________ schema?

A. External
B. Conceptual
C. Internal
D. Logical
ايش الجواب الصح 😢
ليه ما اخترنا c
نصائح و استشارات برمجية
ليه ما اخترنا c
السؤال بيقول: "ما هو الاسم الذي يُطلق على رؤية مهندس البيانات أو مسؤول ..... البيانات؟"

الفرق بين الاجابتين هو ان الاختيار C في السياق العام، يُستخدم مصطلح الـ "Internal schema" للإشارة إلى التفاصيل الفنية لتنفيذ قاعدة البيانات على مستوى منخفض، ويكون مرتبطًا بمحرك قاعدة البيانات المستخدم وتنظيم البيانات على القرص الصلب والتحكم في الإنفاق وتحسين الأداء.

اما الاختيار D فا هو يُشير إلى الرؤية العلية والتجريدية لتنظيم البيانات بشكل منطقي ومستوى العلاقات بين الجداول والكيفية التي يتم من خلالها تمثيل البيانات بشكل يفهمه المستخدمون والمحللون بشكل أسهل، ولا يتعلق بتفاصيل تخزين البيانات على مستوى الجداول والعمود ومحركات قواعد البيانات.