تعرفون الشهادات الاحترافية لمطورين الويب وخصوصاً الفرونت ايند؟ لان ودي اخذ شهادة عشان تقوي مهارتي والسي ڤي بس مااعرف افضل شهادة احترافية
نصائح و استشارات برمجية
تعرفون الشهادات الاحترافية لمطورين الويب وخصوصاً الفرونت ايند؟ لان ودي اخذ شهادة عشان تقوي مهارتي والسي ڤي بس مااعرف افضل شهادة احترافية
عايز تقوي السيرة الذاتية، المشاريع والمهارات اللي بتعرف تعملها اهم من الشهادة بكتير.
تمام شكرا لك ، وسؤال اخير كيف يعني المشاريع اكتبها اني سويت مشروع واحط عددهم اللي سويته؟
نصائح و استشارات برمجية
تمام شكرا لك ، وسؤال اخير كيف يعني المشاريع اكتبها اني سويت مشروع واحط عددهم اللي سويته؟
• الشكر لله، اسال براحتك.
• لما تيجي تكتب المشروع اللي عملته تكتب اسم المشروع و اللغات المستخدمة و ممكن خلصته من تاريخ كام لتاريخ كام و كمان ترفق رابط تحت معلومات المشروع يودي اللي يضغط عليه انه يشوف المشروع و يقيمة كمستخدم.
• لما تيجي تكتب المشروع اللي عملته تكتب اسم المشروع و اللغات المستخدمة و ممكن خلصته من تاريخ كام لتاريخ كام و كمان ترفق رابط تحت معلومات المشروع يودي اللي يضغط عليه انه يشوف المشروع و يقيمة كمستخدم.
نصائح و استشارات برمجية
كنت عايزه نصيحتك لانو حاسه انو نسيت كل اللي اتعلمته
النسيان دا مؤقت بشكل بحت
حله هو الممارسة الكتيرة، يعني متسيبيش نفسك بدون برمجة يومين على بعض او يوم
لازم كل يوم تبرمجي حتى لو ساعة، و مع الوقت اصلا كدا كدا هتلاقي نفسك فاكرة شوية حتى لو انقطعتي شوية كام يوم.
و في حل تاني واللي هو انك تكتبي ملاحظات على اي كود بتتعلميه جديد، وقتها معتقدش انك هتنسيه و حتى لو نسيتيه، فا طريقة تذكره هتبقى اسهل بكتير.
حله هو الممارسة الكتيرة، يعني متسيبيش نفسك بدون برمجة يومين على بعض او يوم
لازم كل يوم تبرمجي حتى لو ساعة، و مع الوقت اصلا كدا كدا هتلاقي نفسك فاكرة شوية حتى لو انقطعتي شوية كام يوم.
و في حل تاني واللي هو انك تكتبي ملاحظات على اي كود بتتعلميه جديد، وقتها معتقدش انك هتنسيه و حتى لو نسيتيه، فا طريقة تذكره هتبقى اسهل بكتير.
نصائح و استشارات برمجية
شو لمطلوب هون ما فهمت شو اعمل 🙂
السؤال: متوقع اي هيكون الناتج في البرنامج دا؟
نصائح و استشارات برمجية
شو لمطلوب هون ما فهمت شو اعمل 🙂
الاجابة:
x = 2
y = 10
z = 3.0
x = 2
y = 10
z = 3.0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتذر عن الازعاج
انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ،
-ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل
وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟
-بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي عشان يستخدمونه الناس
-بعد ايش اللغات المستخدمة لتطوير التطبيقات ؟
شكراً
اعتذر عن الازعاج
انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ،
-ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل
وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟
-بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي عشان يستخدمونه الناس
-بعد ايش اللغات المستخدمة لتطوير التطبيقات ؟
شكراً
نصائح و استشارات برمجية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتذر عن الازعاج انا عندي مشروع واحتاج له تطبيق لكن في عندي اسئلة كثيرة متعلقة بهالشي ، -ودي اعرف تكاليف بناء تطبيق كامل وهل اصمم التطبيق عن طريق مختصين UI افضل؟ -بعد اذا ممكن اعرف شروط رفع الابلكيشن في الاب ستور وقوقل بلاي…
• و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته.
• ولا يهمك.
• تكاليف بناء التطبيق بتكون على حسب مواصفات و مميزات المشروع و حسب الاستضافة قواعد البيانات، و حاجات تانية طبعا دا غير التصميم و الخورزميات المطلوبة.
• متجر Play انا عندي مشاريع بس لسا رفعتهاش، بس ان شاء الله قريب هبتدي افتح حساب وارفع عليه المشاريع، اولاً بتحتاجي 25 دولار امريكي عشان تشتري حساب مطورين و تعرفي ترفعي مشاريعك على متجر Play، و هتجاوبي على شوية اسئلة و بس كدا مبروك بقي معاكي حساب مطورين.
• اللغات اكيد طبعا معتمدة على المشروع هو هيكون اي هدفه عشان تعرفي تستخدمي اللغات المناسبة لبرمجة التطبيق و يكون على اكمل وجه من حيث الاداء، و لكن عموما هتستخدمي اللغات دي كشئ اساسي:
- XML
- Java
- Kotlin
• الشكر لله 💚.
• ولا يهمك.
• تكاليف بناء التطبيق بتكون على حسب مواصفات و مميزات المشروع و حسب الاستضافة قواعد البيانات، و حاجات تانية طبعا دا غير التصميم و الخورزميات المطلوبة.
• متجر Play انا عندي مشاريع بس لسا رفعتهاش، بس ان شاء الله قريب هبتدي افتح حساب وارفع عليه المشاريع، اولاً بتحتاجي 25 دولار امريكي عشان تشتري حساب مطورين و تعرفي ترفعي مشاريعك على متجر Play، و هتجاوبي على شوية اسئلة و بس كدا مبروك بقي معاكي حساب مطورين.
• اللغات اكيد طبعا معتمدة على المشروع هو هيكون اي هدفه عشان تعرفي تستخدمي اللغات المناسبة لبرمجة التطبيق و يكون على اكمل وجه من حيث الاداء، و لكن عموما هتستخدمي اللغات دي كشئ اساسي:
- XML
- Java
- Kotlin
• الشكر لله 💚.
رياكت و انغولر نفس الاستخدام صح ولا لا؟ انا يلي اعرفه ان رياكت مكتبة اما angular هو framework
يخوان انا مره محتار بين اني اتعلم React ولا angular سألت ناس قالو لي ثنينهم مطلوبين بس angular احسن بس React مطلوبة اكثر
نصائح و استشارات برمجية
رياكت و انغولر نفس الاستخدام صح ولا لا؟ انا يلي اعرفه ان رياكت مكتبة اما angular هو framework
لا في مواقع بتضطر تستخدم تقنيات غير لانهم افضل في مجال معين و خدمة معينة