عتبات الروضة
74 subscribers
125 photos
4 videos
1 link
أجر لك و لي ..
اللهم أرحم موتانا و موتى المسلمين.
Download Telegram
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لي دِينِي الذي هو عِصْمَةُ أَمْرِي، وَأَصْلِحْ لي دُنْيَايَ الَّتي فِيهَا معاشِي، وَأَصْلِحْ لي آخِرَتي الَّتي فِيهَا معادِي، وَاجْعَلِ الحَيَاةَ زِيَادَةً لي في كُلِّ خَيْرٍ، وَاجْعَلِ المَوْتَ رَاحَةً لي مِن كُلِّ شَرٍّ.
بعض المظلومين .. ينتظرون أن تكون عقوبة الله للظالم سريعة بعد ظلمه مباشره !

‏ولكن القرأن أخبرنا بأن الظالم يمر بأربع مراحل ، لا بد من فهمها كي تطيب النفس وتطمئن أن عين الله لا تنام
وأنه سبحانه الحكم العدل المنتقم الجبار..

المرحلة الأولى : ‏هي الإمهال والإملاء
"وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِين "

المرحله الثانية: ‏الاستدراج
‏" سنستدرجهم من حيث لا يعلمون "

المرحلة الثالثة: ‏التزيين
‏" وزين لهم الشيطان أعمالهم "

المرحلة الرابعة: ‏هي الأخذ
‏" حتى إذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة "

" وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ "
وامنن علي بلطفك في كل خطوة، وامنن علي بقرّة عين غير منقطعة، وارزقني نور البصيرة، ووفقني للخير، الخير الذي ترضاه لي وتحبه وارضَ عني رضا لا أشقى بعده أبدا يا رب.
القرب من ربنا بيخلي الإنسان عزيز النفس والله .. ماعندوش مشكلة يخسر أي حاجه بتجرح كرامته مهما كان بيحبها.
القرب من ربنا مش بس عبادة ديه نعمه وخير والله ..
أنت هتفضل تايه لو حتى معاك كل الحلو اللي في الدنيا وبعيد عن ربنا.
فـ يا رب قربني إليك ولا تجعل سعادتي في يد مخلوق ولا تدع في قلبي ذرة حزن. 💜
انتصف رمضان .. يمضي ضيفنا سريعا عجولا وبضاعتنا ما زالت مُزجاه قليله ..
يا رب جئناك بالقليل الذي لا يساوي قدرك لكننا والله جئنا.
اللهم تقبَّل قليلنا واجعلنا من عتقائك ولا تحرمنا عفوك يا واسع يا كريم. 💜
الإنسان مننا مش بيدرك مدى حُبه لحد في حياته إلا لما يدعيله .. ده مستوى تاني خالص من الحُب الصادق ، بالذات أما تلاقي نفسك بتدعي من قلبك أوي وبتتوسل لربنا إن اللي بتحبه ده يبقى كويس ومبسوط ومحقق اللي نفسه فيه، بتدعي بخوف وبطمع وبـ ايد قصيره مش عارفه تساعده غير بالدعاء و كأن ده كل ما تملك وكلك رجاء إنك تقدر تقدم بدعاؤك ده معجزه للي بتحبه .. بتدعي وإنت مش عايز غير سعادته وراحه باله ، بتدعي بـ اسمهم قبل إسم أي حد تاني زاي ترتيبه في قلبك بالظبط ..
بتدعي على أمل تكون "قرة عينك" في رضاه .. دعاء المضطر الحزين لحزنه والخايف لخوفه. في اللحظة ديه أنت وصلت لأسمى معاني الحُب، حُب حقيقي وإخلاص صادق ونادر أوي .. بتوصله وبتبروزه بالدعاء.
💜
الله يجعلنا هيَّنين، ليِّنين القول واللسان، جَميلين في عيون عباده الطيبين، خفاف على قلوبهم دايما. 💜
عندما تشعر أنك غير قادر على مسامحة إنسان لك عنده مظلمة فلا تفعل ، لا تسامحه ولا تجاهد نفسك لمسامحته رغبة في الأجر أو منزلة عليا لأنه استنفذ رصيده من المسامحة عند الله وربما لأن الله جعل مظلمتك هذه هي السبب الذي سيقتص بها منه عاجلا أو آجلا ولأن بعض الحقوق تخرج من ضعف العباد إلى قوة رب العباد ومن محكمة الأرض إلى محكمة السماء.
اللهم امنحني الرضا للأشياء التي طالما رغبت بها ولم أنلها .. ثم اللهم الصبر أينما تأخذني حكمتك.
ذرة توفيق إلهية تغني عن سنوات تخطيط وعمل. 💜
إذا عجزت عن أذكار الصباح والمساء فلا تعجز عن هذه الكلمات الثلاث صباحًا ومساءً:

١- بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم "ثلاثًا".

‏٢- أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق "ثلاثًا".

‏٣- رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد ﷺ نبيًا ورسولًا "ثلاثًا".
آد ايه احنا مش واخدين بالنا إن أحيانا زيادة المال والرزق اللي بنلح عليها في الدعاء ممكن تدخلنا دواير ودوامات تبعدنا عن ربنا و ده مش الهدف الأساسي في حياتنا في الدنيا ديه.
كنت بفكر في المعنى ده من شويه لما سمعت دعاء من حد كنت أول مره أسمعه ..
بيقول : "اللهم ارزقني رزقاً لا يُطغيني."
‏اللهم أكتب لـ أبي حبيبي أجر الصائمين
‏واجعله في علّيّين .. ‏اللهم اجعل له نصيبا من رحمتك ومغفرتك في شهرك الكريم. 💜
رحله إصلاح النفس -باطنيا وظاهريا- رحله شاقه طويله وكلما زادت الأمور المألوفة المعيقة عن الإصلاح زادت المشقة، فالفطام عن المألوف شديد ..
لكن رغم مشقتها هي الطريق الوحيد للسكينة في الدنيا والنعيم في الآخره، والله يعين من صدق.
💜
الإستثمار اللي بتستثمره في نفسك سواء في تعليم أو تهذيب نفسك .. ده والله الإستثمار الأدوم على الإطلاق لإنه بإختصار هيخليك ازاي تعرف تتعامل مع نفسك و مشاكلك و تاخد قرارات وتكون مسؤول فيها عن نفسك و ده كله هينعكس عليك و هيخليك تعرف قدر نفسك وتترفع قدر المستطاع عن اللي الحاجات اللي مش شبهك ، وهيخليك كمان تقدر تعبر بوضوح عن نفسك وأفكارك ومشاعرك و الأهم من ده كله هو إنك تحاول إنك تخلي حياتك مبنيه على أسس متوافقه مع اللي ربنا بيقول عليه و تعيش حياتك بشكل يرضيه كمان.