قصص وروايات
4.64K subscribers
227 photos
6 files
452 links
#قصص_وروايات

تحتوي قناتنا على العديد من القصص المنوعه والروايات الشيقه نتمى ان تنال رضاكم💜

🔥مانحلل
حذف معرف القناه عند اخذ القصص🔥

💭تاريخ الانشاء
٥ نوفمبر ٢٠١٦

🌟بوت التواصل :-
@NovelsStoriesBot

🌟فهرس القناة:-
@Novels_Story
Download Telegram
#مكتوب_لي_أحبك
#قصص_روايات

الحلقه 18 و 19

بسمه:صباح الفل ياقمر كنتي بتدوري عليا ولا ايه
مي:اه عايزه اسألك عن حاجه
بسمه:اسألي
مي:تعرفي ايه عن العلاقه الي كانت بين سلمي وزياد
بسمه:مفيش حاجه اصلا بين سلمي وزياد
مي:انا بتكلم عن السنه الي فاتت مش دلوقتي
بسمه:مي بلاش تدوري في القديم
مي:لو سمحتي يا بسمه قوليلي الي تعرفيه
بسمه:طب ما تسألي زياد
مي:ماهو قالي
بسمه:امال عايزه تعرفي ايه
مي:عايزه اسمع منك
بسمه:انتي مش مصدقاه يعني
مي:لأ مصدقاه بس حسيت انه خبي حاجات عني يعني مقالش كل حاجه
بسمه:بصي انا وسلمي اتعرفنا علي زياد في الجواله وبقينا صحاب مع الوقت بقيت اشوفه مع سلمي كتير وفي مره خرجنا احنا التلاته نتغدي سوي،،حسيت ان هيبقي فيه حاجه بينهم وفعلا سلمي قالتلي انهم بيحبو بعض
مي:يعني زياد كان بيحبها
بسمه:معرفش هو مقالهاش بحبك قدامي بس معاملته ليها في الاول كانت كويسه جدا اي حد يشوفهم مع بعض طبيعي يقول انهم مرتبطين
مي:بس هو قالي انه محبهاش وانها طلعت اشاعه بالكلام ده
بسمه:جايز..الله اعلم
مي:لو حبها مكنش هيسيبها اكيد كان بيتسلي
بسمه:وده الاحتمال الاكبر
مي:فاكره يوم رحله اسكندريه يا بسمه
#قصص_وروايات
@novels_stories


بسمه:اه طبعا ده كان يوم جامد
مي:واحنا بنلعب كرسي الاعتراف مروان سأل زياد سؤال محيرني اوي..قاله انت ليه كل البنات الي تعرفها تقول انك بتحبهم وزياد رد وقاله محصلش
بسمه:انا مش فاهمه انتي شاغله دماغك بكل ده ليه
مي:متحاوليش تغيري الموضوع انا عايزه اعرف كلام مروان حصل فعلا ولا محصلش زي ما زياد قال
بسمه:حصل يا مي
مي:مين غير سلمي
بسمه:مش عارفه
مي:امال قولتي حصل ليه
بسمه:انا كنت بشوفه مع بنات كل واحده مبتاخدش اكتر من اسبوع واقلب علي الي بعدها،، مره واحده تسيبه ومره هو الي يسيبها...هبل يعني من الاخر
مي:انتي ازاي ماتحكيليش عن الحاجات دي قبل كده
بسمه:ملهاش لزمه اننا نتكلم فيها اصلا دي حوارات فاكسه اوي يعني
مي:ملهاش لزمه ازاي ده انا ممكن اطلع زي اي بنت من البنات دي بالنسباله يقضي وقت فتره وبعدين خلاص
بسمه:لأ زياد بيحبك..شباب كتير بيعرفو بنات بس لما بيحبو بجد كل حاجه في حياتهم بتتغير وبيبعدو عن القرف ده كله
مي:وسلمي ذنبها ايه كسر قلبها وهي بتحبه
بسمه:يابنتي سلمي هي الي رمت نفسها عليه وكانت لازقه ل زياد طول النهار وكانت مبسوطه مهماش هو نيته ايه المهم انه معاها وبس
مي روحت بيتها وفضلت تفكر في كلام بسمه كتير مبقتش عارفه تعمل ايه وكذا سؤال في بالها
ياتري زياد بيحبها ولا بيعتبرها زي سلمي وغيرها من البنات الي كان على علاقه بيهم؟؟
كل اهتمامه وتصرفاته معاها دي تمثيل ولا بجد ؟؟
ايه الصح الي المفروض تعمله؟؟
وبعدت شويه عن زياد لحد ما تاخد قرار وفعلا قفلت موبايلها ومراحتش الكليه
زياد اول ما شاف جهاد سألها عن مي
زياد:جهاد مي فين
جهاد:في البيت
زياد:بقالها يومين مش بتيجي الكليه وموبايلها مقفول انا هموت من القلق عليها
جهاد:يعني انت متعرفش السبب
زياد:سبب ايه
جهاد:ليه خبيت عليها يا زياد كان المفروض تحكيلها كل حاجه حصلت في حياتك بصراحه صدقني مكنتش هتزعل
زياد:انتي بتتكلمي عن ايه انا خبيت ايه بالضبط
جهاد:موضوع سلمي مثلا
زياد:يخربيت سلمي واليوم الي عرفتها فيه
جهاد:ومش بس سلمي غيرها بنات كتير
زياد:قصدك اني واد صايع بتاع بنات مش كده
جهاد:تقدر تدافع عن نفسك
زياد:ممكن تفهميني مي عرفت ايه بالضبط ومين الي قالها
جهاد:ده الي هامك
زياد:رودي علي سؤالي لو سمحتي
جهاد حكتله كلام بسمه
زياد:بصي انا مش هنكر الي بسمه قالته حصل فعلا
جهاد:يعني كنت بتكدب علي مي
زياد:لأ مكدبتش
جهاد:بس خبيت حاجات كتير
زياد:اه خبيت تفاصيل لو كنت قولتها كان هيحصل مشاكل بيني وبين مي انا طول الفتره الي فاتت بحاول اكسب ثقتها
جهاد:ودلوقتى الثقه دي اختفت لما تعرف منك احسن ماتعرف من بسمه او من اى حد تاني
زياد:جهاد صدقيني كل القرف الي كان في حياتي قبل ما اعرف مي اختفي..لاني بحبها اوي ومش هقبل انها تبعد عني
تاني يوم
مي راحت الكليه بس فضلت قاعده تحت مطلعتش للمحاضره
مروان:مي قاعده هنا ليه
مي:مستنيه جهاد
مروان:بس جهاد كانت في المحاضره فوق
مي:هي المحاضره خلصت
مروان:اه مانا حضرتها انتي بقي قاعده كده ليه قولي الصراحه
مي:اصلي اتخنقت من البيت وفي نفس الوقت مش عايزه اشوف زياد
مروان:مش فاهم حصل ايه مع زياد تاني
#قصص_وروايات
@novels_stories


مي:مروان تعرف ايه عن زياد
مروان:من ناحيه ايه
مي:كل حاجه
مروان:هو فيه ايه يا مي
مي:طيب هسألك بطريقه تانيه،،كانت ايه علاقاته مع البنات قبل مايعرفني
مروان:اديكي قولتي قبل ما يعرفك مالك انتي بحياته قبل ما يعرفك
مي:مروان بليز ريحني
مروان:ماشى هقولك كل حاجه بالتفصيل
مي:ياريت
مروان:تعرفي آية
مي:اه زياد حكالي عنها آية اول حب في حياته
مروان:بالضبط،،كان بيحبها ايام تالته ثانوي بس مكملوش مع بعض لأ
و خدنا بريك شويه
زياد:بريك ايه بس...معني بريك ان اهتمامي بيكي يقل وانا مقدرش علي كده..عارفه يعني ايه يومي بيكون فيه حاجه غلط لما مش بكلمك واسأل عليكي
مي:زياد انا بحبك اووي بس بجد مش هبقي مرتاحه كده الثقه لازم تكون موجوده بين اي اتنين بيحبو بعض
زياد:حاضر يا مي انا هعمل المستحيل عشان تثقي فيا وتصدقيني
وبعد ما مي مشيت
مروان:هتعمل ايه يا زياد
زياد:تقريبا كده لاقيت حل
مروان:تحب اتكلم معاها تاني
زياد:لأ كفايا كلام،،جيه وقت الفعل بقي
مروان:ناوي علي ايه بالضبط
زياد:هقولك بس سيبني اظبطها في دماغي الاول
جهاد ومي بيتكلموا في الموبايل
مي:مش فاهمه انتي بتتعصبي عليا ليه دلوقتي
جهاد:عشان بتستهبلي انا مش فاهمه انتي بتعملي ايه
مي:معملتش حاجه
جهاد:ازاي يعني قولتي ل احمد انك لسه بتحبيه وفي نفس الوقت اديتي ل زياد فرصه عشان يكسب ثقتك تاني،، عايزه توصلي لايه بالتصرفات دي
مي:عايزه افرح..عايزه اعيش الحياه الي حلمت اعيشها
جهاد:برده مش فاهمه
مي:عايزه اكمل حياتي مع انسان بحبه وبيحبني من غير كدب من غير خداع..عايزه حياه هاديه
جهاد:وانتي متصوره انك هتوصلي للي انتي عايزاه بالاسلوب ده
مي:بالنسبه ل احمد انا باخد حقي منه بالراحه عايزه اعرفه اني مش مي الساذجه بتاعت زمان هو عايز يتسلي تاني بس المرادي مش هسمحله
جهاد:وبعدين معاكي انتي غلبتيني
مي:هههههههه معلش هي الدنيا كده مقرفه صعب تعرفي الانسان علي حقيقته حتي بعد العشره ولو عشرين سنه
جهاد:بس زياد بيحبك يا مي وكل افعاله بتقول كده
مي:انا حاسه بحبه بس لازم اتأكد انا كنت خايفه من الاول وبعد الي عرفته خوفت اكتر
جهاد:الله يخربيت الاوهام بتاعتك دي..زياد شاب زي اي حد عرف كام بنت وخلصنا المهم انه حبك انتي
مي:مش هنعيد نفس الكلام تاني يا جهاد
جهاد:طب اقفلي دلوقتي عشان فيه حد بيتصل بيا
مي:اوكي
ولما قفلت الخط..ردت علي زياد
جهاد:بجد يا زياد مش معقول
زياد:ايه تفتكري غلطت كده
جهاد:لأ مغلطتش دي حاجه كويسه جدا بس غريبه
زياد:غريبه ليه
جهاد:فكرت كده ازاي
زياد:ملقتش اي حاجه تانيه عشان مي تصدقني ومتسبنيش
جهاد:جدع ياض
زياد:بس انا قلقان اوي
جهاد:لأ متقلقش كله هيبقي تمام
زياد:يارب
تاني يوم
شرين دخلت تجري علي اوضه مي
مي:قولتلك ميه مره متدخليش عليا من غير ماتخبطي
شرين:سيبك من الكلام ده عندي ليكى خبر بمليون جنيه
مي:خبر ايه
شرين:هاتي المليون جنيه الاول
مي:خلصي يابت
شرين:بابا وماما بيتكلمو برا في موضوع يخصك
مي:موضوع ايه ده بقي
شرين:متقدملك عريس
مي:وهو ده الخبر الي بمليون جنيه بعدين مانا اتقدملي كذا عريس قبل كده ورفضت واصلا لسه بدري
شرين:حتي لو كان زياد
مي:.....


#يتبع الاخير
نها اتجوزت وده كان السبب في تدمير شخصيه زياد
مي:تدمير؟؟!!
مروان:شخصيته اتغيرت تماما..لما خسر آية بقي كئيب ومتشائم عاش حياه روتينيه ومبقاش هامه الي بيعمله صح ولا غلط
مي:انت قصدك ان عشان قصه حبه فشلت فده يديله الحق يعمل الي يعمله من غير ماحد يحاسبه
مروان:لأ مقصدش كده بس الانسان لما يتعرض لصدمه لازم نديله فرصه بعدها انه يخرج من الصدمه دي
مي:يقوم يتسلي ببنات الناس
مروان:سلمي وايناس ونورا هما دول التلات بنات الي كان قصدي عليهم لما سألت زياد يوم الرحله وقولتله انت ليه كل بنت تعرفها تقول انك بتحبها
مي:مين ايناس ونورا عرفهم منين
مروان:مش مهم،، الي لازم تفهميه ان البنات دي زياد اتسلي بيهم بمزاجهم يعني هما كمان كانو بيتسلو اعتقد ان سلمي الوحيده الي حبته بس هي عارفه انه مكنش بيحبها
مي:انت عمال تديله مبررات واعذار
مروان:دي مش اعذار دي حقيقه على فكره زياد مكنش بيعمل كده بدافع التسليه وبس في وجهه نظري انه كان بيحاول يعيش من جديد ويفتح قلبه بس قلبه متفتحش تاني غير معاكي
كلام مروان زاد من حيره مي..ولما رجعت البيت فتحت الموبايل لقت مكالمات ومسدجات كتير من زياد بس كان فيه مكالمه واحده من رقم غريب
بعد شويه الرقم ده رن تاني
مي:الو
احمد:كنتي قافله موبايلك ليه
مي:مين معايا
احمد:بقي كده مش عارفه صوتي هزعل منك بجد
مي:لو مقولتش انت مين انا هقفل الخط
احمد:انا مش بعاكس يا مي ومستغرب انك مش عارفاني
مي:عرفت اسمي منين
احمد:انا احمد ياحبيبتي
مي:...........................................

الحلقه 19

مي:مين معايا
احمد:بقي كده مش عارفه صوتي هزعل منك بجد
مي:لو مقولتش انت مين انا هقفل الخط
احمد:انا مش بعاكس يا مي ومستغرب انك مش عارفاني
مي:عرفت اسمي منين
احمد:انا احمد ياحبيبتي
مي:احمد؟؟؟!!
احمد:ايه اتفاجئتي
مي:خير يا احمد ايه الي فكرك بيا
احمد:وحشتيني
مي:هات من الاخر انت عايز مني ايه

#قصص_وروايات
@novels_stories


احمد:بتكلميني كده ليه يا مي
مي:عايزني اكلمك ازاي يعني
احمد:ايه بقي هو انا موحشتكيش ولا ايه
مي:احمد متحاولش تكلمني تاني
احمد:بقي كده وانا الي حبيت اطمن عليكي
مي:مبقاش فيه حاجه بيني وبينك عشان تطمن عليا
احمد:شكلك لسه زعلانه مني بس انا عايز اصالحك
مي:هزعل منك بتاع ايه انت ملكش اي اهميه في حياتي عشان ازعل منك
احمد:مي اتكلمي عدل
مي:اتكلم زي مانا عايزه...انت فاكر انى لسه هبله زي زمان وهتضحك عليا تاني بكلمتين حلوين
احمد:بس انا مضحكتش عليكي
مي:عايز تفهمني انك كنت بتحبني مثلا
احمد:اه وانتي الي بعدتي عني بمزاجك عشان كلام فارغ واوهام في دماغك

مي:يعني عايز ترجعلي دلوقتي
احمد:ياريت
مي:لسه بتحبني يا احمد
احمد:طبعا بحبك وانتي كمان بتحبيني انا متأكد
مي:اه عندك حق
احمد:ايوه بقي
مي:معلش انا هقفل دلوقتي عشان لازم انام عندي كليه الصبح بدري
احمد:ماشي ياحبيبتي تصبحي علي خير
مي:وانت من اهله
في الكليه
بسمه ومروان واقفين مع بعض،، زياد جيه عليهم
زياد:اهلا منورين
مروان:اخبارك ايه يا زياد
زياد:اخباري ؟؟! وانت مالك انت باخباري انتو الاتنين عايزين مني ايه ماتسيبوني في حالي ولا حرام اكون مبسوط
مروان:في ايه ياعم احنا عملنا ايه
زياد:عملكو اسود ومهبب
بسمه:زياد حصل ايه لكل ده انا مقولتش ل مي غير الحقيقه
مروان:وانا كلامي كله كان في صالحك
زياد:والله،، انت بالذات تخرس انا عارف انك بتحبها وعايز تاخدها مني
مروان:ده كان زمان يا زياد لكن دلوقتي خلاص هي بتحبك انت ومش هنسي ان في يوم اننا كنا صحاب حتي لو حصل خلاف بنا
بسمه:زياد صدقني انا مكنتش عايزه اقول اي حاجه بس مي هي الي صممت
زياد:انتو مش فاهمين الي حصل فيا ايه انا مش قادر اعيش ومي بعيد عني انا بجد بتدمر
في اللحظه دي جت مي وندهت علي زياد
مي:زياد
زياد بصلها بشوق ولهفه..وقرب منها بسرعه
مي:ملكش دعوه بيهم متلومش بسمه ومروان لأن هما معملوش حاجه غلط بالعكس كانو بيدافعو عنك
زياد:مش مهم ده كله المهم انتي..مي انا مش قادر استحمل اكتر من كده انا فعلا غلطت عاقبيني زي ماتحبي بس متبعديش عني
مي:بص يا زياد انا طول الفتره الي فاتت بحاول اكسب ثقتك والثقه دي اختفت دلوقتي لأنك خبيت عليا محكتش كل حاجه بصراحه وكمان لعبت مع كذا بنت
زياد:ممكن متحاسبنيش علي حاجات عملتها قبل ما اعرفك وبعدين كل الي حصل مع اي بنت كان بمزاجها انا كنت بتصرف من غير تفكير بحاول افتح قلبي للحياه من تاني وهي بتقضي وقت ظريف
مي:خلاصه الكلام انا مش هرجعلك غير لو رجعت ثقتي فيك كامله
زياد:طب قوليلي اعمل ايه عشان ارجعها
مي:معرفش دي مشكلتك انت
زياد:مي انتي بتقفليها في وشي ليه ولا قررتي خلاص ترجعي ل احمد
مي:انت عرفت انه كلمني
زياد:اه جهاد قالتلي
مي:مش هرجع ل احمد...خلاص احمد خرج من حياتي ومش هيدخلها تاني سواء انا وانت كملنا مع بعض او لأ
زياد:مفيش لأ،،احنا لازم نكمل يا مي
#قصص_وروايات
@novels_stories


مي:مش هيحصل حاجه ل
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#مكتوب_لي_أحبك

#قصص_وروايات

الحلقه 20 والاخيره


مي:موضوع ايه ده بقي
شرين:متقدملك عريس
مي:وهو ده الخبر الي بمليون جنيه بعدين مانا اتقدملي كذا عريس قبل كده ورفضت واصلا لسه بدري
شرين:حتي لو كان زياد
مي:بتتكلمي جد
شرين:ايدك علي الحلاوه اعتقد مفيش خبر احلي من ده
مي:بطلي رخامه بقي يا شرين
شرين:انتي فاكراني بهزر طب والله ده الي حصل
مي:حصل..حصل ازاي يعني،، وهو ايه ده الي حصل
شرين:انتي مالك متلغبطه ومش عارفه تتكلمي كده ليه هي الفرحه بتعمل كده
مي:شرين اوعي يطلع ده مقلب
شرين:يابت انا حلفت....زياد راح لبابا الشغل واتقدملك هناك
مي:وانتي بقي عرفتي منين
شرين:مانا قولتلك سمعت بابا وماما وهما بيتكلموا وبيتناقشو في الموضوع برا واكيد كمان شويه ماما هتدخل تتكلم معاكي
في الوقت ده رن موبايل مي
مي:ده زياد اطلعي دلوقتي
شرين:بتطرديني بعد ما خدتي الي انتي عايزاه من معلومات
مي:اطلعي بقي
شرين:طايب متزقيش
مي:الو
زياد:ها كده اثبتلك اني بحبگ ولا لسه عايزه اثبات تاني
مي:انت ازاي تعمل كده من غير ماتقولي
زياد:انتي قولتيلي اعمل الي تعمله دي مش مشكلتي وانا ملقتش حاجه احسن من دي عشان ارجع ثقتك فيا
مي:بس احنا لسه بندرس يا زياد
زياد:وايه يعني يا قلبي مفاضلش كتير فى الكليه نتخطب لحد التخرج وبعدين نتجوز
مي:مش عارفه بابا هيوافق علي الكلام ده ولا ايه
زياد:وميوافقش ليه
مي:عشان انت لسه طالب يعني

#قصص_وروايات
@novels_stories

زياد:بس انا بشتغل ومعتمد علي نفسي من زمان وشقتي جاهزه
مي:طب واهلك موافقين
زياد:اكيد مانا مش هروح اعمل كده من وراهم يعني اصلا بابا مديني الحريه في كل تصرفاتي من ساعه ماكبرت طالما مش غلط ولما قولتله معترضش
مي:انت فكرت في كل ده امتي
زياد:كان لازم افكر وانفذ بسرعه كنت هتجنن وانتي بعيده عني..قوليلي بقي رأيك ايه موافقه ولا
مي:افكر
زياد:نعم،،انتي لسه هتفكري يابنتي..انتي عايزه تجننيني اكتر
مي:هههههههه بهزر معاك
زياد:يعني نقول مبروك يا عروسه
مي:لسه بدري علي مبروك دي
زياد:ياحبيبتي سيبيني اعيش اللحظه..علي فكره انتي وحشتيني اوي جدا يعني
مي:اوي وجدا كمان
زياد:اه شوفتي عملتي فيا ايه طيرتي عقلي خلاص
مي:سلامه عقلك
زياد:لأ انا عايز عقلي كده هو حلو كده..مفيش احلي من اني اكون مجنون بيكي
بعد اسبوعين
جهاد بتكلم بسمه في الموبايل
بسمه:مش عارفه هقدر اجي ولا لأ
جهاد:يابت دي فسحه متتوفتش وبعدين مزهقتيش من البيت مثلا ولا ايه
بسمه:اصل سلمي قاعده معايا انهارده
جهاد:قوليلها انك خارجه
سلمي:بتكلمي مين يا بسمه
بسمه:دي جهاد
جهاد:يابت خليكي معايا هتيجي صح
بسمه:هشوف كده
جهاد:لأ مش هتشوفي انتي هتيجي واتصلي ب مروان كمان
بسمه:ماشي
جهاد:باي دلوقتي وهكلمك كمان شويه عشان نتفق هنتقابل فين
بسمه:باي
سلمي:جهاد دي قريبه مي
بسمه:اه هي
سلمي:عايزه منك ايه
بسمه:عايزانا نخرج سوي نتفسح
سلمي:ماتخرج مع قريبتها
بسمه:مي كمان هتيجي معانا وزياد
سلمي:ايه ده هو زياد لسه مسابهاش لحد دلوقتي
بسمه:قولتلك مش هيسيبها مصدقتنيش


#قصص_وروايات
@novels_stories

سلمي:مسأله وقت برده
بسمه:عشان تهمدي بقي زياد اتقدملها والخطوبه قريب
سلمي:اييييييه
بسمه:سيبيني البس بقي عشان اخرج معاهم
سلمي:بسمه هو ده بجد
بسمه:ايوه ياريت بقي تخرجي زياد من دماغك
سلمي:اشمعنا هي
بسمه:الحب مفيهوش اشمعنا يا سلمي
في نفس الوقت زياد ومي كانو في اتيليه بيشترو فستان الخطوبه
مي:ها يا حبيبي اختار الفضي ولا الدهبي
زياد:الاتنين تحفه عليكي..حاجه تحير فعلا
مي:ممكن الفضي عشان لون جديد ومش منتشر زي الدهبي
زياد:بقولك ايه هو ليه باباكي مش عايز يحدد معاد اللخطوبه بقي احنا عمالين نجهز لكل حاجه حتي الفستان هنشتريه اهه
مي:هو بس شايف ان مفيش داعي الاستعجال وكل حاجه تاخد وقتها
اثناء كلامهم موبايل مي رن
مي:ده احمد
زياد:هو لسه بيكلمك..هاتي ارود عليه
مي:لأ استني
احمد:فينك كده ياحبيبتي اتصلت عليكي كتير مردتيش
مي:معلش اصلي كنت مشغوله الكام يوم الي فاتو ومشغوله كمان دلوقتي تقدر تكلمني في وقت تاني
احمد:ايه الطريقه دي يا مي مشغوله في ايه يعني
مي:بشتري فستان خطوبتي
احمد:نعم ياختي !!!!
مي:اه والله زي ما بقولك كده
احمد:بطلي الهزار الرخم ده
مي:هو انت كنت متخيل اني لسه بحبك هههههههههههه مغفل..معلش تعيش وتاخد غيرها
احمد:يعني كنتي بتخدعيني
مي:لأ انا عامتلك بنفس معاملتك زعلان ليه بقي..انا عارفه انت كلمتني ليه بعد المده الطويله دي انت كنت قاعد زهقان والبنات الي تعرفهم طفشو تقريبا ولاقيت رقمي بالصدفه وانت ماسك الموبايل..فقولت لنفسك هي دي الهبله الي هعرف اضحك عليها تاني بمجرد ما اقولها حبيبتي وحشتيني
بس لا يا احمد انا اتغيرت هارد لاك المرادي او اقولهالك بالعربي جايز تفهم
حظ سعيد المره القادمه
زياد واقف جمب مي وهو بيضحك وعاجبه اوي كلامها ل احمد
زياد:اديهولي بقي انا هظبطه بطريقه تا
نيه
مي:خد
زياد:مين الي بيتكلم
احمد:انت الي مين
زياد:انت متصل علي موبايل خطيبتي ليه يا حيوان مش هتبطلو معاكسات وقلة ادب امتي البلد هتنظف من القرف ده
وقفل الخط في وشه قبل مايرود
مي:ههههههههههه حلو اوي الفيلم بتاعتك ده
زياد:احنا كده حرقنا دمه بما فيه الكفايا
ولما طلعوا من الاتيليه كان مروان وجهاد وبسمه واقفين مستنينهم
مي:ايه ده انتو ايه الي جابكو هنا
بسمه:دي فكره جهاد محدش يكلمني
زياد:فكره ايه دي
جهاد:بمناسبه ان بابا مي موافق وان الخطوبه قربت هتعزمونا علي الغدا
بسمه:ومش كده وبس الغدا هيكون في مركب في النيل
مروان:وطبعا كل ده علي حسابكو
مي:قصدك علي حساب زياد عشان هو العريس
جهاد:احنا مش طماعين خالص دي اقل حاجه نطلبها
زياد:كلكو عليا ولا ايه
بسمه:يلا بينا
زياد:مش رايح في حته
جهاد:مارو شيل الواد ده وحطه في العربيه عشان شكله مش هيمشي بالذوق
مروان:حاضر بس ياريت ميخلنيش اجري وراه في الشارع
زياد:اوعي حد يقربلي انا هركب العربيه بكرامتي احسن
وصلوا للمكان الي فيه المركب وهناك كان فيه بنت بتتمشي وشايله طفله صغيره في ايد والايد التانيه ماسكه الموبايل وبتتكلم فيه
آية:ايوه يا شريف متقلقش الدكتور طمني والبنت بقيت كويسه
شريف:انتي فين دلوقتي
آية:بتمشي علي النيل الهوا تحفه
شريف:مش وقته يا آية...حبيبة سخنه ولازم تروحي البيت
آية:علي فكره مش سخنه الحراره خفت والدكتور قالي ان ده طبيعي يحصل للاطفال الي في سنها
شريف:طيب بس متتأخريش
آية:حاضر يا حبيبي وانت كمان متتأخرش انا عملالك انهارده اكتر اكله بتحبها
بعد ما آية خلصت كلام مع شريف...شافت زياد وراحتله
آية:زياد ايه الصدفه الجميله دي
زياد:آية !!!!
آية:اخبارك ايه
زياد:تمام..دي بنتك
آية:اه دي حبيبة بنتي،، شبهي صح

#قصص_وروايات
@novels_stories


زياد:قمر ماشاء الله ربنا يخليهالك
آية:ميرسي
زياد:اعرفك..مي خطيبتي
مي:اهلا وسهلا
آية:ربنا يتمملكو بخير
مي كانت بتتكلم بضيق اما آية بتضحك ومبسوطه
آية:طيب اسيبكو بقي عشان معطلكوش
زياد:قصدك عشان تلحقي تعملي الغدا قبل جوزك مايرجع من الشغل ويتخانق معاكي آية هههههههههه لأ انا جهزت الاكل قبل ما اخرج
زياد:ايه ده طلعتي ست بيت شاطره مكنش باين عليكي كده ايام ثانوي
آية:كانت ايام حلوه
زياد:بس اكيد الايام مع جوزك وبنتك العسل دي احلي
آية:فعلا شريف وحبيبة دول اجمل نعمه من ربنا..يلا بقي مضطره امشي..قولي باي ل عمو زياد يا حبيبة
زياد:مع السلامه
بعد ما آية مشيت الكل ركب المركب واتحركت في الميه
زياد ومي وقفو في جمب لوحدهم
مي بسخريه:قولي باي ل عمو زياد يا حبيبة...عمو زياد كان حبيب مامي يا حبيبة
زياد:ههههههههههه شكلك زي العسل وانتي غيرانه وبتقلديها كده بس آية مقالتش عمو زياد كان حبيب ماما..
مي:مش دي آية اول حب في حياتك
زياد: مش شرط يكون الحب الاول ، هو الاول من حيث الترتيب ، ممكن يبقى حب عوضني عن كل اللى شفته فى حياتي
مي:يعني انت لما شوفتها مفتكرتش ايامك معاها وحنيت ليها
زياد:ياروحي دي واحده متجوزه ومخلفه واديكي شوفتي مبسوطه ازاي وبتحب جوزها وحياتها
مي:كنت بتحبها اوي
زياد:محبتش حد في الدنيا قد ما حبيتك
مي:اول ما شوفتها جايه ناحيتنا وبتكلمك بصيت لعنيك خوفت اشوف نظره حب وشوق بس ارتحت لاني مشوفتهاش..في نظره معينه مش بشوفها غير لما تبصلي انا وبس
زياد: تعرفي انتي بالنسبالي ايه حاجه حلوه القدر بعتهالى في وقت نفسيتى متحطمه فيه .. انسانه حساسه بتحس بالي حواليها وبتراعى مشاعرهم وبتخاف تجرحهم .. يبقى اكيد لما اوصفك بالنسبالى الوصف هيكون عباره عن نور جه يخفف احزانى ويفكرنى باحلى ذكريات ليا .. نور كان نفسى اول ماشوفته اقرب واعرفه اكتر .. نور جمع الكلام ف قلبى من تانى عشان اقدر اعيش .....

تمت

وبكده القصه خلصت والقصه دى حقيقيه
مع تغيير بعض الأسماء والأحداث
انا عارفه ان القصه هاديه يعني مفيهاش أحداث قويه بس دة عشان كنت محكومه
بأحداث معينه مش تأليف
اتمني اعرف رأيكم

#النهاية
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#قصص_الصباح

#قصص_وروايات
@novels_stories

*هل سمعت عن مقبرة ربوة الحضارم ..؟*

عمرها تجاوز الـ90 عاما، ويتناوب عليها رجال شدوا رحالهم من حضرموت، واستقروا للعيش في سفوح جبال منى.. تفاصيل صغيرة لا يعلمها كثيرون عن "مقبرة ربوة الحضارم"، التي تقع جنوب جسر الجمرات على مقربة من مسجد الخيف، ومخصصة فقط لدفن الحجاج.
يحيط بالمقبرة القديمة، سور عتيق، ويقف بجواره رجل عجوز أنهكته السنون، ولكن لا يزال محافظا على هذه المهنة التي توارثها أبا عن جد.
كان شرط الرجل العجوز الذي يتولى حراسة المقبرة، للحديث عن تاريخها، عدم الكشف عن اسمه أو التقاط صورة له. تحدث بإسهاب عن عمر المقبرة، والمراحل التي مرت بها حتى وصل أمر الإشراف عليها إلى "أمانة العاصمة المقدسة".
وعنها، يقول "كل من توفاه الله من الحجاج رجالا ونساء وأطفالا في المشاعر المقدسة دفن فيها، ولم يسبق لذوي المتوفين من الحجاج أن طلبوا نقل جثامين موتاهم إلى مقر إقامتهم سواء داخل المملكة أو خارجها طمعا في أن يبعثهم الله - كما وعدهم نبيهم - "محرمين ملبين على صعيد منى".
وعن استيعابها رغم صغر مساحاتها، أشار إلى أنه يتم العمل على نبش قبورها كل 5 سنوات، لتشرق عليها الشمس، ثم تجمع عظام ورفات الموتى ويعاد دفنها في قبر واحد للاستفادة من القبور مرة أخرى.
جنوب جسر الجمرات، وفي طرف سفح أحد جبال منى، على مقربة من مسجد الخيف، سور قديم متهالك، يلفتك إليه عدم الاهتمام به رغم ضخامة المنشآت المجاورة له، ويقبع عند بابه عجوز يراعي الحجاج بعينيه في إقبالهم وإدبارهم، وصامت لا يتحدث.
"الوطن" اقتربت من العجوز، لتستطلع حراسته هذا السور العتيق، وللوهلة الأولى أشار بسبباته إلى لوحة صغيرة وضعت قربة بوابة السور، وكتب عليها مقبرة "ربوة الحضارم"، ثم رحب بنا، واستعد للحديث معنا، مشترطا عدم سؤاله عن اسمه، والاكتفاء بأنه مواطن سبعيني من أصول حضرمية، رافضا حتى التقاط صورة له.

#قصص_وروايات
@novels_stories

وقال "هذه مقبرة "ربوة الحضارم"، وتقع في حرم مشعر منى، وعمرها أكثر من 90 عاما، وجاء حارسا لها خلفا لوالده الذي خلف أيضا جده، بإشراف مباشر من أمانة العاصمة المقدسة"، مؤكدا أن هذه المقبرة لا يعلم عنها الكثيرون، حتى أهل مكة، وأن السر يكمن في أنها مقبرة للمتوفين من الحجاج فقط، ولا يسمح بالدفن فيها إلا وقت الحج.
وأضاف "جدي ومن بعده والدي ثم أنا، كلنا كنا نقطن سفح الجبل المتاخم للمقبرة، مع عدة رجال جاؤوا قديما جدا من حضرموت، يقومون على خدمة حجاج بيت الله الحرام، وفي أحد الأعوام القديمة أصيبت المنطقة بوباء فتك بالعديد من سكان هذه الربوة من الحضارم، وبدأ الموت يحصدهم واحدا تلو الآخر، وكانت بيوتهم قبور لهم وتسمت المقبرة باسمهم، وبعد قيام الدولة السعودية اهتمت الحكومة بمقبرة الحضارم فأنشأت إدارة خاصة بها تحت مسمى "إدارة مقابر المشاعر المقدسة"، تحتوي على مغسلة للأموات يتم فيها تجهيز جثامين الموتى من الحجاج فقط، وخاصة الذين يقضون نحبهم على صعيد المشاعر المقدسة".
وأكد أن كل من توفاه الله من الحجاج رجالا ونساء وأطفالا في المشاعر المقدسة خلال مدة عمله التي قاربت 30 عاما دفن فيها، ولم يسبق لذوي المتوفين من الحجاج أن طلبوا نقل جثامين موتاهم إلى مقر إقامتهم سواء داخل المملكة أو خارجها طمعا في أن يبعثهم الله كما وعدهم نبيهم "محرمين ملبين" على صعيد منى.
وعن استيعاب المقبرة رغم صغر مساحاتها، أشار إلى أن هذه المقبرة يتم العمل فيها على نبش القبور كل 5 سنوات، لتشرق عليها الشمس، ثم تجمع عظام ورفات الموتى ويعاد دفنها في قبر واحد للاستفادة من القبور مرة أخرى.
#قصص_وروايات
@novels_stories

وأثناء حديثنا مع هذا المسن لاحظنا عددا من العاملين يرشون أرض المقبرة بالماء، وينثرون فوق القبور حبوب مختلفة من القمح والشعير والعدس، وتوجهنا له بسؤال عن هذا العمل، وهل له مدلول معين؟، فأجاب بقوله "نرش المقبرة في اليوم مرتين وثلاث مرات، ليس لشيء سوى لمنع تطاير الأتربة والغبار على المبنى العائد للمقبرة الذي يضم إدارة التجهيز ومغسلة الموتى، إضافة إلى الحيلولة دون وصول الغبار المتطاير بفعل الرياح إلى الحجاج والطريق المحاذي للمقبرة، وأنه لا قدسية أو ابتداع في ذلك سوى ما تم ذكره، وفيما يخص نثر الحبوب، أكد أن عددا من عمال المقبرة يقومون بشراء هذه الحبوب وينثرونها على جنبات المقبرة لإطعام طيور الحمام رغبة في الأجر ليس إلا.

#صباح_النور
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
قصة ما قبل النوم 💤
انطلقت السفينة عبر أحد المحيطات تحمل المئات من البشر يبحثون عن فرصٍ للعمل والتجارة.

فجأة ضرب ناقوس الخطر، وأدرك الكل أن المياه بدأت تتسرب إلى السفينة، فأنزلوا قوارب النجاة، وحملوا ما استطاعوا من الطعام، وانطلقوا إلى جزيرة قريبة جدًا منهم.

اجتمع الكل في الجزيرة التي لم يكن يسكنها أحد، وعرفوا أنهم صاروا في عزلة عن العالم كله، فقد امتلأت السفينة بمياه المحيط وغطست إلى الأعماق.

قرروا أن يبدأوا بحرث الأرض وزراعتها ببذر بعض الحبوب التي أُنقذوها. وبالفعل بدءوا بذلك.

لم يمضِ يومان حتى جاء أحدهم يصرخ متهللًا: لا تحزنوا سأقدم لكم نبأ خطيرًا، نحن في جزيرة مملوءة بمناجم غنية بالذهب، سنصير أغنياء جدًا!

فرح الكل، وتركوا الزراعة، وانشغل الكل باستخراج الذهب.. وصاروا يملكون الكثير.

نفذ الطعام وحلّ فصل الشتاء ولم يجدوا طعامًا. وهنا بدأوا يتفطنون ماذا يفعلون بكل هذا الذهب وهم لا يجدون طعامًا!

صاروا في حيرة لكن قد ضاع وقت البذر والحصاد. لقد بدأوا يخورون الواحد وراء الآخر، وأخيرًا ماتوا من الجوع، وانطرحت جثثهم وسط أكوام الذهب التي لم تقدر أن تخلصهم!

🚦
العبرة: هذه قصة الكثيرين منا، حيث يرفضون السير فى طريق اللَّه الذي يُشبع أنفسهم مقدمين أعذارًا واهية أنهم مشغولون بالأمور الزمنية والحياة والمشاكل، لكن تأتي ساعة يكتشفون أن كل ما جمعوه لا يشبع نفوسهم؛ وأن الفرصة قد ضاعت، وفقدوا حياتهم الأبدية!
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
جــديــدنـا....

#الدراويش

للكاتبة : -مال الشام
اللهجة: سورية
*لاجزاء: ٣ اجزاء

نقلنا لكم قصة واقعية نرجو ان تنال اعجابكم

انتظرونا...


اتمنى لكم قراءة ممتعة
وحياكم بقناتنا 💕


https://t.me/joinchat/AAAAAD-xrVl62QWJj-y3Ug
ــــــــــــــــــــــــ
للتواصل معنا عبر البوت التالي :-

@NovelsStoriesBot 🍃
قصص وروايات pinned «جــديــدنـا.... #الدراويش للكاتبة : -مال الشام اللهجة: سورية *لاجزاء: ٣ اجزاء نقلنا لكم قصة واقعية نرجو ان تنال اعجابكم انتظرونا... اتمنى لكم قراءة ممتعة وحياكم بقناتنا 💕 https://t.me/joinchat/AAAAAD-xrVl62QWJj-y3Ug ــــــــــــــــــــــــ للتواصل…»
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM