عاشقان ایران
438 subscribers
4.38K photos
2.35K videos
163 files
884 links
ادمین @Lovers_of_IRAN_bot
عاشقان ایران
از باختر تا خاور پهنکوه ایران
از دریاچه کاسپی تاجنوب دریای پارس
#ایران بزرگترین دلیل کنارهم بودن ما با همه تفاوتهاست

دغدغه های ملی

راهنما👈 https://t.me/LoversofIRAN/2531

https://instagram.com/LoversofIRAN اینستا
Download Telegram
📌 سلسله نشست های تحلیلی بررسی تاریخ ایران

🔺 جلسه یکم: سه شنبه ۱۴ آذر از ساعت ۱۳ تا ۱۵

🔹موضوع: مباحث مقدماتی درباره مفهوم ایران و تاریخ اساطیری

کانال
اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی
@CUIIC
Forwarded from عاشقان ایران
4_5843898675222283078.pdf
468.6 KB
مهم
تاریخچه وپیشینه دبیره های(حروف) فارسی/۱۱صفحه

كتيبه‌ وگواهان باستانی میگوید #خط امروز ما دنباله خط #پهلوی #ساسانی وخط #آریایی #ماد هاست

باید دزدیدن این خط
بنام خط #عربی پایان یابد
@LoversofIRAN
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
چه صبح و پگاه دل انگیزی ست امروز؛
خبرخوش دستیابی #علی_هاشمی جوان برنای #ایلام از تیم وزنه برداری ایران به ۳مدال/دو طلا_یک برنز
مسابقات جهانی آمریکا
🏅🏅🥉🇮🇷

شادباش به همه ایران🌷🎊🌷

@LoversofIRAN
Forwarded from عاشقان ایران
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
قطعه ای بسیار شاد👌
با شعری ناب از: #محمدرضا_نظری
آهنگسازی و آواز: #حامد_همایون

мусиқии шодмон👌
шеъри зебо аз: #Муҳаммад_Ризо_Назарӣ
Оҳангсоз ва сарояндаи: #Ҳомид_Homayoun

@loversofiranianculture
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
زلزله #کرمانشاه
بیداد #سوء_مدیریت

گزارش دیروز #علی_ضیا :
حتما دولت، وزیران وسازمانها در تهران خیلی کار دارند که به اینجا نمیرسند!
آنقدر ازصبح گریه کردم که...
اما به من گفتند چیزی نگو
🖤
@LoversofIRAN
عاشقان ایران
زلزله #کرمانشاه بیداد #سوء_مدیریت گزارش دیروز #علی_ضیا : حتما دولت، وزیران وسازمانها در تهران خیلی کار دارند که به اینجا نمیرسند! آنقدر ازصبح گریه کردم که... اما به من گفتند چیزی نگو 🖤 @LoversofIRAN
👈منظور از بیداد #سوء_مدیریت چیست؟👉

بخش #۱

#اختصاصی_کانال
@LoversofIRAN

چرا سوء #مدیریت در کشور ما بیداد میکند؟

⬅️ تقریبا ده سال پیش، دوره ی کارشناسی ارشد، استادی داشتیم درس خوانده ی آمریکا که جوانی اش در آغاز انقلاب ایران بود و از رخدادهای سالهای آغازین انقلاب خاطراتی تلخ داشت. یکی از آن خاطره ها که تصویرش هرچه می گذرد از ذهنم نه تنها پاک نمیشود بلکه پررنگ و پررنگتر می شود و گویی معنایش برایم روشنتر میگردد، خاطره وی از شرایط سازمان #برنامه_و_بودجه در آغاز انقلاب بود (این سازمان در سال ۱۳۲۷ بنا شده بود و مجموعه ای از خبرگان حوزه مدیریت در ایران را گرد هم آورده بود که در برنامه ریزی های کلان کشور دخالت داشتند).
استاد با غمی پایان نیافتنی میگفت:
در آغاز انقلاب، با دگرگونی شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه و تحت فشار قرار گرفتن کسانیکه در نظام #پهلوی پست و جایگاه بالایی داشتند، تقریبا همه این نیروها یا خود بسرعت از کشور کوچ کردند و یا قلع و قمع سیاسی شدند!
و سازمان برنامه و بودجه به یکباره از مغزهایی تهی شد که برای پرورش شان نه تنها چند دهه زمان صرف شده بود بلکه هزینه و بودجه دولتی (برای فرستادنشان به خارج از کشور برای تحصیل یا استخدام استادان خارجی در دانشکده های #اقتصاد و #مدیریت داخل ایران برای آموزش به نسل جوان ایران) و نیز شرایطی که امکان تجربه اندوزی عملی آنها را فراهم میکرد، در اختیارشان گذاشته شده بود و حالا ایران از همگی آنها تهی شده بود، یکباره؛ بدون جایگزینهای شایسته و کاربلد!!!

چندسال پیش که سخنان این استاد را شنیدم، جز حس از دست دادن شماری از مغزهای کشور؛ تصویر واضحتری در ذهنم نبود. اما امروز با روشدن آثار مخرب و هولناک ناشی از دسته گلهای #سوء_مدیریت ۴ دهه پس از #انقلاب_ایران، براستی یک نمای آشکار و شفاف در برابر دیدگانم آمده است از آنچه ایشان تصویر کرده بود:
نمایی از تخریب سرمایه های سرزمینی، طبیعی و انسانی یک سرزمین براحتی با تصمیم هایی چنان جاهلانه که دانش آموزان دبیرستانی را هم به تعجب وامیدارد، چه رسد به اهل فن و خبرگان!

خبر ده ها "سد" کارشناسی نشده و نادرست برروی رودها و رودخانه های کشور بگیرید که سبب بحرانهای زیست محیطی شده است و امروز یا باید تخریب شوند تا شرشان از سر زیست بوم این کشور کنده شود(مانند سد #گتوند) و یا باید بی استفاده رها شوند(مانند سدهای روی رودهایی که قبلا سرریز میشد به دریاچه #ارومیه) و آینه دق از دست دادن بودجه و سرمایه کشور باشند؛ تا انواع کارخانجاتی که بدون امکان سنجی، آمایش سرزمینی و توجه به نیازها و توانایی های بومی هر منطقه، جایگذاری شده اند و امروز به عوامل تخریبی زیست بوم برخی مناطق ایران تبدیل شده اند؛ تا تخریب بدون جایگزین جنگلها و تراشیدن بی خردانه ی کوهها برای تخلیه کانیها و نابودی خاک و فرسایشهای بزرگ سرزمینی؛ تا #سوء_مدیریت کنترل بحرانهای گوناگون طبیعی در کشورمان(سیل، زلزله، آتش سوزی) تا سوء مدیریت در توسعه صنعت و تکنولوژی و انتقال نادرست مدرنیته لجام گسیخته بدون توجه به توسعه پایدار کشور و دردناکترین اش هم پدیده #فرار_مغزها که در جهان جزو پرچم دارانش هستیم. مغزهایی که بزرگترین سد برای بکارگیری شان همان مدیران ناتوان و نادرستی هستند که در فرایندی غیرکارآمد و نادانشی، سالهاست سکان دار سازمانها و نهادهای گوناگون کشورند و اجازه رشد و شکوفایی اندیشه های نو و چرخش گردونه ی زایش مدیران جدید، کارا و شایسته را نمیدهند و این دور باطل همچنان ادامه دارد.

ایجاد مدیران خبره، کاربلد، کارآمد و نوآور تنها در چرخه و فرایند سرشتین(طبیعی) و درپی شایسته سالاری ست که رخ میدهد و جامعه ای که مدیران خبره ی سازمانهایش اندک باشند (در این زمانه ای که شخصیت و جایگاه انسان مدرن از رابطه ی او با سازمانهای گوناگون تعریف میشود)، سرمایه های مالی و انسانی و طبیعی اش به فنا میرود؛ زیرا این مدیران ارشد هستند که شالوده و شیرازه هر سازمان اند و تفکر و نگرش آنها ساری و جاری در دیگر ارکان سازمانهاست. جامعه مدرن هم چیزی نیست جز کنشهای پیوسته و مستمر انسانها با سازمانها؛ و سازمانها با همدیگر؛ پس همان مدیران ارشدند که با سازمانهایشان تشکل و ساختار یک جامعه را رو به بهبود و پیشرفت میبرند یا رو به پسرفت و عقب ماندگی.

(ادامه این نوشته در پیام بعدی)

@LoversofIRAN

(درباره واژه "سوء مدیریت" که ریشه عربی دارد، برای این از برابر #پارسی استفاده نکردم، چون در دانش مدیریت این واژه کاملا جاافتاده (بخوبی بیان کننده گستره ی بزرگی از نابلدی و کژی در کارکرد مدیران ناشایست است) و فعلا برابر مناسب و گویایی برای آن نیافتم؛ اما حتما میتوان واژه مناسبی برایش یافت.)

https://t.me/joinchat/AAAAAEE9zXIvRsbO03gfdA
عاشقان ایران
زلزله #کرمانشاه بیداد #سوء_مدیریت گزارش دیروز #علی_ضیا : حتما دولت، وزیران وسازمانها در تهران خیلی کار دارند که به اینجا نمیرسند! آنقدر ازصبح گریه کردم که... اما به من گفتند چیزی نگو 🖤 @LoversofIRAN
👈منظور از بیداد #سوء_مدیریت چیست؟👉

بخش #۲
#ادامه از پیام قبل

#اختصاصی_کانال
@LoversofIRAN

چرا سوء مدیریت در کشور ما بیداد میکند؟

⬅️مدیران موفق حاصل فرایندهای سرشتین(طبیعی) و درون زای جامعه هستند زیرا مدیر موفق از ۳ پیشامد همزمان زاییده میشود:
■استعداد و توانایی مدیریت که ذاتی ست(که در علم مدیریت با نام #هنر_مدیریت از آن نام میبرند و مانند هر هنر دیگری باید در سرشت و نهاد یک فرد باشد تا بتواند مدیری موفق شود).
■دانش و علم مدیریت که با آموختن و خواندن و یافتن دانش بروز مدیریت بدست می آید و اکتسابی ست.
■تجربه و کاربلدی که حاصل سالها تلاش و کار و پیوستگی فعالیت در یک سازمان است تا فرد بتواند سکان هدایت همان سازمان را بدست بگیرد.

حال کشوری که به یکباره از این اندوخته و سرمایه انسانی مدیریتی تهی میشود و جایگزینهای تحصیلکرده مدیریت و خبره و خلاق و با تجربه را به یکباره از دست میدهد، چگونه و تا چندسال طول خواهد کشید تا این سرمایه انسانی را دوباره جایگزین کند؟
سرمایه انسانی که حاصل ۵ یا ۱۰ سال سرمایه گذاری نبودند بلکه خودشان نتیجه ی ۳یا ۴ دهه برنامه ریزی در این کشور برای نخبه یابی و فرستادن نخبگان به خارج از کشور برای تحصیل یا بکار گماردن استادان خارجی در دانشکده های اقتصاد و مدیریت ایران برای تربیت نسلی موفق بودند و بعد هم چندین سال تجربه آموزی در ارگانهای مختلف دولتی را پشت سر گذاشته بودند.

همین است که در علم مدیریت می گویند هر "انقلاب"، یک کشور را میتواند تا ۳ دهه به عقب بیاندازد و پسرفت دهد و هر "جنگ" نیز حدود ۱۰ سال هر کشور را به عقب میبرد. حال شما حساب کنید که #ایران عزیز ما در پایان دهه ۵۰ خورشیدی از دید علم مدیریت، هردوی این عوامل عقب ماندگی را همزمان تجربه کرد و تا امروز هنوز از بند رنج و ترکشهای آن نجات پیدا نکرده چنانکه میبینید پس از ۳ دهه از پایان جنگ نتوانسته خوزستان زیبا را بازسازی بنیادین کند یا پس از ۲ دهه از زلزله بم هنوز ویرانه هایش کامل بازسازی نشده و هزاران نمونه و درد و تلخی دیگر که در جای جای این سرزمین، از کوتاهی و ناتوانی مدیران این ۳ _۴ دهه میتوان یافت.

اما این ها را نوشتم که بگویم، یادمان باشد که اگر میخواهیم کشور را بسازیم نه باید به فکر #انقلاب باشیم؛ نه فکر #جنگ؛ نه فکر هیچ بحران بزرگ و جدید دیگری... فریب حرفهای به ظاهر خوش رنگ و لعاب رسانه های فارسی زبان خارجی و.... را نخورید چون نتیجه اش از دست رفتن همین سرمایه های باقی مانده کشور و کشیده شدن شیره ی جان ایران عزیز است.
#تنها و #تنها و #تنها راه نجات ایران ما، اصلاح شدن و اصلاح کردن گام به گام و پله پله ی ساختارهای غلط و نادرست و چرخش قدرت به سوی مردم سالاری هرچه بیشتر و جابجایی مدیریت کشور، از الگویی دستوری و سفارشی از بالا به پایین، به الگویی سرشتین/طبیعی و برخاسته از دل جامعه از پایین به بالا است که بطور خودکار، نیروهای شایسته و خبره را به راس هرم مدیریت در سازمانهای کشور سوق دهد و مدیریت و راهبری کشور را بدست شایستگانی از دل همین جامعه بسپارد.

جز این، هر راه دیگری را به شما برای نجات و صلاح کشور پیشنهاد دادند بدانید که افتادن دوباره در یک سیکل معیوب و دور باطل است و نه چیزی بیش از آن.
از تاریخ درس بگیریم و اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنیم.


با پیوستن دستهای من و تو،
روزی همه این رنجها به پایان خواهد رسید.
آینده از آن مردم نیک نهاد ایران زمین است.
🌸 🤝 🤝 🤝 🌸

@LoversofIRAN

(درباره واژه "سوء مدیریت" که ریشه عربی دارد، برای این از برابر #پارسی استفاده نکردم، چون در دانش مدیریت این واژه کاملا جاافتاده (بخوبی بیان کننده گستره ی بزرگی از نابلدی و کژی در کارکرد مدیران ناشایست است) و فعلا برابر مناسب و گویایی برای آن نیافتم؛ اما حتما میتوان واژه مناسبی برایش یافت.)

https://t.me/joinchat/AAAAAEE9zXIvRsbO03gfdA
درودبر این تیم طلایی🌷

با مدال‌های #سعید_علی_حسینی و #بهداد_سلیمی(با وجود ناداوری) تیم ملی ایران با ۵طلا، ۳نقره، ۶برنز
#نخستین_بار قهرمان مسابقات جهانی وزنه برداری شد

شادباش بر ایران🌷
@LoversofIRAN
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🥇امروزصبح
مدال دهی فوق سنگینهای وزنه برداری:
تالاخادزه
بهداد سلیمی
سعید علی حسینی

#بهداد_سلیمی دراعتراض به ناداوری دوباره؛ پس از دست دادن با رییس فدراسیون جهانی، مدال را از گردن درآورد
@LoversofIRAN
Forwarded from عاشقان ایران
Iran Remix[DJM6 & Sajad Gholipour]
Salar Aghili
قطعه: #ایران (تم اصلی، موسیقی تیتراژ آغازین سریال #معمای_شاه)
خواننده: #سالار_عقیلی
با تنظیمی جدید از:
DJM6 & Sajad Gholipour


@loversofiran
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔴 چگونه آثار تاریخی #ایران سر از موزه لوور پاریس در آورد؟

داستان غم انگیز یک دزدی بزرگ
#مستند_تاریخی
@iranshahr_NSMI

اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی
@CUIIC
دُلمه
#غذای_ایرانی که به اندازه گستره پهناور ایران رنگارنگ است را جمهوری #باکو(آذربایجان)وارد فهرست میراث جهانی یونسکو کرد/ایسنا

سهم ایران که دیپلماسی فرهنگی را چنین دست کم گرفته کجاست؟
@LoversofIRAN
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
جشن زادروز #محمد_ص در کشورهای دیگر

استفاده ایران از پیشینه ی تاثیرگذاری اش بر فرهنگ #اسلامی،
دیپلماسی درست فرهنگی وسیاسی است در راستای قدرتمندی ایران در منطقه MENA/غرب آسیاو شمال آفریقا
@LoversofIRAN
Audio
آهنگ:تنگ غروبه ۱۳۵۰
خواننده #داریوش،کیوان،ماسیس
ترانه:کریم محمودی
آهنگساز #پرویز_مقصدی
تنظیم:پرویزمقصدی

این صداها وآهنگهای گرم دیگر کمیاب شده!
گویی احساس وعشق آن آدمها ازجنسی دیگر بود

@LoversofIRAN
بالا
#حجت_کلاشی ازفعالان #پان_ایرانیست، درباره حکم ممنوع الخروجی اش!

پایین
#حسین_دهباشی مشاورسابق تبلیغات #روحانی ومنتقد کنونی دولت، درباره دادگاهی شدنش!

#آزادی_بیان
نیازمشترک ایرانیان
@LoversofIRAN
فلسفه ی #اصلاح، همان فلسفه متعالی #بهبود_مستمر درمدیریت است
اما درایران باتبدیل آن به قالبی سیاسی؛
گاهی فضای آزاد گفتمان اصلاحات (درنبود #آزادی_بیان کافی) جایی برای نفوذ #قوم_گرایی میشود
@LoversofIRAN
👈 تنوع فرهنگی کردستان 👉

نوشته ای ارزشمند از #احسان_هوشمند

#کردستان
#کرد

۱- آنچه به عنوان کردها می‌شناسیم شامل چند زبان و گویش می‌باشد. بنا بر مطالعه زبان‌شناسان، مجموعه زبان‌ها و گویش‌های مورد استفاده مردم ساکن مناطق کردنشین، از جمله کرمانجی، سورانی، گورانی، زازا و هورامی و جز اینها، همگی، زیرمجموعه زبان‌های ایرانی محسوب می‌شود.

۲- اساسا از نظر فرهنگی، بنیان‌های فرهنگی کردی بخشی از فرهنگی ایرانی محسوب می‌شود. عناصری مانند نوروز و برخی اسطوره‌ها مانند کاوه آهنگر بیانگر این مسئله است. به همین دلیل در حدود صد سال اخیر که رشته کردشناسی در برخی دانشگاه‌های جهان رواج یافته است، به عنوان زیرمجموعه رشته ایران‌شناسی محسوب شده است.

بنابراین علی‌رغم آنکه از لحاظ تاریخی و تحولات ۵۰۰ سال گذشته به ویژه بعد از جنگ چالدران، بخشی از سرزمین‌های کردی از حوزه ایران جدا شد، اما از نگاه محققین و کارشناسان همچنان از لحاظ فرهنگی، مردمان این سرزمین تحت مجموعه فرهنگی ایرانی شناخته می‌شوند.

۳- در میان مردم کرد سه آئین پیروان زیادی دارد. روی هم رفته جمعیت سنی بیشتر هست اما اکثریت کردها در ایران شیعه مذهب، و گروه کمی کمتر سنی مذهب با فقه امام شافعی هستند. در ضمن گروه کمتری هم عضو جامعه یاری یا یارسان (اهل حق) هستند. کردهای سنی ترکیه به مانند کردهای عراق شافعی هستند.

در عراق بخش هایی شیعه و در ترکیه هم جمعیت قابل توجهی علوی هستند. البته جمعیت کمی از کردها هم هستند که ایزدی محسوب می‌شوند. البته از میان کردهای سنی مذهب، گروهی پیرو طریقت‌های نقشبندی، قادریه و سایر طریقت‌های صوفیه هستند.

۴- این تنوع زبانی و تنوع مذهبی در جامعه کرد موجب تنوع فرهنگی قابل توجهی شده است، که یکی از پیامدهای آن در حوزه سیاسی خود را نشان داده است. به عنوان نمونه بعد از فروپاشی عثمانی، در تحرکاتی که جریان‌های سیاسی کرد در ترکیه تشکیل دادند، به گونه‌ای بود که اگر کردان سنی‌مذهب علیه دولت قیام می‌کردند، کردان علوی از دولت سکولار آتاتورک حمایت می‌کردند و بالعکس.

در ایران هم در میان کردهای شیعه جریان‌های کرد قومگرا ظهور و نمودی نداشته است و از قضا برخی از بزرگان ملی‌گرایی ایران مانند کریم سنجابی و یا برخی نظریه‌پردازان ایران‌گرا مانند رشید یاسمی از کردان شیعه هستند. در میان سنی‌مذهبان هم جریان‌های قومگرای هم که در برخی مقاطع در ایران رشد کرد عموما به علت ایدئولوژی مارکسیستی در بین توده مردم مذهبی با اقبال گسترده مواجه نشدند.

""" تلاش‌های قومگرایان را می‌توان نقض غرض نامید چرا که، به عنوان مثال، این افراد دولت‌های مرکزی را متهم می‌کنند که یکسان‌سازی فرهنگی را در دستور کار قرار داده‌اند درحالی که زبان‌سازی استاندارد کُردیِ واحد نیز با توجه به وجود زبان‌های کردی متنوع واحد خود نوعی یکسان‌سازی محسوب می‌شود. """

۵- در نتیجه بنا به نکات اشاره شده علت عدم وجود حرکت‌های قوم‌گرایانه در تاریخ مناطق کردنیشن تا پیش از جنگ جهانی اول را می‌توان دریافت. پیش از سدهء معاصر عنصری به نام کرد به ایدئولوژی سیاسی مبدل نشده بود و عموما اگر تحرکی هم صورت گرفته است به جای ماهیت «قومیتی» دارای ماهیت «قبیلگی» و «عشیره‌ای» بوده‌اند.

در همین راستا در دوره معاصر هم ایدئولوژی کردایتی (کردیسم)، از آنجایی که با تاریخ و فرهنگ تمدن کردها در ایران هماهنگ نیست با توفیق چندانی مواجه نشده است.

به عنوان مثال، برخی تلاش ناکامی کرده‌اند تا زبان واحدی را برای کردها تعریف کنند. این تفاوت‌های عمده مانع موفقیت این رویکردهای سیاسی مبتنی بر ایدئولوژی‌سازی قومی و کردی است. هرچند با نگاهی تحلیلی این تلاش‌های قومگرایان را می‌توان نقض غرض نامید چرا که، به عنوان مثال، این افراد دولت‌های مرکزی را متهم می‌کنند که یکسان‌سازی فرهنگی را در دستور کار قرار داده‌اند درحالی که زبان‌سازی استاندارد کُردیِ واحد نیز با توجه به وجود زبان‌های کردی متنوع واحد خود نوعی یکسان‌سازی محسوب می‌شود.


@LoversofIRAN

https://t.me/joinchat/AAAAAEE9zXIvRsbO03gfdA
عکس امامان شیعه
پشت سر صلاح الدین #دمیرتاش
از رهبران #کرد #ترکیه.
بیشتر کردهای ترکیه #علوی وارادتمند امامان شیعه اند

اشتراک فرهنگی ما با کردهای #شیعه و #سنی بیرون از ایران فرصت بزرگی ست
@LoversofIRAN
🇮🇷زبان پهلوی اشکانی (پارتی) بعنوان نیای مستقیم زبان پهلوی آذری، زبان پیشین مردم آذربایجان شناخته می شود


🆔 @Ir_Bahman

https://t.me/joinchat/AAAAAENIZ_BuHbHPBA77iA
عاشقان ایران
دُلمه #غذای_ایرانی که به اندازه گستره پهناور ایران رنگارنگ است را جمهوری #باکو(آذربایجان)وارد فهرست میراث جهانی یونسکو کرد/ایسنا سهم ایران که دیپلماسی فرهنگی را چنین دست کم گرفته کجاست؟ @LoversofIRAN
👈دُلمه ایرانی، بنام خوراک تُرک در یونسکو ثبت شد؟!! 👉

@LoversofIRAN

⬅️ امروز نگهداری و توجه به میراث فرهنگی کشورها از آن رو مهم و #رقابتی شده است که این میراث ناملموس، ابزارهای قدرت، توان و نفوذ #فرهنگی هرکشور در دیگر کشورها و نیز ابزار مانور #تبلیغاتی برای جذب گردشگر و سرمایه خارجی هستند. در این میان، خوراکی و نوشیدنی های گوناگون و ویژه هرکشور سهم بزرگی در شکل دادن چهره فرهنگی جذاب برای جلب گردشگر دارند طوری که حتا(حتی) گفته می شود یکی از راه های انتقال فرهنگ یک کشور، تبلیغ غذاهای ویژه آن است.
خوراکی و نوشیدنی ها را نباید تنها بسان ابزاری برای رفع نیازهای نخستین انسان دید بلکه هریک از آنها با خود پیشینه ای از تاریخ و فرهنگ را حمل می کنند که روش اندیشیدن مردمان یک کشور برای رفع نیازهایشان با کمک داشته های سرشتین(طبیعی) هر سرزمین را نشان می دهد و از اینجاست که باید آنها را نگهداری و مراقب کرد.
امروز توانی که #دیپلماسی_فرهنگی کشورها در نفوذ و تاثیر برد فرهنگی شان دارد، گاه بسیار قوی تر از دیپلماسی های معمول #سیاسی است و کشورهای پیشرو، دیپلماسی فرهنگی را ابزاری جدی برای گسترش برنامه های فرهنگی خود در دیگر کشورها میبینند و برای آن برنامه های تخصصی می ریزند تا جا پای خود را در دیگر نقاط جهان، محکم کنند و فضایی مناسب و نرم برای پیاده سازی برنامه های سیاسی شان فراهم آورند.
اینکه کشور #ایران به اندازه داشته های فراوان فرهنگی و میراث ناملموس بسیار گسترده اش(پوشاک، خواراک، موسیقی، آداب و آیین های ویژه) گروههای زبده و کارشناسان خبره ای که در سطح جهانی چانه زنی کنند و دیپلماسی فرهنگی ما را پا به پای دیپلماسی سیاسی مان پیش ببرند، ندارد، فقدان و کمبودی بسیار بزرگ است که با ظهور پدیده کوچک سازی کشورهای همسایه ما که جمهوری #باکو/آذربایجان یکی از آنهاست (و به دنبال ایجاد هویت و شناسنامه مستقل فرهنگی برای خود هستند که در این مستقل سازی برای رهایی از سایه سترگ واقعیت فرهنگ #ایران_زمین، به دنبال جعل تاریخ نیز هستند طوریکه جمهوری باکو بجای اعتراف به پیشینه آشکار ایرانی اش، بشدت و اصراری عجیب به دنبال "تُرک سازی" مطلق آن کشور کوچک که روزی یک استان ایران بوده است با نامهای تاریخی #آران، #اران، #شروان می باشد تا مبادا گرایش مردم آن کشور بسوی مادر و ریشه راستین خود یعنی ایران زنده شود! )؛ براستی آسیب های خود را در درازمدت، بیش از پیش بر توان اثبات داشته های فرهنگی ما خواهد گذاشت.
ایران باید یک تیم خبره و متخصص برای حفاظت و تبلیغ دارایی های میراثی اش مانند مذاکره کنندگان سیاسی وزارت امورخارجه داشته باشد.
جای یک دیپلمات فرهنگی زبده و یک مذاکره کننده درسطح جهانی مانند دکتر #ظریف در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ما بسیار خالی ست.
درباره پرونده "دلمه" که این هفته در نشست سالانه یونسکو بررسی شد، گرچه باکو توانست این خوراک را بنام میراث فرهنگی اش ثبت کند اما باتوجه به قوانین یونسکو، ایران نیز میتواند برای ثبت دلمه درخواست بدهد و پرونده آن دوباره برای بررسی به جریان افتد
👈اما سخن ما اینست که چرا ایران باید چنین منفعل عمل کند که دیگران او را بیاد داشته هایش بیاندازند؟
@LoversofIRAN


این بخش ازکانال@paniranist👇

⬅️ دوازدهمین نشست سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو از ۱۳ تا ۱۸ آذر در کشور کره جنوبی در حال برگزاری است.
در این میان کشور جمهوری آذربایجان توانست پرونده‌ای تحت عنوان "سنت پخت و به اشتراک‌گذاری دلمه به عنوان یک نشانگر هویت فرهنگی" را در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت برساند.
کشوری با نام جعلی آذربایجان(زیرا آذربایجان نام ایرانی دو استان از کشور ما هستند و نام تاریخی منطقه شمال رود ارس، که امروز کشوری مستقل شده است آران، اران، شروان و.... بوده، و نه آذربایجان که در ۱۰۰سال گذشته از روی نام ایرانی استانهای ما، جعل تاریخی شده است) پس از دزدی‌های فرهنگی و تاریخی و هنری میراث ایران، این بار به سراغ غذاهای ایرانی رفته است تا آنها به نام خود ثبت جهانی کند. البته اگر این کشور جغرافیای سیاسی خود را ادامه ایران بداند و ریشه ها و تاریخ و هویت خود را منکر نشود طبیعی است مانند همه ملت ایران وارث میراث ایرانی ست اما متاسفانه مسولان آن جغرافیای سیاسی در حال حاضر خود را با پشت کردن به حقایق و واقعیات تاریخی و وجودیشان تعریف می کنند.
غفلت، انفعال و کم کاری مسوولان ایرانی یکی از دلایل این اقدامات مسولان جمهوری باکو است. اگر آگاهی ایرانی به آن جغرافیا برسد قطعا مردم بیشتری خود را علی رغم تبلیغات و سیاست های رسمی(برای تُرک سازی اجباری آن منطقه) در ادامه هویت تاریخی(ایرانی) خود تعریف خواهند کرد.

#غذای_ایرانی
#خوراک
#باکو #آذربایجان
#دلمه
#یونسکو
تُرک /سیاست #ترک_سازی / #ترکی
@LoversofIRAN

https://t.me/joinchat/AAAAAEE9zXIvRsbO03gfdA