Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
#میهن_پرستی یعنی این☝️
#ملی_گرایی
بخش۱
گفتگوی بسیارشنیدنی #حسین_دهباشی با ناخدا #هوشنگ_صمدی فرمانده گردان بوشهر از تکاوران دریایی #ارتش که در مقاومت #خرمشهر پیش از سقوط، نقش پررنگ داشت
@LoversofIRAN
#ملی_گرایی
بخش۱
گفتگوی بسیارشنیدنی #حسین_دهباشی با ناخدا #هوشنگ_صمدی فرمانده گردان بوشهر از تکاوران دریایی #ارتش که در مقاومت #خرمشهر پیش از سقوط، نقش پررنگ داشت
@LoversofIRAN
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
#میهن_پرستی یعنی همین☝️
#ملی_گرایی
بخش۲
گفتگوی شنیدنی #حسین_دهباشی با ناخدا #هوشنگ_صمدی فرمانده گردان بوشهر
یگان تکاوران #ارتش درمقاومت #خرمشهر
(شاید تصویر دانلود نشود اما صدا کامل است
@LoversofIRAN
#ملی_گرایی
بخش۲
گفتگوی شنیدنی #حسین_دهباشی با ناخدا #هوشنگ_صمدی فرمانده گردان بوشهر
یگان تکاوران #ارتش درمقاومت #خرمشهر
(شاید تصویر دانلود نشود اما صدا کامل است
@LoversofIRAN
Forwarded from اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی
اگر راهبرد روشنی برای بازگشت به شکوه تمدن دیرین خود نداشته باشیم، باید چشم به راه اجرای برنامه های شوم قدرتهای استعماری باشیم.
به ما بپیوندید:
https://t.me/CUIIC
به ما بپیوندید:
https://t.me/CUIIC
اتچ بات
👈تاریخچه ی پیانو در ایران👉 @LoversofIRAN مستندی دیدنی و کوتاه از آمدن #پیانو به ایران. мустанади дидни дарбора таърихча #пайону дар Эрон. @LoversofIRAN بارگیری کنید 👇 боргири кунид👇
#ثبت_ملی
#شیوه_نواختن_ایرانی_پیانو به سبک استاد #مرتضی_محجوبی
در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس
(سازمان میراث فرهنگی)
درباره شیوه نواختن ایرانی #پیانو،
ویدیویی که به آن ریپلای شده ببینید
@LoversofIRAN
#شیوه_نواختن_ایرانی_پیانو به سبک استاد #مرتضی_محجوبی
در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس
(سازمان میراث فرهنگی)
درباره شیوه نواختن ایرانی #پیانو،
ویدیویی که به آن ریپلای شده ببینید
@LoversofIRAN
Forwarded from اتچ بات
👈شاهنامه بشنویم و شاهنامه بخوانیم 👉
#کیان #کیکاوس (بخش ۳)
#داستان_جنگ_مازندران
از کانال: 《شاهنامه بخوانیم》 که نسخه ارزنده ی شاهنامه به کوشش و تصحیح استاد جلال خالقی مطلق را برای خوانش سروده های شاهنامه استفاده می کند.
@LoversofIRAN
فایل شنیداری
بخشی از #شاهنامه ی گرانمایه ی فردوسی.
گوشمان را به شنیدن موسیقی سخن #فردوسی عزیز عادت دهیم تا زبانمان شیوا و پالایش شود.
ناراحت کننده است که ما #ایرانیان اینقدر از شاهنامه بیگانه شده ایم، به گنجینه ی والای #زبان_مادری و نمادی ارزنده از هویت #ملی ایران.
از ۹۰۰۰ واژه پاسداشته شده بدست فردوسی در شاهنامه، ما امروز به گفته دبیر انجمن ویرایش زبان فارسی، تنها حدود ۷۰۰ واژه را استفاده می کنیم❗️
#شنیدن_و_خواندن_شاهنامه_راتمرین_کنیم
@LoversofIRAN
بارگیری کنید 👇
#کیان #کیکاوس (بخش ۳)
#داستان_جنگ_مازندران
از کانال: 《شاهنامه بخوانیم》 که نسخه ارزنده ی شاهنامه به کوشش و تصحیح استاد جلال خالقی مطلق را برای خوانش سروده های شاهنامه استفاده می کند.
@LoversofIRAN
فایل شنیداری
بخشی از #شاهنامه ی گرانمایه ی فردوسی.
گوشمان را به شنیدن موسیقی سخن #فردوسی عزیز عادت دهیم تا زبانمان شیوا و پالایش شود.
ناراحت کننده است که ما #ایرانیان اینقدر از شاهنامه بیگانه شده ایم، به گنجینه ی والای #زبان_مادری و نمادی ارزنده از هویت #ملی ایران.
از ۹۰۰۰ واژه پاسداشته شده بدست فردوسی در شاهنامه، ما امروز به گفته دبیر انجمن ویرایش زبان فارسی، تنها حدود ۷۰۰ واژه را استفاده می کنیم❗️
#شنیدن_و_خواندن_شاهنامه_راتمرین_کنیم
@LoversofIRAN
بارگیری کنید 👇
Telegram
attach 📎
#مردان و #پیرمردانی که تنها با حصیربافی زندگی خانواده شان را میگذرانند
در #سیستان_بلوچستان
#مازندران
#گیلان
#هرمزگان
#کرمان
و....
کمپین ملی #حصیربخریم
هرخانواده ایرانی، ۱ دستباف حصیری
@LoversofIRAN
در #سیستان_بلوچستان
#مازندران
#گیلان
#هرمزگان
#کرمان
و....
کمپین ملی #حصیربخریم
هرخانواده ایرانی، ۱ دستباف حصیری
@LoversofIRAN
هنرمندان #فاطمه_گودرزی و #شراره_رخام در کمپین ملی #حصیربخریم
کاخ نیاوران نمایشگاه حصیروفرش دستباف تا۱۶مرداد
ایران۲۴میلیون #خانواده دارد
هرکدام سالانه ۱ دستباف حصیربخرند
چرخ زندگی هزاران ایرانی میچرخد
کاخ نیاوران نمایشگاه حصیروفرش دستباف تا۱۶مرداد
ایران۲۴میلیون #خانواده دارد
هرکدام سالانه ۱ دستباف حصیربخرند
چرخ زندگی هزاران ایرانی میچرخد
4_253737545337144896.flv
54.9 MB
۱۰ امرداد
زادروز #آقای_رمان_نویسی_ایران و هنرمندی جهانی
استاد #محمود_دولت_آبادی
مستند دیدنی با او، درباره او
از BBC
می گوید:
نگرانی ام برای #ایران است و این نگرانی از سال ۵۳ آغاز شده!
@LoversofIRAN
زادروز #آقای_رمان_نویسی_ایران و هنرمندی جهانی
استاد #محمود_دولت_آبادی
مستند دیدنی با او، درباره او
از BBC
می گوید:
نگرانی ام برای #ایران است و این نگرانی از سال ۵۳ آغاز شده!
@LoversofIRAN
عاشقان ایران
4_253737545337144896.flv
اگر این ویدیو باز نمی شود،☝️☝️
آنرا ذخیره کنید، و از آیکون علامت دانلود بالای صفحه، آنرا ببینید.
پیشنهاد میکنم اینرا از دست ندهید.
آنرا ذخیره کنید، و از آیکون علامت دانلود بالای صفحه، آنرا ببینید.
پیشنهاد میکنم اینرا از دست ندهید.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مستندی زیبا از #محمود_دولت_آبادی درباره ی خودش
کاری از خبرگزاری ایسنا
#کلیدر را بلند نوشتم،چون حافظه تاریخی مردم ایران است
و اگر من نمی نوشتمش
بنا به وظیفه تاریخی، کس دیگری باید می نوشت
@LoversofIRAN
کاری از خبرگزاری ایسنا
#کلیدر را بلند نوشتم،چون حافظه تاریخی مردم ایران است
و اگر من نمی نوشتمش
بنا به وظیفه تاریخی، کس دیگری باید می نوشت
@LoversofIRAN
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
گفتگویی دوستانه با #محمود_دولت_آبادی:
من استاد نیستم، نویسنده ی #مردم هستم و برای همین مردم همیشه استقبالم میکنند، همان محمود هستم و همیشه هنرجو.
(از کانال هیچ)
#داستایوفسکی_ایران
@LoversofIRAN
من استاد نیستم، نویسنده ی #مردم هستم و برای همین مردم همیشه استقبالم میکنند، همان محمود هستم و همیشه هنرجو.
(از کانال هیچ)
#داستایوفسکی_ایران
@LoversofIRAN
Forwarded from آذریها |Azariha
قانون اساسی "فرد ایرانی" را مد نظر دارد نه اقلیت ها/بررسی سیاست های زبانی
هفته نامه صدا : ایران دولت- ملتی تاریخی است که روند پیدایش آن محصول کارویژه سیاستمداران یا خط کشی های استعمارگران نیست. هویت ایرانی به تدریج،مرور زمان و در بستر تاریخ ظهور و بروز یافته است.
هویت یا آگاهی ملی ایران هر چند مانند هر کشور دیگری در دوران جدید مبنای امر سیاسی قرار می گیرد، اما پیگیری رگه هایی از آن در طول تاریخ ممکن و میسر است. ایران با ساختار شبه امپراتوری خود مامن زبان های و گویش های متعددی است. در این جغرافیای ۱٫۶۴۸٫۱۹۵کیلومتر مربعی، تنوع فرهنگی قابل توجهی حاکم است. اما شگفت آن که این تنوع فرهنگی در طول سده ها خودمدیر بوده است. یعنی گاهی حتی بدون دولت و حکومت نیز توانسته است مولفه های مهم خود را حفظ نماید و حتی آن را صادر کند. زیست انسان ایرانی در این جغرافیا مشابه زیست انسان سایر جوامع نیست.
به این دلیل است که اصطلاح بومی شده "اقوام ایرانی" به معنی گروه خویشاندی که در طول تاریخ در کنار هم زیسته اند، می تواند انطباق بیشتری با متقضیات و مختصات آن داشته باشد نه اصطلاحات دیگری چون قومیت ethnicity و اقلیت که با شرایط بومی سازگار نیستند.
از سوی دیگر نگاه های تقلیل گرا و تعمیم گرا که از آسیب های جدی روش شناشی در حوزه هویت پژوهی اند حاضر یا قادر به پذیرش این حقیقت نیستند . راز این زندگی مشترک حتی در دوران «بی دولتی» در روح ایرانی نهفته است، ورنه فرصت های زیادی برای فراق و جداسری در طول تاریخ ایران برای همه وجود داشت. اقوام ایرانی در طول تاریخ ،بدون ذره ای اجبار و اکراه این روح ملی را نگه داشته اند تا جایی که حتی تواریخ محلی در ایران به زبان فارسی نگاشته شده است. از همین روست که قانون اساسی مشروطه نیازی به شناسایی زبان رسمی ندید و تا زمان سیاسی شدن مباحث زبانی و هویتی اثری از این تردید و شک در این موضوع مشاهده نشد.
دکتر علی مرشدی زاد،استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل هویتی در ایران است که آثار مهمی را در این زمینه تالیف و ترجمه کرده است. ایشان در این گفتگو از تاریخ همزیستی ایرانی ها و سپس سیاسی شدن هویت های فروملی سخن می گویند.
برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید 👇👇👇
http://bit.ly/2voQyyw
@Azariha_3
هفته نامه صدا : ایران دولت- ملتی تاریخی است که روند پیدایش آن محصول کارویژه سیاستمداران یا خط کشی های استعمارگران نیست. هویت ایرانی به تدریج،مرور زمان و در بستر تاریخ ظهور و بروز یافته است.
هویت یا آگاهی ملی ایران هر چند مانند هر کشور دیگری در دوران جدید مبنای امر سیاسی قرار می گیرد، اما پیگیری رگه هایی از آن در طول تاریخ ممکن و میسر است. ایران با ساختار شبه امپراتوری خود مامن زبان های و گویش های متعددی است. در این جغرافیای ۱٫۶۴۸٫۱۹۵کیلومتر مربعی، تنوع فرهنگی قابل توجهی حاکم است. اما شگفت آن که این تنوع فرهنگی در طول سده ها خودمدیر بوده است. یعنی گاهی حتی بدون دولت و حکومت نیز توانسته است مولفه های مهم خود را حفظ نماید و حتی آن را صادر کند. زیست انسان ایرانی در این جغرافیا مشابه زیست انسان سایر جوامع نیست.
به این دلیل است که اصطلاح بومی شده "اقوام ایرانی" به معنی گروه خویشاندی که در طول تاریخ در کنار هم زیسته اند، می تواند انطباق بیشتری با متقضیات و مختصات آن داشته باشد نه اصطلاحات دیگری چون قومیت ethnicity و اقلیت که با شرایط بومی سازگار نیستند.
از سوی دیگر نگاه های تقلیل گرا و تعمیم گرا که از آسیب های جدی روش شناشی در حوزه هویت پژوهی اند حاضر یا قادر به پذیرش این حقیقت نیستند . راز این زندگی مشترک حتی در دوران «بی دولتی» در روح ایرانی نهفته است، ورنه فرصت های زیادی برای فراق و جداسری در طول تاریخ ایران برای همه وجود داشت. اقوام ایرانی در طول تاریخ ،بدون ذره ای اجبار و اکراه این روح ملی را نگه داشته اند تا جایی که حتی تواریخ محلی در ایران به زبان فارسی نگاشته شده است. از همین روست که قانون اساسی مشروطه نیازی به شناسایی زبان رسمی ندید و تا زمان سیاسی شدن مباحث زبانی و هویتی اثری از این تردید و شک در این موضوع مشاهده نشد.
دکتر علی مرشدی زاد،استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل هویتی در ایران است که آثار مهمی را در این زمینه تالیف و ترجمه کرده است. ایشان در این گفتگو از تاریخ همزیستی ایرانی ها و سپس سیاسی شدن هویت های فروملی سخن می گویند.
برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید 👇👇👇
http://bit.ly/2voQyyw
@Azariha_3
www.azariha.org
قانون اساسی "فرد ایرانی" را مد نظر دارد نه اقلیت ها/بررسی سیاست های زبانی
هفته نامه صدا : ایران دولت- ملتی تاریخی است که روند پیدایش آن محصول کارویژه سیاستمداران یا خط کشی های استعمارگران نیست. هویت ایرانی به تدریج،مرور زمان...
Forwarded from وطنیولی 🇮🇷 راه وطن
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
✅بخشی از سخنرانی دکتر "حکمت الله ملاصالحی" استاد باستان شناسی دانشگاه تهران در نشستی به همت نشریه ی "وطن یولی" با عنوان «کورش بزرگ و نیازهای ایران معاصر» در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته
@vatanyoli 🇮🇷
@vatanyoli 🇮🇷
👈جفا برآواز پارسی، بیوفایی با فردوسی👉
✍️ گفتاری به بهانه جلوگیری از برنامه هنری ناظری ها در قوچان به قلم رضا کدخدازاده
در لینک زیر بخوانید:
http://www.asriran.com/fa/news/551785
⬅️جفا برآواز پارسی، بیوفایی با فردوسی
یادمان باشد مساعی شهرام و حافظ ناظری برای توجه به میراثی همچون شاهنامه و ارج نهادن به آن در قالب «آواز پارسی» فقط یک کنسرت موسیقی نیست.
منبع: عصر ایران
@LoversofIRAN
✍️ گفتاری به بهانه جلوگیری از برنامه هنری ناظری ها در قوچان به قلم رضا کدخدازاده
در لینک زیر بخوانید:
http://www.asriran.com/fa/news/551785
⬅️جفا برآواز پارسی، بیوفایی با فردوسی
یادمان باشد مساعی شهرام و حافظ ناظری برای توجه به میراثی همچون شاهنامه و ارج نهادن به آن در قالب «آواز پارسی» فقط یک کنسرت موسیقی نیست.
منبع: عصر ایران
@LoversofIRAN
عصر ايران
جفا برآواز پارسی، بیوفایی با فردوسی
یادمان باشد مساعی شهرام و حافظ ناظری برای توجه به میراثی همچون شاهنامه و ارج نهادن به آن در قالب «آواز پارسی» فقط یک کنسرت موسیقی نیست.
👈«نجف دریابندری» ثبت ملی شد👉
⬅️ #نجف_دریابندری، نویسنده و مترجم پیشکسوت، بهعنوان «گنجینه زنده بشری در میراث خوراک» در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادرهکاران) ثبت شد. او زاده ی ۱۳۰۸ در #آبادان، از #مترجمان و #نویسندگان صاحبسبک معاصر ایرانی است که آثارش از اقبال خاص و عام برخوردارند.
«کتاب #مستطاب_آشپزی، از سیر تا پیاز» عنوان کتاب آشپزی اثر نجف دریابندری با همکاری همسر هنرمند فقیدش، #فهیمه_راستکار، است.
▪️کمیته ملی ثبت میراث ناملموس با حضور فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان حوزه ثبت سازمان میراثفرهنگی، سهشنبه ۱۰ مرداد ۹۶ در سالن فجر تشکیل جلسه داد و حدود ۶۰ پرونده از استانهای مختلف را در حوزه میراث ناملموس ارزیابی کرد.
https://goo.gl/BBXquA
منبع: خبر آنلاین
@LoversofIRAN
⬅️ #نجف_دریابندری، نویسنده و مترجم پیشکسوت، بهعنوان «گنجینه زنده بشری در میراث خوراک» در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادرهکاران) ثبت شد. او زاده ی ۱۳۰۸ در #آبادان، از #مترجمان و #نویسندگان صاحبسبک معاصر ایرانی است که آثارش از اقبال خاص و عام برخوردارند.
«کتاب #مستطاب_آشپزی، از سیر تا پیاز» عنوان کتاب آشپزی اثر نجف دریابندری با همکاری همسر هنرمند فقیدش، #فهیمه_راستکار، است.
▪️کمیته ملی ثبت میراث ناملموس با حضور فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان حوزه ثبت سازمان میراثفرهنگی، سهشنبه ۱۰ مرداد ۹۶ در سالن فجر تشکیل جلسه داد و حدود ۶۰ پرونده از استانهای مختلف را در حوزه میراث ناملموس ارزیابی کرد.
https://goo.gl/BBXquA
منبع: خبر آنلاین
@LoversofIRAN
نقشه #۲۴_تالاب_بین_المللی_مهم_ایران #ثبت شده در #کنوانسیون_رامسر
گوناگونی زیستی ایران چنان است که از ۴۲ نوع تالاب مشخص شده توسط کنوانسیون رامسر در جهان
۴۱نوع آن در ایران وجوددارد👌
@LoversofIRAN
گوناگونی زیستی ایران چنان است که از ۴۲ نوع تالاب مشخص شده توسط کنوانسیون رامسر در جهان
۴۱نوع آن در ایران وجوددارد👌
@LoversofIRAN
Forwarded from اتچ بات
👈کنسرت زیبای استاد نادر مشایخی👉
هم نوایی سبک و سازهای ایرانی
با سبک و سازهای کلاسیک اروپایی
و شنیدن چندین تم گوناگون، بسیار دلنشین و نو
@LoversofIRAN
#نادر_مشایخی فرزند استاد #جمشید_مشایخی عزیز است که سالها در اتریش به آموختن و کار در زمینه موسیقی مشغول بوده و چند سالی ست در ایران فعالیت میکند.
او جایزه های گوناگونی را خارج از کشور دریافت کرده و چند فیلم از زندگی اش ساخته شده و مورد توجه قرارگرفته است.
شوربختانه او ۳۵ سال است که با بیماری ام اس زندگی را میگذارند اما با اراده و روحیه ای استوار توانسته کارهای حرفه ای و ارزشمند خود را در زمینه موسیقی پیش ببرد.
برای این هنرمند توانمند، خوش اخلاق، مردمی و مهربان آرزوی زندگی سرافرازانه همراه با تندرستی داریم.
کنسرت 《رویداد شنیداری ۲》 با رهبری و آهنگسازی او
همین هفته ۱۲ و ۱۳ امرداد ساعت ۹ شب در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می رود.
خرید بلیط از 👇
https://www.iranconcert.com/?ebuy=6323
تیزر این کنسرت را از اینجا بارگیری کنید👇
هم نوایی سبک و سازهای ایرانی
با سبک و سازهای کلاسیک اروپایی
و شنیدن چندین تم گوناگون، بسیار دلنشین و نو
@LoversofIRAN
#نادر_مشایخی فرزند استاد #جمشید_مشایخی عزیز است که سالها در اتریش به آموختن و کار در زمینه موسیقی مشغول بوده و چند سالی ست در ایران فعالیت میکند.
او جایزه های گوناگونی را خارج از کشور دریافت کرده و چند فیلم از زندگی اش ساخته شده و مورد توجه قرارگرفته است.
شوربختانه او ۳۵ سال است که با بیماری ام اس زندگی را میگذارند اما با اراده و روحیه ای استوار توانسته کارهای حرفه ای و ارزشمند خود را در زمینه موسیقی پیش ببرد.
برای این هنرمند توانمند، خوش اخلاق، مردمی و مهربان آرزوی زندگی سرافرازانه همراه با تندرستی داریم.
کنسرت 《رویداد شنیداری ۲》 با رهبری و آهنگسازی او
همین هفته ۱۲ و ۱۳ امرداد ساعت ۹ شب در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می رود.
خرید بلیط از 👇
https://www.iranconcert.com/?ebuy=6323
تیزر این کنسرت را از اینجا بارگیری کنید👇
Telegram
attach 📎
Forwarded from InterOrchestra (Vahid Eftekhar Hosseini)
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خندوانه / خاطره بامزه نادر مشایخی از دوران تحصیل در اتریش
رهبر: نادر مشایخی؛ مدیر: وحید افتخار حسینی
تهیه «بلیط رویداد شنیداری 2» با لمس لینک زیر:
www.iranconcert.com/?ebuy=6323
رهبر: نادر مشایخی؛ مدیر: وحید افتخار حسینی
تهیه «بلیط رویداد شنیداری 2» با لمس لینک زیر:
www.iranconcert.com/?ebuy=6323
کمیته اصلاحات زبان #تاجکیستان
همه #۱۶_هزارواژه پیشنهاد #فرهنگستان_زبان_ایران را ردکرد❗
دلیل عجیب:
بخشی ازآنها درزبان امروزفارسی تاجیکی بکارنمیرود و برای بخش دیگرش هم، برابر تاجیکی هست❗️
@LoversofIRAN
همه #۱۶_هزارواژه پیشنهاد #فرهنگستان_زبان_ایران را ردکرد❗
دلیل عجیب:
بخشی ازآنها درزبان امروزفارسی تاجیکی بکارنمیرود و برای بخش دیگرش هم، برابر تاجیکی هست❗️
@LoversofIRAN
در حالی که این روزها
بسیاری از حضور وزیر #زن در #کابینه_دولت_دوازدهم ناامید شده اند،
#آرتادخت وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران در زمان《اردوان چهارم》 شاه #اشکانی بود!
کانال @DAD_IR
@LoversofIRAN
بسیاری از حضور وزیر #زن در #کابینه_دولت_دوازدهم ناامید شده اند،
#آرتادخت وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران در زمان《اردوان چهارم》 شاه #اشکانی بود!
کانال @DAD_IR
@LoversofIRAN
Forwarded from InterOrchestra (Xanbaq Tabib)
تاریخ درج خبر : 13/4/1396
منبع : خبرگزاری تسنیم
نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر معتقد است که آمدن ریکاردو موتی به ایران، درسهای بسیاری برای نوازندگان ایرانی دارد که مهمترینش درسِ حرفهای بودن است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راوانا اجراهای مشترکی در ایران ویتالیا در پیش دارند. رهبری این ارکستر مشترک را ریکاردو موتی برعهده دارد. از آنجا که این اتفاق در عرصه موسیقی و هنر ایران بسیار اهمیت دارد، سراغ نادر مشایخی رفتیم تا نظر او را درباره این اجرای مشترک و آمدنِ ریکاردو موتی به ایران، جویا شویم.
نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: این اجرای مشترک خیلی ایدهی خوبی است. هر چه بیشتر این فعالیتها انجام شود، خوب است؛ آن هم با این رهبر درجه یک که از معروفترین رهبران ارکستر در دنیا است. این همکاریهای بینالمللی با کشورهای اروپایی کمک میکند تا تصویر ایران در اروپا بهتر شود. چون اروپاییان تنها ارتباطشان با ما از طریق رسانههاست و رسانهها هم انتخابشان از ما معمولا جهتدار است.
او ادامه داد: الان در این شرایط مردم دائم چیزهایی از ایران میشنوند که انگار ما ضد اروپا هستیم و میخواهیم با اروپا بجنگیم. در حالی که چنین برنامههایی موجب ایجاد تصویری فرهنگی و هنری از ایران در دیگر کشورها میشود. خوشبختانه زمینههایی در اروپا شکل گرفته تا تصویری دوستانه از ایران به جهانیان ارائه شود. دیگر کشورها باید بدانند که اگر هم اختلافی میان ایران و دیگر کشورها هست، میان دولتهاست وگرنه مردم که مشکلی با مردمان اروپا ندارند.
این رهبر ارکستر که سالهای زیادی در اتریش فعالیت موسیقی داشته، گفت: خارجیهایی که به ایران میآیند عاشق ایران میشوند و میگویند که باورمان نمیشود ایران چنین کشوری باشد.
مشایخی درباره آمدنِ ریکاردو موتی به ایران گفت: مهمترین تاثیر آمدنِ «موتی» به ایران این است که نشان میدهد کار حرفهای یعنی چه. متاسفانه مطربصفتی در موسیقی ما به چشم میخورد. برخی از نوازندگان مطرب صفتی را با کار حرفهای اشتباه گرفتهاند. این که به ما پول بدهی هر کاری میکنیم یعنی «مطرب صفتی». در حالی که اول باید کیفیت را در نظر گرفت بعد مسائل مالی را.
او ادامه داد: «موتی» اول برایش کیفیت مهم است. من منکر این نیستم که موزیسین باید از نظر مالی تامین شود. اما این تامین مالی باید حکایتش جدای از کیفیت کار باشد. وقتی کاری به نوازندگان پیشنهاد میهیم اولین چیزی که میپرسد این است که چقدر پول میدهید. در حالی که اول باید بپرسند که چه اثری قرار است اجرا کنیم.
مشایخی درباره کیفیت ارکستر سمفونیک تهران گفت: من مدت زیادی است که صدای ارکستر سمفونیک را نشنیدهام. زمانی که آقای رهبری در ارکستر بودند، اجرای ارکستر را شنیدم و کیفیتش خوب بود.
او درباره آنچه ارکستر باید در ایتالیا اجرا کند تاکید کرد: ما نباید زیره به کرمان ببریم. «موتی» وقتی رهبری میکند، همه اپراها را حفظ است و خودش جای هر خوانندهای میتواند بخواند. او از کودکی با این موسیقی بوده و تمام زیروبمش را حفظ است. موسیقی کلاسیک مال اروپاییهاست و خودشان استادش هستند. ما باید موسیقی در آنجا اجرا کنیم که از آن خودمان باشد و در عین حال اصول موسیقی کلاسیک را هم رعایت کرده باشد.
او ادامه داد: میدانم که ارکستر قرار است در این اجرای مشترک قطعههایی از اپرای «وردی» را اجرا کند. من به این نوع موسیقی علاقه ندارم. اما نمیتوانم بگویم که بد است. من چنین آثاری را رهبری نمیکنم چرا که در دنیای من نیست. اما خیلی از ایتالیاییها به این موسیقی علاقهمندند.
مشایخی در پاسخ به این پرسش که اگر شما قرار بود انتخاب کنید، چه اثری را برای اجرا با ارکستر ایتالیایی انتخاب میکردید، گفت: سعی میکردم توازنی به وجود بیاورم در میان کارهایی که آنها و ما در انجامش وارد هستیم. این شدنی است. اجراهایی که ما در 🎻اینتر ارکستر🎻 داشتیم جنبه ایرانی داشت. یعنی فلسفه اروپایی داشت اما ایرانی بود. تمام موسیقی ایرانی سرهمبندی است اما سرهمبندیِ بسیار دقیق و درست. اروپاییها بسیار به این نکات توجه میکنند و موسیقی ما برایشان بسیار جذاب است.
او با اشاره به برگزاری اجرای ژنرال ویژهی دانشجویان و هنرجویان موسیقی تاکید کرد: شنیدم که رفتن دانشجویان و هنرجویان موسیقی به تمرین ارکستر آزاد شده است. این خیلی خوب است. دیروز شاگردان من اعتراض داشتند که چرا نمیگذارند ما برویم کار ارکستر و آقای موتی را ببینیم. وقتی رهبر بزرگی مانند «موتی» به ایران آمده ما باید این اجازه را بدهیم تا جوانانمان از وجود او بیشترین بهره را ببرند.
منبع : خبرگزاری تسنیم
نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر معتقد است که آمدن ریکاردو موتی به ایران، درسهای بسیاری برای نوازندگان ایرانی دارد که مهمترینش درسِ حرفهای بودن است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راوانا اجراهای مشترکی در ایران ویتالیا در پیش دارند. رهبری این ارکستر مشترک را ریکاردو موتی برعهده دارد. از آنجا که این اتفاق در عرصه موسیقی و هنر ایران بسیار اهمیت دارد، سراغ نادر مشایخی رفتیم تا نظر او را درباره این اجرای مشترک و آمدنِ ریکاردو موتی به ایران، جویا شویم.
نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: این اجرای مشترک خیلی ایدهی خوبی است. هر چه بیشتر این فعالیتها انجام شود، خوب است؛ آن هم با این رهبر درجه یک که از معروفترین رهبران ارکستر در دنیا است. این همکاریهای بینالمللی با کشورهای اروپایی کمک میکند تا تصویر ایران در اروپا بهتر شود. چون اروپاییان تنها ارتباطشان با ما از طریق رسانههاست و رسانهها هم انتخابشان از ما معمولا جهتدار است.
او ادامه داد: الان در این شرایط مردم دائم چیزهایی از ایران میشنوند که انگار ما ضد اروپا هستیم و میخواهیم با اروپا بجنگیم. در حالی که چنین برنامههایی موجب ایجاد تصویری فرهنگی و هنری از ایران در دیگر کشورها میشود. خوشبختانه زمینههایی در اروپا شکل گرفته تا تصویری دوستانه از ایران به جهانیان ارائه شود. دیگر کشورها باید بدانند که اگر هم اختلافی میان ایران و دیگر کشورها هست، میان دولتهاست وگرنه مردم که مشکلی با مردمان اروپا ندارند.
این رهبر ارکستر که سالهای زیادی در اتریش فعالیت موسیقی داشته، گفت: خارجیهایی که به ایران میآیند عاشق ایران میشوند و میگویند که باورمان نمیشود ایران چنین کشوری باشد.
مشایخی درباره آمدنِ ریکاردو موتی به ایران گفت: مهمترین تاثیر آمدنِ «موتی» به ایران این است که نشان میدهد کار حرفهای یعنی چه. متاسفانه مطربصفتی در موسیقی ما به چشم میخورد. برخی از نوازندگان مطرب صفتی را با کار حرفهای اشتباه گرفتهاند. این که به ما پول بدهی هر کاری میکنیم یعنی «مطرب صفتی». در حالی که اول باید کیفیت را در نظر گرفت بعد مسائل مالی را.
او ادامه داد: «موتی» اول برایش کیفیت مهم است. من منکر این نیستم که موزیسین باید از نظر مالی تامین شود. اما این تامین مالی باید حکایتش جدای از کیفیت کار باشد. وقتی کاری به نوازندگان پیشنهاد میهیم اولین چیزی که میپرسد این است که چقدر پول میدهید. در حالی که اول باید بپرسند که چه اثری قرار است اجرا کنیم.
مشایخی درباره کیفیت ارکستر سمفونیک تهران گفت: من مدت زیادی است که صدای ارکستر سمفونیک را نشنیدهام. زمانی که آقای رهبری در ارکستر بودند، اجرای ارکستر را شنیدم و کیفیتش خوب بود.
او درباره آنچه ارکستر باید در ایتالیا اجرا کند تاکید کرد: ما نباید زیره به کرمان ببریم. «موتی» وقتی رهبری میکند، همه اپراها را حفظ است و خودش جای هر خوانندهای میتواند بخواند. او از کودکی با این موسیقی بوده و تمام زیروبمش را حفظ است. موسیقی کلاسیک مال اروپاییهاست و خودشان استادش هستند. ما باید موسیقی در آنجا اجرا کنیم که از آن خودمان باشد و در عین حال اصول موسیقی کلاسیک را هم رعایت کرده باشد.
او ادامه داد: میدانم که ارکستر قرار است در این اجرای مشترک قطعههایی از اپرای «وردی» را اجرا کند. من به این نوع موسیقی علاقه ندارم. اما نمیتوانم بگویم که بد است. من چنین آثاری را رهبری نمیکنم چرا که در دنیای من نیست. اما خیلی از ایتالیاییها به این موسیقی علاقهمندند.
مشایخی در پاسخ به این پرسش که اگر شما قرار بود انتخاب کنید، چه اثری را برای اجرا با ارکستر ایتالیایی انتخاب میکردید، گفت: سعی میکردم توازنی به وجود بیاورم در میان کارهایی که آنها و ما در انجامش وارد هستیم. این شدنی است. اجراهایی که ما در 🎻اینتر ارکستر🎻 داشتیم جنبه ایرانی داشت. یعنی فلسفه اروپایی داشت اما ایرانی بود. تمام موسیقی ایرانی سرهمبندی است اما سرهمبندیِ بسیار دقیق و درست. اروپاییها بسیار به این نکات توجه میکنند و موسیقی ما برایشان بسیار جذاب است.
او با اشاره به برگزاری اجرای ژنرال ویژهی دانشجویان و هنرجویان موسیقی تاکید کرد: شنیدم که رفتن دانشجویان و هنرجویان موسیقی به تمرین ارکستر آزاد شده است. این خیلی خوب است. دیروز شاگردان من اعتراض داشتند که چرا نمیگذارند ما برویم کار ارکستر و آقای موتی را ببینیم. وقتی رهبر بزرگی مانند «موتی» به ایران آمده ما باید این اجازه را بدهیم تا جوانانمان از وجود او بیشترین بهره را ببرند.