🔵 ظریف: اروپاییها برنامههای خود را در حوزه بانکی و نفتی را توضیح دادند/ تأکید بر اجرای برنامهها پیش از اعمال تحریمهای آمریکا
وزیر امور خارجه #ایران پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام:
🔹امروز بر این تاکید کردیم که باید مردم ایران منافع برجام را ببینند. این را همه اعضای باقیمانده برجام تاکید کردند.
🔹 آنچه به عنوان تعهد و اقدامات مطرح شده که الزاما همهاش علنی اعلام نشده باید عملی شود تا ببینیم منافعش را می بریم.
🔹زمان بندی هم وجود دارد که مطابق زمان بندی تحریم آمریکاست. یعنی قبل تحریم آمریکا باید اعمال شده باشد.
🔹اBlocking Status باید تا قبل از اجرای تحریمهای امریکا عملیاتی شود. همینطور فعال شدن بانک سرمایهگذاری اروپا که در تاریخ مشخص انجام میشود. بقیه اقدامات هم باید در قالب زمان بندی باشد.
🔹 تصمیم داریم این تعهدات امروز رابه تهران منتقل کنیم و مسئولان راجع به ادامه موضوع تصمیم میگیرند. نحوه عملیاتی شدن تعهدات را باید در اجرا ببینیم.
🔹تصمیمگیری در سطح عالی کشور راجع به زمانبندی اقدامات صورت گرفته و جزئیات پیشنهاد شده است. هیئت نظارت تصمیمگیری لازم را درباره اصل و حوزه و نحوه ورود به اقدامات مشخص کرده است.
وزیر امور خارجه #ایران پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام:
🔹امروز بر این تاکید کردیم که باید مردم ایران منافع برجام را ببینند. این را همه اعضای باقیمانده برجام تاکید کردند.
🔹 آنچه به عنوان تعهد و اقدامات مطرح شده که الزاما همهاش علنی اعلام نشده باید عملی شود تا ببینیم منافعش را می بریم.
🔹زمان بندی هم وجود دارد که مطابق زمان بندی تحریم آمریکاست. یعنی قبل تحریم آمریکا باید اعمال شده باشد.
🔹اBlocking Status باید تا قبل از اجرای تحریمهای امریکا عملیاتی شود. همینطور فعال شدن بانک سرمایهگذاری اروپا که در تاریخ مشخص انجام میشود. بقیه اقدامات هم باید در قالب زمان بندی باشد.
🔹 تصمیم داریم این تعهدات امروز رابه تهران منتقل کنیم و مسئولان راجع به ادامه موضوع تصمیم میگیرند. نحوه عملیاتی شدن تعهدات را باید در اجرا ببینیم.
🔹تصمیمگیری در سطح عالی کشور راجع به زمانبندی اقدامات صورت گرفته و جزئیات پیشنهاد شده است. هیئت نظارت تصمیمگیری لازم را درباره اصل و حوزه و نحوه ورود به اقدامات مشخص کرده است.
🔵 تقریبا از هر 10 نفر 1 تَن در #جام_جهانی 2018 #روسیه مهاجر بودهاند
🔗 https://twitter.com/wef/status/1014527462418599936?s=19
🔗 https://twitter.com/wef/status/1014527462418599936?s=19
Twitter
World Economic Forum
Back of the net migration. Read more: https://t.co/SPSoA7vjTH https://t.co/fQSWgWNW2l
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 #ویدئو:
پارسایی، نماینده #شیراز: چرا بدون اجازه مجلس به کشورهای خارجی کمک بلاعوض میشود. مردم #خرمشهر مستحقترند یا کشورهای خارجی؟
@InternationalRel
پارسایی، نماینده #شیراز: چرا بدون اجازه مجلس به کشورهای خارجی کمک بلاعوض میشود. مردم #خرمشهر مستحقترند یا کشورهای خارجی؟
@InternationalRel
🌍کانال تخصصی روابط بینالملل
#فوری منابع محلی از حمله هوایی ارتش #اسراییل به یکی از پایگاه های ارتش #سوریه در بلندی های #جولان خبر می دهند. @internationalrel
(https://attach.fahares.com/aOr6Nl6S/uMkie0Oumhhng==)
✅ آیا #ایران میتواند #تنگه_هرمز را مسدود کند؟ (بخش 1)
حسن #روحانی رئیس جمهوری #ایران در واکنش به تهدید #آمریکا به محدود کردن حجم خرید نفت ایران در بازارهای جهانی واکنشی بحثبرانگیز نشان داده است.
در اظهارات حسن روحانی این بخش قابل تفسیر است: "اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود." آیا ایران در صورتی که صادرات نفتش با فشار آمریکا قطع شود، جلوی صادرات نفت "منطقه" را میگیرد؟
با آنکه سخنان رئیس جمهوری ایران - برخلاف دوران محمود احمدینژاد- جا را برای تفسیر باز میگذارد، اما با توجه به روابط نه چندان خوب سیاسی #ایران و تولیدکنندگان نفت #خلیج_فارس، سخنان آقای روحانی بیشتر طعم "تهدید" دارد.
⁉️ آیا ایران میتواند تنگه هرمز را ببندد؟
براساس گفتههای مقامهای نظامی آمریکا، بله، ایران میتواند تنگه هرمز را مسدود کند. البته احتمالا برای مدتی کوتاه و با هزینهای بسیار بالا.
واکنشها و برآوردها از چنین تهدیدی، به زمستان سال ۱۳۹۰ باز میگردد، زمانی که تحریمهای نفتی ایران، تهدید به بستن تنگه هرمز را بار دیگر به سخنان مقامهای ایران آورد. در آن دوران مارتین #دمپسی، فرمانده وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره توانایی ایران در عملی کردن تهدیدش به شبکه سیبیاس گفت:
"ایرانیها روی قابلیتهایی سرمایهگذاری کردهاند که در واقع میتواند برای مدتی تنگه هرمز را مسدود کند. ما هم روی قابلیتهایی سرمایهگذاری کردهایم تا اطمینان حاصل کنیم اگر چنین اقدامی انجام شود، میتوانیم تنگه را باز کنیم. بنابراین پاسخ ساده، این است که بله، آنها میتوانند (تنگه هرمز را) مسدود کنند."
❓ تنگه هرمز چقدر مهم است؟
تنگه هرمز مهمترین گذرگاه برای تجارت دریایی نفت در جهان است.
براساس برآورد سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) - تازهترین اطلاعات تایید شده که در دسترس است - از مسیر تنگه هرمز حدودا روزی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت عبور کرده است. این رقم برابر با حدود ۱۹ درصد از کل نیاز نفت جهان در همان سال بوده که حدود ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برآورد شده است.
در جهان هشت گذرگاه استراتژیک برای تجارت نفت وجود دارد. نمودار زیر اهمیت تنگه هرمز را پررنگ میکند.
✅ آیا #ایران میتواند #تنگه_هرمز را مسدود کند؟ (بخش 1)
حسن #روحانی رئیس جمهوری #ایران در واکنش به تهدید #آمریکا به محدود کردن حجم خرید نفت ایران در بازارهای جهانی واکنشی بحثبرانگیز نشان داده است.
در اظهارات حسن روحانی این بخش قابل تفسیر است: "اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود." آیا ایران در صورتی که صادرات نفتش با فشار آمریکا قطع شود، جلوی صادرات نفت "منطقه" را میگیرد؟
با آنکه سخنان رئیس جمهوری ایران - برخلاف دوران محمود احمدینژاد- جا را برای تفسیر باز میگذارد، اما با توجه به روابط نه چندان خوب سیاسی #ایران و تولیدکنندگان نفت #خلیج_فارس، سخنان آقای روحانی بیشتر طعم "تهدید" دارد.
⁉️ آیا ایران میتواند تنگه هرمز را ببندد؟
براساس گفتههای مقامهای نظامی آمریکا، بله، ایران میتواند تنگه هرمز را مسدود کند. البته احتمالا برای مدتی کوتاه و با هزینهای بسیار بالا.
واکنشها و برآوردها از چنین تهدیدی، به زمستان سال ۱۳۹۰ باز میگردد، زمانی که تحریمهای نفتی ایران، تهدید به بستن تنگه هرمز را بار دیگر به سخنان مقامهای ایران آورد. در آن دوران مارتین #دمپسی، فرمانده وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره توانایی ایران در عملی کردن تهدیدش به شبکه سیبیاس گفت:
"ایرانیها روی قابلیتهایی سرمایهگذاری کردهاند که در واقع میتواند برای مدتی تنگه هرمز را مسدود کند. ما هم روی قابلیتهایی سرمایهگذاری کردهایم تا اطمینان حاصل کنیم اگر چنین اقدامی انجام شود، میتوانیم تنگه را باز کنیم. بنابراین پاسخ ساده، این است که بله، آنها میتوانند (تنگه هرمز را) مسدود کنند."
❓ تنگه هرمز چقدر مهم است؟
تنگه هرمز مهمترین گذرگاه برای تجارت دریایی نفت در جهان است.
براساس برآورد سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) - تازهترین اطلاعات تایید شده که در دسترس است - از مسیر تنگه هرمز حدودا روزی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت عبور کرده است. این رقم برابر با حدود ۱۹ درصد از کل نیاز نفت جهان در همان سال بوده که حدود ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برآورد شده است.
در جهان هشت گذرگاه استراتژیک برای تجارت نفت وجود دارد. نمودار زیر اهمیت تنگه هرمز را پررنگ میکند.
Telegram
attach 📎
✅ آیا #ایران میتواند #تنگه_هرمز را مسدود کند؟ (بخش 2)
🔹 تنگه هرمز چقدر باریک است؟
تنگه هرمز، همانطور که در تصویر زیر پیداست، میان #ایران و #عمان است. عرض ورودی و خروجی این تنگه حدود ۵۰ کیلومتر است، و کوتاه ترین عرض هم در میانه تنگه و حدود ۴۰ کیلومتر است.
اما تنگه تنها در بخش میانی عمیق است. برای همین هم در نقشههای دریانوردی یک مسیر رفت، یک مسیر برگشت ایمن و یک نوار حائل - بین این دو مسیر - برای نفتکشهای سنگین در نظر گرفته شده است. در مجموع عرض نوار قابل استفاده برای کشتیهای سنگین حدود ۱۰ کیلومتر است.
در ادامه مسیر تانکرهای به خلیج فارس، از نزدیکی دو جزیره تنب کوچک و بزرگ میگذرد که مورد اختلاف ایران و کشورهای عربی است و این نقشه اهمیت استراتژیک آن را نشان میدهد.
با وجود باریک بودن مسیر نفتکشها و در مجموع کشتیهای بزرگ که مجبورند در آبهای عمیق سفر کنند، بستن تنگه هرمز یا مسیرهای دریایی - برخلاف ایدههای مطرح شده در بعضی از رسانهها- به شکل بستن جاده قابل تصور نیست. بلکه برای مسدود کردن مسیر کشتیها، در عمل تنها گزینههای نظامی مطرح میشوند. آن هم برای نا امن کردن مسیر کشتیها. این وضعیت در زمان جنگ #عراق با #ایران هم تجربه شده بود.
🔹 ایران چه امکاناتی برای مسدود کردن تنگه هرمز دارد؟
تاکتیک نیروی دریایی ایران، بعد از جنگ، دچار تحولی اساسی شد و از یک نیروی دریایی کلاسیک به یک نیروی غیر منظم تبدیل شد. بخشی از این تحول حاصل تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران است که بازسازی و تعمیر ناوگان این کشور را دشوار کرده است.
تجربه رویارویی مستقیم ایران و آمریکا در سال ۱۳۶۷ در جریان عملیاتی که آمریکا آن را "آخوندک" (Operation Praying Mantis) میخواند هم به عنوان یکی از دلایل تصمیم ایران به روی آوردن به نیروی دریایی نامنظم شناخته میشود. در این عملیات نیروی دریایی کلاسیک ایران دربرابر قدرت آتش آمریکا بیدفاع بود.
https://goo.gl/x6c2Lo
🔹 تنگه هرمز چقدر باریک است؟
تنگه هرمز، همانطور که در تصویر زیر پیداست، میان #ایران و #عمان است. عرض ورودی و خروجی این تنگه حدود ۵۰ کیلومتر است، و کوتاه ترین عرض هم در میانه تنگه و حدود ۴۰ کیلومتر است.
اما تنگه تنها در بخش میانی عمیق است. برای همین هم در نقشههای دریانوردی یک مسیر رفت، یک مسیر برگشت ایمن و یک نوار حائل - بین این دو مسیر - برای نفتکشهای سنگین در نظر گرفته شده است. در مجموع عرض نوار قابل استفاده برای کشتیهای سنگین حدود ۱۰ کیلومتر است.
در ادامه مسیر تانکرهای به خلیج فارس، از نزدیکی دو جزیره تنب کوچک و بزرگ میگذرد که مورد اختلاف ایران و کشورهای عربی است و این نقشه اهمیت استراتژیک آن را نشان میدهد.
با وجود باریک بودن مسیر نفتکشها و در مجموع کشتیهای بزرگ که مجبورند در آبهای عمیق سفر کنند، بستن تنگه هرمز یا مسیرهای دریایی - برخلاف ایدههای مطرح شده در بعضی از رسانهها- به شکل بستن جاده قابل تصور نیست. بلکه برای مسدود کردن مسیر کشتیها، در عمل تنها گزینههای نظامی مطرح میشوند. آن هم برای نا امن کردن مسیر کشتیها. این وضعیت در زمان جنگ #عراق با #ایران هم تجربه شده بود.
🔹 ایران چه امکاناتی برای مسدود کردن تنگه هرمز دارد؟
تاکتیک نیروی دریایی ایران، بعد از جنگ، دچار تحولی اساسی شد و از یک نیروی دریایی کلاسیک به یک نیروی غیر منظم تبدیل شد. بخشی از این تحول حاصل تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران است که بازسازی و تعمیر ناوگان این کشور را دشوار کرده است.
تجربه رویارویی مستقیم ایران و آمریکا در سال ۱۳۶۷ در جریان عملیاتی که آمریکا آن را "آخوندک" (Operation Praying Mantis) میخواند هم به عنوان یکی از دلایل تصمیم ایران به روی آوردن به نیروی دریایی نامنظم شناخته میشود. در این عملیات نیروی دریایی کلاسیک ایران دربرابر قدرت آتش آمریکا بیدفاع بود.
https://goo.gl/x6c2Lo
✅ آیا #ایران میتواند #تنگه_هرمز را مسدود کند؟ (بخش 3)
در حال حاضر نیروی دریایی نامنظم #ایران در #خلیج_فارس چهار دسته سلاح اصلی دارد:
1️⃣ مینهای دریایی:
با آنکه در پوشش رسانهای ایران در مانورهای سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس، تمرکز بیشتر بر انواع قایقها یا ناوچههای ساخت ایران و موشکهای زمین به دریاست، در برآوردهای نظامی آمریکا و بریتانیا، بیشتر تمرکز بر مینهای دریایی ایران است. در گزارشهایی که در رسانهها منتشر شده برآورد شده که ایران بیش از پنج هزار قبضه انواع مینهای دریایی را در اختیار دارد. این مینها با تکنولوژی نه چندان پیشرفته میتوانند منطقه وسیعی را آلوده کنند.
2️⃣ قایقهای تندرو:
با آنکه ناوگان پنجم آمریکا، مستقر در خلیج فارس و نیروهای بین المللی، کشتیهای مین روب در منطقه مستقر کردهاند، اما مقامهای ارتش آمریکا میگویند، جمع آوری ایمن مینها، با وجود تهدید قایقهای تندروی سپاه، مشکل و خطرناک است. برآورد میشود که ایران حدود ۲۰ ناوچه ساخت #چین مجهز به موشکهای ضد کشتی در اختیار داشته باشد. همچنین در ناوگان سپاه پاسداران، حدود ۴۰ قایق نظامی سوئدی و تعداد نامعلومی شناورهای سبک ساخت ایران به کار گرفته شده است.
3️⃣ زیر دریایی:
ایران بعد از فروپاشی شوروی، از روسیه سه فروند زیردریایی "کلاس کیلو" خرید. این زیردریاییها در برآوردهای نظامی آمریکا به عنوان تهدیدهای جدی شناخته میشوند. نمونه مشابه این زیر دریاییها که در اختیار #کره_شمالی است، هشت سال پیش یک ناوچه #کره_جنوبی را غرق کرد.
4️⃣ موشکهای ضد کشتی:
ایران سه نوع موشک ضد کشتی چینی را در اختیار دارد. در سالهای اخیرمقامهای ایران گفتهاند موشکهای پیشرفته دیگری هم تولید کردهاند. اما در برآوردهای غرب از توان دریایی ایران، بر این سه نوع موشک چینی تاکید شده است. موشک سیاساس-سی، مشهور به کرم ابریشم که در زمان جنگ هم استفاده شده بود. برد این موشک حدود ۳۰۰ کیلومتر است.
نواع موشکهای دیگر ایران که آمریکا آنها را تهدیدی جدی قلمداد کرده است موشکهای سی-۸۰۱ و سی-۸۰۲ هستند. حزب الله #لبنان در سال ۲۰۰۶ در جریان جنگ با #اسرائیل با استفاده از یکی از این موشکها یک ناوچه اسرائیلی را هدف قرار داد.
http://bit.ly/2NtAWQ5
در حال حاضر نیروی دریایی نامنظم #ایران در #خلیج_فارس چهار دسته سلاح اصلی دارد:
1️⃣ مینهای دریایی:
با آنکه در پوشش رسانهای ایران در مانورهای سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس، تمرکز بیشتر بر انواع قایقها یا ناوچههای ساخت ایران و موشکهای زمین به دریاست، در برآوردهای نظامی آمریکا و بریتانیا، بیشتر تمرکز بر مینهای دریایی ایران است. در گزارشهایی که در رسانهها منتشر شده برآورد شده که ایران بیش از پنج هزار قبضه انواع مینهای دریایی را در اختیار دارد. این مینها با تکنولوژی نه چندان پیشرفته میتوانند منطقه وسیعی را آلوده کنند.
2️⃣ قایقهای تندرو:
با آنکه ناوگان پنجم آمریکا، مستقر در خلیج فارس و نیروهای بین المللی، کشتیهای مین روب در منطقه مستقر کردهاند، اما مقامهای ارتش آمریکا میگویند، جمع آوری ایمن مینها، با وجود تهدید قایقهای تندروی سپاه، مشکل و خطرناک است. برآورد میشود که ایران حدود ۲۰ ناوچه ساخت #چین مجهز به موشکهای ضد کشتی در اختیار داشته باشد. همچنین در ناوگان سپاه پاسداران، حدود ۴۰ قایق نظامی سوئدی و تعداد نامعلومی شناورهای سبک ساخت ایران به کار گرفته شده است.
3️⃣ زیر دریایی:
ایران بعد از فروپاشی شوروی، از روسیه سه فروند زیردریایی "کلاس کیلو" خرید. این زیردریاییها در برآوردهای نظامی آمریکا به عنوان تهدیدهای جدی شناخته میشوند. نمونه مشابه این زیر دریاییها که در اختیار #کره_شمالی است، هشت سال پیش یک ناوچه #کره_جنوبی را غرق کرد.
4️⃣ موشکهای ضد کشتی:
ایران سه نوع موشک ضد کشتی چینی را در اختیار دارد. در سالهای اخیرمقامهای ایران گفتهاند موشکهای پیشرفته دیگری هم تولید کردهاند. اما در برآوردهای غرب از توان دریایی ایران، بر این سه نوع موشک چینی تاکید شده است. موشک سیاساس-سی، مشهور به کرم ابریشم که در زمان جنگ هم استفاده شده بود. برد این موشک حدود ۳۰۰ کیلومتر است.
نواع موشکهای دیگر ایران که آمریکا آنها را تهدیدی جدی قلمداد کرده است موشکهای سی-۸۰۱ و سی-۸۰۲ هستند. حزب الله #لبنان در سال ۲۰۰۶ در جریان جنگ با #اسرائیل با استفاده از یکی از این موشکها یک ناوچه اسرائیلی را هدف قرار داد.
http://bit.ly/2NtAWQ5
آلیستر #برت معاون وزیر خارجه #انگلیس از واگذاری ریاست مشترک گروه کاری پروژه نوسازی رآکتور #اراک به این کشور خبر داد .
@internationalrel
@internationalrel
(https://attach.fahares.com/oB9oN8YrczSsUqCNQ3q34Q==)
🔵 #توییتر #ظریف: برجسته ترین نکات نشست امروز درباره #برجام:
۱- تعهد همه طرف ها به ضمانت منافع #ایران؛
۲- حرکت در مسیر برداشتن گام های ملموس جهت اجرای به موقع تعهدات؛
۳- تأکید ایران بر حق پاسخ دهی به اقدامات #آمریکا، در صورت ناکافی بودن اقدامات ترمیمی .
🔵 #توییتر #ظریف: برجسته ترین نکات نشست امروز درباره #برجام:
۱- تعهد همه طرف ها به ضمانت منافع #ایران؛
۲- حرکت در مسیر برداشتن گام های ملموس جهت اجرای به موقع تعهدات؛
۳- تأکید ایران بر حق پاسخ دهی به اقدامات #آمریکا، در صورت ناکافی بودن اقدامات ترمیمی .
Telegram
attach 📎
Forwarded from انجمن علوم آب | waterse.ir
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🎥 #ویدئو: #گزارش بلومبرگ از رویا پردازیهای بنسلمان برای #عربستان
آیا بن سلمان میتواند برنامه نیم قرن پادشاهی و لیبرال کردن کشور سعودی را پیاده کند؟
@internationalrel
آیا بن سلمان میتواند برنامه نیم قرن پادشاهی و لیبرال کردن کشور سعودی را پیاده کند؟
@internationalrel
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📽#فیلم:
#ظریف در جمع خبرنگاران: ۲ روز پیش بسته ای دریافت کردیم که رئیس جمهور گفت کافی نیست؛
اروپاییها برنامههای خود در حوزه بانکی و نفتی را توضیح دادند .
@internationalrel
#ظریف در جمع خبرنگاران: ۲ روز پیش بسته ای دریافت کردیم که رئیس جمهور گفت کافی نیست؛
اروپاییها برنامههای خود در حوزه بانکی و نفتی را توضیح دادند .
@internationalrel
#جاوید_رحمان، اهل #پاکستان گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر #ایران شد
وی دانشآموخته دکترای حقوق بینالملل بوده و هماکنون استاد دانشگاه #برونل #لندن است.
#UNHRC
@internationalrel
وی دانشآموخته دکترای حقوق بینالملل بوده و هماکنون استاد دانشگاه #برونل #لندن است.
#UNHRC
@internationalrel