🌍کانال تخصصی روابط بین‌الملل
6.96K subscribers
10.9K photos
1.11K videos
514 files
12.9K links
نخستین کانال تخصصی روابط بین‌الملل
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاع‌رسانی برنامه‌های تخصصی و همایش‌ها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی؛
- ارائه‌ی تحلیل‌های مرتبط با تحولات روز.

مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 #ویدئو: استیو #بنن کیست؟

او که از نظر شبکه بلومبرگ خطرناکترین کنشگر سیاسی #آمریکا معرفی شده بود اکنون به مخالفان سرسخت #ترامپ پیوسته است.

@InternationalRel
✔️ #مصاحبه دکتر #ظریف با شبکه CPS #آمریکا: ما نیاز داریم که ابزار دفاعی خود را تولید کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وی سال گذشته از حمله موشکی #ایران پس از ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به #آمریکا حمایت کرده است، گفت: تاکید می‌کنم که این حمله موشکی نبود؛ بلکه یک آزمایش موشکی بود. همچنین در پاسخ به ممنوعیت ورود مسلمانان انجام نشد چرا که آزمایش موشکی یک آزمایش موشکی معمول است و اقدام خارق‌العاده‌ای نبود. ما نیاز داریم که ابزار دفاعی خود را تولید کنیم؛ زیرا آمریکا یک کمپین برای جلوگیری از دستیابی ایران به ابزارهای دفاعی را رهبری می‌کند. این کمپین در جریان جنگ عراق با #ایران آغاز شد و ما مجبوریم توان دفاعی خود را داشته باشیم.

این مقام ارشد کشورمان در ادامه این گفت‌وگو اتهامات شبکه پی‌بی‌اس مبنی بر دست داشتن ایران در حملات به برج‌های خبر یا انفجار مرکز یهودیان در بئونوس آیرس را به طور قوی رد و تاکید کرد که ایران چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم هیچ ارتباطی با این وقایع نداشته است.

وی ادامه داد: عادل #الجیبر باید پاسخگوی اقدامات دولتش باشد. وی نماینده جامعه بین‌الملل نیست، من فکر نمی‌کنم که هیچ کس چنین مسئولیتی به وی داده باشد و خود نیز توانایی چنین کاری را ندارد. منظور من این است که او نماینده عربستان سعودی است نه جامعه بین‌الملل، چرا که افرادی که به آمریکایی‌ها گوش می‌کنند فکر می‌کنند که هر کسی می‌تواند به جای جامعه بین‌الملل صحبت کند اما باید بگویم که نه آمریکا و نه هیچ کس دیگری به ویژه عربستان با آن سابقه مشخصش از ستمگری و بی‌رحمی نمی‌تواند به جای جامعه بین‌الملل سخن بگوید.

🔹 امیدوارم ایران و عربستان با یکدیگر بر سر ساختن کشورها رقابت کنند نه ویران کردن آنها

وی همچنین گفت: کمک‌های مالی ایران به لبنان در واقع به عنوان ابزاری برای بازسازی لبنان استفاده شده است و خرج ساختن خانه‌هایی شد که اسرائیلی‌ها آنها را ویران کردند. ما همچنین پیشنهاد همکاری با ارتش لبنان را نیز مطرح کردیم. ما همیشه برای کمک به لبنان آماده خواهیم بود و همچنین امیدوارم که ایران و عربستان سعودی بتوانند با یکدیگر بر سر ساختن این کشورها رقابت کنند نه ویران کردن آنها.

🔹 سعودی‌ها داعش را بر بشار اسد ترجیح می‌دهند

او در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی معتقد است بزرگترین تروریسم در منطقه نه داعش بلکه بشار اسد است و ایران از آنها پشتیبانی می‌کند، گفت: همانطور که شما می‌گویید سعودی‌ها داعش را بر بشار اسد ترجیح می‌دهند. بهتر است این موضوع را در جامعه بین‌المللی مطرح کنیم و ببینیم که آیا جوامع دیگر آن را قبول می‌کنند؟ این دیدگاه سعودی‌ها است و من دقیقا همین موضوع را می‌گویم. آنها می‌خواهند که داعش، دمشق را تصرف کند.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما به ولید معلم همتای سوری خود اعلام کرده‌اید که با استفاده از سلاح‌های شیمیایی مخالف هستید، گفت: ما مخالف استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستیم و این موضوع را برای همه به طور شفاف اعلام کردیم. آنها به ما گفته‌اند که از سلاح شیمیایی استفاده نکردند، ما مخالف این موضوع هستیم و همچنین مخالف حمله به اهداف غیرنظامی هستیم و در آنها دخالتی نداریم و به اصول خود پایبند هستیم و پایبند می‌مانیم.

🔹 هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد منافع استراتژیک ایران در یمن، گفت: ما در آنجا منافعی نداریم. یمنی برای عربستان سعودی بسیار حائز اهمیت است و هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم. ما پیش از آنکه یمن وارد بحران شود به سعودی‌ها پیغام دادیم که شرایط چگونه است و باید با یکدیگر همکاری کرد و می‌دانید تنها پاسخی که آنها به ما دادند چه بود، مسائل مربوط به اعراب به شما هیچ ارتباطی ندارد.

🔹 پرنفوذترین قدرت در #خاورمیانه هستیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران به جز بشار اسد و عراق، متحدی در منطقه ندارد، گفت: همانطور که در ایران می‌گوییم جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. نفوذ ما بر روی مردم است و روابط بسیار خوبی با دولت‌های منطقه داریم. با وجود آنکه آمریکا و تقریبا همه قدرت‌های برتر از عربستان سعودی حمایت می‌کنند و تلاش می‌کنند که ما را تضعیف کنند، ما همچنان پرنفوذترین قدرت در خاورمیانه هستیم و این نکته‌ای با خود به همراه دارد که ایران انتخاب‌های درستی داشته است و آنها اشتباهات بزرگی را انجام دادند اما ما خواستار گفت‌وگو میان همه طرف‌ها هستیم.

🔗 https://www.pbs.org/wgbh/frontline/article/the-frontline-interview-mohammad-javad-zarif/
#داعش در پیام تبلیغی جدید خود از پیروانش خواسته تا #آمریکا را بسوزانند، به #لندن حمله کنند و رهبران مذهبی و سیاسی #روسیه را هدف حملات خود قرار دهند.

@internationalrel
دیوان عالی #آمریکا روز چهارشنبه به نفع #ایران و الواح هخامنشی رای داده و امکان فروش این آثار تاریخی به منظور پرداخت غرامت قربانیان آمریکایی انفجار سال ۱۹۹۷ #بیت_المقدس را رد کرد.
@InternationalRel
🔵 #عراقچی در اندیشکده چتم‌هاوس:
#برجام از دیگر مسایل از جمله مسئله موشکی جداست؛ #آمریکا فضای بی‌اعتمادی در برجام ایجاد کرده است

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در اندیشکده سلطنتی چتم هاوس در #انگلیس گفت «برجام به هیچ مسئله یا سوال دیگری مرتبط نیست، ما، یعنی #ایران و دیگر کشورهای 1+5 تصمیم گرفتیم برجام را از دیگر مسایل جدا کنیم و متمرکز شدیم بر مساله هسته‌ای تا راه حلی برای آن پیدا کنیم».

عراقچی گفت «مساله هسته‌ای را جدا کردیم و به همین دلیل موفق بودیم. اشتباه خیلی بزرگی است که برجام را به دیگرمسایل مثل #سوریه، #یمن، مسئله موشکی ایران و دیگر مسایل مرتبط کرد و این نه تنها مساله هسته‌ای را حل نمی‌کند بلکه مسایل دیگر با پیچیده‌تر می‌کند».

وی افزود این برای همه مفید است تا همین مسیر را دنبال کرده و مساله‌ هسته‌ای را از دیگر مسایل جدا کنند. وی گفت خیلی واضح است که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد و به این مسئله متعهد است. عراقچی همچنین تاکید کرد هیچ بندی تحت عنوان بند غروب در برجام وجود ندارد و تعهدات ایران به برجام مشخص است ولی محدودیت زمانی وجود دارد. عراقچی گفت «ما محدودیت‌ها را در برجام پذیرفتیم تا اعتماد ایجاد کنیم. وقتی محدودیت‌ها تمام شود ایران یک عضو معمولی ان پی تی خواهد بود».

وی گفت «ایران به تعهداتش در ان پی تی متعهد است. سوالات و شبهاتی درباره مسئله هسته‌ای ایران وجود داشت که ما وارد مذاکرات شدیم و آن را برطرف کردیم اما مسئله ایجاد اعتماد محدودیت زمانی دارد و بعد از آن ایران یک عضو عادی ان پی تی می‌شود و از حقوق خود در ان پی تی بهره‌مند خواهد شد». عراقچی گفت همان طور که همه می‌دانند می‌توان از ان پی تی خارج شد اما از پروتکل‌های الحاقی نمی‌توان خارج شد. همه می‌دانند شرایطی از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان جایگزین پیشنهاد شده است.

«چیزی که من دوست دارم اضافه کنم و مهم است اینکه برجام داستانی موفقیت‌آمیز برای شما کشورهای 1+5 است چراکه ایران کاملا به آن پایبند بوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قاضی این توافق است تایید کرده ایران هرگز از آن تخطی نکرده است و کاملا به آن پایبند بوده است. همه چیز ما تحت کنترل و بازرسی است و 9 گزارش این را تایید می‌کند. اما ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، آمریکا تقریبا هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و امریکا دلیل این مسئله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌اند».

معاون وزیر خارجه ایران یادآور شد، آمریکا فضای بی‌اعتمادی در برجام ایجاد کرده که برای ایران مسموم است. این فضای سازنده نیست در حالی که این فضا برای موفقیت برجام لازم است. وی افزود اظهارات رئیس جمهور آمریکا به وضوح نقض برجام است و به جای فضای سازنده فضای مخرب ایجاد می‌کند که شرکت‌ها و بانک‌ها را از تجارت با ایران بازمی‌دارد.

وی تصریح کرد، اگر این مسایل ادامه داشته باشد و ایران از آن بهره‌من نشود واقعیت این است که ایران از آن خارج خواهد شد. ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و برای کمک به ثبات و امنیت در منطقه کمک زیادی کرده است.

عراقچی گفت، همه می‌دانند که ایران چقدر سخت با تروریسم در منطقه مبارزه کرده است. به خاطر ایران بود که داعش در منطقه نابود شد. وی تصریح کرد که ایران معتقد است که هیچ راه حل نظامی برای منطقه و نه برای هیچ جای دیگر وجود ندارد و ایران وقتی وارد مذاکره شده، ثابت کرده است که آماده کمک برای راه حل سیاسی برای هر مشکلی در منطقه است.

وی گفت ایران معتقد است منطقه قدرتمند به دنبال ثبات است و ایران خواستار ثبات است اما هژمونی به سوی ناامنی می‌رود. ایران برای منطقه خلیج فارس به دنبال مذاکره و گفت‌وگو است و باید یک مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای باید برای مذاکرات رده بالای رسمی و غیررسمی میان کشورهای منطقه باشد. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در چتم هاوس گفت، باید اقدامات اعتمادساز در منطقه خلیج فارس انجام بگیرد و باید به تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته شود.

http://www.55online.ir/uploads/news/d3zQJ-qQ38kAi9zOizgUQB8ZU1PqdKL5ullpLS_1SySa1.13961203000284_PhotoA.jpg.secure
کمیته انضباطی AFC اعلام کرد به خاطر نبود رسم یک دقیقه سکوت در آیین اسلامی، تیم الهلال را به خاطر رفتار بازیکنانش پیش از بازی با استقلال جریمه نمی‌کند.
@InternationalRel
🔵 آژانس بار دیگر پایبندی #ایران را به #برجام تایید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) یک بار دیگر اعلام کرد که ایران به محدودیت‌های اصلی اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند مانده است.

به این ترتیب مقادیر اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۷ درصد از حد تعیین شده عبور نکرده است. ایران همچنین اورانیوم را با غنای بیش از ۳.۶۷ درصد که توسط آژانس تعیین شده بود غنی‌سازی نکرده است.

در این گزارش آمده است، تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران کمتر از عدد مورد توافق ۵۰۶۰ بوده و مقادیر اورانیوم ۳.۶۷ درصد ایران نیز از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر نشده است این گزارش همچنین اعلام می‌کنند که ایران آژانس را در مورد تصمیم برای ساخت پیشرانه هسته‌ای آگاه کرده است.
به گزارش ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو سال گذشته همواره پایبندی ایران به برجام را در گزارش های مختلف خود تایید کرده است.

🔗 http://www.middleeasteye.net/news/iran-continues-adhere-nuclear-deal-says-iaea-report-952997659
✔️ 10 کشور برتر جهان در حوزه فناوری کدام کشورها هستند؟

1️⃣ #ژاپن ؛

2️⃣ #آمریکا ؛

3️⃣ #کره_جنوبی ؛

4️⃣ #اسراییل ؛

5️⃣ #آلمان ؛

6️⃣ #روسیه ؛

7️⃣ #بریتانیا ؛

8️⃣#کانادا ؛

9️⃣#چین ؛

🔟#فنلاند .

منبع:

🔗http://www.young-diplomats.com/top-10-high-tech-countries-world/
https://static.independent.co.uk/s3fs-public/styles/story_large/public/thumbnails/image/2018/02/22/16/iran-nuclear-deal.jpg

🔴ایندیپندنت با اشاره به صحبت‌های #عراقچی در چتم هاوس:

ممکن است ایران از #برجام خارج شود

دلایل این خروج احتمالی، خودداری بانک‌های غربی از معامله با #ایران و پافشاری #ترامپ بر تغییر برجام اعلام شده است.

🔗 http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iran-nuclear-deal-us-bank-west-business-trump-tehran-eu-uk-russia-china-a8223466.html
مایک #پنس، معاون رئیس جمهور #آمریکا: #ترامپ دیگر توافق هسته‌ای #ایران را تایید نمی‌کند.
رویترز
#برجام
@internationalrel
🔴 #ترامپ «بزرگترین' مجموعه تحریم‌ها» را علیه #کره_شمالی اعلام خواهد کرد

قرار است امروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور #آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی به دلیل فعالیت های هسته‌ای این کشور اعلام کند.

به گفته آقای ترامپ این تحریم‌ها "بزرگترین" مجموعه تحریم هایی است که تاکنون علیه کره شمالی اعمال شده است.

تحریم های جدید ۵۶ شرکت حمل و نقل دریایی و کشتیرانی را شامل خواهد شد. هنوز مشخص نشده که این شرکت ها که هدف تحریم ها قرارخواهند گرفت در کجا قرار دارند.

BBC
http://newpol.org/sites/default/files/imagepicker/9/trump-north-korea-1.jpg
📚 لینک #کتابخانه دیجیتالی اتحادیه #اروپا؛ دربردارنده اطلاعات کتابخانه‌ای 48 کشور اروپایی:

🔗 http://www.theeuropeanlibrary.org/tel4/
🔴 وزارت خزانه داری #آمریکا 27 شرکت کشتیرانی، 28 شناور و 1 شخص را به اتهام ارتباط با #کره‌_شمالی به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

🔹هنگام سخنرانی #ترامپ در اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا فرد معترض به عملکرد جنگ طلبانه رئیس جمهوری آمریکا، توسط نیروهای امنیتی از محل سخنرانی اخراج شد.

🔹#ترامپ از هواداران جمهوری‌خواهان خواست در انتخابات آتی کنگره به هم‌حزبی‌های او رای دهند زیرا در غیر این‌صورت مخالفان، قانون آزادی سلاح را اصلاح می‌کنند.

https://t.me/InternationalRel
https://irannewsupdate.com/images/2017/logos/Iran-money.jpg

تصمیم مهم گروه بین المللی اقدام مالی(#FATF) به نفع #ایران

گروه ویژه اقدام مالی «تعلیق» ایران را از فهرست سیاه تمدید کرد

🔹گروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار اف‌‌ای‌تی‌اف که برای پیشگیری از پولشویی و ممانعت از حمایت مالی گروه‌های تروریستی تشکیل شده، در گزارش تازه خود اعلام کرده که تعلیق ایران از قرار گرفتن در فهرست سیاه این گروه را تا چهار ماه دیگر تمدید کرده است.

🔹 این گروه ویژه که یکی از نهادهای ناظر بر اقدام‌های مالی ایران بعد از امضای #برجام است، در گزارش خود گفته با توجه به این‌که ایران پیش‌نویس قانون مبارزه با پولشویی را به مجلس این کشور داده‌است، اف‌ای‌تی‌اف منتظر نتیجه این اقدام می‌ماند و در این مدت به شدت ایران را زیر نظر خواهد داشت.
🔴 نشست شورای امنيت درباره #سوريه به دليل اختلاف نظر در مفاد قطعنامه پيشنهادی، به تعويق افتاد

قرار بود اين نشست در ساعت ١١ برگزار شود اما اعلام شد كه به ساعت ١٢ موكول شده است؛

برخی از سفرای عضو اعلام كردند اين نشست تا چندين ساعت ديگر برگزار نخواهد شد.
#UNSC
@internationalrel
https://vid.alarabiya.net/images/2017/12/15/ba0596bb-d031-41e4-8886-f4fe635c7d52/ba0596bb-d031-41e4-8886-f4fe635c7d52_16x9_788x442.jpg


🔵 رویترز: #آمریکا می خواهد ماه مه سفارتخانه اش را در بیت المقدس بازگشایی کند'

🔹وزیر #نتانیاهو خطاب به ترامپ: هدیه ای بزرگتر از این نیست مرسی دوست عزیز

🔹 خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی آمریکا گفت که انتظار می رود این کشور در ماه مه سال جاری سفارتخانه اش را در بیت المقدس بازگشایی کند.

🔹دونالد #ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سال گذشته از به رسمیت شناختن #بیت_المقدس به عنوان پایتخت رژیم #اسراییل خبر داد.

🔹همزمان اسرائیل کاتز، وزیر امنیت اسرائیل درتوییتی گفت: "به دونالد ترامپ به خاطر تصمیمش در مورد انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس در هفتادمین سالگرد اسرائیل تبریک می گویم. هدیه ای از این بزرگتر نیست! حرکتی به موقع و درست. مرسی دوست عزیز."

🔗 https://www.reuters.com/article/us-usa-israel-diplomacy/u-s-expected-to-open-embassy-in-jerusalem-in-may-official-says-idUSKCN1G71WF
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 #ویدئو:

#ترامپ: تلاش میکنم طاسی سرم را بپوشانم. کار سختی است. به نظر میرسد بد نشده، ها؟

@internationalrel
🔴 عادل #الجبیر، وزیر خارجه #عربستان امروز جمعه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی G5 در #بروکسل مدعی شد که ایران اولین و بزرگ‌ترین خطر نه تنها در منطقه بلکه در تمام جهان است.

@internationalrel