🌍کانال تخصصی روابط بین‌الملل
6.96K subscribers
10.9K photos
1.11K videos
514 files
12.9K links
نخستین کانال تخصصی روابط بین‌الملل
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاع‌رسانی برنامه‌های تخصصی و همایش‌ها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی؛
- ارائه‌ی تحلیل‌های مرتبط با تحولات روز.

مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
Download Telegram
⭕️ آزادی سرنشینان شناور بوشهری توقیف شده در #عربستان

شناور صیادی متعلق به اهالی جزیره #شیف که دو سال پیش در آب‌های مرزی ایران و #عربستان سعودی با ۱۰ سرنشین توقیف شده بود، صبح امروز سه‌شنبه اول اسفند آزاد شده و سرنشینان آن در حال بازگشت به #ایران هستند.

سایت الف
https://t.me/InternationalRel
🔵 بهرام #قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه:

🔹برنامه موشکی #ایران دفاعی و بازدارنده است؛

🔹ادعای ارسال موشک به #یمن با وجود محاصره شدید این کشور کذب و سناریویی ناشیانه برای تطهیر متجاوزین است.

http://fa.shafaqna.com/media/2016/12/irendaya.com_-548.jpg
🔴 رسانه‌های سعودی از ساعات آغاز درگیری‌ها در #تهران، به بازتاب این حوادث پرداختند.

@InternationalRel
طرح جلد نشریه مادِر جونز در اعتراض به خروج #آمریکا از پیمان تغییرات آب و هوایی #پاریس و افزایش تولید سوخت‌های فسیلی در دولت #ترامپ

#معرفی #نشریات
@InternationalRel
📸 #عکس: وزیر دفاع #ایران در #باکو

توسعه مناسبات، همکاری‌های دفاعی نظامی و تبادل‌نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از مهمترین برنامه های این سفر است.

@internationalrel
🔴 گاردین:

#واشنگتن: #کره_شمالی دیدار با #پنس را در آخرین دقیقه لغو کرد

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند، کره‌شمالی دیداری را که قرار بود در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی میان هیأت‌هایی از واشنگتن و #پیونگ_یانگ برگزار شود، در آخرین دقیقه لغو کرد.

به گفته این مقام‌ها، مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری #آمریکا قرار بود با مقامات کره‌شمالی از جمله خواهر رهبر این کشور در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی دیداری داشته باشد اما کره‌شمالی این دیدار را در ‌دقیقه آخر لغو کرده است.

نیک #آیرز، رییس دفتر معاون رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، کره‌شمالی با این امید که #پنس موضع خود را تلطیف کند، به دنبال برگزاری این دیدار بود.

وی ادامه داد: پس از این که پنس تعرض به حقوق بشر در کره‌شمالی را محکوم و از برنامه‌های جدیدی برای تحریم‌های اقتصادی پیونگ‌یانگ خبر داد، آنها از برگزاری این ملاقات پا پس کشیدند و یا شاید هرگز درباره انجام چنین ملاقاتی صادق نبودند.

یک مقام آمریکایی نیز اظهار کرد، این دیدار که قرار بود ۱۰ فوریه انجام شود، دو ساعت قبل از برگزاری از سوی کره‌ای‌ها لغو شد.

رییس دفتر معاون رییس جمهوری آمریکا گفت: دولت ترامپ بر سر راه تمایل رهبر کره‌شمالی به سرپوش گذاشتن روی اقدامات این رژیم قاتل با استفاده از چند عکس زیبا در المپیک خواهد ایستاد.

وی تصریح کرد: ترامپ تصمیم گرفته بود که اگر آنها بخواهند مذاکره کنند، ما پیام مصالحه‌ناپذیر خود را ابلاغ کنیم.

آیرز تأکید کرد، تا زمانی که کره شمالی خلع سلاح را به طور کامل نپذیرد، آمریکا مواضع خود را در قبال پیونگ‌یانگ تغییر نخواهد داد.

🔗 https://www.theguardian.com/world/2018/feb/20/mike-pence-north-korea-olympic-games-meeting-cancelled
🔵 در گفت‌وگو با اسپوتنیک:

#ظریف: #برجام قرارداد دوجانبه نیست

محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که شما چندی پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت و اعلام کردید در صورت نقض برجام، ایران پاسخ مناسبی خواهد داد. اکنون اوضاع پیرامون برجام چگونه است؟ شرکت کنندگان اروپایی «گروه شش» چه نظری در این خصوص داشتند؟ آیا آنها از تمایل آمریکا جهت پاره کردن برجام حمایت خواهند کرد؟ گفت: آنچه که به نظر می رسد، کل جامعه بین المللی، همچنین بخشی از آمریکایی‌ها به استثنای دولت آقای #ترامپ و #اسراییل و دو یا سه کشور منطقه، اتفاق نظر دارند که برجام یک توافق بین المللی است و قرارداد دوجانبه بین #ایران و #آمریکا نیست. توافق‌های بین المللی نمی‌توانند توسط یکی از طرف‌ها مورد تغییر قرار بگیرند. اگر این روش در جامعه بین المللی به عنوان کار قبول شده اتفاق بیفتد در این صورت هیچ توافقی منعقد نخواهد شد. کشورها اگر به یک توافق مخصوصا با آمریکا وارد شدند، به محض این که دولت آمریکا عوض شود، آنها تصور می کنند که باید آن توافق را مجددا مذاکره کرده و تغییر بدهند. لذا آن چه که در جامعه بین المللی اتفاق می افتد خیلی فراتر از برجام است و در واقع مربوط به نظم بین المللی می شود.

ظریف توضیح داد: در نظم بین المللی اگر یک کشور هرچند قدرتمند باشد و بتواند توافق های قبلی را زیر پا بگذارد، آن وقت هیچ توافقی شکل نمی گیرد. الان با توجه به نیازی که جامعه بین المللی برای حل و فصل مشکلات دارد، یک منفعت عمومی در جامعه بین المللی شکل گرفته است که بر اساس آن، (جامعه بین الملل) با این روش آمریکا همراهی نکند و حتی مخالفت بکند. لذا آنچه که مسلم است اگر آمریکا تصمیم بگیرد از برجام خارج بشود در دنیا منزوی خواهد شد. ما این را به عنوان اصل مسلم می دانیم اما باید ببینیم که چه میزانی مقاومت عملی از سوی اروپایی‌ها شکل بگیرد. اروپایی‌ها در گفت‌وگوها با ما تاکید می‌کنند که آنها اقدامات لازم را انجام خواهند داد. اروپایی‌ها حتی در صحبت های علنی می‌گویند که آنها اولا با مذاکره مجدد در مورد برجام موافق نیستند و ثانیا از منافع خودشان و برجام حمایت خواهند کرد. اما باید ببینیم که چه کاری می‌توانند انجام دهند و چه قدر اراده سیاسی وجود دارد.

🔗https://sputniknews.com/middleeast/201802211061855072-us-iran-zarif-outsider/
🌍کانال تخصصی روابط بین‌الملل
🔵 در گفت‌وگو با اسپوتنیک: #ظریف: #برجام قرارداد دوجانبه نیست محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که شما چندی پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت و اعلام کردید در صورت نقض برجام، ایران پاسخ مناسبی خواهد داد.…
🔵 #ظریف در پاسخ به این سوال که ایران به نوبه خود اعلام کرد در صورت نقض یکجانبه برجام از سوی آمریکا سناریوی خود را پیاده خواهد کرد، ایالات متحده آمریکا باید نگران چه چیزی باشد؟ ایران برای کدام «ضدحمله» آماده است و چه اقدامی در این صورت انجام خواهد کرد؟ گفت: ما خیلی دوست نداریم کسی را بترسانیم. ما دوست داریم که همه عاقلانه فکر بکنند و با دقت تصمیم بگیرند. آمریکا هیچ وقت به برجام پایبند نبوده است. اما در این زمینه می‌توانیم با صراحت بگوییم که اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کند و اگر بخواهد رسما خارج شود و موضوعاتی اصلی برجام را نقض کند، یعنی قوانینی که قبلا رئیس جمهور آمریکا برای مدت سه ماهه یا چهار ماهه لغو می‌کرد، در این صورت ایران انتخاب‌های بسیار متعددی را دارد. فکر نمی‌کنم هیچ کدام از این انتخاب‌ها برای آمریکایی‌ها خوشایند باشد. اما این که چه قدر از این انتخاب‌ها بترسند، دیگر بستگی به عقل و درایت آنها دارد، انسان برای ترسیدن عقل دارد.

ظریف در پاسخ به این سوال که مدتی قبل فرماندهی اطلاعات و امنیت ارتش ایالات متحده مناقصه طراحی نرم افزاری را در سایت خود منتشر کرد که قادر باشد به عمق احساسات پیام‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی روسیه، ایران و کره شمالی پی ببرد و پاسخ‌های آن لحن پیام‌های اصلی را حفظ کند. فرض می‌شود که ارتش آمریکا قصد دارد از «بوت»ها برای نظارت بر پیام‌ها در شبکه های اجتماعی جهان و تأثیرگذاری بر کاربران استفاده کند. نظر شما به عنوان کاربر فعال « توییتر» و «اینستاگرام» در این خصوص چیست؟ آیا آمریکا قادر خواهد بود بر کاربران ایرانی تأثیر بگذارد؟ گفت: آمریکا همواره تلاش کرد که از پیشرفت تکنولوژی برای سیاست مخرب خود استفاده کند و این اتفاق جدیدی نیست. آنچه لازم است این است که همه باید بر ضرورت استفاده بهینه از فضای مجازی توجه داشته باشند. فضای مجازی یک فرصت برای همه افراد در جهان ایجاد کرد تا هیچ انحصار خبری نتواند شکل بگیرد. این یک واقعیت مهم شکستن امپراتوری رسانه ای است که همه آنها وابسته با غرب و صهیونیسم بودند. طبیعتاً آنها می خواهند امکاناتی که در گذشته داشتند و انحصاری را که اداره می کردند ولی از دست دادند، از طریق روشهای دیگر و از طریق نفوذ در فضای مجازی دوباره زنده کنند. لذا هم برای کاربران و هم برای دولت‌ها ضروری است که با چشم باز از این امکان استفاده کنند. البته این به آن معنا نیست که این امکان، فرصت بدی است؛ چرا که در واقع این امکان بسیار خوب، انحصار رسانه‌ای غرب و صهیونیستها را شکسته است. اما باید با آینده نگاری با بهترین شکل استفاده کرد.

وزیر خارجه کشورمان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شما با رسانه های روسیه و خصوصا اسپوتنیک آشنا هستید؟ گفت: من در حدی که می توانم اخبار خبرگزاری‌های روسیه را دنبال می‌کنم چون متاسفانه زبان روسی را بلد نیستم. ولی گزارش‌های مفصلی از رسانه‌های روسیه را از سوی همکارانم دریافت و پیگیری می‌کنم و چون خبرگزاری شما به زبان فارسی اخبار و گزارش‌ها را منتشر می‌کند، ما آن را معمولا دنبال می‌کنیم.

🔗https://sputniknews.com/middleeast/201802211061855072-us-iran-zarif-outsider/
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
International Relations: Sovereignty
این مجموعه از ویدئوها به زبان ساده به توضیح اصلی ترین نکات #روابط_بین_الملل پرداخته است. این قسمت: #مفهوم_حاکمیت
@diddigitallibrary
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 #ویدئو: استیو #بنن کیست؟

او که از نظر شبکه بلومبرگ خطرناکترین کنشگر سیاسی #آمریکا معرفی شده بود اکنون به مخالفان سرسخت #ترامپ پیوسته است.

@InternationalRel
✔️ #مصاحبه دکتر #ظریف با شبکه CPS #آمریکا: ما نیاز داریم که ابزار دفاعی خود را تولید کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وی سال گذشته از حمله موشکی #ایران پس از ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به #آمریکا حمایت کرده است، گفت: تاکید می‌کنم که این حمله موشکی نبود؛ بلکه یک آزمایش موشکی بود. همچنین در پاسخ به ممنوعیت ورود مسلمانان انجام نشد چرا که آزمایش موشکی یک آزمایش موشکی معمول است و اقدام خارق‌العاده‌ای نبود. ما نیاز داریم که ابزار دفاعی خود را تولید کنیم؛ زیرا آمریکا یک کمپین برای جلوگیری از دستیابی ایران به ابزارهای دفاعی را رهبری می‌کند. این کمپین در جریان جنگ عراق با #ایران آغاز شد و ما مجبوریم توان دفاعی خود را داشته باشیم.

این مقام ارشد کشورمان در ادامه این گفت‌وگو اتهامات شبکه پی‌بی‌اس مبنی بر دست داشتن ایران در حملات به برج‌های خبر یا انفجار مرکز یهودیان در بئونوس آیرس را به طور قوی رد و تاکید کرد که ایران چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم هیچ ارتباطی با این وقایع نداشته است.

وی ادامه داد: عادل #الجیبر باید پاسخگوی اقدامات دولتش باشد. وی نماینده جامعه بین‌الملل نیست، من فکر نمی‌کنم که هیچ کس چنین مسئولیتی به وی داده باشد و خود نیز توانایی چنین کاری را ندارد. منظور من این است که او نماینده عربستان سعودی است نه جامعه بین‌الملل، چرا که افرادی که به آمریکایی‌ها گوش می‌کنند فکر می‌کنند که هر کسی می‌تواند به جای جامعه بین‌الملل صحبت کند اما باید بگویم که نه آمریکا و نه هیچ کس دیگری به ویژه عربستان با آن سابقه مشخصش از ستمگری و بی‌رحمی نمی‌تواند به جای جامعه بین‌الملل سخن بگوید.

🔹 امیدوارم ایران و عربستان با یکدیگر بر سر ساختن کشورها رقابت کنند نه ویران کردن آنها

وی همچنین گفت: کمک‌های مالی ایران به لبنان در واقع به عنوان ابزاری برای بازسازی لبنان استفاده شده است و خرج ساختن خانه‌هایی شد که اسرائیلی‌ها آنها را ویران کردند. ما همچنین پیشنهاد همکاری با ارتش لبنان را نیز مطرح کردیم. ما همیشه برای کمک به لبنان آماده خواهیم بود و همچنین امیدوارم که ایران و عربستان سعودی بتوانند با یکدیگر بر سر ساختن این کشورها رقابت کنند نه ویران کردن آنها.

🔹 سعودی‌ها داعش را بر بشار اسد ترجیح می‌دهند

او در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی معتقد است بزرگترین تروریسم در منطقه نه داعش بلکه بشار اسد است و ایران از آنها پشتیبانی می‌کند، گفت: همانطور که شما می‌گویید سعودی‌ها داعش را بر بشار اسد ترجیح می‌دهند. بهتر است این موضوع را در جامعه بین‌المللی مطرح کنیم و ببینیم که آیا جوامع دیگر آن را قبول می‌کنند؟ این دیدگاه سعودی‌ها است و من دقیقا همین موضوع را می‌گویم. آنها می‌خواهند که داعش، دمشق را تصرف کند.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما به ولید معلم همتای سوری خود اعلام کرده‌اید که با استفاده از سلاح‌های شیمیایی مخالف هستید، گفت: ما مخالف استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستیم و این موضوع را برای همه به طور شفاف اعلام کردیم. آنها به ما گفته‌اند که از سلاح شیمیایی استفاده نکردند، ما مخالف این موضوع هستیم و همچنین مخالف حمله به اهداف غیرنظامی هستیم و در آنها دخالتی نداریم و به اصول خود پایبند هستیم و پایبند می‌مانیم.

🔹 هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد منافع استراتژیک ایران در یمن، گفت: ما در آنجا منافعی نداریم. یمنی برای عربستان سعودی بسیار حائز اهمیت است و هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم. ما پیش از آنکه یمن وارد بحران شود به سعودی‌ها پیغام دادیم که شرایط چگونه است و باید با یکدیگر همکاری کرد و می‌دانید تنها پاسخی که آنها به ما دادند چه بود، مسائل مربوط به اعراب به شما هیچ ارتباطی ندارد.

🔹 پرنفوذترین قدرت در #خاورمیانه هستیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران به جز بشار اسد و عراق، متحدی در منطقه ندارد، گفت: همانطور که در ایران می‌گوییم جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. نفوذ ما بر روی مردم است و روابط بسیار خوبی با دولت‌های منطقه داریم. با وجود آنکه آمریکا و تقریبا همه قدرت‌های برتر از عربستان سعودی حمایت می‌کنند و تلاش می‌کنند که ما را تضعیف کنند، ما همچنان پرنفوذترین قدرت در خاورمیانه هستیم و این نکته‌ای با خود به همراه دارد که ایران انتخاب‌های درستی داشته است و آنها اشتباهات بزرگی را انجام دادند اما ما خواستار گفت‌وگو میان همه طرف‌ها هستیم.

🔗 https://www.pbs.org/wgbh/frontline/article/the-frontline-interview-mohammad-javad-zarif/
#داعش در پیام تبلیغی جدید خود از پیروانش خواسته تا #آمریکا را بسوزانند، به #لندن حمله کنند و رهبران مذهبی و سیاسی #روسیه را هدف حملات خود قرار دهند.

@internationalrel
دیوان عالی #آمریکا روز چهارشنبه به نفع #ایران و الواح هخامنشی رای داده و امکان فروش این آثار تاریخی به منظور پرداخت غرامت قربانیان آمریکایی انفجار سال ۱۹۹۷ #بیت_المقدس را رد کرد.
@InternationalRel
🔵 #عراقچی در اندیشکده چتم‌هاوس:
#برجام از دیگر مسایل از جمله مسئله موشکی جداست؛ #آمریکا فضای بی‌اعتمادی در برجام ایجاد کرده است

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در اندیشکده سلطنتی چتم هاوس در #انگلیس گفت «برجام به هیچ مسئله یا سوال دیگری مرتبط نیست، ما، یعنی #ایران و دیگر کشورهای 1+5 تصمیم گرفتیم برجام را از دیگر مسایل جدا کنیم و متمرکز شدیم بر مساله هسته‌ای تا راه حلی برای آن پیدا کنیم».

عراقچی گفت «مساله هسته‌ای را جدا کردیم و به همین دلیل موفق بودیم. اشتباه خیلی بزرگی است که برجام را به دیگرمسایل مثل #سوریه، #یمن، مسئله موشکی ایران و دیگر مسایل مرتبط کرد و این نه تنها مساله هسته‌ای را حل نمی‌کند بلکه مسایل دیگر با پیچیده‌تر می‌کند».

وی افزود این برای همه مفید است تا همین مسیر را دنبال کرده و مساله‌ هسته‌ای را از دیگر مسایل جدا کنند. وی گفت خیلی واضح است که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد و به این مسئله متعهد است. عراقچی همچنین تاکید کرد هیچ بندی تحت عنوان بند غروب در برجام وجود ندارد و تعهدات ایران به برجام مشخص است ولی محدودیت زمانی وجود دارد. عراقچی گفت «ما محدودیت‌ها را در برجام پذیرفتیم تا اعتماد ایجاد کنیم. وقتی محدودیت‌ها تمام شود ایران یک عضو معمولی ان پی تی خواهد بود».

وی گفت «ایران به تعهداتش در ان پی تی متعهد است. سوالات و شبهاتی درباره مسئله هسته‌ای ایران وجود داشت که ما وارد مذاکرات شدیم و آن را برطرف کردیم اما مسئله ایجاد اعتماد محدودیت زمانی دارد و بعد از آن ایران یک عضو عادی ان پی تی می‌شود و از حقوق خود در ان پی تی بهره‌مند خواهد شد». عراقچی گفت همان طور که همه می‌دانند می‌توان از ان پی تی خارج شد اما از پروتکل‌های الحاقی نمی‌توان خارج شد. همه می‌دانند شرایطی از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان جایگزین پیشنهاد شده است.

«چیزی که من دوست دارم اضافه کنم و مهم است اینکه برجام داستانی موفقیت‌آمیز برای شما کشورهای 1+5 است چراکه ایران کاملا به آن پایبند بوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قاضی این توافق است تایید کرده ایران هرگز از آن تخطی نکرده است و کاملا به آن پایبند بوده است. همه چیز ما تحت کنترل و بازرسی است و 9 گزارش این را تایید می‌کند. اما ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، آمریکا تقریبا هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و امریکا دلیل این مسئله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌اند».

معاون وزیر خارجه ایران یادآور شد، آمریکا فضای بی‌اعتمادی در برجام ایجاد کرده که برای ایران مسموم است. این فضای سازنده نیست در حالی که این فضا برای موفقیت برجام لازم است. وی افزود اظهارات رئیس جمهور آمریکا به وضوح نقض برجام است و به جای فضای سازنده فضای مخرب ایجاد می‌کند که شرکت‌ها و بانک‌ها را از تجارت با ایران بازمی‌دارد.

وی تصریح کرد، اگر این مسایل ادامه داشته باشد و ایران از آن بهره‌من نشود واقعیت این است که ایران از آن خارج خواهد شد. ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و برای کمک به ثبات و امنیت در منطقه کمک زیادی کرده است.

عراقچی گفت، همه می‌دانند که ایران چقدر سخت با تروریسم در منطقه مبارزه کرده است. به خاطر ایران بود که داعش در منطقه نابود شد. وی تصریح کرد که ایران معتقد است که هیچ راه حل نظامی برای منطقه و نه برای هیچ جای دیگر وجود ندارد و ایران وقتی وارد مذاکره شده، ثابت کرده است که آماده کمک برای راه حل سیاسی برای هر مشکلی در منطقه است.

وی گفت ایران معتقد است منطقه قدرتمند به دنبال ثبات است و ایران خواستار ثبات است اما هژمونی به سوی ناامنی می‌رود. ایران برای منطقه خلیج فارس به دنبال مذاکره و گفت‌وگو است و باید یک مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای باید برای مذاکرات رده بالای رسمی و غیررسمی میان کشورهای منطقه باشد. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در چتم هاوس گفت، باید اقدامات اعتمادساز در منطقه خلیج فارس انجام بگیرد و باید به تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته شود.

http://www.55online.ir/uploads/news/d3zQJ-qQ38kAi9zOizgUQB8ZU1PqdKL5ullpLS_1SySa1.13961203000284_PhotoA.jpg.secure
کمیته انضباطی AFC اعلام کرد به خاطر نبود رسم یک دقیقه سکوت در آیین اسلامی، تیم الهلال را به خاطر رفتار بازیکنانش پیش از بازی با استقلال جریمه نمی‌کند.
@InternationalRel