https://www.ifm.eng.cam.ac.uk/uploads/Research/Decision_Support_Tools/swot.gif
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش دوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
در دوره نخست پسا#برجام از ژانویه ٢٠١٦ تا ژانویه ٢٠١٧ شاهد حضور هیئتهای اقتصادی بینالمللی گوناگونی بوده و بانکهای ایرانی نیز توانستند در حد محدودی روابط کارگزاری خود را با دیگر کشورها گسترش دهند تا اینکه روند این بهبود همزمان با رقابتهای انتخاباتی ایالات متحده از اواخر سال ٢٠١٦ رو به کندی نهاد.
دفتر کنترل سرمایههای خارجی (#OFAC) آمریکا که در سال ٢٠١٦ سه مورد دستورالعمل درراستای شفافیت و پاسخ به سؤالات و ابهامات مربوط به همکاری با ایران منتشر کرده بود، از دسامبر ٢٠١٦ هیچگونه اطلاعیه مثبتی (بهغیر از اعلام برخی تحریمهای جدید علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی) صادر نکرد.در دوره دوم پسابرجام از ژانویه ٢٠١٧ تاکنون، شاهد تلاشهای بیوقفه ایالات متحده در ایجاد عدم قطعیت و نبود اطمینان (uncertainty) نسبت به ایران و ایجاد رعب و وحشت در شرکای اقتصادی #ایران هستیم که نتیجه آن بهتأخیرافتادن اجرای پروژههایی است که حتی قراردادهای آنها نیز تنظیم و امضا شده است. با این پیشگفتار شاید بتوان راهبرد جدیدی را درباره چگونگی حفظ برجام مطرح و تهدید مطروحه از سوی ایالات متحده را به فرصت تبدیل کرد.
یکی از این رویکردها میتواند مشروط نکردن هرگونه مذاکره جدید یا بازنگری یا افزودن الحاقیه، به تسجیل حذف کامل تحریمهای بانکی از هر جهت و حتی اضافهکردن موادی در زمینه همکاریهای اقتصادی در حوزههای نفت و انرژی و همچنین همکاری بانکهای بزرگ تسویه دلاری و یورویی (Clearing Banks) با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانکهای ایرانی باشد. اگرچه نگارنده از جزئیات مورد نظر بازنگری بیاطلاع است، اما چنانچه بتوان ارزیابی مثبتی در تهاتر «حفظ توان دفاعی و قدرت منطقهای کشور و تضمین قطعی حذف تحریمها در حوزههای اقتصادی و مالی و بانکی و بیمهای...» در مقابل درخواستهای سایر طرفهای سند برجام داشته باشیم و تهدید روی میز را به فرصت بالفعل روی میز تبدیل کنیم، بهنظر میرسد خدمت بزرگی به میهن اسلامی و مردم شریف ایران کردهایم. در این رویکرد، لازم است ویژگیهای طرفهای مذاکره را دقیقا مطالعه و بر این اساس ارزیابی کنیم که نقطه قوت یا ضعف ما و آنها در مسائل مورد مناقشه چیست؟ مطالب مورد نظر را در چه زمانی و در چه چارچوبی مطرح و وضعیت بُرد بُرد را تضمین و تسجیل کرد؟ رئیسجمهوری جدید آمریکا چه از نظر سوابق کاریاش و چه از نظر نحوه برخورد با مسائل گوناگون در یک سال گذشته نشان داده است که بیش از هر چیز اهل معامله و سود کوتاهمدت بوده و نیازمند تعریف و تمجید دیگران و احساس موفقیت است (بهویژه وقتی تخطئه دیگران و در رأس آنها رئیسجمهوری قبلی آن کشور مطرح باشد).
نوع حملات او به چین و کره و کوتاهآمدن وی در مذاکرات اقتصادی با چین یا تأثیر حضور مشترک کرهشمالی و جنوبی در المپیک زمستانی در کاهش مناقشات لفظی اتمی با #کره_شمالی نمونههای بارزی از رفتار و تمایل نامبرده به معاملهگری است. برخی از این اهداف و نکات میتواند در مذاکرات جمعی تمام اعضای برجام (١+٥) و برخی دیگر شاید در مذاکرات مستقیم در حاشیه مذاکرات برجام قابل دستیابی باشد. به هر ترتیب، چنانچه اراده کلی بر این اساس باشد که با انجام مذاکرات جدید بتوان تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرد، لازم است گروههای کارشناسی بسیار توانمند (دائمی تا حصول نتیجه نهایی) در حوزههای انرژی، بانک و بیمه، صنایع پتروشیمی، حملونقل، فناوری اطلاعات، کشاورزی، صنایع فولاد و کانی غیرفلزی، سلامت، گردشگری، خدمات و... تعریف و ایجاد کرد که در کنار و در خدمت مسئولان سیاسی مذاکرهکننده، پیشبرنده دیپلماسی اقتصادی کشور در چارچوب اهداف کلان تعریفشده باشند.
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش دوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
در دوره نخست پسا#برجام از ژانویه ٢٠١٦ تا ژانویه ٢٠١٧ شاهد حضور هیئتهای اقتصادی بینالمللی گوناگونی بوده و بانکهای ایرانی نیز توانستند در حد محدودی روابط کارگزاری خود را با دیگر کشورها گسترش دهند تا اینکه روند این بهبود همزمان با رقابتهای انتخاباتی ایالات متحده از اواخر سال ٢٠١٦ رو به کندی نهاد.
دفتر کنترل سرمایههای خارجی (#OFAC) آمریکا که در سال ٢٠١٦ سه مورد دستورالعمل درراستای شفافیت و پاسخ به سؤالات و ابهامات مربوط به همکاری با ایران منتشر کرده بود، از دسامبر ٢٠١٦ هیچگونه اطلاعیه مثبتی (بهغیر از اعلام برخی تحریمهای جدید علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی) صادر نکرد.در دوره دوم پسابرجام از ژانویه ٢٠١٧ تاکنون، شاهد تلاشهای بیوقفه ایالات متحده در ایجاد عدم قطعیت و نبود اطمینان (uncertainty) نسبت به ایران و ایجاد رعب و وحشت در شرکای اقتصادی #ایران هستیم که نتیجه آن بهتأخیرافتادن اجرای پروژههایی است که حتی قراردادهای آنها نیز تنظیم و امضا شده است. با این پیشگفتار شاید بتوان راهبرد جدیدی را درباره چگونگی حفظ برجام مطرح و تهدید مطروحه از سوی ایالات متحده را به فرصت تبدیل کرد.
یکی از این رویکردها میتواند مشروط نکردن هرگونه مذاکره جدید یا بازنگری یا افزودن الحاقیه، به تسجیل حذف کامل تحریمهای بانکی از هر جهت و حتی اضافهکردن موادی در زمینه همکاریهای اقتصادی در حوزههای نفت و انرژی و همچنین همکاری بانکهای بزرگ تسویه دلاری و یورویی (Clearing Banks) با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانکهای ایرانی باشد. اگرچه نگارنده از جزئیات مورد نظر بازنگری بیاطلاع است، اما چنانچه بتوان ارزیابی مثبتی در تهاتر «حفظ توان دفاعی و قدرت منطقهای کشور و تضمین قطعی حذف تحریمها در حوزههای اقتصادی و مالی و بانکی و بیمهای...» در مقابل درخواستهای سایر طرفهای سند برجام داشته باشیم و تهدید روی میز را به فرصت بالفعل روی میز تبدیل کنیم، بهنظر میرسد خدمت بزرگی به میهن اسلامی و مردم شریف ایران کردهایم. در این رویکرد، لازم است ویژگیهای طرفهای مذاکره را دقیقا مطالعه و بر این اساس ارزیابی کنیم که نقطه قوت یا ضعف ما و آنها در مسائل مورد مناقشه چیست؟ مطالب مورد نظر را در چه زمانی و در چه چارچوبی مطرح و وضعیت بُرد بُرد را تضمین و تسجیل کرد؟ رئیسجمهوری جدید آمریکا چه از نظر سوابق کاریاش و چه از نظر نحوه برخورد با مسائل گوناگون در یک سال گذشته نشان داده است که بیش از هر چیز اهل معامله و سود کوتاهمدت بوده و نیازمند تعریف و تمجید دیگران و احساس موفقیت است (بهویژه وقتی تخطئه دیگران و در رأس آنها رئیسجمهوری قبلی آن کشور مطرح باشد).
نوع حملات او به چین و کره و کوتاهآمدن وی در مذاکرات اقتصادی با چین یا تأثیر حضور مشترک کرهشمالی و جنوبی در المپیک زمستانی در کاهش مناقشات لفظی اتمی با #کره_شمالی نمونههای بارزی از رفتار و تمایل نامبرده به معاملهگری است. برخی از این اهداف و نکات میتواند در مذاکرات جمعی تمام اعضای برجام (١+٥) و برخی دیگر شاید در مذاکرات مستقیم در حاشیه مذاکرات برجام قابل دستیابی باشد. به هر ترتیب، چنانچه اراده کلی بر این اساس باشد که با انجام مذاکرات جدید بتوان تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرد، لازم است گروههای کارشناسی بسیار توانمند (دائمی تا حصول نتیجه نهایی) در حوزههای انرژی، بانک و بیمه، صنایع پتروشیمی، حملونقل، فناوری اطلاعات، کشاورزی، صنایع فولاد و کانی غیرفلزی، سلامت، گردشگری، خدمات و... تعریف و ایجاد کرد که در کنار و در خدمت مسئولان سیاسی مذاکرهکننده، پیشبرنده دیپلماسی اقتصادی کشور در چارچوب اهداف کلان تعریفشده باشند.
https://www.ifm.eng.cam.ac.uk/uploads/Research/Decision_Support_Tools/swot.gif
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش سوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
نکته پایانی اینکه آهنگ تأثیرات سوءتحریمها قبل از امضای توافقنامه برجام بهگونهای بود که کل کشور را با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مواجه کرده بود و موافقتنامه برجام نقطهعطفی برای خروج از آن شرایط و رفع بسیاری از تحریمها در زمینههای نفت و گاز، انرژی، حملونقل، بانک، بیمه و... بود که آثار مثبت آن در رشد ١٢درصدی تولید ناخالص داخلی سال ١٣٩٥ نمایان شد. وضعیت مفروض شرایط اقتصادی کشور در حالت حصولنشدن تفاهمنامه برجام را متأسفانه کسی بررسی نکرده و درباره آن هیچ گزارشی -لااقل در سطح عموم- انتشار نیافته است، بااینحال قابل تصور است که جمعبندی کلان کشور به ترتیبی بوده است که برای پیشگیری از شرایط دشوارتر از یکسو و رفع ابهام جامعه جهانی که ایران بنا به باورهای مذهبی و دینی و انسانی خود، بهدنبال تولید سلاح اتمی نیست، درباره برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره نکرده و آن را امضا کند که شاهد برخی تأثیرات مثبت آن نیز بودیم.
هماکنون شاهدیم که رئیسجمهوری ایالات متحده عملا و صریحا اظهار کرده تحریمهای غیرهستهای جدیدی علیه کشورمان وضع خواهد کرد و این شرایط نااطمینانی و عدم قطعیتی را به وجود آورده که حتی همکاری بانکی برخی از کشورهای دوست و شرکای تجاری مالی را در دوران پسابرجام بهمراتب دشوارتر و ناکارآمدتر از گذشته کرده است.
بنابراین تبدیل تهدیدات موجود ناشی از عملکرد رئیسجمهوری ایالات متحده به فرصتهای آینده برای پیوستن ایران به بازارهای بینالمللی رویکرد تاریخی خطیری است که اجرای آن به اجماع نیروهای سیاسی داخل کشور، لابیهای بینالمللی و تصمیمگیری شجاعانه نیاز داشته و نمیتوان بدون مطالعه عمیق از کنار آن گذشت.
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش سوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
نکته پایانی اینکه آهنگ تأثیرات سوءتحریمها قبل از امضای توافقنامه برجام بهگونهای بود که کل کشور را با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مواجه کرده بود و موافقتنامه برجام نقطهعطفی برای خروج از آن شرایط و رفع بسیاری از تحریمها در زمینههای نفت و گاز، انرژی، حملونقل، بانک، بیمه و... بود که آثار مثبت آن در رشد ١٢درصدی تولید ناخالص داخلی سال ١٣٩٥ نمایان شد. وضعیت مفروض شرایط اقتصادی کشور در حالت حصولنشدن تفاهمنامه برجام را متأسفانه کسی بررسی نکرده و درباره آن هیچ گزارشی -لااقل در سطح عموم- انتشار نیافته است، بااینحال قابل تصور است که جمعبندی کلان کشور به ترتیبی بوده است که برای پیشگیری از شرایط دشوارتر از یکسو و رفع ابهام جامعه جهانی که ایران بنا به باورهای مذهبی و دینی و انسانی خود، بهدنبال تولید سلاح اتمی نیست، درباره برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره نکرده و آن را امضا کند که شاهد برخی تأثیرات مثبت آن نیز بودیم.
هماکنون شاهدیم که رئیسجمهوری ایالات متحده عملا و صریحا اظهار کرده تحریمهای غیرهستهای جدیدی علیه کشورمان وضع خواهد کرد و این شرایط نااطمینانی و عدم قطعیتی را به وجود آورده که حتی همکاری بانکی برخی از کشورهای دوست و شرکای تجاری مالی را در دوران پسابرجام بهمراتب دشوارتر و ناکارآمدتر از گذشته کرده است.
بنابراین تبدیل تهدیدات موجود ناشی از عملکرد رئیسجمهوری ایالات متحده به فرصتهای آینده برای پیوستن ایران به بازارهای بینالمللی رویکرد تاریخی خطیری است که اجرای آن به اجماع نیروهای سیاسی داخل کشور، لابیهای بینالمللی و تصمیمگیری شجاعانه نیاز داشته و نمیتوان بدون مطالعه عمیق از کنار آن گذشت.
✅ كميته آب، به وزارت امور خارجه میرود
موضوع بحران آب به حدي جدي شده است كه به تازگي مقرر شده تا در وزارت امور خارجه با تشكيل شدن كميته آب بيش از قبل پيگيری شود.
سالهاست كه در بدنه وزارت نيرو علاوه بر پيگيری سدهايی كه روی رودخانههای داخلی ساخته میشود، تعدادی سد هم با عنوان سدهای مرزی كشور در حال ساخت بودند كه به دليل همجواری با مرزهای همسايهها وزارت نيروييها كمتر در مورد آنها صحبت كرده و سعي میكردند كه در اين موضوع سكوت پيشه كنند. اما گويا با حضور وزير جديد و جديتر شدن بحران آب، اردكانيان قصد دارد در اين خصوص نيز با صراحت بيشتري صحبت كند. البته اين موضوع را نيز به زمان ديگري واگذار ميكند و تنها با بيان اينكه به زودي برنامه تفصيلي در خصوص آبهاي مرزي اعلام خواهد شد، ميگويد: «حوضه آبريز مشترك در دنيا زياد داريم، در اين حوضههاي آبريز مشترك همه همسرنوشت هستيم پس موفقيت در حوضههاي آبريز مشترك مستلزم اين است كه ما در حوضههاي آبريز داخلي اين تمرين را كرده باشيم كه ميتوانيم در كنار هم كار كنيم. در ارتباط با همسايه شرقي (#افغانستان) يك كميته آبي تشكيل شده است چرا كه حفظ حيات مسكون در مرزهاي شرقي براي ما اولويت است و به هر شكل ممكن آب مورد نياز اين مناطق را تامين خواهيم كرد.»
#waterdiplomacy
#نشریات
روزنامه شرق ـ 17 بهمن 96
http://booyebaran.ir/wp-content/uploads/2015/11/water-diplomacy.jpg
موضوع بحران آب به حدي جدي شده است كه به تازگي مقرر شده تا در وزارت امور خارجه با تشكيل شدن كميته آب بيش از قبل پيگيری شود.
سالهاست كه در بدنه وزارت نيرو علاوه بر پيگيری سدهايی كه روی رودخانههای داخلی ساخته میشود، تعدادی سد هم با عنوان سدهای مرزی كشور در حال ساخت بودند كه به دليل همجواری با مرزهای همسايهها وزارت نيروييها كمتر در مورد آنها صحبت كرده و سعي میكردند كه در اين موضوع سكوت پيشه كنند. اما گويا با حضور وزير جديد و جديتر شدن بحران آب، اردكانيان قصد دارد در اين خصوص نيز با صراحت بيشتري صحبت كند. البته اين موضوع را نيز به زمان ديگري واگذار ميكند و تنها با بيان اينكه به زودي برنامه تفصيلي در خصوص آبهاي مرزي اعلام خواهد شد، ميگويد: «حوضه آبريز مشترك در دنيا زياد داريم، در اين حوضههاي آبريز مشترك همه همسرنوشت هستيم پس موفقيت در حوضههاي آبريز مشترك مستلزم اين است كه ما در حوضههاي آبريز داخلي اين تمرين را كرده باشيم كه ميتوانيم در كنار هم كار كنيم. در ارتباط با همسايه شرقي (#افغانستان) يك كميته آبي تشكيل شده است چرا كه حفظ حيات مسكون در مرزهاي شرقي براي ما اولويت است و به هر شكل ممكن آب مورد نياز اين مناطق را تامين خواهيم كرد.»
#waterdiplomacy
#نشریات
روزنامه شرق ـ 17 بهمن 96
http://booyebaran.ir/wp-content/uploads/2015/11/water-diplomacy.jpg
🔵 در پی اظهارات سفیر #آمریکا در سازمان ملل درباره رئیس تشکیلات خودگران #فلسطین، یکی از مقامهای ارشد فلسطینی از واژههای تند علیه سفیر استفاده کرد و خطاب به وی گفت: خفه شو!
به نوشته روزنامه دیلی میل، صائب #عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی و رئیس هیأت فلسطینی مذاکرهکننده عضو سازمان آزادیبخش فلسطین با #اسراییل به نیویورک دیلی نیوز گفت: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل باید دهانش را ببندد و متوجه باشد که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگران #فلسطین مشکل نیست.
نیکی هیلی گفته بود که عباس فاقد مهارتهای رهبری است.
عریقات ادامه داد: این اشغالگری اسرائیل و سیاستهای آن است که مشکلساز است. من نمیگویم که ما اشتباه نداشتیم؛ همه جوامع و هر دولتی اشتباه دارد.
وی گفت: هیلی تلاش میکند تا با استفاده از این واژهها، عباس را از قدرت دور کند. او خواستار برکناری #عباس است که به صورت دموکراتیک برای این سمت انتخاب شده است. او رئیسی است که روند صلح را رهبری میکند و مروج اصل راهحل دو کشوری است. حالا این سفیر او را به فقدان مهارت و دانش متهم میکند و خواستار برکناری اوست.
🔗 http://www.dailymail.co.uk/news/article-5355433/Palestinian-official-tells-Nikki-Haley-shut-up.html
به نوشته روزنامه دیلی میل، صائب #عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی و رئیس هیأت فلسطینی مذاکرهکننده عضو سازمان آزادیبخش فلسطین با #اسراییل به نیویورک دیلی نیوز گفت: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل باید دهانش را ببندد و متوجه باشد که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگران #فلسطین مشکل نیست.
نیکی هیلی گفته بود که عباس فاقد مهارتهای رهبری است.
عریقات ادامه داد: این اشغالگری اسرائیل و سیاستهای آن است که مشکلساز است. من نمیگویم که ما اشتباه نداشتیم؛ همه جوامع و هر دولتی اشتباه دارد.
وی گفت: هیلی تلاش میکند تا با استفاده از این واژهها، عباس را از قدرت دور کند. او خواستار برکناری #عباس است که به صورت دموکراتیک برای این سمت انتخاب شده است. او رئیسی است که روند صلح را رهبری میکند و مروج اصل راهحل دو کشوری است. حالا این سفیر او را به فقدان مهارت و دانش متهم میکند و خواستار برکناری اوست.
🔗 http://www.dailymail.co.uk/news/article-5355433/Palestinian-official-tells-Nikki-Haley-shut-up.html
Mail Online
Palestinian official tells UN Ambassador Nikki Haley to 'shut up'
Palestinian diplomat Saed Erekat had strong words for American UN Ambassador Nikki Haley following her criticism of PLO leader Mahmoud Abbas
https://s3.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20180206&t=2&i=1228712989&r=LYNXMPEE150VN&w=1280
⭕️ #اردوغان: اقدامات #آمریکا در #سوریه علیه منافع #ترکیه، #ایران و #روسیه است
رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه امروز (سه شنبه) در #آنکارا گفت، اقدامات و سیاستهای ایالات متحده آمریکا در سوریه علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه است.
به نقل از رویترز، اردوغان که روز سه شنبه در نشست فراکسیون پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا سخن میگفت، با انتقاد از سیاست آمریکا در تجهیز نظامی کردهای #سوریه، از واشنگتن خواست تا نیروهای خود را از شهر منبج در شمال سوریه خارج کند.
اردوغان گفت:" آمریکا مدعی است ارسال 5 هزار کامیون و 2 هزار سورتی پرواز مهمات به سوریه در راستای سیاست مبارزه با داعش است، که ما این ادعا را باور نداریم."
او افزود: "این نشان می دهد آنها محاسباتی علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه در سوریه دارند."
اردوغان از ایالات متحده آمریکا خواست تا از تجهیز کردهای سوریه دست بردارد و از شهر منبج در شمال سوریه خارج شود.
در دو هفته گذشته نیروهای نظامی ترکیه در عملیاتی تحت عنوان " شاخه زیتون" با ورود به منطقه شمالغرب سوریه در حال پیشروی به سمت شهر "عفرین" و بیرون کردن شبه نظامیان کُرد "یگان های مدافع خلق" از منطقه هستند. عملیات پیشروی نیروهای ترکیه در دو هفته گذشته به کندی صورت گرفته و کردهای شمالغرب سوریه در برابر پیشروی نیروهای ترکیه مقاومت میکنند.
ترکیه خواستار قطع ارتباط زمینی کردهای سوریه و عراق و ایجاد یک منطقه حائل مرزی بین آنهاست.
پس از اینکه 3 هفته پیش ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در حال تجهیز یک ارتش 30 هزار نفری از کردها در منطقه شمال سوریه است، ترکیه ضمن اعلام مخالفت شدید با این تصمیم عملیات نظامی خود را برای تصرف شهر "عفرین" و بیرون کردن گروه " یگان های مدافع خلق" (YPG) از شمال سوریه آغاز کرد.
عملیات نظامی ترکیه انتقادهای بینالمللی در پی داشته و غالب کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا خواستار پایان دادن هر چه سریعتر به این عملیات نظامی شدهاند.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey-usa/erdogan-says-u-s-has-calculations-against-turkey-iran-russia-in-syria-idUSKBN1FQ1C5
⭕️ #اردوغان: اقدامات #آمریکا در #سوریه علیه منافع #ترکیه، #ایران و #روسیه است
رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه امروز (سه شنبه) در #آنکارا گفت، اقدامات و سیاستهای ایالات متحده آمریکا در سوریه علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه است.
به نقل از رویترز، اردوغان که روز سه شنبه در نشست فراکسیون پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا سخن میگفت، با انتقاد از سیاست آمریکا در تجهیز نظامی کردهای #سوریه، از واشنگتن خواست تا نیروهای خود را از شهر منبج در شمال سوریه خارج کند.
اردوغان گفت:" آمریکا مدعی است ارسال 5 هزار کامیون و 2 هزار سورتی پرواز مهمات به سوریه در راستای سیاست مبارزه با داعش است، که ما این ادعا را باور نداریم."
او افزود: "این نشان می دهد آنها محاسباتی علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه در سوریه دارند."
اردوغان از ایالات متحده آمریکا خواست تا از تجهیز کردهای سوریه دست بردارد و از شهر منبج در شمال سوریه خارج شود.
در دو هفته گذشته نیروهای نظامی ترکیه در عملیاتی تحت عنوان " شاخه زیتون" با ورود به منطقه شمالغرب سوریه در حال پیشروی به سمت شهر "عفرین" و بیرون کردن شبه نظامیان کُرد "یگان های مدافع خلق" از منطقه هستند. عملیات پیشروی نیروهای ترکیه در دو هفته گذشته به کندی صورت گرفته و کردهای شمالغرب سوریه در برابر پیشروی نیروهای ترکیه مقاومت میکنند.
ترکیه خواستار قطع ارتباط زمینی کردهای سوریه و عراق و ایجاد یک منطقه حائل مرزی بین آنهاست.
پس از اینکه 3 هفته پیش ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در حال تجهیز یک ارتش 30 هزار نفری از کردها در منطقه شمال سوریه است، ترکیه ضمن اعلام مخالفت شدید با این تصمیم عملیات نظامی خود را برای تصرف شهر "عفرین" و بیرون کردن گروه " یگان های مدافع خلق" (YPG) از شمال سوریه آغاز کرد.
عملیات نظامی ترکیه انتقادهای بینالمللی در پی داشته و غالب کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا خواستار پایان دادن هر چه سریعتر به این عملیات نظامی شدهاند.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey-usa/erdogan-says-u-s-has-calculations-against-turkey-iran-russia-in-syria-idUSKBN1FQ1C5
❓ پرسش خبرنگار یومیوری #ژاپن از دکتر #روحانی:
#ترامپ اصرار دارد اگر #برجام اصلاح نشود، تحریم های هسته ای علیه #ایران را از سر می گیرد و از برجام خارج می شود؟ در این صورت اقدام ایران چه خواهد بود؟
اینکه در آینده #آمریکا چه کار می خواهد بکند، کسی حتی دوستان اروپایی او هم نمی دانند
آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. نه خطی بر برجام اضافه و نه خطی از آن کم خواهد شد. ما هیچ موضوع دیگری را مرتبط با برجام نمی دانیم. برجام یک قرارداد هفت جانبه است
برجام تعهدی از سوی حزب دمکرات آمریکا نیست بلکه تعهدی از جانب دولت آمریکا است
روحانی: ترامپ پس از یک سال رفتن به کاخ سفید، هنوز نتوانسته به هدفش برای پاره کردن قرارداد برجام برسد
برای آینده پیش بینی های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود، در آن باقی خواهیم ماند و ماندن یا نماندن آمریکا در برجام خیلی تاثیری بر ادامه همکاری ما با این توافقنامه نخواهد داشت.
ایرنا
https://t.me/InternationalRel
#ترامپ اصرار دارد اگر #برجام اصلاح نشود، تحریم های هسته ای علیه #ایران را از سر می گیرد و از برجام خارج می شود؟ در این صورت اقدام ایران چه خواهد بود؟
اینکه در آینده #آمریکا چه کار می خواهد بکند، کسی حتی دوستان اروپایی او هم نمی دانند
آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. نه خطی بر برجام اضافه و نه خطی از آن کم خواهد شد. ما هیچ موضوع دیگری را مرتبط با برجام نمی دانیم. برجام یک قرارداد هفت جانبه است
برجام تعهدی از سوی حزب دمکرات آمریکا نیست بلکه تعهدی از جانب دولت آمریکا است
روحانی: ترامپ پس از یک سال رفتن به کاخ سفید، هنوز نتوانسته به هدفش برای پاره کردن قرارداد برجام برسد
برای آینده پیش بینی های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود، در آن باقی خواهیم ماند و ماندن یا نماندن آمریکا در برجام خیلی تاثیری بر ادامه همکاری ما با این توافقنامه نخواهد داشت.
ایرنا
https://t.me/InternationalRel
Telegram
🌍کانال تخصصی روابط بینالملل
نخستین کانال تخصصی روابط بینالملل
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
🔵 #روحانی: امیدوارم رژیم #عربستان سر عقل بیاید
رئیس جمهور در پاسخ به سوال «الاتجاء» درباره «پروژه غرب درباره قدس»:
🔹شرایط نسبت به گذشته متفاوت است یعنی دولتی که امروز در #واشینگتن سر کار است متفاوت با دولتهای گذشته است.
🔹اینکه در داخل کاخ سفید فردی تاثیرگذار و صهیونیست وجود دارد، بیتردید در مسائل منطقه و جهان اثرگذار است.
🔹#اسراییل اشتباه میکند. فکر میکنند حالا که #ترامپ و کوشنر کنار آنها هستند و در عربستان هم کسانی که پختگی کافی ندارند حضور دارند فکر میکنند علیه #ایران و #قدس و منطقه میتوانند استفاده کنند.
🔹در این فرصت ترامپ بیتالمقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام میکند و با مقابله همه کشورها روبهرو میشود.
آنها دنبال این هستند که علیه ملت فلسطین و علیه قدس و کشورهای منطقه از جمله ایران از این فرصت استفاده کنند.
🔹کشورهای منطقه باید هوشیار و متحد باشند. با گذشت زمان، حکام #ریاض خواهند فهمید مسیرشان نادرست است.
🔹همه تلاشی که کردند تا #داعش بر #سوریه و #عراق مسلط شود نتیجهاش چه شد؟ همه تلاشی که کردند یمن را در اختیار بگیرند به جا رسیدند؟ اگر کسی در منطقه فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است اشتباه میکند. اسرائیل به دلیل عملکردش مشخص است که دشمن همه کشورهای منطقه است.
🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم است و راه پیشرفت مسلمانان وحدت است.
🔹ما دلمان میخواهد رژیم عربستان سر عقل بیاید و منافع مردم خود و مسلمانان را مدنظر قرار دهد. ما هم اگر کاری از دستمان بربیاید کوتاهی نخواهیم کرد.
https://t.me/InternationalRel
رئیس جمهور در پاسخ به سوال «الاتجاء» درباره «پروژه غرب درباره قدس»:
🔹شرایط نسبت به گذشته متفاوت است یعنی دولتی که امروز در #واشینگتن سر کار است متفاوت با دولتهای گذشته است.
🔹اینکه در داخل کاخ سفید فردی تاثیرگذار و صهیونیست وجود دارد، بیتردید در مسائل منطقه و جهان اثرگذار است.
🔹#اسراییل اشتباه میکند. فکر میکنند حالا که #ترامپ و کوشنر کنار آنها هستند و در عربستان هم کسانی که پختگی کافی ندارند حضور دارند فکر میکنند علیه #ایران و #قدس و منطقه میتوانند استفاده کنند.
🔹در این فرصت ترامپ بیتالمقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام میکند و با مقابله همه کشورها روبهرو میشود.
آنها دنبال این هستند که علیه ملت فلسطین و علیه قدس و کشورهای منطقه از جمله ایران از این فرصت استفاده کنند.
🔹کشورهای منطقه باید هوشیار و متحد باشند. با گذشت زمان، حکام #ریاض خواهند فهمید مسیرشان نادرست است.
🔹همه تلاشی که کردند تا #داعش بر #سوریه و #عراق مسلط شود نتیجهاش چه شد؟ همه تلاشی که کردند یمن را در اختیار بگیرند به جا رسیدند؟ اگر کسی در منطقه فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است اشتباه میکند. اسرائیل به دلیل عملکردش مشخص است که دشمن همه کشورهای منطقه است.
🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم است و راه پیشرفت مسلمانان وحدت است.
🔹ما دلمان میخواهد رژیم عربستان سر عقل بیاید و منافع مردم خود و مسلمانان را مدنظر قرار دهد. ما هم اگر کاری از دستمان بربیاید کوتاهی نخواهیم کرد.
https://t.me/InternationalRel
Telegram
🌍کانال تخصصی روابط بینالملل
نخستین کانال تخصصی روابط بینالملل
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
#اینفوگرافیک درصد پراکندگی اندیشکدههای جهان بر حسب مناطق (2017)
منبع:
🔗https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=think_tanks
منبع:
🔗https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=think_tanks
(https://attach.fahares.com/T6h8CV55H0SjMQJbJfgR1w==)
✅✅✅ فهرست برترین اندیشکدههای جهان در سال 2017 توسط دانشگاه #پنسیلوانیا منتشر شده است
این فهرست اندیشکده های برتر دنیا را در رشتههای تخصصی متفاوت و بر اساس پراکندگی مناطق، #آسیا، #خاورمیانه،#اروپا، #کانادا و... معرفی میکند.
تفکیک اندیشکده های آمریکایی از اندیشکده های غیرآمریکایی و مجزا ساختن اندیشکدهها بر حسب تخصص (امنیت بینالملل، سیاست خارجی، اندیشکدههای آب، علوم اجتماعی، امنیت آب و غذا، کنترل تسلیحات، حقوق بین الملل و...) از نکات مهم این #گزارش تفضیلی و معتبر است که میتواند راهنمای جامع و مناسبی برای پژوهشگران رشته های گوناگون باشد.
#معرفی #نشریات
👇🏻👇🏻👇🏻
✅✅✅ فهرست برترین اندیشکدههای جهان در سال 2017 توسط دانشگاه #پنسیلوانیا منتشر شده است
این فهرست اندیشکده های برتر دنیا را در رشتههای تخصصی متفاوت و بر اساس پراکندگی مناطق، #آسیا، #خاورمیانه،#اروپا، #کانادا و... معرفی میکند.
تفکیک اندیشکده های آمریکایی از اندیشکده های غیرآمریکایی و مجزا ساختن اندیشکدهها بر حسب تخصص (امنیت بینالملل، سیاست خارجی، اندیشکدههای آب، علوم اجتماعی، امنیت آب و غذا، کنترل تسلیحات، حقوق بین الملل و...) از نکات مهم این #گزارش تفضیلی و معتبر است که میتواند راهنمای جامع و مناسبی برای پژوهشگران رشته های گوناگون باشد.
#معرفی #نشریات
👇🏻👇🏻👇🏻
Telegram
attach 📎
2017 Global Go To Think Tank Index Report.pdf
4.5 MB
✅✅✅ فهرست برترین اندیشکدههای جهان در سال 2017 منتشرشده توسط دانشگاه #پنسیلوانیا
#معرفی #نشریات
@internationalrel
#معرفی #نشریات
@internationalrel
🔹 نشریه «میدل ایست آی» :
سفر #محمد_بن_سلمان ولیعهد #عربستان به #لندن به دلیل واهمه از برگزاری تظاهرات گسترده علیه وی در #انگلیس به تاخیر افتاده است.
🔗 http://www.middleeasteye.net/news/revealed-saudi-crown-princes-uk-visit-delayed-over-protest-fears-1378043101
سفر #محمد_بن_سلمان ولیعهد #عربستان به #لندن به دلیل واهمه از برگزاری تظاهرات گسترده علیه وی در #انگلیس به تاخیر افتاده است.
🔗 http://www.middleeasteye.net/news/revealed-saudi-crown-princes-uk-visit-delayed-over-protest-fears-1378043101
Middle East Eye
REVEALED: Saudi crown prince's UK visit delayed amid protest fears
The reported delay to the visit comes as rights groups are preparing to stage protests
«محمد #خزایی» معاون وزیر اقتصاد در راس هیاتی متشکل از کارشناسان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برای شرکت در دومین کنفرانس یورومانی با محوریت #ایران، عازم #پاریس شد.
@InternationalRel
@InternationalRel
🌍کانال تخصصی روابط بینالملل
«محمد #خزایی» معاون وزیر اقتصاد در راس هیاتی متشکل از کارشناسان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برای شرکت در دومین کنفرانس یورومانی با محوریت #ایران، عازم #پاریس شد. @InternationalRel
🔵 دومین کنفرانس موسسه یورومانی با موضوع «مسائل کلیدی ادغام دوباره #ایران در اقتصاد جهانی» در #پاریس برگزار میشود.
در این کنفرانس که به مسائلی چون روابط بانکی و تجارت بینالمللی توجه شده است، نظم و انطباق بانکها و شرکتهای ایرانی با اصول بینالمللی بررسی خواهد شد. براساس این گزارش، مدیران، کارشناسان و نمایندگان بیش از ۲۵۰ بانک، موسسه رتبهبندی و موسسه مالی بزرگ #اروپا در این کنفرانس یک روزه که ۸ فوریه (۱۹ بهمنماه) در #پاریس برگزار میشود، شرکت میکنند. در این همایش ولیالله #سیف، رئیسکل بانک مرکزی، عبدالناصر #همتی، رئیسکل بیمه مرکزی، عباس #عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و ولی #ضرابیه، رئیس هیاتمدیره بانک سامان سخنرانی خواهند کرد.
نشریه یورومانی یکی از معتبرترین نشریات بینالمللی در زمینه ارزیابی بازارهای مالی و بانکها در جهان است، که سالانه بانکهای مختلفی از ۱۱۰ کشور جهان را برای اعطای جایزه برترین بانکها و موسسات مالی و اعتباری مورد ارزیابی قرار میدهد.
این نشریه از شاخصهای مختلفی نظیر رشد داراییها، سپردهها، پرداختها، درآمد و سودآوری، سهم از بازار و مشتریان، توسعه بانکداری الکترونیکی، توسعه داخلی و بینالمللی و همینطور توجه به پارهای شاخصهای کیفی مرتبط با محصولات و خدمات برای اعطای جوایز Awards for Excellence (جایزهای برای برتری) استفاده میکند.
این موسسه از سال ۱۹۹۲ تاکنون یعنی نزدیک به ۲۶ سال بانکها را در سه سطح کشوری، منطقهای و جهانی بر اساس عملکرد سال مالی با یکدیگر مقایسه میکند.
این موسسه سالانه بهترین بانکها را در هر کشور، هر منطقه (#خاورمیانه، #آسیا، #اروپای_غربی، #اروپای_شرقی و مرکزی، #آمریکای_لاتین، #آمریکای_شمالی و #آفریقا) و همینطور بهترین بانکها در سطح جهان را انتخاب میکند. جوایز یورومانی به بانکها معمولا معیاری برای مقایسه بنگاههای پیشرو در بخش مالی تلقی میشود.
#Euromoney
http://www.business.hsbc.com.sg/-/media/library/markets-selective/singapore/images/euromoney-awards-2018.jpg?la=en-GB
در این کنفرانس که به مسائلی چون روابط بانکی و تجارت بینالمللی توجه شده است، نظم و انطباق بانکها و شرکتهای ایرانی با اصول بینالمللی بررسی خواهد شد. براساس این گزارش، مدیران، کارشناسان و نمایندگان بیش از ۲۵۰ بانک، موسسه رتبهبندی و موسسه مالی بزرگ #اروپا در این کنفرانس یک روزه که ۸ فوریه (۱۹ بهمنماه) در #پاریس برگزار میشود، شرکت میکنند. در این همایش ولیالله #سیف، رئیسکل بانک مرکزی، عبدالناصر #همتی، رئیسکل بیمه مرکزی، عباس #عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و ولی #ضرابیه، رئیس هیاتمدیره بانک سامان سخنرانی خواهند کرد.
نشریه یورومانی یکی از معتبرترین نشریات بینالمللی در زمینه ارزیابی بازارهای مالی و بانکها در جهان است، که سالانه بانکهای مختلفی از ۱۱۰ کشور جهان را برای اعطای جایزه برترین بانکها و موسسات مالی و اعتباری مورد ارزیابی قرار میدهد.
این نشریه از شاخصهای مختلفی نظیر رشد داراییها، سپردهها، پرداختها، درآمد و سودآوری، سهم از بازار و مشتریان، توسعه بانکداری الکترونیکی، توسعه داخلی و بینالمللی و همینطور توجه به پارهای شاخصهای کیفی مرتبط با محصولات و خدمات برای اعطای جوایز Awards for Excellence (جایزهای برای برتری) استفاده میکند.
این موسسه از سال ۱۹۹۲ تاکنون یعنی نزدیک به ۲۶ سال بانکها را در سه سطح کشوری، منطقهای و جهانی بر اساس عملکرد سال مالی با یکدیگر مقایسه میکند.
این موسسه سالانه بهترین بانکها را در هر کشور، هر منطقه (#خاورمیانه، #آسیا، #اروپای_غربی، #اروپای_شرقی و مرکزی، #آمریکای_لاتین، #آمریکای_شمالی و #آفریقا) و همینطور بهترین بانکها در سطح جهان را انتخاب میکند. جوایز یورومانی به بانکها معمولا معیاری برای مقایسه بنگاههای پیشرو در بخش مالی تلقی میشود.
#Euromoney
http://www.business.hsbc.com.sg/-/media/library/markets-selective/singapore/images/euromoney-awards-2018.jpg?la=en-GB
🔵 تهدید #ترامپ به تعطیلی دولت #آمریکا
رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده اگر دموکراتها به مخالفتشان با پیشنهاد اصلاحات مهاجرتی ادامه دهند، دولت را تعطیل میکند.
به نقل از شبکه خبری راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا گفت: اگر این قانون را تغییر نمیدهیم، دولت را تعطیل میکنم. ما این کار را انجام میدهیم. این مساله به نفع کشورمان است.
رئیس جمهوری آمریکا برنامه تغییر چهار بخشی قانون مهاجرت را ارائه کرده که در ازای بخشش 1.8 میلیون مهاجر غیرقانونی، شامل تامین مالی برای ساخت دیوار مرزی و کاهش ورود مهاجران میشود. اما دموکراتها با این پیشنهاد مخالفت کرده و آن را نژادپرستانه میدانند.
حالا رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که اگر این مخالفتها از سوی دموکراتها ادامه داشته باشد، دولت را تعطیل میکند.
🔗 https://www.rt.com/usa/417949-clapping-treason-trump-democrats/
رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده اگر دموکراتها به مخالفتشان با پیشنهاد اصلاحات مهاجرتی ادامه دهند، دولت را تعطیل میکند.
به نقل از شبکه خبری راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا گفت: اگر این قانون را تغییر نمیدهیم، دولت را تعطیل میکنم. ما این کار را انجام میدهیم. این مساله به نفع کشورمان است.
رئیس جمهوری آمریکا برنامه تغییر چهار بخشی قانون مهاجرت را ارائه کرده که در ازای بخشش 1.8 میلیون مهاجر غیرقانونی، شامل تامین مالی برای ساخت دیوار مرزی و کاهش ورود مهاجران میشود. اما دموکراتها با این پیشنهاد مخالفت کرده و آن را نژادپرستانه میدانند.
حالا رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که اگر این مخالفتها از سوی دموکراتها ادامه داشته باشد، دولت را تعطیل میکند.
🔗 https://www.rt.com/usa/417949-clapping-treason-trump-democrats/
RT International
Failure to clap over US achievements ‘un-American’ & bordering on ‘treason’ – Trump — RT US News
President Donald Trump has said the failure of Democrats to applaud his achievements during his State of the Union address could amount to treason. Democrats reacted by accusing Trump of not knowing what treason means.
https://s3.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20180205&t=2&i=1228524337&r=LYNXMPEE141K7&w=1280
🔵 احتمال دیدار مقامهای ارشد #آمریکا و #کره_شمالی در #سئول؛ #تیلرسون: باید ببینیم چه میشود
وزیر امور خارجه آمریکا درباره احتمال دیدار معاون رئیسجمهوری و دیگر مقامهای این کشور با مقامات کرهشمالی گفت: باید ببینیم چه اتفاقی میافتد.
به نقل از خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اظهار کرد: در خصوص حضور معاون رئیسجمهور آمریکا در بازیهای زمستانی المپیک #کرهـجنوبی و اینکه فرصتی برای هر نوع ملاقات با مقامهای کرهشمالی وجود خواهد داشت، فکر میکنم که باید ببینیم چه اتفاقی میافتد.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-peru-usa-tillerson-north-korea/tillerson-says-well-see-what-happens-on-potential-north-korea-meeting-idUSKBN1FP2OD
🔵 احتمال دیدار مقامهای ارشد #آمریکا و #کره_شمالی در #سئول؛ #تیلرسون: باید ببینیم چه میشود
وزیر امور خارجه آمریکا درباره احتمال دیدار معاون رئیسجمهوری و دیگر مقامهای این کشور با مقامات کرهشمالی گفت: باید ببینیم چه اتفاقی میافتد.
به نقل از خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اظهار کرد: در خصوص حضور معاون رئیسجمهور آمریکا در بازیهای زمستانی المپیک #کرهـجنوبی و اینکه فرصتی برای هر نوع ملاقات با مقامهای کرهشمالی وجود خواهد داشت، فکر میکنم که باید ببینیم چه اتفاقی میافتد.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-peru-usa-tillerson-north-korea/tillerson-says-well-see-what-happens-on-potential-north-korea-meeting-idUSKBN1FP2OD
✍🏻 #مقاله: رؤیای جهان عاری از تسلیحات هستهای (1)
روزنامه آسمان آبی - 17 بهمن96
رقابت تسلیحاتی در دورههای مختلف و در مقاطع تاریخی گوناگون در جهان دنبال میشود. از مهمترین مسابقات تسلیحاتی میتوان به رقابت ایالات متحده #آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ سرد، پس از پایان جنگ جهانی دوم اشاره کرد. دو کشور برای خنثیسازی تهدیدات طرف مقابل اقدام به ساخت و افزایش ذخایر زرادخانههای خود کردند. با پایان جنگ سرد و ایجاد معاهدههای بینالمللی در ارتباط با مقابله با گسترش سلاحهای هستهای، زرادخانههای موجود در جهان کاهش بیسابقهای را شاهد بودند، اما در شرایط کنونی با اعلام استراتژی امنیت ملی ایالات متحده از سوی دونالد #ترامپ که براساس آن روسیه و چین به عنوان اولویتهای حساس و خطرساز برای آمریکا معرفی شدند، نیروهای نظامی این کشور در جهت تقابل با روسیه تصمیم به ساخت بمبهای هستهای متنوع با میزان تخریب کمتر گرفتهاند. تصمیمی که به گفته منتقدان میتواند اقدامی در جهت مخالف معاهدههای امضا شده از سوی آمریکا بهویژه در دوران باراک اوباما باشد. در این مطلب به مرور وضعیت کنونی جهان هستهای و رویای جهان عاری از تسلیحات اتمی میپردازیم.
اولین اظهارنظر پس از 8 سال
ارتش آمریکا اعلام کرده قصد دارد زرادخانههای خود را به منظور ایجاد تنوع در تسلیحات هستهای برای تقابل با #روسیه مجهز کند. گفته میشود ایالات متحده در سالهای اخیر نگرانیهای جدی پیرامون افزایش نفوذ ارتش روسیه در جهان دارد. #پنتاگون استدلال میکند ساخت سلاحهای هستهای کوچکتر با میزان تخریب کمتر میتواند به عاملی موثر برای مقابله با روسیه تبدیل شود. قرار است بمبهای هستهای کوچک آمریکایی، سلاحهایی کمتر از ۲۰ کیلوتن باشند. با این حال بمبهای هستهای همچنان ویرانگر هستند. بمبهای هستهای بهکار گرفته شده در #هیروشیما و #ناکازاکی در پایان جنگجهانی دوم از جمله مرگبارترین بمبهایی است که در جریان نبردی به کار گرفته شده است و موجب مرگ بیش از ۷۰ هزار نفر شد. تغییر استراتژی آمریکا برای ساخت بمبهای هستهای کوچک، اولین اظهار نظر از سال ۲۰۱۰ است. منتقدان نیز تصمیمهای جدید دولت ترامپ را گامی در جهت خلاف پیمان منع گسترش سلاح هستهای عنوان میکنند.
#واشنگتنـمسکو؛ بازگشت به جنگ سرد
پس از جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی میزان بمبهای هستهای موجود در زرادخانههای جهان کاهش چشمگیری را تجربه کرد، اما با این وجود آمریکا و روسیه در سالهای اخیر بیشترین میزان سلاحهای هستهای را در اختیار دارند. بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات صلح استکهلم در حال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار بمب هستهای در انتظار نابودی هستند که این میزان تسلیحات هستهای در مقایسه با دهه ۱۹۸۰ میلادی شاهد کاهش چشمگیری بوده است چرا که در دهه 80 میلادی میزان تسلیحات هستهای نزدیک به ۷۰ هزار بمب بود. در حال حاضر واشنگتن و مسکو به عنوان پرچمدار تعداد بمبهای هستهای هر کدام نزدیک به هفت هزار بمب را در اختیار دارند. پس از این دو کشور بریتانیا و فرانسه هر کدام 200 تا 300 سلاح هستهای را در زرادخانههای خود نگهداری میکنند. در خاورمیانه نیز رژیم صهیونیستی نزدیک به ۸۰ سلاح هستهای در اختیار دارد که به عنوان منبع اصلی تهدید در منطقه شناخته میشود.
5 کشور استثنایی
از سال ۱۹۷۰، 190 کشور از جمله ایالات متحده، روسیه، #بریتانیا، #فرانسه و #چین به معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (ان.پی.تی) پیوستند. از سوی دیگر #هند،#اسرائیل و #پاکستان، هرگز حاضر به امضای این معاهده نشدند و کره شمالی در سال ۲۰۰۳ این معاهده را ترک کرد. آژانس بینالمللی انرژی هستهای سلاحهای هستهای در اختیار این پنج کشور را به رسمیت میشناسد. ایالات متحده آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و جمهوری خلق چین پنج کشوری هستند که سلاحهای هستهای خود را پیش از امضای معاهده عدم اشاعه سلاحهای هستهای تولید کردند. براساس معاهده مذکور این پنج کشور نباید زرادخانههای خود را برای همیشه حفظ کنند. تاکنون آفریقای جنوبی و تمام کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از جمله #بلاروس، #قزاقستان و #اوکراین سلاحهای هستهای خود را در راستای معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای نابود کردهاند.
#UN #NATO
http://images.wisegeek.com/nuclear-missiles-against-blue-sky.jpg
روزنامه آسمان آبی - 17 بهمن96
رقابت تسلیحاتی در دورههای مختلف و در مقاطع تاریخی گوناگون در جهان دنبال میشود. از مهمترین مسابقات تسلیحاتی میتوان به رقابت ایالات متحده #آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ سرد، پس از پایان جنگ جهانی دوم اشاره کرد. دو کشور برای خنثیسازی تهدیدات طرف مقابل اقدام به ساخت و افزایش ذخایر زرادخانههای خود کردند. با پایان جنگ سرد و ایجاد معاهدههای بینالمللی در ارتباط با مقابله با گسترش سلاحهای هستهای، زرادخانههای موجود در جهان کاهش بیسابقهای را شاهد بودند، اما در شرایط کنونی با اعلام استراتژی امنیت ملی ایالات متحده از سوی دونالد #ترامپ که براساس آن روسیه و چین به عنوان اولویتهای حساس و خطرساز برای آمریکا معرفی شدند، نیروهای نظامی این کشور در جهت تقابل با روسیه تصمیم به ساخت بمبهای هستهای متنوع با میزان تخریب کمتر گرفتهاند. تصمیمی که به گفته منتقدان میتواند اقدامی در جهت مخالف معاهدههای امضا شده از سوی آمریکا بهویژه در دوران باراک اوباما باشد. در این مطلب به مرور وضعیت کنونی جهان هستهای و رویای جهان عاری از تسلیحات اتمی میپردازیم.
اولین اظهارنظر پس از 8 سال
ارتش آمریکا اعلام کرده قصد دارد زرادخانههای خود را به منظور ایجاد تنوع در تسلیحات هستهای برای تقابل با #روسیه مجهز کند. گفته میشود ایالات متحده در سالهای اخیر نگرانیهای جدی پیرامون افزایش نفوذ ارتش روسیه در جهان دارد. #پنتاگون استدلال میکند ساخت سلاحهای هستهای کوچکتر با میزان تخریب کمتر میتواند به عاملی موثر برای مقابله با روسیه تبدیل شود. قرار است بمبهای هستهای کوچک آمریکایی، سلاحهایی کمتر از ۲۰ کیلوتن باشند. با این حال بمبهای هستهای همچنان ویرانگر هستند. بمبهای هستهای بهکار گرفته شده در #هیروشیما و #ناکازاکی در پایان جنگجهانی دوم از جمله مرگبارترین بمبهایی است که در جریان نبردی به کار گرفته شده است و موجب مرگ بیش از ۷۰ هزار نفر شد. تغییر استراتژی آمریکا برای ساخت بمبهای هستهای کوچک، اولین اظهار نظر از سال ۲۰۱۰ است. منتقدان نیز تصمیمهای جدید دولت ترامپ را گامی در جهت خلاف پیمان منع گسترش سلاح هستهای عنوان میکنند.
#واشنگتنـمسکو؛ بازگشت به جنگ سرد
پس از جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی میزان بمبهای هستهای موجود در زرادخانههای جهان کاهش چشمگیری را تجربه کرد، اما با این وجود آمریکا و روسیه در سالهای اخیر بیشترین میزان سلاحهای هستهای را در اختیار دارند. بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات صلح استکهلم در حال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار بمب هستهای در انتظار نابودی هستند که این میزان تسلیحات هستهای در مقایسه با دهه ۱۹۸۰ میلادی شاهد کاهش چشمگیری بوده است چرا که در دهه 80 میلادی میزان تسلیحات هستهای نزدیک به ۷۰ هزار بمب بود. در حال حاضر واشنگتن و مسکو به عنوان پرچمدار تعداد بمبهای هستهای هر کدام نزدیک به هفت هزار بمب را در اختیار دارند. پس از این دو کشور بریتانیا و فرانسه هر کدام 200 تا 300 سلاح هستهای را در زرادخانههای خود نگهداری میکنند. در خاورمیانه نیز رژیم صهیونیستی نزدیک به ۸۰ سلاح هستهای در اختیار دارد که به عنوان منبع اصلی تهدید در منطقه شناخته میشود.
5 کشور استثنایی
از سال ۱۹۷۰، 190 کشور از جمله ایالات متحده، روسیه، #بریتانیا، #فرانسه و #چین به معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (ان.پی.تی) پیوستند. از سوی دیگر #هند،#اسرائیل و #پاکستان، هرگز حاضر به امضای این معاهده نشدند و کره شمالی در سال ۲۰۰۳ این معاهده را ترک کرد. آژانس بینالمللی انرژی هستهای سلاحهای هستهای در اختیار این پنج کشور را به رسمیت میشناسد. ایالات متحده آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و جمهوری خلق چین پنج کشوری هستند که سلاحهای هستهای خود را پیش از امضای معاهده عدم اشاعه سلاحهای هستهای تولید کردند. براساس معاهده مذکور این پنج کشور نباید زرادخانههای خود را برای همیشه حفظ کنند. تاکنون آفریقای جنوبی و تمام کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از جمله #بلاروس، #قزاقستان و #اوکراین سلاحهای هستهای خود را در راستای معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای نابود کردهاند.
#UN #NATO
http://images.wisegeek.com/nuclear-missiles-against-blue-sky.jpg
✍🏻 #مقاله: رؤیای جهان عاری از تسلیحات هستهای (2)
روزنامه آسمان آبی - 17 بهمن96
بر اساس گزارش فدراسیون دانشمندان ایالات متحده، #آمریکا، #بریتانیا و #روسیه حجم زرادخانههای هستهای خود را کاهش دادهاند. در همین گزارش نیز آمده است که موجودی زرادخانههای رژیم صهیونیستی و فرانسه نسبت به گذشته تغییری نداشته است و از سوی دیگر نیز کشورهای چین، هند، پاکستان و کرهشمالی تولیدی بیشتری نسبت به گذشته را تجربه کردهاند. بریتانیا به عنوان یکی از قدرتهای هستهای جهان قرار است حجم زرادخانههای خود را تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۱۸۰ سلاح کاهش دهد. آمریکا نیز قرار است بخشی از این تعهد را تا سال ۲۰۴۰ به اجرا درآورد. این در حالی است که کره شمالی در سپتامبر سال گذشته میلادی شمشین آزمایش هستهای خود را اجرا کرد. #پیونگ_یانگ در ماههای اخیر نشان داده است موشکهای تولیدی این کشور پیشرفتهای زیادی را شاهد بوده است. تا اندازهای که این پیشرفتها کره شمالی را یک گام به توانایی ساخت موشکهای قارهپیما با قابلیت حمل کلاهک هستهای نزدیک کرده است.
چالش هستهای
چند ماه پیش از آنکه دوران ریاست جمهوری باراک #اوباما به پایان برسد او در سخنرانی در برابر هزاران نفر در #پراگ گفت آمریکا خود را متعهد میداند برنامه جهانی عاری از سلاح هستهای را دنبال کند. جهان در ماه جولای سال ۲۰۱۷ بیش از هر زمانی به رؤیای جهان بدون سلاح هستهای نزدیک شد. در این تاریخ نزدیک به صد کشور در جامعه جهانی توافقنامه سازمان ملل متحد را برای ممنوعیت استفاده از سلاحهای هستهای امضا کردند. همچنین دهها کشور با امضای خود در معاهدههای جهانی به اشاعه ندادن سلاحهای هستهای پیوستهاند در حالی که برخی کشورها که سلاح هستهای در اختیار دارند با ادامه مذاکرات در این رابطه مخالفت کردهاند. انگلیس و ایالات متحده اعلام کردهاند حاضر به امضای توافق طراحی شده از سوی سازمان ملل متحد نیستند چرا که این توافقنامه ان.پی.تی را تضعیف خواهد کرد. کشورهای عضو ناتو نیز با سازمان ملل متحد در ارتباط با گسترش ندادن سلاحهای هستهای مخالفت کردند.
#UN #NATO
http://images.wisegeek.com/nuclear-missiles-against-blue-sky.jpg
روزنامه آسمان آبی - 17 بهمن96
بر اساس گزارش فدراسیون دانشمندان ایالات متحده، #آمریکا، #بریتانیا و #روسیه حجم زرادخانههای هستهای خود را کاهش دادهاند. در همین گزارش نیز آمده است که موجودی زرادخانههای رژیم صهیونیستی و فرانسه نسبت به گذشته تغییری نداشته است و از سوی دیگر نیز کشورهای چین، هند، پاکستان و کرهشمالی تولیدی بیشتری نسبت به گذشته را تجربه کردهاند. بریتانیا به عنوان یکی از قدرتهای هستهای جهان قرار است حجم زرادخانههای خود را تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۱۸۰ سلاح کاهش دهد. آمریکا نیز قرار است بخشی از این تعهد را تا سال ۲۰۴۰ به اجرا درآورد. این در حالی است که کره شمالی در سپتامبر سال گذشته میلادی شمشین آزمایش هستهای خود را اجرا کرد. #پیونگ_یانگ در ماههای اخیر نشان داده است موشکهای تولیدی این کشور پیشرفتهای زیادی را شاهد بوده است. تا اندازهای که این پیشرفتها کره شمالی را یک گام به توانایی ساخت موشکهای قارهپیما با قابلیت حمل کلاهک هستهای نزدیک کرده است.
چالش هستهای
چند ماه پیش از آنکه دوران ریاست جمهوری باراک #اوباما به پایان برسد او در سخنرانی در برابر هزاران نفر در #پراگ گفت آمریکا خود را متعهد میداند برنامه جهانی عاری از سلاح هستهای را دنبال کند. جهان در ماه جولای سال ۲۰۱۷ بیش از هر زمانی به رؤیای جهان بدون سلاح هستهای نزدیک شد. در این تاریخ نزدیک به صد کشور در جامعه جهانی توافقنامه سازمان ملل متحد را برای ممنوعیت استفاده از سلاحهای هستهای امضا کردند. همچنین دهها کشور با امضای خود در معاهدههای جهانی به اشاعه ندادن سلاحهای هستهای پیوستهاند در حالی که برخی کشورها که سلاح هستهای در اختیار دارند با ادامه مذاکرات در این رابطه مخالفت کردهاند. انگلیس و ایالات متحده اعلام کردهاند حاضر به امضای توافق طراحی شده از سوی سازمان ملل متحد نیستند چرا که این توافقنامه ان.پی.تی را تضعیف خواهد کرد. کشورهای عضو ناتو نیز با سازمان ملل متحد در ارتباط با گسترش ندادن سلاحهای هستهای مخالفت کردند.
#UN #NATO
http://images.wisegeek.com/nuclear-missiles-against-blue-sky.jpg
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 #ویدئو: رهبر #کره_شمالی تنها یک مرد چاق
نیست!
(Only Fat Man)
حرکات ورزشی او را تماشا کنید
@InternationalRel
نیست!
(Only Fat Man)
حرکات ورزشی او را تماشا کنید
@InternationalRel
🔵 احزاب بزرگ #آلمان از جمله حزب محافظه کار و سوشال دموکراتها به توافق رسیدند تا آنگلا #مرکل برای یک دوره دیگر صدراعظم #آلمان باقی بماند.
🔗 http://www.straitstimes.com/world/europe/germanys-top-parties-reach-deal-on-merkel-coalition-reports
🔗 http://www.straitstimes.com/world/europe/germanys-top-parties-reach-deal-on-merkel-coalition-reports
The Straits Times
Germany’s top parties ‘reach deal’ on Merkel coalition, Europe News & Top Stories - The Straits Times
Europe News -BERLIN (AFP, BLOOMBERG) - German Chancellor Angela Merkel’s conservatives and the Social Democrats (SPD) sealed a deal on Wednesday (Feb 7) on a new coalition, officials close to the talks said, potentially ending four months of political standstill…