🔷 شروط امانوئل #مکرون برای سفر به #ایران از زبان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیسجمهور #فرانسه در آستانه سفر به #تهران در پیامی سه خواسته خود از ایران را مطرح کرد.
به گزارش روزنامه کیهان، جواد #کریمی_قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سفر امانوئل مکرون رئیسجمهوری فرانسه به ایران در روزهای آینده گفت: رئیسجمهوری و وزیر خارجه کشور فرانسه که در آستانه سفر به تهران هستند سه خواسته مهم خود از تهران را در پیامی مطرح کردند.
1️⃣ وی اظهار کرد: اولین خواسته فرانسویان از ایران این است که مقام معظم رهبری آنها را بپذیرد و امانوئل مکرون با ایشان دیدار کند.
2️⃣ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه خواسته دوم ساکنان کاخ #الیزه از #تهران مربوط به برنامه موشکی است، افزود: رئیسجمهوری فرانسه از ایران میخواهد که در پایان سفرش به تهران، با همتای ایرانی خود نشستی مطبوعاتی برگزار و در آن نشست اعلام کند که ایران در موضوع برنامه موشکی حاضر است پشت میز مذاکره بنشیند.
3️⃣ کریمی قدوسی در پایان با بیان اینکه سومین خواسته امانوئل مکرون درباره مسائل منطقه است، خاطرنشان کرد: درخواست دیگر رئیسجمهوری فرانسه این است که یک میز جدید برای مذاکره سه جانبه #ایران، #آمریکا و #عربستان پیرامون مسائل منطقه، جریان مقاومت و #یمن تشکیل شود و این مسائل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در گفتوگو با الف با بیان اینکه بر اساس سیاستهای اعلام شده هیچکس درخصوص مسائل موشکی، مسائل دفاعی و تحولات منطقه که در جهت تضعیف جریان مقاومت است با اروپاییها و آمریکا صحبت و مذاکره نمیکند و موضوعی در دستور کار نخواهد بود، گفت: آنها بهدنبال نشست مشترک سه جانبه آمریکا و رژیم آلسعود از یک طرف و ایران از طرف دیگر، در مورد مسائل یمن و منطقه هستند.
وی تاکید کرد: از سوی نظام نیز پاسخ لازم به آنها داده شده و شروطی نیز اعلام گشته است. بنابراین در صورت تحقق شروط ایران از سفر رئیسجمهور فرانسه استقبال میشود در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران تمایلی به این سفر نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه اخیرا رئیسجمهور فرانسه با #ترامپ رئیسجمهور آمریکا جلسه داشته، افزود: ترامپ گفته اگر ایران به این خواستهها و شروط تن ندهد، ما تمام تحریمها را برمیگردانیم و کار #برجام را یکسره میکنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مواضع صریح رهبری درخصوص برجام و اروپاییها، گفت: مقام معظم رهبری در دیدارهای عمومی خود اعلام کردند که اروپاییها باید به آمریکا فشار بیاورند تا تمام اجزای برجام را اجرا کنند.
کریمی قدوسی تاکید کرد: همچنین ایشان بارها فرمودند که مطلقا اروپاییها حق ورود به مسائل و دخالت در اوضاع داخلی ایران را ندارند.
منبع: روزنامه کیهان
#نشریات
https://t.me/InternationalRel
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیسجمهور #فرانسه در آستانه سفر به #تهران در پیامی سه خواسته خود از ایران را مطرح کرد.
به گزارش روزنامه کیهان، جواد #کریمی_قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سفر امانوئل مکرون رئیسجمهوری فرانسه به ایران در روزهای آینده گفت: رئیسجمهوری و وزیر خارجه کشور فرانسه که در آستانه سفر به تهران هستند سه خواسته مهم خود از تهران را در پیامی مطرح کردند.
1️⃣ وی اظهار کرد: اولین خواسته فرانسویان از ایران این است که مقام معظم رهبری آنها را بپذیرد و امانوئل مکرون با ایشان دیدار کند.
2️⃣ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه خواسته دوم ساکنان کاخ #الیزه از #تهران مربوط به برنامه موشکی است، افزود: رئیسجمهوری فرانسه از ایران میخواهد که در پایان سفرش به تهران، با همتای ایرانی خود نشستی مطبوعاتی برگزار و در آن نشست اعلام کند که ایران در موضوع برنامه موشکی حاضر است پشت میز مذاکره بنشیند.
3️⃣ کریمی قدوسی در پایان با بیان اینکه سومین خواسته امانوئل مکرون درباره مسائل منطقه است، خاطرنشان کرد: درخواست دیگر رئیسجمهوری فرانسه این است که یک میز جدید برای مذاکره سه جانبه #ایران، #آمریکا و #عربستان پیرامون مسائل منطقه، جریان مقاومت و #یمن تشکیل شود و این مسائل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در گفتوگو با الف با بیان اینکه بر اساس سیاستهای اعلام شده هیچکس درخصوص مسائل موشکی، مسائل دفاعی و تحولات منطقه که در جهت تضعیف جریان مقاومت است با اروپاییها و آمریکا صحبت و مذاکره نمیکند و موضوعی در دستور کار نخواهد بود، گفت: آنها بهدنبال نشست مشترک سه جانبه آمریکا و رژیم آلسعود از یک طرف و ایران از طرف دیگر، در مورد مسائل یمن و منطقه هستند.
وی تاکید کرد: از سوی نظام نیز پاسخ لازم به آنها داده شده و شروطی نیز اعلام گشته است. بنابراین در صورت تحقق شروط ایران از سفر رئیسجمهور فرانسه استقبال میشود در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران تمایلی به این سفر نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه اخیرا رئیسجمهور فرانسه با #ترامپ رئیسجمهور آمریکا جلسه داشته، افزود: ترامپ گفته اگر ایران به این خواستهها و شروط تن ندهد، ما تمام تحریمها را برمیگردانیم و کار #برجام را یکسره میکنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مواضع صریح رهبری درخصوص برجام و اروپاییها، گفت: مقام معظم رهبری در دیدارهای عمومی خود اعلام کردند که اروپاییها باید به آمریکا فشار بیاورند تا تمام اجزای برجام را اجرا کنند.
کریمی قدوسی تاکید کرد: همچنین ایشان بارها فرمودند که مطلقا اروپاییها حق ورود به مسائل و دخالت در اوضاع داخلی ایران را ندارند.
منبع: روزنامه کیهان
#نشریات
https://t.me/InternationalRel
Telegram
🌍کانال تخصصی روابط بینالملل
نخستین کانال تخصصی روابط بینالملل
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
🔷 سخنگوی وزارت امور خارجه: اطلاعی از کارگروه اصلاح #برجام نداریم"#اروپا درخواستی برای مذاکره موشکی با #ایران نداشته است
سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود تاکید کرد: ما هیچ اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم و خبری را در این ارتباط اتحادیه اروپا به ما نداده است.
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خود با رسانهها در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح و یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کردهاند و آیا ایران از این موضوع اطلاعی دارد و کشورهای اروپایی در این زمینه با ایران صحبت کردهاند، خطاب به خبرنگار سوالکننده، گفت: فکر میکنم فرض شما از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی دریافت نکردهایم و فکر میکنیم که باز هم آمریکاییها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان میکنند.
وی خطاب به خبرنگار پرسشکننده تاکید کرد: ما هیچ اطلاعی از این کارگروه که شما اشاره کردید نداریم و خبری در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا به ما داده نشده است.
قاسمی در بخش دیگری از این نشست با بیان این که هیچ ارتباطی بین عدم حضور ظریف با افراد حاضر در اجلاس داووس وجود نداشت، گفت: عدم حضور وزیر خارجه در اجلاس داووس به دلیل نیاز به وجود ایشان برای چیدمان و تحول جدید و رسیدن به یک نقظه مطلوب در تغییر ساختار وزارت خارجه و این که هیچ بخشی از کار متوقف نشود بود و غیر از این موارد بقیه مباحثی که مطرح میشوند گمانهزنی است.
http://alikonline.ir/fa/media/k2/items/cache/528b8eebeca881e9ab35bdfd4eb1e134_L.jpg
سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود تاکید کرد: ما هیچ اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم و خبری را در این ارتباط اتحادیه اروپا به ما نداده است.
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خود با رسانهها در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح و یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کردهاند و آیا ایران از این موضوع اطلاعی دارد و کشورهای اروپایی در این زمینه با ایران صحبت کردهاند، خطاب به خبرنگار سوالکننده، گفت: فکر میکنم فرض شما از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی دریافت نکردهایم و فکر میکنیم که باز هم آمریکاییها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان میکنند.
وی خطاب به خبرنگار پرسشکننده تاکید کرد: ما هیچ اطلاعی از این کارگروه که شما اشاره کردید نداریم و خبری در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا به ما داده نشده است.
قاسمی در بخش دیگری از این نشست با بیان این که هیچ ارتباطی بین عدم حضور ظریف با افراد حاضر در اجلاس داووس وجود نداشت، گفت: عدم حضور وزیر خارجه در اجلاس داووس به دلیل نیاز به وجود ایشان برای چیدمان و تحول جدید و رسیدن به یک نقظه مطلوب در تغییر ساختار وزارت خارجه و این که هیچ بخشی از کار متوقف نشود بود و غیر از این موارد بقیه مباحثی که مطرح میشوند گمانهزنی است.
http://alikonline.ir/fa/media/k2/items/cache/528b8eebeca881e9ab35bdfd4eb1e134_L.jpg
https://s2.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20180203&t=2&i=1227955494&r=LYNXMPEE120ED&w=1280
⭕️ #آلمان: سفارت #کره_شمالی به محلی برای تهیه قطعات موشکی و هستهای تبدیل شده است
رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان به رسانههای این کشور گفت، کره شمالی از سفارتش در #برلین برای تهیه تجهیزات لازم برای برنامههای موشکی و هستهای استفاده میکند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، این خبر در حالی منتشر شده که هیچیک از مقامها در سفارت کره شمالی در برلین به این اتهام پاسخ نگفتهاند.
هانس جورج #ماسن، رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان در برنامهای که در شبکه تلویزیونی NDR این کشور که قرار است روز دوشنبه به روی آنتن رود، گفت: ما متوجه اقداماتی در راستای تهیه قطعات برای برنامههای موشکی و حتی برنامه اتمی کره شمالی در سفارت این کشور در برلین شدیم.
وی ادامه داد، شاید بتوان گفت که این قطعات برای استفاده دو گانه هم برای اهداف نظامی و هم برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار میگیرند.
اظهارات منتشر شده از سوی این شبکه تلویزیونی پیش از پخش برنامه نشان داد که رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان گفته، مقامهای #برلین پس از مطلع شدن از فعالیتهای سفارت کره شمالی در برلین جلوی آن را گرفتند.
وی افزود: البته نمیتوانیم تضمین کنیم که چنین مواردی را رهگیری کرده و جلوی تمامی این نوع فعالیتها را بگیریم.
رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان همچنین گفت: ضرورت دارد که فرض کنیم برخی از قطعات برای برنامههای موشکی کره شمالی از طریق سایر بازارها یا خریداران غیرواقعی و جعلی از آلمان تامین شده است.
بر مبنای اطلاعات به دست آمده در شبکه تلویزیونی (NDR) سازمان امنیت داخلی آلمان در سالهای ۲۰۱۶ و سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) اطلاعاتی به دست آورده که نشان میدهد کالاهای صادر شده به کره شمالی احتمالا برای برنامههای موشکی این کشور بودهاند.
از جمله این اطلاعات تلاش یک دیپلمات کره شمالی در آلمان بوده که تا سال ۲۰۱۴ کوشیده بود یک مانیتور برای اندازه گیری سلاحهای شیمیایی جنگی در این کشور تهیه کند.
کره شمالی مدتهاست به دلیل برنامههای موشکی و اتمیاش تحت تحریمهای چند جانبه بینالمللی قرار دارد.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-germany-northkorea/german-spy-chief-alleges-north-korea-uses-berlin-embassy-for-procurement-idUSKBN1FN0J2
⭕️ #آلمان: سفارت #کره_شمالی به محلی برای تهیه قطعات موشکی و هستهای تبدیل شده است
رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان به رسانههای این کشور گفت، کره شمالی از سفارتش در #برلین برای تهیه تجهیزات لازم برای برنامههای موشکی و هستهای استفاده میکند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، این خبر در حالی منتشر شده که هیچیک از مقامها در سفارت کره شمالی در برلین به این اتهام پاسخ نگفتهاند.
هانس جورج #ماسن، رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان در برنامهای که در شبکه تلویزیونی NDR این کشور که قرار است روز دوشنبه به روی آنتن رود، گفت: ما متوجه اقداماتی در راستای تهیه قطعات برای برنامههای موشکی و حتی برنامه اتمی کره شمالی در سفارت این کشور در برلین شدیم.
وی ادامه داد، شاید بتوان گفت که این قطعات برای استفاده دو گانه هم برای اهداف نظامی و هم برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار میگیرند.
اظهارات منتشر شده از سوی این شبکه تلویزیونی پیش از پخش برنامه نشان داد که رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان گفته، مقامهای #برلین پس از مطلع شدن از فعالیتهای سفارت کره شمالی در برلین جلوی آن را گرفتند.
وی افزود: البته نمیتوانیم تضمین کنیم که چنین مواردی را رهگیری کرده و جلوی تمامی این نوع فعالیتها را بگیریم.
رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان همچنین گفت: ضرورت دارد که فرض کنیم برخی از قطعات برای برنامههای موشکی کره شمالی از طریق سایر بازارها یا خریداران غیرواقعی و جعلی از آلمان تامین شده است.
بر مبنای اطلاعات به دست آمده در شبکه تلویزیونی (NDR) سازمان امنیت داخلی آلمان در سالهای ۲۰۱۶ و سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) اطلاعاتی به دست آورده که نشان میدهد کالاهای صادر شده به کره شمالی احتمالا برای برنامههای موشکی این کشور بودهاند.
از جمله این اطلاعات تلاش یک دیپلمات کره شمالی در آلمان بوده که تا سال ۲۰۱۴ کوشیده بود یک مانیتور برای اندازه گیری سلاحهای شیمیایی جنگی در این کشور تهیه کند.
کره شمالی مدتهاست به دلیل برنامههای موشکی و اتمیاش تحت تحریمهای چند جانبه بینالمللی قرار دارد.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-germany-northkorea/german-spy-chief-alleges-north-korea-uses-berlin-embassy-for-procurement-idUSKBN1FN0J2
(https://attach.fahares.com/Gyo+5vQLbj4e9dSGpodPww==)
🎥 #ویدئو: فرید #زکریا تحلیلگر سی ان ان:
#ترامپ فاقد استراتژی برای خطوط قرمز ترسیم شده خود است
اگر ترامپ بطور یکجانبه توافق هسته ای #ایران را لغو کند و از میان ببرد آنگاه ایرانی ها چندین گزینه دارند، آنها می توانند از توافق خارج شده و برنامه هسته ای خود را از سربگیرند که آنگاه دولت ترامپ با #کره_شمالی دیگری اما این بار در #خاورمیانه سرو کار خواهد داشت یا اینکه ایران، #آمریکا را کنار می گذارد، توافق هسته ای را حفظ می کند و با بقیه جهان به مراوده می پردازد.
🎥 #ویدئو: فرید #زکریا تحلیلگر سی ان ان:
#ترامپ فاقد استراتژی برای خطوط قرمز ترسیم شده خود است
اگر ترامپ بطور یکجانبه توافق هسته ای #ایران را لغو کند و از میان ببرد آنگاه ایرانی ها چندین گزینه دارند، آنها می توانند از توافق خارج شده و برنامه هسته ای خود را از سربگیرند که آنگاه دولت ترامپ با #کره_شمالی دیگری اما این بار در #خاورمیانه سرو کار خواهد داشت یا اینکه ایران، #آمریکا را کنار می گذارد، توافق هسته ای را حفظ می کند و با بقیه جهان به مراوده می پردازد.
Telegram
attach 📎
حزب #مکرون در انتخابات میاندوره ای شکست خورد
حزب امانوئل مکرون رئیس جمهوری #فرانسه اولین تجربه انتخاباتی اش را پس از پیروزی خیره کننده ماه ژوئن گذشته تجربه کرد و شکست خورد.
@InternationalRel
حزب امانوئل مکرون رئیس جمهوری #فرانسه اولین تجربه انتخاباتی اش را پس از پیروزی خیره کننده ماه ژوئن گذشته تجربه کرد و شکست خورد.
@InternationalRel
#معرفی #رویداد
✅ کتابخانه مرکزی #دانشگاه_تهران با همکاری سازمان بین المللی دانشگاهیان برگزار می کند:
📝 دوره آموزشی «نگارش و انتشار مقاله در ژورنال های برتر جهان»
این دوره به منظور توانمندسازی دانشجویان و پژوهشگران برای نگارش مقالات استاندارد علمی در ژورنالهای معتبر جهان طراحی شده است.
📚 سرفصل ها:
🔹 چگونه به یک محقق برجسته و مشهور بدل شویم؟
🔹 چگونه میتوانیم از زحمات علمیمان یک اعتبار علمی بسازیم؟
🔹 از چه طریقی مقاله را در یک ژورنال معتبر منتشر کنیم؟
🔹 چطور به فرایند داوری سرعت دهیم؟
🔹 ارائه نکاتی حرفهای پیرامون نگارش مقالهای حرفهای.
📆 پنجشنبه، 10 اسفند 1396، ساعت 9 الی 18
🏢 «تالار علامه امینی» کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
🔸 اعضای سازمان بین المللی دانشگاهیان: 70 هزار تومان (ظرفیت محدود)
🔸 دانشگاه تهران: 110 هزار تومان (ظرفیت محدود)
🔸 ثبت نام زودهنگام (تا 19 بهمن): 250 هزار تومان
🔸 ثبت نام عادی: 400 هزار تومان
https://goo.gl/JwdHZp
🔜 گواهی نامه معتبر شرکت در دوره
ثبت نام: www.reg.isic.ir
@UT_Central_Library
✅ کتابخانه مرکزی #دانشگاه_تهران با همکاری سازمان بین المللی دانشگاهیان برگزار می کند:
📝 دوره آموزشی «نگارش و انتشار مقاله در ژورنال های برتر جهان»
این دوره به منظور توانمندسازی دانشجویان و پژوهشگران برای نگارش مقالات استاندارد علمی در ژورنالهای معتبر جهان طراحی شده است.
📚 سرفصل ها:
🔹 چگونه به یک محقق برجسته و مشهور بدل شویم؟
🔹 چگونه میتوانیم از زحمات علمیمان یک اعتبار علمی بسازیم؟
🔹 از چه طریقی مقاله را در یک ژورنال معتبر منتشر کنیم؟
🔹 چطور به فرایند داوری سرعت دهیم؟
🔹 ارائه نکاتی حرفهای پیرامون نگارش مقالهای حرفهای.
📆 پنجشنبه، 10 اسفند 1396، ساعت 9 الی 18
🏢 «تالار علامه امینی» کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
🔸 اعضای سازمان بین المللی دانشگاهیان: 70 هزار تومان (ظرفیت محدود)
🔸 دانشگاه تهران: 110 هزار تومان (ظرفیت محدود)
🔸 ثبت نام زودهنگام (تا 19 بهمن): 250 هزار تومان
🔸 ثبت نام عادی: 400 هزار تومان
https://goo.gl/JwdHZp
🔜 گواهی نامه معتبر شرکت در دوره
ثبت نام: www.reg.isic.ir
@UT_Central_Library
https://www.ifm.eng.cam.ac.uk/uploads/Research/Decision_Support_Tools/swot.gif
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش نخست)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
مذاکرات سیاسی و دیپلماتیکی که منجر به صدور و امضای سند «برنامه جامع اقدام مشترک» (#برجام) شده است، بدون اغراق بزرگترین گفتمان اثرگذار در سطح روابط بینالمللی در دوران معاصر بوده و هیچ مذاکراتی در جهان سیاست از نظر تعدد دفعات ملاقاتها، تعداد افراد شرکتکننده، مسافتهای طیشده، سطح مقامات شرکتکننده، مدتزمان گفتوگوها و... با آن برابری نمیکند. مذاکرات صلح #وستفالی در قرن هجدهم، مذاکرات کنفرانس یالتا و تهران بعد از جنگ دوم جهانی، گفتوگوهای مربوط به تشکیل سازمان ملل متحد و بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، معاهدههای ناتو و ورشو و... در زمره گفتوگوهای جهانی است که هیچکدام از نظر اهمیت و توان و انرژی بهکار گرفتهشده قابلمقایسه با برجام در قرن بیستویکم نیست. حال جای بسی تأسف است که پس از اینهمه کوشش و همکاری و حسننیت نشاندادهشده برای رسیدن به چنین سندی، یک ذهن بیمار با پیشداوریهای نابخردانه و لجوجانه اعتبار این سند را که پذیرش بینالمللی داشته و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، زیر سؤال میبرد. در این زمینه، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از آخرین هجمههای رئیسجمهور این کشور به برجام در کنفرانس داووس در سوئیس و رایزنی با کشورهای #انگلستان، #آلمان و #فرانسه، بازنگری و اضافهکردن نکاتی را به سند برجام زمزمه کرده و در حال کسب توافق و تفاهم با این سه کشور است. جامعه اقتصادی #اروپا نیز از یکسو به لحاظ حرمت پروتکلها و گفتوگوهای بینالمللی و قبولنکردن سیاستهایحمایتگرانه(Protectionism) و مداخلات تکرَویگونه ایالات متحده و ازسویدیگر به لحاظ وجود روابط تنگاتنگ با اقتصاد آمریکا و حجم عظیم مبادلات دلاری با بانکهای آمریکایی بر سر یک دوراهی قرار گرفته و دچار سردرگمی شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون در مقابل بازنگری این سند مقاومت کرده و راهکارهای گوناگونی را در صورت بروز شرایط جدید، چه در قالب سند برجام و چه در سایر زمینهها پیشرو دارد. در صورت کوتاهآمدن جامعه اقتصادی اروپا در مقابل فشارها و زورگوییهای ایالات متحده و تندادن به عدول از مفاد برجام به دلیل این فشارها، یکی از واکنشهای ایران میتواند برخورد حقوقی شکلی در چارچوب برجام و ارجاع موضوع به مکانیسم حلوفصل اختلافات در قالب مواد ٣٦ و ٣٧ سند برجام باشد.
ناگفته پیداست که چنانچه جامعه اقتصادی اروپا تحت فشارهای ایالات متحده مجبور به همراهی با آن کشور شود، احتمال حصول نتیجه مثبت از ارجاع موضوع به مکانیسم حلوفصل اختلاف در چارچوب برجام نیز نتواند در حفظ اعتبار آن مؤثر باشد. در این صورت، ادامه همکاریهای آینده مؤثر و مستمر با جامعه اقتصادی اروپا نیز میتواند و ممکن است با کاستیهای جدید مواجه شده و رشد و توسعه اقتصادی ایران را با مسائل جدیدی مواجه کند. در این بین، پیشبینی واکنش کشورهای روسیه و چین نیز که هر دو در کنار مناقشات و اختلافات سیاسی و دیپلماتیک خود با ایالات متحده، از نظر اقتصادی در تعامل کلان با کشور مذکور هستند (بهویژه چین که روابط تنگاتنگ سرمایهگذاری و تجارت با ایالات متحده دارد) دشوار بوده و شاید نتوان امید چندانی به حمایت قاطعانه آنها در همکاریهای اقتصادی آنان با کشور داشت. کما اینکه برخی سیاستهای اجرائی چند ماهه گذشته چین در حوزه تجارت و خرید محصولات پتروشیمی و نقلوانتقالات پولی در حوزه بانکی مشکلات گوناگونی را برای طرف ایرانی ایجاد کرده است.
مذاکرات برجام اگرچه در حوزه سیاسی تا حدود بسیار زیادی در کاهش دشمنی برخی از بازیگران و حمایت برخی دیگر کشورها مفید و موفق بوده و از این رهگذر طبقه ریسک ایران از هفت به پنج ارتقا یافته است، ولی درعینحال در حوزه اقتصادی و تکنیکی و فنی مربوط به توسعه اقتصادی و تسهیل مبادلات بانکی موفقیت مورد انتظار را به بار نیاورده است. به عبارت سادهتر، باید بپذیریم که اگر در حوزه سیاسی به سقف خواستههای خود رسیدیم، در حوزه دیپلماسی اقتصادی هنوز راه درازی در پیش داریم.
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش نخست)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
مذاکرات سیاسی و دیپلماتیکی که منجر به صدور و امضای سند «برنامه جامع اقدام مشترک» (#برجام) شده است، بدون اغراق بزرگترین گفتمان اثرگذار در سطح روابط بینالمللی در دوران معاصر بوده و هیچ مذاکراتی در جهان سیاست از نظر تعدد دفعات ملاقاتها، تعداد افراد شرکتکننده، مسافتهای طیشده، سطح مقامات شرکتکننده، مدتزمان گفتوگوها و... با آن برابری نمیکند. مذاکرات صلح #وستفالی در قرن هجدهم، مذاکرات کنفرانس یالتا و تهران بعد از جنگ دوم جهانی، گفتوگوهای مربوط به تشکیل سازمان ملل متحد و بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، معاهدههای ناتو و ورشو و... در زمره گفتوگوهای جهانی است که هیچکدام از نظر اهمیت و توان و انرژی بهکار گرفتهشده قابلمقایسه با برجام در قرن بیستویکم نیست. حال جای بسی تأسف است که پس از اینهمه کوشش و همکاری و حسننیت نشاندادهشده برای رسیدن به چنین سندی، یک ذهن بیمار با پیشداوریهای نابخردانه و لجوجانه اعتبار این سند را که پذیرش بینالمللی داشته و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، زیر سؤال میبرد. در این زمینه، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از آخرین هجمههای رئیسجمهور این کشور به برجام در کنفرانس داووس در سوئیس و رایزنی با کشورهای #انگلستان، #آلمان و #فرانسه، بازنگری و اضافهکردن نکاتی را به سند برجام زمزمه کرده و در حال کسب توافق و تفاهم با این سه کشور است. جامعه اقتصادی #اروپا نیز از یکسو به لحاظ حرمت پروتکلها و گفتوگوهای بینالمللی و قبولنکردن سیاستهایحمایتگرانه(Protectionism) و مداخلات تکرَویگونه ایالات متحده و ازسویدیگر به لحاظ وجود روابط تنگاتنگ با اقتصاد آمریکا و حجم عظیم مبادلات دلاری با بانکهای آمریکایی بر سر یک دوراهی قرار گرفته و دچار سردرگمی شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون در مقابل بازنگری این سند مقاومت کرده و راهکارهای گوناگونی را در صورت بروز شرایط جدید، چه در قالب سند برجام و چه در سایر زمینهها پیشرو دارد. در صورت کوتاهآمدن جامعه اقتصادی اروپا در مقابل فشارها و زورگوییهای ایالات متحده و تندادن به عدول از مفاد برجام به دلیل این فشارها، یکی از واکنشهای ایران میتواند برخورد حقوقی شکلی در چارچوب برجام و ارجاع موضوع به مکانیسم حلوفصل اختلافات در قالب مواد ٣٦ و ٣٧ سند برجام باشد.
ناگفته پیداست که چنانچه جامعه اقتصادی اروپا تحت فشارهای ایالات متحده مجبور به همراهی با آن کشور شود، احتمال حصول نتیجه مثبت از ارجاع موضوع به مکانیسم حلوفصل اختلاف در چارچوب برجام نیز نتواند در حفظ اعتبار آن مؤثر باشد. در این صورت، ادامه همکاریهای آینده مؤثر و مستمر با جامعه اقتصادی اروپا نیز میتواند و ممکن است با کاستیهای جدید مواجه شده و رشد و توسعه اقتصادی ایران را با مسائل جدیدی مواجه کند. در این بین، پیشبینی واکنش کشورهای روسیه و چین نیز که هر دو در کنار مناقشات و اختلافات سیاسی و دیپلماتیک خود با ایالات متحده، از نظر اقتصادی در تعامل کلان با کشور مذکور هستند (بهویژه چین که روابط تنگاتنگ سرمایهگذاری و تجارت با ایالات متحده دارد) دشوار بوده و شاید نتوان امید چندانی به حمایت قاطعانه آنها در همکاریهای اقتصادی آنان با کشور داشت. کما اینکه برخی سیاستهای اجرائی چند ماهه گذشته چین در حوزه تجارت و خرید محصولات پتروشیمی و نقلوانتقالات پولی در حوزه بانکی مشکلات گوناگونی را برای طرف ایرانی ایجاد کرده است.
مذاکرات برجام اگرچه در حوزه سیاسی تا حدود بسیار زیادی در کاهش دشمنی برخی از بازیگران و حمایت برخی دیگر کشورها مفید و موفق بوده و از این رهگذر طبقه ریسک ایران از هفت به پنج ارتقا یافته است، ولی درعینحال در حوزه اقتصادی و تکنیکی و فنی مربوط به توسعه اقتصادی و تسهیل مبادلات بانکی موفقیت مورد انتظار را به بار نیاورده است. به عبارت سادهتر، باید بپذیریم که اگر در حوزه سیاسی به سقف خواستههای خود رسیدیم، در حوزه دیپلماسی اقتصادی هنوز راه درازی در پیش داریم.
https://www.ifm.eng.cam.ac.uk/uploads/Research/Decision_Support_Tools/swot.gif
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش دوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
در دوره نخست پسا#برجام از ژانویه ٢٠١٦ تا ژانویه ٢٠١٧ شاهد حضور هیئتهای اقتصادی بینالمللی گوناگونی بوده و بانکهای ایرانی نیز توانستند در حد محدودی روابط کارگزاری خود را با دیگر کشورها گسترش دهند تا اینکه روند این بهبود همزمان با رقابتهای انتخاباتی ایالات متحده از اواخر سال ٢٠١٦ رو به کندی نهاد.
دفتر کنترل سرمایههای خارجی (#OFAC) آمریکا که در سال ٢٠١٦ سه مورد دستورالعمل درراستای شفافیت و پاسخ به سؤالات و ابهامات مربوط به همکاری با ایران منتشر کرده بود، از دسامبر ٢٠١٦ هیچگونه اطلاعیه مثبتی (بهغیر از اعلام برخی تحریمهای جدید علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی) صادر نکرد.در دوره دوم پسابرجام از ژانویه ٢٠١٧ تاکنون، شاهد تلاشهای بیوقفه ایالات متحده در ایجاد عدم قطعیت و نبود اطمینان (uncertainty) نسبت به ایران و ایجاد رعب و وحشت در شرکای اقتصادی #ایران هستیم که نتیجه آن بهتأخیرافتادن اجرای پروژههایی است که حتی قراردادهای آنها نیز تنظیم و امضا شده است. با این پیشگفتار شاید بتوان راهبرد جدیدی را درباره چگونگی حفظ برجام مطرح و تهدید مطروحه از سوی ایالات متحده را به فرصت تبدیل کرد.
یکی از این رویکردها میتواند مشروط نکردن هرگونه مذاکره جدید یا بازنگری یا افزودن الحاقیه، به تسجیل حذف کامل تحریمهای بانکی از هر جهت و حتی اضافهکردن موادی در زمینه همکاریهای اقتصادی در حوزههای نفت و انرژی و همچنین همکاری بانکهای بزرگ تسویه دلاری و یورویی (Clearing Banks) با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانکهای ایرانی باشد. اگرچه نگارنده از جزئیات مورد نظر بازنگری بیاطلاع است، اما چنانچه بتوان ارزیابی مثبتی در تهاتر «حفظ توان دفاعی و قدرت منطقهای کشور و تضمین قطعی حذف تحریمها در حوزههای اقتصادی و مالی و بانکی و بیمهای...» در مقابل درخواستهای سایر طرفهای سند برجام داشته باشیم و تهدید روی میز را به فرصت بالفعل روی میز تبدیل کنیم، بهنظر میرسد خدمت بزرگی به میهن اسلامی و مردم شریف ایران کردهایم. در این رویکرد، لازم است ویژگیهای طرفهای مذاکره را دقیقا مطالعه و بر این اساس ارزیابی کنیم که نقطه قوت یا ضعف ما و آنها در مسائل مورد مناقشه چیست؟ مطالب مورد نظر را در چه زمانی و در چه چارچوبی مطرح و وضعیت بُرد بُرد را تضمین و تسجیل کرد؟ رئیسجمهوری جدید آمریکا چه از نظر سوابق کاریاش و چه از نظر نحوه برخورد با مسائل گوناگون در یک سال گذشته نشان داده است که بیش از هر چیز اهل معامله و سود کوتاهمدت بوده و نیازمند تعریف و تمجید دیگران و احساس موفقیت است (بهویژه وقتی تخطئه دیگران و در رأس آنها رئیسجمهوری قبلی آن کشور مطرح باشد).
نوع حملات او به چین و کره و کوتاهآمدن وی در مذاکرات اقتصادی با چین یا تأثیر حضور مشترک کرهشمالی و جنوبی در المپیک زمستانی در کاهش مناقشات لفظی اتمی با #کره_شمالی نمونههای بارزی از رفتار و تمایل نامبرده به معاملهگری است. برخی از این اهداف و نکات میتواند در مذاکرات جمعی تمام اعضای برجام (١+٥) و برخی دیگر شاید در مذاکرات مستقیم در حاشیه مذاکرات برجام قابل دستیابی باشد. به هر ترتیب، چنانچه اراده کلی بر این اساس باشد که با انجام مذاکرات جدید بتوان تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرد، لازم است گروههای کارشناسی بسیار توانمند (دائمی تا حصول نتیجه نهایی) در حوزههای انرژی، بانک و بیمه، صنایع پتروشیمی، حملونقل، فناوری اطلاعات، کشاورزی، صنایع فولاد و کانی غیرفلزی، سلامت، گردشگری، خدمات و... تعریف و ایجاد کرد که در کنار و در خدمت مسئولان سیاسی مذاکرهکننده، پیشبرنده دیپلماسی اقتصادی کشور در چارچوب اهداف کلان تعریفشده باشند.
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش دوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
در دوره نخست پسا#برجام از ژانویه ٢٠١٦ تا ژانویه ٢٠١٧ شاهد حضور هیئتهای اقتصادی بینالمللی گوناگونی بوده و بانکهای ایرانی نیز توانستند در حد محدودی روابط کارگزاری خود را با دیگر کشورها گسترش دهند تا اینکه روند این بهبود همزمان با رقابتهای انتخاباتی ایالات متحده از اواخر سال ٢٠١٦ رو به کندی نهاد.
دفتر کنترل سرمایههای خارجی (#OFAC) آمریکا که در سال ٢٠١٦ سه مورد دستورالعمل درراستای شفافیت و پاسخ به سؤالات و ابهامات مربوط به همکاری با ایران منتشر کرده بود، از دسامبر ٢٠١٦ هیچگونه اطلاعیه مثبتی (بهغیر از اعلام برخی تحریمهای جدید علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی) صادر نکرد.در دوره دوم پسابرجام از ژانویه ٢٠١٧ تاکنون، شاهد تلاشهای بیوقفه ایالات متحده در ایجاد عدم قطعیت و نبود اطمینان (uncertainty) نسبت به ایران و ایجاد رعب و وحشت در شرکای اقتصادی #ایران هستیم که نتیجه آن بهتأخیرافتادن اجرای پروژههایی است که حتی قراردادهای آنها نیز تنظیم و امضا شده است. با این پیشگفتار شاید بتوان راهبرد جدیدی را درباره چگونگی حفظ برجام مطرح و تهدید مطروحه از سوی ایالات متحده را به فرصت تبدیل کرد.
یکی از این رویکردها میتواند مشروط نکردن هرگونه مذاکره جدید یا بازنگری یا افزودن الحاقیه، به تسجیل حذف کامل تحریمهای بانکی از هر جهت و حتی اضافهکردن موادی در زمینه همکاریهای اقتصادی در حوزههای نفت و انرژی و همچنین همکاری بانکهای بزرگ تسویه دلاری و یورویی (Clearing Banks) با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانکهای ایرانی باشد. اگرچه نگارنده از جزئیات مورد نظر بازنگری بیاطلاع است، اما چنانچه بتوان ارزیابی مثبتی در تهاتر «حفظ توان دفاعی و قدرت منطقهای کشور و تضمین قطعی حذف تحریمها در حوزههای اقتصادی و مالی و بانکی و بیمهای...» در مقابل درخواستهای سایر طرفهای سند برجام داشته باشیم و تهدید روی میز را به فرصت بالفعل روی میز تبدیل کنیم، بهنظر میرسد خدمت بزرگی به میهن اسلامی و مردم شریف ایران کردهایم. در این رویکرد، لازم است ویژگیهای طرفهای مذاکره را دقیقا مطالعه و بر این اساس ارزیابی کنیم که نقطه قوت یا ضعف ما و آنها در مسائل مورد مناقشه چیست؟ مطالب مورد نظر را در چه زمانی و در چه چارچوبی مطرح و وضعیت بُرد بُرد را تضمین و تسجیل کرد؟ رئیسجمهوری جدید آمریکا چه از نظر سوابق کاریاش و چه از نظر نحوه برخورد با مسائل گوناگون در یک سال گذشته نشان داده است که بیش از هر چیز اهل معامله و سود کوتاهمدت بوده و نیازمند تعریف و تمجید دیگران و احساس موفقیت است (بهویژه وقتی تخطئه دیگران و در رأس آنها رئیسجمهوری قبلی آن کشور مطرح باشد).
نوع حملات او به چین و کره و کوتاهآمدن وی در مذاکرات اقتصادی با چین یا تأثیر حضور مشترک کرهشمالی و جنوبی در المپیک زمستانی در کاهش مناقشات لفظی اتمی با #کره_شمالی نمونههای بارزی از رفتار و تمایل نامبرده به معاملهگری است. برخی از این اهداف و نکات میتواند در مذاکرات جمعی تمام اعضای برجام (١+٥) و برخی دیگر شاید در مذاکرات مستقیم در حاشیه مذاکرات برجام قابل دستیابی باشد. به هر ترتیب، چنانچه اراده کلی بر این اساس باشد که با انجام مذاکرات جدید بتوان تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرد، لازم است گروههای کارشناسی بسیار توانمند (دائمی تا حصول نتیجه نهایی) در حوزههای انرژی، بانک و بیمه، صنایع پتروشیمی، حملونقل، فناوری اطلاعات، کشاورزی، صنایع فولاد و کانی غیرفلزی، سلامت، گردشگری، خدمات و... تعریف و ایجاد کرد که در کنار و در خدمت مسئولان سیاسی مذاکرهکننده، پیشبرنده دیپلماسی اقتصادی کشور در چارچوب اهداف کلان تعریفشده باشند.
https://www.ifm.eng.cam.ac.uk/uploads/Research/Decision_Support_Tools/swot.gif
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش سوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
نکته پایانی اینکه آهنگ تأثیرات سوءتحریمها قبل از امضای توافقنامه برجام بهگونهای بود که کل کشور را با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مواجه کرده بود و موافقتنامه برجام نقطهعطفی برای خروج از آن شرایط و رفع بسیاری از تحریمها در زمینههای نفت و گاز، انرژی، حملونقل، بانک، بیمه و... بود که آثار مثبت آن در رشد ١٢درصدی تولید ناخالص داخلی سال ١٣٩٥ نمایان شد. وضعیت مفروض شرایط اقتصادی کشور در حالت حصولنشدن تفاهمنامه برجام را متأسفانه کسی بررسی نکرده و درباره آن هیچ گزارشی -لااقل در سطح عموم- انتشار نیافته است، بااینحال قابل تصور است که جمعبندی کلان کشور به ترتیبی بوده است که برای پیشگیری از شرایط دشوارتر از یکسو و رفع ابهام جامعه جهانی که ایران بنا به باورهای مذهبی و دینی و انسانی خود، بهدنبال تولید سلاح اتمی نیست، درباره برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره نکرده و آن را امضا کند که شاهد برخی تأثیرات مثبت آن نیز بودیم.
هماکنون شاهدیم که رئیسجمهوری ایالات متحده عملا و صریحا اظهار کرده تحریمهای غیرهستهای جدیدی علیه کشورمان وضع خواهد کرد و این شرایط نااطمینانی و عدم قطعیتی را به وجود آورده که حتی همکاری بانکی برخی از کشورهای دوست و شرکای تجاری مالی را در دوران پسابرجام بهمراتب دشوارتر و ناکارآمدتر از گذشته کرده است.
بنابراین تبدیل تهدیدات موجود ناشی از عملکرد رئیسجمهوری ایالات متحده به فرصتهای آینده برای پیوستن ایران به بازارهای بینالمللی رویکرد تاریخی خطیری است که اجرای آن به اجماع نیروهای سیاسی داخل کشور، لابیهای بینالمللی و تصمیمگیری شجاعانه نیاز داشته و نمیتوان بدون مطالعه عمیق از کنار آن گذشت.
✍🏻 #مقاله تبدیل تهدید به فرصت (بخش سوم)
مرتضی #الهداد -معاون اقتصادی اتاق بازرگانی #ایران
نکته پایانی اینکه آهنگ تأثیرات سوءتحریمها قبل از امضای توافقنامه برجام بهگونهای بود که کل کشور را با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مواجه کرده بود و موافقتنامه برجام نقطهعطفی برای خروج از آن شرایط و رفع بسیاری از تحریمها در زمینههای نفت و گاز، انرژی، حملونقل، بانک، بیمه و... بود که آثار مثبت آن در رشد ١٢درصدی تولید ناخالص داخلی سال ١٣٩٥ نمایان شد. وضعیت مفروض شرایط اقتصادی کشور در حالت حصولنشدن تفاهمنامه برجام را متأسفانه کسی بررسی نکرده و درباره آن هیچ گزارشی -لااقل در سطح عموم- انتشار نیافته است، بااینحال قابل تصور است که جمعبندی کلان کشور به ترتیبی بوده است که برای پیشگیری از شرایط دشوارتر از یکسو و رفع ابهام جامعه جهانی که ایران بنا به باورهای مذهبی و دینی و انسانی خود، بهدنبال تولید سلاح اتمی نیست، درباره برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره نکرده و آن را امضا کند که شاهد برخی تأثیرات مثبت آن نیز بودیم.
هماکنون شاهدیم که رئیسجمهوری ایالات متحده عملا و صریحا اظهار کرده تحریمهای غیرهستهای جدیدی علیه کشورمان وضع خواهد کرد و این شرایط نااطمینانی و عدم قطعیتی را به وجود آورده که حتی همکاری بانکی برخی از کشورهای دوست و شرکای تجاری مالی را در دوران پسابرجام بهمراتب دشوارتر و ناکارآمدتر از گذشته کرده است.
بنابراین تبدیل تهدیدات موجود ناشی از عملکرد رئیسجمهوری ایالات متحده به فرصتهای آینده برای پیوستن ایران به بازارهای بینالمللی رویکرد تاریخی خطیری است که اجرای آن به اجماع نیروهای سیاسی داخل کشور، لابیهای بینالمللی و تصمیمگیری شجاعانه نیاز داشته و نمیتوان بدون مطالعه عمیق از کنار آن گذشت.
✅ كميته آب، به وزارت امور خارجه میرود
موضوع بحران آب به حدي جدي شده است كه به تازگي مقرر شده تا در وزارت امور خارجه با تشكيل شدن كميته آب بيش از قبل پيگيری شود.
سالهاست كه در بدنه وزارت نيرو علاوه بر پيگيری سدهايی كه روی رودخانههای داخلی ساخته میشود، تعدادی سد هم با عنوان سدهای مرزی كشور در حال ساخت بودند كه به دليل همجواری با مرزهای همسايهها وزارت نيروييها كمتر در مورد آنها صحبت كرده و سعي میكردند كه در اين موضوع سكوت پيشه كنند. اما گويا با حضور وزير جديد و جديتر شدن بحران آب، اردكانيان قصد دارد در اين خصوص نيز با صراحت بيشتري صحبت كند. البته اين موضوع را نيز به زمان ديگري واگذار ميكند و تنها با بيان اينكه به زودي برنامه تفصيلي در خصوص آبهاي مرزي اعلام خواهد شد، ميگويد: «حوضه آبريز مشترك در دنيا زياد داريم، در اين حوضههاي آبريز مشترك همه همسرنوشت هستيم پس موفقيت در حوضههاي آبريز مشترك مستلزم اين است كه ما در حوضههاي آبريز داخلي اين تمرين را كرده باشيم كه ميتوانيم در كنار هم كار كنيم. در ارتباط با همسايه شرقي (#افغانستان) يك كميته آبي تشكيل شده است چرا كه حفظ حيات مسكون در مرزهاي شرقي براي ما اولويت است و به هر شكل ممكن آب مورد نياز اين مناطق را تامين خواهيم كرد.»
#waterdiplomacy
#نشریات
روزنامه شرق ـ 17 بهمن 96
http://booyebaran.ir/wp-content/uploads/2015/11/water-diplomacy.jpg
موضوع بحران آب به حدي جدي شده است كه به تازگي مقرر شده تا در وزارت امور خارجه با تشكيل شدن كميته آب بيش از قبل پيگيری شود.
سالهاست كه در بدنه وزارت نيرو علاوه بر پيگيری سدهايی كه روی رودخانههای داخلی ساخته میشود، تعدادی سد هم با عنوان سدهای مرزی كشور در حال ساخت بودند كه به دليل همجواری با مرزهای همسايهها وزارت نيروييها كمتر در مورد آنها صحبت كرده و سعي میكردند كه در اين موضوع سكوت پيشه كنند. اما گويا با حضور وزير جديد و جديتر شدن بحران آب، اردكانيان قصد دارد در اين خصوص نيز با صراحت بيشتري صحبت كند. البته اين موضوع را نيز به زمان ديگري واگذار ميكند و تنها با بيان اينكه به زودي برنامه تفصيلي در خصوص آبهاي مرزي اعلام خواهد شد، ميگويد: «حوضه آبريز مشترك در دنيا زياد داريم، در اين حوضههاي آبريز مشترك همه همسرنوشت هستيم پس موفقيت در حوضههاي آبريز مشترك مستلزم اين است كه ما در حوضههاي آبريز داخلي اين تمرين را كرده باشيم كه ميتوانيم در كنار هم كار كنيم. در ارتباط با همسايه شرقي (#افغانستان) يك كميته آبي تشكيل شده است چرا كه حفظ حيات مسكون در مرزهاي شرقي براي ما اولويت است و به هر شكل ممكن آب مورد نياز اين مناطق را تامين خواهيم كرد.»
#waterdiplomacy
#نشریات
روزنامه شرق ـ 17 بهمن 96
http://booyebaran.ir/wp-content/uploads/2015/11/water-diplomacy.jpg
🔵 در پی اظهارات سفیر #آمریکا در سازمان ملل درباره رئیس تشکیلات خودگران #فلسطین، یکی از مقامهای ارشد فلسطینی از واژههای تند علیه سفیر استفاده کرد و خطاب به وی گفت: خفه شو!
به نوشته روزنامه دیلی میل، صائب #عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی و رئیس هیأت فلسطینی مذاکرهکننده عضو سازمان آزادیبخش فلسطین با #اسراییل به نیویورک دیلی نیوز گفت: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل باید دهانش را ببندد و متوجه باشد که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگران #فلسطین مشکل نیست.
نیکی هیلی گفته بود که عباس فاقد مهارتهای رهبری است.
عریقات ادامه داد: این اشغالگری اسرائیل و سیاستهای آن است که مشکلساز است. من نمیگویم که ما اشتباه نداشتیم؛ همه جوامع و هر دولتی اشتباه دارد.
وی گفت: هیلی تلاش میکند تا با استفاده از این واژهها، عباس را از قدرت دور کند. او خواستار برکناری #عباس است که به صورت دموکراتیک برای این سمت انتخاب شده است. او رئیسی است که روند صلح را رهبری میکند و مروج اصل راهحل دو کشوری است. حالا این سفیر او را به فقدان مهارت و دانش متهم میکند و خواستار برکناری اوست.
🔗 http://www.dailymail.co.uk/news/article-5355433/Palestinian-official-tells-Nikki-Haley-shut-up.html
به نوشته روزنامه دیلی میل، صائب #عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی و رئیس هیأت فلسطینی مذاکرهکننده عضو سازمان آزادیبخش فلسطین با #اسراییل به نیویورک دیلی نیوز گفت: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل باید دهانش را ببندد و متوجه باشد که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگران #فلسطین مشکل نیست.
نیکی هیلی گفته بود که عباس فاقد مهارتهای رهبری است.
عریقات ادامه داد: این اشغالگری اسرائیل و سیاستهای آن است که مشکلساز است. من نمیگویم که ما اشتباه نداشتیم؛ همه جوامع و هر دولتی اشتباه دارد.
وی گفت: هیلی تلاش میکند تا با استفاده از این واژهها، عباس را از قدرت دور کند. او خواستار برکناری #عباس است که به صورت دموکراتیک برای این سمت انتخاب شده است. او رئیسی است که روند صلح را رهبری میکند و مروج اصل راهحل دو کشوری است. حالا این سفیر او را به فقدان مهارت و دانش متهم میکند و خواستار برکناری اوست.
🔗 http://www.dailymail.co.uk/news/article-5355433/Palestinian-official-tells-Nikki-Haley-shut-up.html
Mail Online
Palestinian official tells UN Ambassador Nikki Haley to 'shut up'
Palestinian diplomat Saed Erekat had strong words for American UN Ambassador Nikki Haley following her criticism of PLO leader Mahmoud Abbas
https://s3.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20180206&t=2&i=1228712989&r=LYNXMPEE150VN&w=1280
⭕️ #اردوغان: اقدامات #آمریکا در #سوریه علیه منافع #ترکیه، #ایران و #روسیه است
رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه امروز (سه شنبه) در #آنکارا گفت، اقدامات و سیاستهای ایالات متحده آمریکا در سوریه علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه است.
به نقل از رویترز، اردوغان که روز سه شنبه در نشست فراکسیون پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا سخن میگفت، با انتقاد از سیاست آمریکا در تجهیز نظامی کردهای #سوریه، از واشنگتن خواست تا نیروهای خود را از شهر منبج در شمال سوریه خارج کند.
اردوغان گفت:" آمریکا مدعی است ارسال 5 هزار کامیون و 2 هزار سورتی پرواز مهمات به سوریه در راستای سیاست مبارزه با داعش است، که ما این ادعا را باور نداریم."
او افزود: "این نشان می دهد آنها محاسباتی علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه در سوریه دارند."
اردوغان از ایالات متحده آمریکا خواست تا از تجهیز کردهای سوریه دست بردارد و از شهر منبج در شمال سوریه خارج شود.
در دو هفته گذشته نیروهای نظامی ترکیه در عملیاتی تحت عنوان " شاخه زیتون" با ورود به منطقه شمالغرب سوریه در حال پیشروی به سمت شهر "عفرین" و بیرون کردن شبه نظامیان کُرد "یگان های مدافع خلق" از منطقه هستند. عملیات پیشروی نیروهای ترکیه در دو هفته گذشته به کندی صورت گرفته و کردهای شمالغرب سوریه در برابر پیشروی نیروهای ترکیه مقاومت میکنند.
ترکیه خواستار قطع ارتباط زمینی کردهای سوریه و عراق و ایجاد یک منطقه حائل مرزی بین آنهاست.
پس از اینکه 3 هفته پیش ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در حال تجهیز یک ارتش 30 هزار نفری از کردها در منطقه شمال سوریه است، ترکیه ضمن اعلام مخالفت شدید با این تصمیم عملیات نظامی خود را برای تصرف شهر "عفرین" و بیرون کردن گروه " یگان های مدافع خلق" (YPG) از شمال سوریه آغاز کرد.
عملیات نظامی ترکیه انتقادهای بینالمللی در پی داشته و غالب کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا خواستار پایان دادن هر چه سریعتر به این عملیات نظامی شدهاند.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey-usa/erdogan-says-u-s-has-calculations-against-turkey-iran-russia-in-syria-idUSKBN1FQ1C5
⭕️ #اردوغان: اقدامات #آمریکا در #سوریه علیه منافع #ترکیه، #ایران و #روسیه است
رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه امروز (سه شنبه) در #آنکارا گفت، اقدامات و سیاستهای ایالات متحده آمریکا در سوریه علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه است.
به نقل از رویترز، اردوغان که روز سه شنبه در نشست فراکسیون پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا سخن میگفت، با انتقاد از سیاست آمریکا در تجهیز نظامی کردهای #سوریه، از واشنگتن خواست تا نیروهای خود را از شهر منبج در شمال سوریه خارج کند.
اردوغان گفت:" آمریکا مدعی است ارسال 5 هزار کامیون و 2 هزار سورتی پرواز مهمات به سوریه در راستای سیاست مبارزه با داعش است، که ما این ادعا را باور نداریم."
او افزود: "این نشان می دهد آنها محاسباتی علیه منافع ترکیه، ایران و روسیه در سوریه دارند."
اردوغان از ایالات متحده آمریکا خواست تا از تجهیز کردهای سوریه دست بردارد و از شهر منبج در شمال سوریه خارج شود.
در دو هفته گذشته نیروهای نظامی ترکیه در عملیاتی تحت عنوان " شاخه زیتون" با ورود به منطقه شمالغرب سوریه در حال پیشروی به سمت شهر "عفرین" و بیرون کردن شبه نظامیان کُرد "یگان های مدافع خلق" از منطقه هستند. عملیات پیشروی نیروهای ترکیه در دو هفته گذشته به کندی صورت گرفته و کردهای شمالغرب سوریه در برابر پیشروی نیروهای ترکیه مقاومت میکنند.
ترکیه خواستار قطع ارتباط زمینی کردهای سوریه و عراق و ایجاد یک منطقه حائل مرزی بین آنهاست.
پس از اینکه 3 هفته پیش ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در حال تجهیز یک ارتش 30 هزار نفری از کردها در منطقه شمال سوریه است، ترکیه ضمن اعلام مخالفت شدید با این تصمیم عملیات نظامی خود را برای تصرف شهر "عفرین" و بیرون کردن گروه " یگان های مدافع خلق" (YPG) از شمال سوریه آغاز کرد.
عملیات نظامی ترکیه انتقادهای بینالمللی در پی داشته و غالب کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا خواستار پایان دادن هر چه سریعتر به این عملیات نظامی شدهاند.
🔗 https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey-usa/erdogan-says-u-s-has-calculations-against-turkey-iran-russia-in-syria-idUSKBN1FQ1C5
❓ پرسش خبرنگار یومیوری #ژاپن از دکتر #روحانی:
#ترامپ اصرار دارد اگر #برجام اصلاح نشود، تحریم های هسته ای علیه #ایران را از سر می گیرد و از برجام خارج می شود؟ در این صورت اقدام ایران چه خواهد بود؟
اینکه در آینده #آمریکا چه کار می خواهد بکند، کسی حتی دوستان اروپایی او هم نمی دانند
آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. نه خطی بر برجام اضافه و نه خطی از آن کم خواهد شد. ما هیچ موضوع دیگری را مرتبط با برجام نمی دانیم. برجام یک قرارداد هفت جانبه است
برجام تعهدی از سوی حزب دمکرات آمریکا نیست بلکه تعهدی از جانب دولت آمریکا است
روحانی: ترامپ پس از یک سال رفتن به کاخ سفید، هنوز نتوانسته به هدفش برای پاره کردن قرارداد برجام برسد
برای آینده پیش بینی های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود، در آن باقی خواهیم ماند و ماندن یا نماندن آمریکا در برجام خیلی تاثیری بر ادامه همکاری ما با این توافقنامه نخواهد داشت.
ایرنا
https://t.me/InternationalRel
#ترامپ اصرار دارد اگر #برجام اصلاح نشود، تحریم های هسته ای علیه #ایران را از سر می گیرد و از برجام خارج می شود؟ در این صورت اقدام ایران چه خواهد بود؟
اینکه در آینده #آمریکا چه کار می خواهد بکند، کسی حتی دوستان اروپایی او هم نمی دانند
آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. نه خطی بر برجام اضافه و نه خطی از آن کم خواهد شد. ما هیچ موضوع دیگری را مرتبط با برجام نمی دانیم. برجام یک قرارداد هفت جانبه است
برجام تعهدی از سوی حزب دمکرات آمریکا نیست بلکه تعهدی از جانب دولت آمریکا است
روحانی: ترامپ پس از یک سال رفتن به کاخ سفید، هنوز نتوانسته به هدفش برای پاره کردن قرارداد برجام برسد
برای آینده پیش بینی های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود، در آن باقی خواهیم ماند و ماندن یا نماندن آمریکا در برجام خیلی تاثیری بر ادامه همکاری ما با این توافقنامه نخواهد داشت.
ایرنا
https://t.me/InternationalRel
Telegram
🌍کانال تخصصی روابط بینالملل
نخستین کانال تخصصی روابط بینالملل
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
🔵 #روحانی: امیدوارم رژیم #عربستان سر عقل بیاید
رئیس جمهور در پاسخ به سوال «الاتجاء» درباره «پروژه غرب درباره قدس»:
🔹شرایط نسبت به گذشته متفاوت است یعنی دولتی که امروز در #واشینگتن سر کار است متفاوت با دولتهای گذشته است.
🔹اینکه در داخل کاخ سفید فردی تاثیرگذار و صهیونیست وجود دارد، بیتردید در مسائل منطقه و جهان اثرگذار است.
🔹#اسراییل اشتباه میکند. فکر میکنند حالا که #ترامپ و کوشنر کنار آنها هستند و در عربستان هم کسانی که پختگی کافی ندارند حضور دارند فکر میکنند علیه #ایران و #قدس و منطقه میتوانند استفاده کنند.
🔹در این فرصت ترامپ بیتالمقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام میکند و با مقابله همه کشورها روبهرو میشود.
آنها دنبال این هستند که علیه ملت فلسطین و علیه قدس و کشورهای منطقه از جمله ایران از این فرصت استفاده کنند.
🔹کشورهای منطقه باید هوشیار و متحد باشند. با گذشت زمان، حکام #ریاض خواهند فهمید مسیرشان نادرست است.
🔹همه تلاشی که کردند تا #داعش بر #سوریه و #عراق مسلط شود نتیجهاش چه شد؟ همه تلاشی که کردند یمن را در اختیار بگیرند به جا رسیدند؟ اگر کسی در منطقه فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است اشتباه میکند. اسرائیل به دلیل عملکردش مشخص است که دشمن همه کشورهای منطقه است.
🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم است و راه پیشرفت مسلمانان وحدت است.
🔹ما دلمان میخواهد رژیم عربستان سر عقل بیاید و منافع مردم خود و مسلمانان را مدنظر قرار دهد. ما هم اگر کاری از دستمان بربیاید کوتاهی نخواهیم کرد.
https://t.me/InternationalRel
رئیس جمهور در پاسخ به سوال «الاتجاء» درباره «پروژه غرب درباره قدس»:
🔹شرایط نسبت به گذشته متفاوت است یعنی دولتی که امروز در #واشینگتن سر کار است متفاوت با دولتهای گذشته است.
🔹اینکه در داخل کاخ سفید فردی تاثیرگذار و صهیونیست وجود دارد، بیتردید در مسائل منطقه و جهان اثرگذار است.
🔹#اسراییل اشتباه میکند. فکر میکنند حالا که #ترامپ و کوشنر کنار آنها هستند و در عربستان هم کسانی که پختگی کافی ندارند حضور دارند فکر میکنند علیه #ایران و #قدس و منطقه میتوانند استفاده کنند.
🔹در این فرصت ترامپ بیتالمقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام میکند و با مقابله همه کشورها روبهرو میشود.
آنها دنبال این هستند که علیه ملت فلسطین و علیه قدس و کشورهای منطقه از جمله ایران از این فرصت استفاده کنند.
🔹کشورهای منطقه باید هوشیار و متحد باشند. با گذشت زمان، حکام #ریاض خواهند فهمید مسیرشان نادرست است.
🔹همه تلاشی که کردند تا #داعش بر #سوریه و #عراق مسلط شود نتیجهاش چه شد؟ همه تلاشی که کردند یمن را در اختیار بگیرند به جا رسیدند؟ اگر کسی در منطقه فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است اشتباه میکند. اسرائیل به دلیل عملکردش مشخص است که دشمن همه کشورهای منطقه است.
🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم است و راه پیشرفت مسلمانان وحدت است.
🔹ما دلمان میخواهد رژیم عربستان سر عقل بیاید و منافع مردم خود و مسلمانان را مدنظر قرار دهد. ما هم اگر کاری از دستمان بربیاید کوتاهی نخواهیم کرد.
https://t.me/InternationalRel
Telegram
🌍کانال تخصصی روابط بینالملل
نخستین کانال تخصصی روابط بینالملل
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
- معرفی کتاب و مقاله؛
- اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها؛
- تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی؛
- ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز.
مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است
نه نظر گردانندگان کانال.
#اینفوگرافیک درصد پراکندگی اندیشکدههای جهان بر حسب مناطق (2017)
منبع:
🔗https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=think_tanks
منبع:
🔗https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=think_tanks
(https://attach.fahares.com/T6h8CV55H0SjMQJbJfgR1w==)
✅✅✅ فهرست برترین اندیشکدههای جهان در سال 2017 توسط دانشگاه #پنسیلوانیا منتشر شده است
این فهرست اندیشکده های برتر دنیا را در رشتههای تخصصی متفاوت و بر اساس پراکندگی مناطق، #آسیا، #خاورمیانه،#اروپا، #کانادا و... معرفی میکند.
تفکیک اندیشکده های آمریکایی از اندیشکده های غیرآمریکایی و مجزا ساختن اندیشکدهها بر حسب تخصص (امنیت بینالملل، سیاست خارجی، اندیشکدههای آب، علوم اجتماعی، امنیت آب و غذا، کنترل تسلیحات، حقوق بین الملل و...) از نکات مهم این #گزارش تفضیلی و معتبر است که میتواند راهنمای جامع و مناسبی برای پژوهشگران رشته های گوناگون باشد.
#معرفی #نشریات
👇🏻👇🏻👇🏻
✅✅✅ فهرست برترین اندیشکدههای جهان در سال 2017 توسط دانشگاه #پنسیلوانیا منتشر شده است
این فهرست اندیشکده های برتر دنیا را در رشتههای تخصصی متفاوت و بر اساس پراکندگی مناطق، #آسیا، #خاورمیانه،#اروپا، #کانادا و... معرفی میکند.
تفکیک اندیشکده های آمریکایی از اندیشکده های غیرآمریکایی و مجزا ساختن اندیشکدهها بر حسب تخصص (امنیت بینالملل، سیاست خارجی، اندیشکدههای آب، علوم اجتماعی، امنیت آب و غذا، کنترل تسلیحات، حقوق بین الملل و...) از نکات مهم این #گزارش تفضیلی و معتبر است که میتواند راهنمای جامع و مناسبی برای پژوهشگران رشته های گوناگون باشد.
#معرفی #نشریات
👇🏻👇🏻👇🏻
Telegram
attach 📎
2017 Global Go To Think Tank Index Report.pdf
4.5 MB
✅✅✅ فهرست برترین اندیشکدههای جهان در سال 2017 منتشرشده توسط دانشگاه #پنسیلوانیا
#معرفی #نشریات
@internationalrel
#معرفی #نشریات
@internationalrel