قصص رعب . . 🐗
3.24K subscribers
3.13K photos
550 videos
28 files
75 links
قصص رعب وروايات
-تريدون تعرضون قصتكم؟
الدردشه موجوده

حسابي الخاص لتواصل

المالك @bap123450
Download Telegram
دزولي قصص
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ياجماعة اليوم ايمت المباراة بين سوريا والعراق
شلونكم
👍3
نايمين يحلوين
" المجهول "
خرج الشيخ الدجال من الحفرة وهو يصيح : النوارق النوارق ،
النوارق في لغة المختصين بالدجالين والسحرة تعني أعتى حراس الجن وإذا ظهروا في بلد ما بسبب الحفر أو التنقيب عن الأثار أو الكنوز فمعنى ذلك أن الخراب والدمار حل على هذه البلد .
الكل ينظر في الحفرة وإذا بكمية خفافيش رهيبة تخرج من الحفرة وعقارب سوداء كبيرة قد غطت الحفرة كاملة ، وإذا بدخان يخرج وأحاط بالشيخ الدجال وغطاه عن الجميع فانطلقت عليه الخفافيش تحوم حوله حتى شكلت سحابة سوداء عليه والعقارب تسللت داخلها وفجأة انقشع الدخان وكفت الخفافيش عن الطيران حول الشيخ ،
وإذا به هيكل عظمي، فهرب الجميع وتركوا الحفرة مفتوحة وبينما هم يهربون استغاث بهم "عم حسنين " ، ولكن الكل كان في فزع فالكل لا يريد إلا النجاة بنفسه بعد رؤية ماحدث للشيخ . ولكن أنقذه شاب منهم وحل وثاقه وهرب الجميع للقرية .
الكل مفزوع إلى بيته يدخله في هلع ، و عم حسنين ذهب إلى بيت صاحبه " عيسى " ليوبخه على فعلته فخرج وبعدما سمع ما قاله بصوت عالٍ والناس قد استيقظت على صوته وتجمعت . أقسم عيسى أنه ليس له علاقة بذلك وما ذهب إلى عائلة المرزوقي إلا لأقنعهم بعدم التعرض لك. وكان هناك شاب يستمع مع الناس فقال للجميع :
حكى لى جدي عن حادثة وقعت منذ زمن بعيد وذكر لي كلاما عن النوارق وهو في المنزل الآن .
أسرع الجميع إليه ووجدوه نائما وقام إليهم ، وحكوا له عما حدث ولكن وجهه تغير تماما ، وقال سيعم الخراب على القرية بأكملها وأمامنا ثلاثة أيام لينتشر الدخان والعقارب والخفافيش في القرية ويظهر خلفهم قوادهم . رد عليه عم حسنين مندهشا :
ولكن حفيدك قال أنك حكيت له عن حادثة حدثت في البلد منذ زمن بعيد كيف تغلب الناس عليها ؟
قال وهو يرفع رأسه للأعلى مشيرا إلى ناحية الجبل خلف البلدة وقال:
أجل مافي غيرهم" الأرقاش" حراس الأرض منذ قرون يعيشون خلف الجبل هم من سينقذوننا كما أنقذوا القرية قديما فهم يتوارثون حماية الأرض من مخلوقات باطنها ، وأمامنا يوم أو يومان كي تستطيعوا الوصول لهم ، ولكن على الجميع أن يحمل زاد يكفيه فترة هو وأولاده ولا يبيت إلا فوق منزله وفي الصباح يرعى شؤونه ومواشيه لأن النوارق لا تظهر إلا بالليل ، ولكن ادعوا الله أن نعثر على الأرقاش سريعا . والناس سمعوا الكلام في اليوم الأول والكل استطاع أن يرى ما يحدث في الأرض والدخان الذي أوضحه نور القمر وكانت الرؤية متاحة للجميع ولكن ما زاد الطين بلة ، أن عائلة المرزوقي استدعوا دجالين وأتوا بهم في بيوتهم التي تقع في مدخل القرية وبدأ الناس يحذرونهم ولكنهم كانوا يتجاهلون ويهددون أي أحد يحاول منعهم بالقتل . لذلك تركوهم وشأنهم ولكن أتت ليلة شديدة الظلمة على القرية .
الناس فوق أسطح منازلهم يترقبون ، وخرج الدجالان في طلب الحفرة ولكن هذه المرة خرجت نار من الحفرة أضاءت الليل وتشكلت على هيئة شبح ذو قرون وكأنه وحش أسطوري، ولكن فجأة شق سكون الليل صوت شيخ المسجد وأخذ يرتل بأيات الله البينات في المكبر وفجأة تحول الشبح كسهم ناري قام بالدوران فوق مكان الحفرة ثلاث مرات ثم غاص فيها ، وهبطت النيران ، ولم يعد الدجالان من الأرض ولم يجروء أحد من القرية على الذهاب لتلك الأرض أو حتى جانبها ، وعنف البعض في الصباح عائلة المرزوقي وأفرادها ولكن كبيرها ولكن كبيرهم هدد الجميع وقال :
لا أثق في كلام الرجل الخَرِف العجوز ولا حكاية حراس الأرض ولا غيرهم وجميع العائلة ستستعد بالبنادق وسوف نستدعي شيوخ مغاربة نعرفهم وسيأتون إلينا كي نهزم تلك الأشياء ونحصل على الكنز .
الناس زاد رعبهم وخاصة أن عصر اليوم الثالث قد ولى ، وها هو الليل يقبل والمسجد يستعد ليقيم الصلاة ولم يأت أحد من الأرقاش كما قال الرجل العجوز ، والناس بدأت قلوبهم تهلع حتى أن منهم من بدأ بحزم أمتعته وترك القرية فورا ، وعائلة المرزوقي تستعد لاستقبال شيوخهم والكل مترقب لما سيحدث ، ولكن إذا بصوت عال يقبل وينادي في الناس :
يتبع
الجزء الأخير
لو عجبتكم قصصي فادعموا حسابي 👇👇 بعمل متابعة ولا تنسوا التفاعل💖💖
👍7🔥2👎1😱1
"ابويا كل ليلة بيجيلي في المنام وهو بيعيط"
مشهد مخيف جدا كنت بشوفه كل ليلة بعد موت ابويا, اشوفه واقف جوة القبر بتاعه وجسمه كله بيجيب في دم وهو بيتألم وبيبكي بهيستريا, وفي النهاية كان يمد ايده ليا كأنه بيستنجد بيا, وغصب عني روحت القبر بتاعه عشان أفهم فيه ايه, الله يسامحك يا ابويا..
صفحة الكاتب على فيس بوك: أحمد محمود شرقاوي
................
زي ما كل حاجة ليها نهاية, حياتنا احنا كمان ليها نهاية, وحتما ولابد ان النهاية دي تيجي, سواء كنا متقبلين ده أو رافضين, وابويا نهايته جت فجأة, بل وجت بطريقة غريبة جدا, كنا قاعدين بنتغدا في أمان الله وكان ابويا من الناس اللي بتعشق الأكل, خاصة البط والوز والفراخ والبلدي, كان ممكن ياكل أكل خمس أشخاص لوحده..

يومها كان مُصر ان أمي تدبح جوزين بط وتعملهم, ولما أمي اعترضت وشافت ان الأكل كتير كان هيضربها, واضطرت أمي انها تدبح وتطبخ وليمة كالعادة عشان خاطر ابويا ياكل ويتهنى, مع اني كنت بخاف عليه كتير من الأكل الدسم ده بس هو مكنش بيسمع لحد, وقعد ياكل بنهم كالعادة لحد ما فجأة جسمه كله اتهز بطريقة مخيفة, حطيت ايدي على كتفه عشان أشوفه ماله لقيت عنيه جاحظة بطريقة مخيفة وجسمه كله عمال يتهز..

كان فيه كمية أكل كبيرة واقفة في زوره مش عارف يبلعها, أو يمكن عضمة بلعها بالغلط, الموقف كان مخيف جدا, خاصة ان ابويا في لحظات وشه بقا لونه أحمر وجسمه كله عمال يتنفض, زقيته بقوة عشان ينام على بطنه وبدأت أضرب على ضهره بقوة عشان الأكل يخرج منه, بس الأكل مخرجش, روح ابويا هي اللي خرجت..

ايوة بالبساطة دي, كلها ثواني بس وابويا وقع في الأرض زي الصنم من غير أي حركة, حاولت أهز فيه, أكلمه, بس هو مكنش معانا وقتها, كان في عالم الأموات, وشقت صرخة أمي صمت المكان عشان يبدأ الهرج والمرج والناس تتلم..

الحاج عثمان مات وهو بياكل, الحاج عثمان مات وبواقي الأكل سايلة من بقه بطريقة مقززة جدا, ونزلت دموعي زي السيل في صمت تام, وبدأت التجهيزات بعد ما زارنا الدكتور وأكد الوفاة لمراسم الغُسل والدفن وغيره..

حضر المُغسل ورمى علينا السلام ودخل على ابويا عشان يغسله, ودخلت انا معاه, وبدأ يعري جسم ابويا عشان يغسله, وكانت الصدمة اللي خلتني أشهق بقوة, جسم ابويا كان أزرق, عروقه كلها بارزة وعنيه جاحظة بطريقة مخيفة, غير الريحة البشعة اللي كانت خارجة من بقه, كأنه كان واكل أكل منتهي الصلاحية..

طبعا كان ظاهر الاشمئزاز والنفور على وجه المغسل وان كمل شغله لحد ما لف الكفن على ابويا, واتحط الجسم على الخشبة عشان يتشال, الجسم اللي كان تقيل وكأنه جبل مش جسم انسان..

لدرجة ان الناس كانت بتئن تحت الخشبة من ثقل ابويا اللي كان في الأصل ضخم الجسمان, شعور بغيض كان منتشر وسط الناس وقت الجنازة, ناس وقعت في الأرض وناس سابت الجنازة لسبب مجهول, لدرجة اني فضلت أدعي ربنا اننا ندفن ابويا على خير وننتهي بسرعة من كل اللي بيحصل ده..

ووقف الشيخ على القبر يحث الناس على الدعاء لابويا, وان كان الكل عايز ينتهي بسرعة من الجنازة دي بسبب الحر الشديد اللي كان بياكل فينا, واتقفل باب القبر على ابويا للأبد, أو كنت أظن كدا..
رجعت البيت وانا تايه, رغم كل أفعال ابويا بس كان ضهري وسندي في الحياة, دلوقتي ضهري اتكسر وبقيت لوحدي, بقيت مسؤول عن أمي وبيتنا كله, دخلت المسجد في صلاة العشا واتجمع حوليا بعض الناس عشان يواسوني وصلينا العشا, رفعت ايدي للسما ودعيت ربنا انه يثبتني ويقويني على الحياة الصعبة اللي انا داخل عليها دي..

خرجت من الجامع واتمشيت في البلد شوية, مكنتش قادر ارجع البيت ملاقيش ابويا, والعزا كان يعتبر خلص, ووسط سرحاني وشرودي سمعت صوت بكاء جاي من بيت قديم اوي, معرفش ايه اللي خلاني اقرب من البيت عشان أعرف سبب البكاء..

كان فيه طفل عمال يبكي ويقول:

- انا جعان مش قادر بقا

وسمعت صوت تاني بيقول:

- حاضر يابني ربنا هيرزقنا دلوقتي اصبر

قلبي اتقهر من الموقف الغريب ده, معرفش ليه افتكرت ابويا وهو بياكل في جوزين بط وفرختين وشوية حمام وصنية رز. أكل يكفي عشرين شخص, افتكرت بواقي الأكل الكتير اللي كنا بنرميه كل ليلة بالبساطة دي, قلبي انفطر ورجعت بيتنا بسرعة, فتحت التلاجة ولقيت صنية فيها أكل كتير, حطيتها في الفرن تسخن وحطيتها في شنطة وجريت على البيت, خبطت على الباب وحطيت الصنية وبعدت خالص, وقفت أراقب الست وهي بتبص باستغراب للصنية وبعدها خدتها ودخلت..

مفيش دقاقيق وقربت عشان أسمع صوت ضحك والطفل عمال ياكل ويقول:

- الله الأكل ده حلو اوووي

قعدت على جنب وانهرت من البكاء, يارب رحمتك بينا وبالناس يارب, رجعت بيتنا وحاولت انام بس معرفتش, تفكير على خوف على حزن, فين وفين لحد ما غرقت في النوم, وأول ما نمت شوفت نفسي في مكان مظلم مخيف, وجالي هاجس اني جوة قبر مقفول عليا..
👍4
الهاجس ده خلاني اتنفض مكاني من الرعب, مفيش لحظات وشوفت جسم واقف بيتهز في الضلمة, وعرفته من هيئته, كان ابويا, قربت منه بخوف عشان أشوف دم كتير بينزل من جسمه, من كل مكان تقريبا, والمرعب اكتر ان لحمه كان بيتساقط عن جسمه وهو عمال يتألم ويبكي ويئن بصوت خشن..

في اللحظة دي بص ناحيتي, عنيه كان بيخرج منها دود كتير ابيض شكله بشع, ولقيته بيمد ايده ناحيتي وبيستنجد بيا, وقبل ما اتحرك سمعت صوت زمجرة مخيفة وحاجة بتمسك في رجلي بعنف..

صرخت واتنفضت من نومي وانا بلهس من الرعب وجسمي كله عرقان, قعدت اترعش مكاني كتير لحد ما هديت نوعا ما, استعذت بالله وقمت اتوضيت وصليت الفجر, وعدى اليوم كئيب ما بين استقبال ناس بتعزي وبين احتواء أمي ومحاولة استيعاب المصيبة..

بس تاني ليلة شوفت نفس الحلم من تاني, ابويا واقف جوة القبر لحمه بيسقط منه وجسمه بينزف وبيمد ايده ناحيتي كأنه بيستنجد بيا, حاولت اقنع نفسي ان ده بسبب الخوف والتوتر اللي انا فيه, بس لما تالت ليلة شوفت نفس الحلم بدأ القلق ينهش في قلبي, وقعدت في صلاة العشا حاطط ايدي على راسي والغم راكبني وعمال يدبح فيا, بصيت للسما ودعيت ربنا بالعمل الصالح اللي عملته, قولتله اني وديت الأكل للست وابنها عشان ارضيك انت, وبحق العمل الصالح ده فرج كربتي..

بعد الصلاة فقت على ايد بتهز فيا برفق, بصيت بعيون بتلمع بالدموع لقيته الشيخ منصور امام الجامع, ابتسم ليا ابتسامة رقيقة وقالي:

- مالك يابني فيك ايه
- انا تعبان اوي يا شيخ
- مينفعش تتعب وتغتم وربك موجود, وانت شاب ما شاء الله بشوفك كتير بتصلي
- انا بشوف حلم غريب اوي يا شيخ بقالي تلت ايام
- احكيلي يابني يمكن اساعدك

خدت نفس عميق وحكيت له الحلم بالكامل, استعاذ بالله من عذاب القبر وقالي ان دي رسالة من عالم الأموات ولازم تعرف سببها, ولما استفسرت منه اعمل ايه قالي اني لازم افتح قبر ابويا..بقلم.. أحمد محمود شرقاوي

وقتها اتنفضت من الرعب, بلعت ريقي بالعافية ومقدرتش انطق عشان يطمني ويقولي انه هيجي معايا واللي ربك رايده هيكون, خدت مفاتيح المقابر بتاعتنا وطلعنا انا وهو ناحية المقابر, كل ده وانا هفقد الوعي من الضغط والتفكير والخوف, وصلنا للمقابر ووقفنا قدام قبر ابويا..
مش هحكيلكم عن شكل المقابر المخيف بالليل ولا الصمت ولا الضلمة, انا هحكيلكم عن الحركة الغريبة اللي سمعتها جاية من القبر, صوت نبش غريب كان جاي من جوة التربة, حسيت ان شعري هيشيب من الخوف والقلق, الشيخ فضل يقرأ قرآن ويستعيذ بالله من شرور الإنس والجن..

استعنت بالله وانا قلبي بينط من مكانه وحطيت المفتاح في القفل بتاع التربة, وبكل خوف الدنيا زقيت الباب الحديد الصغير لجوة, ومشوفتش غير ضلمة, ضلمة مخيفة خلت الشيخ يهمس ويقول:

- معقولة دي اخرتك يابن آدم في الضلمة دي

كلامه خوفني اكتر من المصير اللي منتظرنا كلنا, شغلت كشاف الموبايل وزادت الحركة جوة التربة وصوت النكش, وفي لحظة سمعت زمجرة وحاجة نطت في وشي, صرخت ووقعت في الأرض والشيخ استعاذ بالله بصوت عالي..

ولمحته, كان كلب ضخم, خرج من التربة وطلع يجري بعيد وهو بيزوم زي الوحش, حسيت بالرعب على والدي ونطيت جوة التربة ونورت الفلاش, وكانت الفاجعة, جسم ابويا منهوش من كل مكان تقريبا, ابويا عن عبارة عن بقايا جثمان..

الكلب تقريبا أكل تسعين في المية من الجثة عشان يعرف يعيش التلت ايام دول, وقعت في الأرض لما حسيت ان الدنيا بتدور بيا, الشيخ بكى وشدني لبرة وقفل التربة وهو بيدعي بالعفو للمقبور, شدني بعيد وطبطب عليا كتير لحد ما قدرت استوعب الصدمة اللي كنت فيها..

وبدأ يتكلم بشرود ودموعه بتلمع جوة عنيه

"أبوك كان كل همه انه يشبع جثمانه بالأكل والشرب وبس في حياته, أبوك كان من أغنى أغنياء البلد وفي نفس الوقت كان أبخل أهل البلد, كل همه انه ياكل وياكل وياكل ويشبع جسمه بالأكل, عمرنا ما سمعنا انه طلع صدقة أو طلع اكل او فلوس لسائل أو محتاج, وربنا يابني قرر يوريه نتيجة اعماله دي, جسمه بقا مجرد وجبة لكلب سعران منعرفش دخل التربة ازاي..

البخل مرض ومصيبة كبيرة يابني, وانك تخاف تطلع صدقات للناس دي كارثة في حد ذاتها, لو مطلعتش حق الناس في فلوسك وأكلك هتكون نهايتك سيئة, وللأسف ابوك ياما نصحته يطلع صدقات وكان دايما بيرفض, كان شايف ان ده حقه هو وبس, طلع يابني صدقات كتير على روح ابوك وادعيله كتير, ومتخافش على نفسك او امك من الزمن, اللي رزق الكلب جوة القبر بلحم ابوك قادر يرزقك انت وامك كل يوم وانتوا على وش الأرض, اتصدق يابني قبل ما تدخل قبرك زي ابوك والدود والكلاب تنهش في جسمك..

اتصدق عشان تنجى من فتنة القبر ويوم القيامة, اتصدق يابني عشان دي من أعظم النعم اللي ممكن تعملها في حياتك..
4👍1
بقلم: أحمد محمود شرقاوي
.................
"وَأَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِينَ"
...............
متنسوش، اللاف الجميل وتعليقاتكم على أحداث الحكاية..
4👍2
• ديوان الوقف السني في العراق يعلن يوم غد السبت اول ايام شهر رمضان المبارك.

رمضان كريم 🤍
3
صومون لا باجر 😂
والله لو ما الوضوء جان متت عطش
تعالو نسولف شويه
الي يسالني ليش ماتنشر،اني جنت اشتغل وبرمضان شغلي وكف،وهسه اني اسوي فطور واكل وسحور وكلشي اسوي بيدي وملتهي اسف جدا 😍
عمري ما كنت اتخيل ان مجرد توصيلة في نص الليل لبنت غلبانه لجأت ليا ممكن يغير شكل حياتي،،
عامة انا مطرب شعبي وفي ليله كنت في فرح في قرية في القليوبية وبعد ما خلصنا الفرح والكهارب انطفت ولمينا عدة الفرقة بتاعتي،، كانت الساعه اتنين بعد نص الليل فلقيت واحدة جايه لوحدها ولابسه عباية سمره ومعاها شنطة هدومها وبتقولي انا عايزه اسافر معاكم على مصر،،

كنت مستغرب طبعا من كلامها، وبقول يمكن هربانة من اهلها وعايزة تلبسنا مصيبة فسبتها واقفه وميلت على اخو العريس اللي كان واقف معانا على ما نخلص لم عدتنا وسألته عليها،، فقال لي _دي بنت غلبانه واسمها أمل، ابوها ميت من زمان وكانت عايشه هي وامها على مساعدات اهل البلد ،، لغاية ما امها ماتت هي كمان من كام يوم،،ومابقاش للبت دي حد هنا



ولو على قد مرواح مصر معاكم خدوها يمكن ليها حد هناك رايحاله،،




وقتها كانت لسه واقفه بينها وبين العربية الميكروباص بتاعتنا حوالي خمسه متر،، زي ما تكون بتحاول تسيبلي مساحة عشان اخد قراري فروحت ناحيتها وقلت لها_انتي عايزه تيجي مصر وخلاص ولا عايزه تشتغلي معانا

حسيت وقتها انها بتحاول تبتسم ابتسامه تديني ايحاء انها فرفوشة وقالت_انا صوتي حلو وبعرف اغني تحب اسمعك حاجه

ساعتها لمعت عينيا لان البنت كانت حلوه وشكلها كده هييجي منها لو اشتغلت مع جوز البنات الموديلز اللي شغالين معايا فقلت لها= مش وقت سماع دلوقتي،، الصباح رباح ويلا اركبي مع البنات في الكرسي اللي ورا ..

ونزلنا على مصر والبت جات معانا،، وانا في نيتي اني هبرمجها واشغلها ،، ماهو البنات اللي معايا برضو نفس عينتها ،، اللي هربانه من اهلها واللي ماتعرفلهاش اصلا اهل واهو بيشتغلوا ويسترزقوا،،

وبعد ما وصلنا ونزلنا العدة في المخزن اللي تحت البيت والرجالة روحوا على بيوتهم قلت للبت يسر خديها تنام معاكم في شقتكم ودخلت انا والواد بتاع الدي جي على شقتي اللي في وش شقة البنات،، ما هي الدار اللي فيها المخزن والشقتين دول هي اللي حيلتي من الدنيا...
وليلتها كنت قلقان ومش جاي لي نوم على الرغم اني دايما في ليلة الشغل دي ببقى راجع مهدود ومجرد ما برمي جتتي عالسرير بنام،،لغاية ما عدى عليا حوالي نص ساعه وانا بتقلب على سريري ولقيت باب اوضتي بيتفتح عليا بالراحة
كنت متوقع انها تكون البت يسر وفعلا مجرد ما الباب انفتح لقيتها داخله بتتسحب فاتعدلت على سريري وانا بقولها_مش ليلتك خالص على فكرة الليلة دي..

فالبت جات قعدت جنبي على طرف السرير وعلى نور النهار اللي كان شقشق ومعدي خيوطه من فتحات الشيش لقيت البت بترتجف وبتلطم على خدودها وبتولول بصوت مكتوم
فروحت قايم ومولع سيجارة وهزيت البت من كتفها وقلت لها مالك يابنت ال.... سيبتي ركبي

راحت باصه ناحيتي وهي بتلطم برضو_البت اللي انت جايبها لنا دي

=مالها؟؟

_اخدتها تنام في اوضتي والبت نسرين راحت تنام في اوضتها

=وبعدين

_طفيت النور وهي اترمت جنبي على سريري مفيش خمس دقايق وحسيت من نفسها انها راحت في النوم وكنت انا قاعده بلعب في تليفوني عادي على ما اروح في النوم انا كمان، لكن فجأة حسيت بحاجة اترزعت في قلب الاوضة،، فاتنفضت ووجهت نور التليفون ناحية الاوضه فماشفتش حاجه وقلت اكيد انا غفيت وانا مش دريانه وصحيت مفزوعة لان الحركة دي بتحصل معايا كتير،،
فقفلت تليفوني وغمضت عينيا وقلت انام بدل القلق دا،،
لكن مافيش بعدها بثواني سمعت صوت خطوات بطيئة في الاوضة من ناحية أمل،،بس كنت حاسه ان اللي بيخطي حاجه ضخمه ليها حوافر لأن الخطوة كانت بتنقر وتخربش في الارض وبتقرب منها ،، وكان مع صوت الخطوات في صوت نفس عالي،، كنت بسمعه وهو بيشد النفس وينفخه بوضوح،، فكنت مغمضة عينيا ومرعوبة لا قادرة اصرخ ولا انطق ولا حتى اتنفس،،،
بعدها حسيت بصوت طرقعة السرير وكأن حد ضخم طلع عليه وحسيت ان في صهد في الاوضة وحرارتها رفعت،لما بدأت البت دي جسمها يتنفض وانا كنت جنبها جسمي بيتنفض اكتر منها من الرعب اللي انا فيه لغاية بعد شوية البت جسمها همد فقلت هقوم اتسحب ولسه جايه اقوم سمعت صوت راجل غليظ بيخطرف بكلام مش مفهوم،،



وقعد يخطرف كده شوية وفي وسط خطرفته اسمع صوت البت كانها بتحلم وتقول كلام مقطوع،،لغاية ما الصوت انقطع والبت هي كمان صوتها سكت فاتمالكت نفسي وقمت اتسحبت من مكاني وجيت لك وانا ماشيه على طراطيف صوابعي....

طبعا انا من النوع اللي عمره ما اتهز من الكلام دا ولا اتأثرت بيه وقلت يمكن البت يسر تقلت العيار حبتين مانا عارف انها بتبلبع اي حاجه بتيجي قدامها..
فقلتلها_انتي ضاربه ايه النهارده يا بت؟؟

=وغلاوتك عندي هو نص فراوله بس ومن غير دخان كمان

_طب روحي نامي في اوضة نسرين وفكك من الهلاوس بتاعتك دي

فردت بفزع وبرقت عينيها=اقسم بالله ما ابيت ليلة تاني في شقة فيها البت دي

فقلت لها_طب روحي نامي في الاوضه الفاضية اللي جنبي لغاية ما نشوف حكاية البت دي بكرة

=طب ما ابات هنا
رحت مزعق فيها مع اني كنت حاسس انها فعلا عايزه تبات في الاوضه من الخوف والرعب اللي هي فيه_قومي يابت...

وقتها ماكنتش مصدق تخاريفها لكن طبعا كنت عامل في حسابي إن لو امل دي في كفه ويسر في كفه هختار يسر طبعا لكن الغريب ان تاني يوم صحيت قبل يسر ورحت دخلت شقة البنات فكانت أمل بتغني وهي واقفه في المطبخ بتغسل المواعين ومش حاسه بيا وكان صوتها حلو ،،
وحلو اوي كمان،،
صوتها ممكن يبقي منجم دهب في شغلانتنا دي
وكانت نسرين قاعده في الصالة فقلت لها تنده لها
واول ما جات عرفتها اني هطلعها تغني مع الفرقة،،
لكن لازم الاول نغير الاستايل بتاعها يعني قصة شعر على شوية مكياج،، على كام فستان لزوم الدلع والحركات في الافراح الشعبي فلقيتها رافضه وقال ايه عايزه تغني كده بحجابها ومن غير دلع وحركات ،،
قمت رايح في ساعتها جايبلها شنطة هدومها من اوضة يسر وراميها قدامها وقلت لها_طب يلا شوفيلك مطرح تاني...

وفي نفس الوقت روحت غامز البت نسرين غمزه فهمتها من غير ما أمل دي تحس،، عشان تاخدها تلين دماغها
وبمجرد ما رميتلها شنطة هدومها ملامح وشها انكسرت وبدأت الدموع تجري من عينيها ..
فراحت نسرين قايله_جرى إيه يا فنان،، ما بالراحة شويه عالبت انت عايز تخدها من الدار للنار كده على ملا وشها،،
ما تديها فرصة حتى تفكر ..

وراحت واخداها وواخده شنطة هدومها ودخلت بيها اوضتها وانا عارف ان نسرين هتبرمجها وتلين دماغها وتفهمها
ان طالما ماحدش بيمس منها شعرة فدا هو المهم واهو يبقى لها شغلانه ومطرح احسن ما تتوه في ام الدنيا وكلاب السكك تنهشها،،وفعلا البت أمل دماغها لانت وهي ساعه وكانت خارجالي مطاطية راسها..

فبدأت أعلمها ازاي هتقف على المسرح وتدلع عليه بكام حركة وهي بتغني لزوم الافراح الشعبي، وظبطناها من مجاميعه لبس وجزم وشعر ومكياج والبت كانت حلوه واقل صرف ظهر عليها بالأوي وحليت في عيني،، أما بخصوص الصوت والغنا فهي كانت مش محتاجه بخصوصهم اي تعليمات،،




وقررت من يومها انها تبات في اوضه يسر لوحدها ونجيب سرير ليسر وتتنقل مع نسرين اللي كانت شايفه هي كمان بعد ما وصلها الكلام ان يسر كانت بتهلوس خاصة اننا كلنا عارفين ان دماغها خفيفة،،

ومع اول فرح لينا طلعت امل قرب الآخر بعد ما العمل هدى والمعازيم خفوا تغني أغنية شيرين بتاعت إيه يعني غرامك ودعني،، وزي ما كنت متوقع كانت ملبوخه ولا عارفه تغني ولا تتحرك،، لكن برضو كانت ممزجه الناس لان البت كانت خامة صوتها حلوه،،

فقمت مخليها تغني يانا يانا بتاعت صباح فاتحسنت كتير عن الاغنية الاولى والناس اتفاعلت معاها جامد،،
وبقت الفقرتين دول ثابتين معانا ،، فرح في التاني في التالت كانت البت بتطور بسرعه في الغنى والحركات على المسرح وكنت عارف ان قريب هييجي وقت والفرقة هتطلب على اسمها وكانت البت لسه لا شمت نفسها ولا حسيت ان نفسيتها كبرت او اتغيرت لكن كنت قلقان ان البت اللي انا عملتها دي ييجي حد يخطفها مني،، والبت كانت حلوه ومعششه في دماغي .. فقررت قبل شوكتها ما تقوى اني اكسر عينها
وفي نفس الوقت أصورها وانا بكسر عينها واحتفظ بالفيديو معايا عشان لو نفسها راودتها تعلى عليا او لو حد من بتوع الفيديو كليب حاول يلعب في دماغها تفكر مليون مره
قبل ما تقرر تفارقني ..
وفي اليوم الموعود فضيت الشقه بعد ما نسرين حطتلها المخدر في كوباية الشاي،، والبت كانت مرمية على كنبة الصالة متخدرة بين الوعي واللاوعي والتصوير شغال
ومجرد ما قربت منها وجيت اكشفها،،

يتبع.
👍2
الجزء الثاني..

حسيت ان البت جسمها بيتنفض زي ما تكون مسكته الكهربا وفجأه جتتها همدت وبعدها قامت قعدت ولا كأنها واخده مخدر يهد جمل،ولقيتها بتبتسم لي ابتسامة غريبة
كنت مستغرب ومش لاقي تفسير للي بيحصل،،
لكن اللي رعبني اني حسيت ان ابتسامتها بتزيد وبتتحول لضحكة،، والضحكة كل شوية بتعلى وبترن في ودني كأنها صريخ مش ضحك فاتمالكت نفسي وقلت البت دي بتستهزىء بيا وهي من الاول ماكانتش متخدرة ورحت رافع كف ايدي عشان اضربها بالكف على وشها وقبل ما يلمس الكف وشها،، ضحكها وقف فجأه وبداله وشها كشر وملامحها اتغيرت لواحد كهل عنده الف سنه مسك ايدي بايده الشمال وبايده اليمين خنقني وقام من عالكنبه ورفعني لفوق وهو خانقني لدرجة ان رجليا ماكانتش لامسه الارض وبدأ النور في عينيا يروح ويرجع وانا مخنوق ومش لاقي نفسي،،
لغاية ما سمعت صوته زي الفحيح وهو بيقول بغضب_إياك تفكر تلمسهااااااااا

ومع زعقيه حسيت ان كل ابواب وشبابيك الشقة بتتهز بعنف
وساعتها مادريتش بالدنيا حواليا ولما قمت من غفوتي كنت متمدد على الأرض،، وهي قاعده على الكنبه ومرتبكه وخايفه وبتقول_خير يا استاذ سيف؟؟ ايه اللي حصل،،أوعى تكون حاولت تلمسني؟!

فقلت لها بخوف=انتي مخاويه ولا ايه؟؟

_والله ولا مخاويه ولا نيله،، اللي انت ماتعرفوش
وماحكاهوش ليك اخو العريس بتاع الفرح اللي كان في بلدنا الله يستره،،اني اتجوزت مرتين وفي كل مره ماكانش جوزي بيعرف يلمسني وبيحكوا ان في حاجه بتمنعهم كل ما حد يحاول يلمسني ومن ساعتها ماحدش من البلد هوب عتبة دارنا ولا نفع في علاجي شيوخ ولا عرافين...

ساعتها عرفت ان البت ممسوسه وعليها حارس او عاشق،، وكنت محتار اسيبها معانا واكسب من وراها الشهد ولا اطردها وارتاح من الهم دا ..

فقلت على رأي محمود عبدالعزيز لما قال..
اما يبقى عندك نخله شارده تقطعها ولا تقطف بلحها الاول،، فقلت اقطف بلحها اطول فترة ممكنه وفي نفس الوقت اخد بالي ولا المسها ولا اخلي حد يلمسها ..

وفعلا كملت شغل معانا وخلال موسم الصيف سمعة الفرقة في الافراح الشعبي بدأت تعلى والفرقة بقت بتطلب على إسم الفنانه أمل وفي نفس الوقت البت كل مادا كانت بتحلو وتدور اكتر فكنت دايما قريب منها على اي مسرح عشان لو حد طلع ينقط او يرقص ع المسرح وحاول انه يلمسها كنت برجعه ،،
وكان كل ما حد يكلمني ويلاغيني عليها انه عايزها ساعة تغني في حفلة خصوصي وممكن يدفع قصاد الليلة اي فلوس كنت برفض لاني فاهم كويس المقصود من الحفلة الخصوصي دي،، كنت معين نفسي حارس ليها،،

في الاول كنت بعمل كده عشان خايف على اللي هتروح عنده وخايف على سمعة الفرقة انما بعد كدة بقيت حاسس اني خايف عليها هي على الرغم من اني عارف اللي مصاحبها او يمكن كنت بحس انها خسارة في اي حد من الناس دي او يمكن انا نفسي مكبرها في عينيا ومعجب بيها،،
لغاية ما كنا في فرح في قرية في المنوفية وجالي واحد من رجالة اكبر راس في البلد وخدني في شقة ابو العريس ولما بقينا لوحدنا رما ادامي باكو ب عشر الاف جنيه وقال لي ليك زيهم بعد الليلة،، عشان الكبير عايز الفنانه امل تغنيله في الاستراحه بتاعته على انفراد،، وطبعا رفضت فالواد قل ادبه وقعد يغلط ويزعق ويقول_انت اصلا ماتسواش تلاته تعريفه لا انت ولا فرقتك وراح ماسكني من هدومي لما الناس دخلت تسلكني منه،،

كنت ماسك اعصابي جدا وماغلطتش فيه لاني كنت حاسس انه عايز يقلبها خناقه معايا لسبب انا مش قادر افسره،، لكن فسرته واحنا مروحين،،

لان بمجرد ما طلعنا من البلد وكنا ماشيين على طريق زراعي ضيق وضلمة،، لقينا الطريق اتقطع علينا بعربيتين طلعوا فجأة من وسط ارض زراعية ونزل 8 رجالة من العربيتين بالسلاح وماكانش فيهم الشاب اللي جالي الفرح ،،
وفتحوا الميكروباص ونزلونا كلنا واخدوا تليفوناتنا وكتفونا،، وشدوا امل من الميكروباص،، ساعتها فهمت انه كان عايز يعملها مشاجرة قدام الناس عشان لما ييجي هنا ينفذ خطته ويخطفوا أمل ويخدوها للكبير بتاعهم تبقى مشاجره وخلاص مش خطف واغتصاب واهل البلد يشهدوا ان كان بينا خناقة ساعة الفرح وتطبخ وتعدي بشوية شهادات زور على شوية علاقات،، واحنا فرقة شعبي وشوية آلاتيه وبيتقال عننا كتير وقليل،، فساعتها كنت بحاول انتفض من ايد اللي ماسكيني،، خاصة وانا شايف امل بتبص ناحيتي وبتستنجد بيا وهما ساحبينها ناحية عربياتهم وبتقول_الحقني يا سيف

يتبع..
الجزء الثالث...

كانت اول مره تقولي يا سيف من غير استاذ وكانت اول مره احس اني عاجز قدامها،، واول مره اتمنى ان اللي جواها يطلع،،وكانوا خلاص سحبوها ناحية العربيات بتاعتهم،،
لما حسيت في الضلمه على نور العربيات التلاته ان في خيالات جايه من بعيد وبتقرب علينا، كانت طايرة على ارتفاع متر تقريبا من الارض وكانوا اربع خيالات ،، فابتسمت،،
لان كان واضح انه مش جاي لوحده المرة دي،،
ولما الخيالات دي وصلت عندنا بدأت تلف حوالينا وحوالين العربيات التلاته،، ماكانش حد تقريبا واخد باله منهم الا انا،، لان على انوار العربيات الطوليه في منطقة ضلمه مقطوعه ورجاله كتير بتتحرك ممكن اي حد يشوف اي خيالات،،
لكن انا الوحيد اللي كنت منتظر وصولهم ،،
لكن الغريب ان الخيالات فجأة اختفت بعد ما حامت شويه حوالينا،،

وكانوا الرجاله سحبوا امل ودخلوها في الكنبه الخلفيه في العربيه اللي ورا من الاتنين بتوعهم،،
وقعد جنبها من كل ناحية راجل وركب اتنين قدام،،

اما العربيه الاولى فكان ركبها اتنين وفضل اتنين ركبونا الميكروباص تاني ووقفوا معانا يحرسونا بالسلاح مش عارف بقا هل لغاية ما امل ترجع ولا هياخدونا بعربيتنا وراهم،،

بعدها كانت العربية الاولى اللي مش فيها أمل عدلت وضعها وبدأت تاخد طريقها،، وكنت خلاص هفقد الامل لكن حسيت بصوت صريخ جوه العربيه دي،، بيتسرب من ازازها الفامية الاسود المقفول،، بعدها بدأت العربية حركتها تضطرب،،

كانت عماله تروح يمين وشمال بانحرافات حادة مع زيادة فجائية في سرعتها،، ومع واحدة من الانحرافات دي ومع السرعة العالية العربية اتقلبت في الارض الزراعية اللي على شمال الطريق كام قلبه متتاليه،، والغريب ان ماطلعش منها حد،، اما العربية اللي فيها امل فماكانتش اتحركت لسه لكن الغريب ان كان فيها سكون مريب،، مافيش اي صوت طالع من ناحيتها ومافيش اي حد من رجالتها نزل يشوف ايه اللي حصل لعربيتهم التانية،، لما فجأة دماغ واحد من اللي قاعدين جنب امل لقيناها بتكسر ازاز باب العربيه ودماغه بتطلع من الازاز وعينيه مبرقه وبيقول الحقونااااا،، وكان واضح ان قطعة ازاز استقرت في رقبته وبدأت تنزف بغزارة،،،
والراجل اللي جنبها من الناحية التانية نزل من العربية وفضل يجري وهو مفزوع وبيبص وراه كل كام خطوة لغاية ما انكفى على وشه،، فقعد يزحف وهو بيبص وراه برعب لغاية ما وقف وبطل زحف وكان واضح ان في حاجه بتخنقه من رقبته لانه اتقلب على ضهره وكان مش لاقط نفسه وعمال يخبط بايديه في الهوا قدامه وقتها الاتنين اللي كانوا مثبتينا طلعوا يجروا بعيد،، فجريت ساعتها على امل فلقيتها مرجعه راسها لورا وسانده مؤخرة راسها على الكرسي وعينيها مبرقة وكأنها غايبه عن الوعي والاتنين اللي كانوا في العربيه من قدام،، السواق رقبته بتنزف زي ما يكون حد قطم حنجرته واللي جنبه مخنوق بحزام الامان،،

يتبع...
الجزء الرابع..

ساعتها اخدنا العربيه بتاعتنا وجرينا على مصر
وطول الطريق أمل ماكنتش بتنطق ومذهوله،،
وانا نفسي مرعوب،، مرعوب من كمية الدم اللي حصلت والناس اللي ماتت،، ومصيرنا احنا هيكون ايه هل ممكن احنا اللي نلبسها،،لغاية ما وصلت القاهرة ومجرد ما وصلنا دخلت شقة البنات وقعدت على كنبة الصالة وامل قعدت جنبي فبقول لها_خير يا امل،، الحمد لله انها عدت على خير...

فلقيتها بتشاور براسها بمعنى الموافقه،،
فقلت لها مالك يابنتي مابتتكلميش ليه
فلقيتها زي ما تكون بتجاهد عشان تنطق واللي خرج من لسانها_ماااااااااا فاااااااا بااااااا

امل ما كنتش بتنطق..
كانت بتحاول تتكلم كل ما اكلمها ومش قادرة ..
امل اتخرست..
اللي عليها عقد لسانها عشان مايتكررش اللي حصل تاني
ساعتها ماكنتش عارف اعمل ايه بالظبط،،
وفي نفس الوقت مش عارف ايه اللي هيحصل بخصوص اللي ماتوا دول كلهم،، وهل ممكن اسمنا يتذكر في الوسط
ولا لا ..

وقعدت تلات ليالي لا برد على تليفونات ولا بتكلم مع حد وكنت بقول يمكن حالة امل تكون مؤقتة ويمكن القتل اللي حصل دا يعدي على خير لغاية ما اليوم الرابع جالي تليفون من رقم الراجل اللي كان طلبنا في الفرح اللي حصلت فيه المصيبه،، فقلت ارد فلقيت الصوت اللي بيكلمني صوت الراجل اللي كان رمالي الفلوس وطلب امل فقال_هم كلمتين ورد غطاهم،، لو اتطلبت في اي تحقيقات بخصوص التلاته اللي ماتوا،، انت ماتعرفش حاجه ولا شفت حاجه،،
ولا حد جالك الفرح يطلب امل،،دول كانوا مسجلين خطر اصلا وعليهم احكام وحصلت مشاجرة وقت عملية تسليم مخدرات والمخدرات لقوها في العربية،،وتلاته ماتوا وخمسة هربوا ،،وانا مش عايز اعرف انتوا قتلتوهم ازاي،،
عفاريت مش عفاريت المهم سيرة الراجل بتاعنا ماتجيش على طرف لسانك والا هتموت قبل ما تفكر تنطق،،
احنا كان ممكن نيجي نخطفك انت واللي معاك بس احنا عايزين نلم الموضوع مش نوسعه،، فاهمني ولا لا..

=فاهم،، والله فاهم،، انا لما رفضت كنت بحاول احميكم،، البت عليها حارس

_حارس مش حارس مايعنينيش،، اللي يعنيني ان السيرة تتقفل على كده..

وساعتها قفل الخط في وشي ،، وانا نص الهم اللي على قلبي انزاح،،وبدأت من وقتها افوق شويه وابدأ ارد على التليفونات،، لكن المصيبه ان كل اللي كان بيطلبنا كان عايز الفنانة امل وفرقتها،،
تقوله طب ماينفعش الفرقة والمطرب سيف يرفض،،
وكانت حالة امل ما بتتحسنش و عدا 10 ايام ماطلعناش فيهم الا فرح واحد،، حتى انا كانت نفسي مسدوده عن الشغل والبت صعبانه عليا وكل ما اشوفها وهي بتحاول تتكلم وتقعد تقطع وصوتها مايطلعش اتحسر عليها اكتر..
والبنات والآلاتيه لاحظوا عليا وقعدوا يلوموني ويقولولي ان لازم نرجع نشوف مصلحة الفرقة ونسيب البت تخدمنا في الشقه او تشوف مصلحتها بعيد عننا لكن انا قلبي كان بيتقطع عليها وقررت بعد ما فقدت الامل انها ترجع طبيعية من نفسها ،،،اني ابدأ لف على الشيوخ والعرافين وفعلا رحت لاكتر من حد منهم وماكانش في نتيجة،،
لغاية ما كنت قربت ازهق وقررت بعد شهر من اللف على المشايخ اني اخر شيخ هروحله هو الشيخ اللي سمعت عنه في الفيوم،، الشيخ ابراهيم..

يتبع...