المجد للقصص والحكايات
575 subscribers
85 photos
5 videos
121 files
1.95K links
عندما تخونك العبرات فلطف الله غالب، فيأتي اليسر من أقصى ليصل بك إلى المجد
المجد للقصص والحكايات .
إدارة:
ماجد فادي

🇵🇸🇱🇾🇲🇦🇯🇴🇩🇿🇦🇪🇪🇭🇪🇬🇸🇦🇰🇼🇸🇾🇱🇧🇮🇶🇹🇳
Download Telegram
سنيه
واه يا بوي جايب لينا واحده من البندر مش عارفين أصلها من فصلها وجاي يتحدد معانا
علي ورثه

عتمان
مش حقه يا مرا انتي ولا اي هو حر يتجوز من البندر يتجوز من اطاليا حاجه مش تخصنا

وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا مشيره اللي اتجوز واحد أصله صعيدي وكنا مسافرين
بلدو عند عمه واول لما دخلنا مرات عمه قالت

سنيه
نورت دارك يا جلال والله ما تعرف احنا اتحوشناك
ازاي

جلال
وانتي كمان يا مرات عمي بس قوليلي هو انتو
ليه سبتوا داركم وجيتوا اقعدو هنا في دار
ابوي

مشيره
الله يا جلال هو انتي بتعملها ازاي دي انتي ازاي تعرف تتكلم زيهم كده وبترجع تتكلم مصري عادي

جلال
اسكتي انتي ل مرات عمي تفتكر انك بتتريقي
عليها

سنيه
والله يا ولدي عمك من كتر حبه في ابوك
حب يجي يقعد هنا في دوارك وقال بدل ما تكون مقفوله أكده هو يفتحها ويقعد فيها

جلال
ماشي يا مرات عمي امال فين عمي عتمان
صحيح أنا عايز اشوفه

سنيه
في ارضك يا ولدي بيحاول يزرع فيها أي
حاجه يمكن تقدر تجيب فلوس ولا حاجه

جلال
لا مانا جاي اريحوا من كل اللي بيحصل
ده أنا نويت ابيع الارض خالص أنا رايح لعمي
الارض ، وبعدها مشي وانا كنت وافقه ولقيتها
بتقولي

سنيه
منوره الدنيا يا حبيبتي الا هو انتي تبقي مراته
ولا اي

مشيره
لا لسه ما تجوزناش احنا مخطوبين

سنيه
واه يا ابوي واهلك كده انك تيجي معاه لحد هنا

مشيره
انا بابا وماما الله يرحمهم بس معلش انا
كنت محتاجه اخد شاور واتارح شويه من المشوار
ولقيتها باصه ليا وسكاته وبعدين قولت ليها

اه اكيد مش فاهمه بقول اي أنا عايزه استحمي
بعد اذنك يعني

سنيه
اه عايزه تتسبحي تعالي معايا يا حبيبتي ، وبليل
الكل كان متجمع وجلال قال

جلال
انا خلاص شوفت مشتري للارض وهيجي بكره علشان يشوفها ويشتريها بصراحه انا مش باخذ منها فلوس خالص والاحسن ان نبعها

عتمان
بس كده خساره كبيره يا ولدي ايه الاحسن ان يكون ليك طين هنا في البلد

جلال
خلاص يا عمي مالوش لازمه الكلام ده انا اخذت قراري وهانفذه وبعد اذنك انا خارج برا شويه
وبعدها خرجت أنا وهو ومرات عمه راحت
اقعد جمب جوزها وقالت

سنيه
واه يا بوي جايب لينا واحده من البندر مش عارفين أصلها من فصلها وجاي يتحدد معانا
علي ورثه

عتمان
مش حقه يا مرا انتي ولا اي هو حر يتجوز من البندر يتجوز من اطاليا حاجه مش تخصنا
المهم دلوقتي انا هتصرف ازاي في موضوع الأرض أنا كده هخسر كتير اوي

سنيه
انا هقولك الحل اي وهي خساره قريبه ولا مسكب بعيد وفي الوقت ده

عتمان
بتفكري في يا وكله ناسك انتي أنا مش
عايز مشاكل امال

سنيه
اسكت انت أنا هتصرف وبعدها مسكت شعرها وقالت ميبقاش ده علي مرا الا لما ناخد
الارض دي ، والكل دخل نام وفي الفجر
جه الواد ابراهيم اللي شغال في الأرض وفضل
يخبط ويقول

ابراهيم
افتح يابا عتمان افتح بصراحه ، والكل
صحي وفتح عتمان الباب وبعدها عتمان
قال

عتمان
في اي يا ولا ازاي تيجي تبخط علي الدوار
بالطريقه دي

ابراهيم
ارضك يا أبا عتمان النار مسكت فيها والناس
مش عارفه تطفيها

جلال
اي ارضي وجري جلال وعتمان وانا
فضلت قاعده أنا وسنيه وبعدين قالت

سنيه
يا مرك يا سنيه الأرض ولعت أنا كنت
عشمانه نبيع المحصول والله يحصل فيها
أكده ، وفي الوقت ده دخل شاب أربعيني
لابس جلابيه وقال

سلطان
جوزك فين يا مرا ، وسنيه قامت وقفت وقالت

سنيه
جوزي راح أرضه اقصد ارض جلال ولد اخو
فيه اي يا سلطان بيه

سلطان
ابقي قولي ليه أن اللي هو كان عايز
يعمله ده مش بالساهل ومش هيعدي
ازاي كان عايز يبيع الارض ل اغراب وانا موجود

سنيه
مش أرضه يا سلطان بيه والله دي ارض
لو اخو وهو اللي عايز يبيع الارض نعمل
اي يعني

سلطان
اللي حصل في الأرض انهارده ده كان قرصه
ودن وقولي ليه المره الجايه سلطان
مش هيسكت فاهمه ولا لا ، وجاي
سلطان يمشي وانا قومت وقفت وقولت

مشيره
استني عندك هو انت اللي عملت في الأرض
كده انا هوديك في ستين داهيه ، ورجع
سلطان ووقف جمب مشيره وقالها

سلطان
وانتي مين بقي علشان تقفي قدام كبير
البلد وتقولي ليه الكلام الفارغ ده ، وجت سنيه
وقفت قدامي وقالت

سنيه
اسكتي انتي خالص حقك عليا يا سلطان
بيه أصلها غريبه عن البلد ومتعرفش جنابك والله

سلطان
اسمك اي انتي

سنيه
اسمها مشيره خطيبه جلال صاحب الأرض

سلطان
هنتقابل تاني ، وبعدها مشي وجه عتمان
وجلال وكانو زعلانين اوي

مشيره
اي يا حبيبي طمني

عتمان
يطمنك يقولك اي الاىض مبقتش تسوى 2جنيه
بعد اللي حصل فيها ده مش عارف بس
مين اللي عمل كده

جلال
وانا مش هسكت انا لازم ابلغ البوليس علشان يعرف مين اللي عمل كده ، وسنيه جت جنبه
وقالت

سنيه
بلاش يا ولدي اللي انت عايز تعمله ده اللي عمل كده سلطان لما عرف انك عايز تبيع الارض

عتمان
وا وا وا سلطان العمل كده لا يا ولدي بلاش تبلغ النقطه الله يخليك
سنيه
انا عندي تقول ان احنا اللي عملنا كده ونتبلغ عن سلطان انت ما تعرفوش ومتعرفش شرو

جلال
ليه يعني هيكون مين سلطان ده انا لازم ابلغ وبعدها مشي جلال وسنيه قالت

سنيه
روح معاه يا عتمان انا عارفه ان سلطان مش هيسكت على الحركه دي ابدا ، وبعدها مشي
وانا قولت

مشيره
هو انتي عامله كده ليه اكيد الحكومه اللي هتجيب لنا حقنا

سنيه
بكره تشوفي يا ابنياتي اللي هيحصل فينا بسبب اللي حوصل ده ، وبعدها راح جلال النقطه وبلغ
والظابط قالو

الظابط
بقي انت اللي جاي برجلك بعد اللي عملته
بقي رايح تسرق فيلا سلطان بيه
وجاي تتبلي عليه كمان حطوا في الحجز يا شاويش

ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا
ولس مخلصتش قصتنا هكمل بعد التفاعل والمتابعة
تزوجني كبير البلد
الحلقه الثانيه
بقلم هويدا زغلول
جلال
هو حضرتك بتقول اي والله انا ما عملت حاجه ده هو اللي حرق اراضي

الظابط
اخرس قطع لسانك الراجل سلطان بيه يعمل
فيك انت كده وادي قضيه تانيه بتتبلي علي
الراجل الطيب

جلال
هو فيه اي بالظبط الراجل ده مالو الكل
بيخاف منه ليه كده ، وفي الوقت ده دخل
عتمان

عتمان
حقك عليا يا حضرت الظابط والله هو مكنش
قصدو يسرق خالص ده كان داخل الفيلا
عايز سلطان بيه والناس افتكرته حرامي

جلال
انت بتقول اي أنت كمان يا عمي هو أنا روحت
لحد ، وعمي جه وقف جمبي وقال

عتمان
اسكت خالص مش عايز اسمع صوتك وفي
الوقت ده دخل سلطان وقال

سلطان
السلام عليكم ياحضرت الظابط والله
كويس انكم قبضوا عليه قبل مايرجع مصر

الظابط
حضرتك هنا يا سلطان بيه أنا كنت ناوي
اجيبه واجي ليك لحد فيلتك علشان نخلص
المحضر

سلطان
لا ملوش لزوم إنا جيت لجل عيون عتمان
هو برضه من بلدنا وانا مقدرش ازعله
حتي لو ابن اخو غلط

عتمان
ربنا يبارك في عمرك يا سلطان بيه

سلطان
معلش يا حضرت الظابط ممكن تسبني اتكلم
معاه شويه. ، وبعدها خرج الظابط وسلطان فال
انا اقدر احبسك هنا طول عمرك بس مش هعمل
كده علشان عتمان

جلال
وانا مش هبيع ارضي ليك مهما حصل أنت
فاهم ولا لا

سلطان
ومين قالك أن عايز ارضك أنا عايز خطيبتك
والفرح هيكون الخميس الجاي

جلال
انت اتجننت صح وربنا ما هسيبك وبعدها
قرب علي سلطان وكان هيضربه والظابط
دخل

الظابط
اقبضوا عليه ، وفعلا قبضوا عليه
وبعدها جه عتمان الدار

سنيه
اي يا عتمان امال جلال مجاش معاك ليه
انا قولت أنه مش قد سلطان محدش سمع
كلامي

عتمان
اخرسي يا وليه مش عايز اسمع صوتك خالص
سلطان مبقاش عايز الأرض

مشيره
انا مستعده ادفع ليه الفلوس اللي هو عايزها
بس جلال يخرج وانا هاخدو وامشي من هنا
خالص والله

عتمان
الموضوع بقي اكبر من كده سلطان عايزك انتي
يا مشيره عايز يتجوزك

سنيه
الراجل ده اتجنن بصحيح ازاي يعني
يتجوزها

عتمان
والله هو ده شرطه علشان يخرج جلال
من الحبس وكمان لفق تهمه لجلال
أنه سرق فيلته والبلد كلتها هنا بتخاف
من سلطان وكده جلال مش هيشوف الشمش
تاني

سنيه
انتي السبب كنتي حطي لسانك في حنكك
وبلاش تتكلمي معاه عجبك كده دلوقتي

مشيره .
انا موافقه اتجوزو بس يخرج جلال الاول
من الحبس

سنيه
شوف البنيه بتقول اي وحب عمرك يا حبيبتي هتعملي فيه ايه

مشيره
ما انا قلت انا موافقه اتجوزه علشان جلال يخرج من السجن طالما انتم بتقولوا الراجل ده خطر جدا مش هيرضى يخرجه

سنيه
اسمعي يا بنت انتي ما فيش جواز سلطان ده اصلا مالهوش كلمه يعني ممكن بعد ما تتجوزيه ما يرضاش يخرج جلال

عتمان
اخلصي يا امراه انت مش عايزه اسمع صوتك وبعدين بص ليا وقالي هو انت بتتكليمي جد يا بنتي ممكن تتجوزي سلطان

مشيره
لو ده الحل علشان خاطر جلال يخرج من السجن انا هعمل كده

عتمان
وانا هخلي جلال يمشي من البلد هنا خالص ميجيش هنا ثاني وبعدها دخلت اوضتي
وسنيه قالت

سنيه
ايه يا راجل انت الكلام اللي انت بتقوله ده هو انت موافق ان البنت دي تتجوز سلطان كبير البلد

عتمان
مش مهم عندي تتجوزي ولا لا المهم ان الارض ما تروحيش مني اموت واعرف بس انتي عملت ايه وازاي سلطان قال إنه هو اللي حرق
الارض

سنيه
مالكش دعوه انت بس دي لما تبقى مرا ت كبير البلد هتاخذ حقها مننا علشان خاطر حبيبها سلطان

عتمان
بقول لك ايه انت عارفه سلطان اكثر مني لو قلنا لا هياخذها غصب عننا خليها بمزاجنا عشان يدينا الارض وكمان افرضي البنت شافته وقالتله ان هي موافقه هنقول احنا ساعتها ايه

سنيه
اه يا موري انا مش عارفه اللي حصل ده حصل ازاي يعني وهي كانت حبكت تخرج من الاوضه وسلطان هنا

عتمان
انا مش فارق معايا دلوقتي الا ان الارض خلاص بقيت بتاعتي انا وبقيت ملكي

سنيه
افرح بها يا اخويا اوع كده خليني ادخل انام
وبعدها دخلت نامت وتاني يوم راحت فيلا
سلطان وهو كان قاعد بياكل

سلطان
خير يا سنيه ايه اللي جابك هنا دلوقتي مش عايزين حد يشوفك داخله عندي

سنيه
هو ممكن اسالك انت ايه اللي انت عملته ده وازاي عايز تتجوز البنت دي يعني ما كنت تقدر تكسر عينه باي حاجه غير الجواز

سلطان
ومن قالك يا مراه انتي ان انا تجوزتها علشان اكسر عينه انا تجوزتها علشان جميله وانا عايزها تبقى مراتي ، وقربت عليه سنيه وقالت

سنيه
بس انا كده مش هعرف اجيلك الفيلا ثاني ما هي لو شافتني هنا هتروح تقول ل عتمان ان في حاجه بيني وبينك

سلطان
مين قالك يا مراه انتي ان هي لما تبقى مراتي انتي هتخشي الفيلا دي ثاني. ، وسعتها
اتعصبت وقالت

سنيه
لا يا سلطان مش على اخر الزمن تجي واحد زي دي وتخطفك مني انت مواعدني بالجواز ولا نسيت ، وسلطان قام وعينه كلها شر وقال

ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا
صباحكم فل تفاعل كتير علشان انزل الرابع وتعرفوااي اللي حصل في لواحظ لما حاولت تساعد مشيره

تزوجني كبير البلد
الحلقه الثالثه
بقلم هويدا زغلول
سلطان
من ميتا يا مرا انتي واحده تقدر تقف قدام
سلطان وتتكلم معاه بالطريقه دي دي رجاله بشنبات ميقدروش يعملوا معايا أكده

سنيه
من حبي فيك يا سلطان عايزه اشوفك مع واحده غيري واسكت أنا غلطانه ان جيت وقولت ليك
علي الارض

سلطان
اسمعي يا مرا انتي انا لو شوفت وشك في الفيلا عندي هنا ثاني
ما تعرفيش انا هعمل فيك ايه

سنيه
وزي ما انت قوي يا سلطان انا كمان مبسيبش حقي وبكره تشوف أنا هعملك فيها أي

سلطان
ساعه بس تبص ليها بعينيك وشوفي انا اللي هعمل معاكي ايه اطلعي بره يا مرا مش عايزه اشوف وشك هنا ثاني وبعدها خرجت ودخلت
لواحظ اخت سلطان

لواحظ
مالها المرا دي يا سلطان كانت عايزه منك ايه وانت ليه كنت بتزعق ليها بالطريقه دي

سلطان
ختي تعالي يا حبيبتي سيبك منها دي مرا
خرفانه اقعدي كلي معايا

لواحظ
لا مش جعانه أنا سمعت حاجه أكده وكنت
عايزه اتحدد معاك فيها

سلطان
قولي يا خيتي مع ان عارف انتي جايه تتحدي فيه اي

لواحظ
طب ايه يا اخويا عملت اكده ما خلاص هو كان ساب البلد ومشي واكيد ناسيني وانا تجوزت واترملت معقول هو يتجوز ارمله

سلطان
طلعي جلال من دماغك لها لو عايزه عمره ما هيكون ليكي ولا انتي هتكوني به

لواحظ
طب لو بتحبني بصحيح خرجه من السجن وانا هقوله يمشي بره البلد وميجيش هنا واصل

سلطان
عارفه بس يا لواحظ لو عرفت انك شوفتي بعينيكي انا هعمل فيكي ايه واقولك كمان ما فيش قعدان في القصر عندك تعالي اقعدي معايا هنا

لواحظ
لا لا انا معرفش اسيب قصري واجي اقعد
اهنا ارجوك سبني هناك يا اخوي انا اخد
علي بيتي

سلطان
طيب على العموم الفتره دي لاني خلاص هاتجوز

لواحظ
ومن سعيده الحظ دي بقى اوعي تقولي ان هي امراه عتمان انت عايز تتجوز سنيه

سلطان
سنيه مين دي اللي انا بفكر فيها لا انا هتجوز مشيره حبيبه جلال

لواحظ
هو جلال حب عاشق طيب ازاي وهي موافقه
علي أكده

سلطان
وانتي عارفه ان حد يقدر يقول لاخوك لا

لواحظ
ربنا يتمملك بخير يا اخويا ويستر طريقك ويهديك على اللي انت بتعمله ، وفي بيت عتمان
راح سلطان

عتمان
مين سلطان بيه تعالى اتفضل ي الف مرحب
وبعدها دخل سلطان وانا كنت قاعده واول
لما شوفته اقعد قومت واقفت

سلطان
رايحه فين يا عروسه اذا حضرت الشياطين ذهبت الملائكه ولا ايه مش لازم تقعدي عشان نتفق انا وانتي

مشيره
رضي هيقولوا ليك عمي عتمان

سلطان
وانا حابب اسمعه منك انتي قوليلي شروطك ايه عروسه وانا موافق عليها ، وفي الوقت ده كان
عتمان واقف جمب مراته وقالها

عتمان
واه واه واه انت سامعه يا مرا دي كلها ايه معقول سلطان هياخد شروط من واحده ست

سنيه
العشق يعمل اكتر من اكده ، وقالت بصوت
واطي والله ما ههنينك عليها يا سلطان

مشيره
انا ماليش الا شرط واحد مش هروح بيتك الا لما جلال يجي هنا واشوفه بعيني وبعدين يرجع القاهره

عتمان
ماشي بس تكتبي الكتاب الاول يا مشيره
وبعدها بص لسلطان وقالو علشان يعني
تكون ضمنها

سلطان
هو انت فاكر ان سلطان بيضحك عليه انا قادر عملك ده من غير كتب كتاب وعارف ان انتي مش هتمشي لانك ما تقدريش تعملي كده وبلاش تقفي قصادي علشان ما تشوفيش الوش الوحش

مشيره
وانا مش عايزه اي حاجة غير اني اطمن على حبيبي واعرف انه مشى من البلد كلها متفتكرش ان انا في يوم من الايام هقدر احبك يا سلطان انا اهديك جسمي بس عمري ما هاديك قلبي

سنيه
انا مش عارفه سلطان ازاي سامع الكلام ده وساكت عليه

سلطان
ماشي يلا بينا يا عثمان علشان اخرج جلال من الحبس ، وفعلا راح وسنيه وقفت جمبي وقالت

سنيه
جدعه يا بنت ان انتي عملتي كده بس انتي ناويه على ايه هتتجوزي سلطان برده ولا
هتخذي جلال وتمشي

مشيره
انا داخله اوضتي ومش عايزه اتكلم في اي حاجه

سنيه
شوفي البت بتتكلم كيف ، وفي الوقت ده
الباب خبط وراحت سنيه فتحت

لواحظ
مساء الخير ازيك يا سنيه عامله ايه

سنيه
مين ست لواحظ معقوله انت منوره دارنا تعالي تفضلي ، وبعدها دخلت ولواحظ قالت

لواحظ
عايزه اشوف عروسه اخوي ده بعد اذنك يعني

سنيه
اه ومالو وبعدها دخلوا عندي وانا قومت
وقفت وقولت

مشيره
مين دي يا سنيه وحضرتك عايزه مني ايه

سنيه
ست البلد كلياتها اخت سلطان بيه خطيبك
وبعدها راحت لواحظ جمبها وقالت

لواحظ
ايه مش عايزه تشوفيني ولا ايه انا قلت لازم اجي اشوف عروسه اخويا اللي جننت عقله

سنيه
والله ما تعرفيش هي بتحب استاذ جلال ازاي وعايزه ترجعله بس اخوك بقى وانتي عارفه ، وبصت ليها لواحظ وقالت

لواحظ
وانت هتفضلي تتحدى دي معايا كده كثير ولا ايه ما تروحي تعملي ليا حاجه اشربها

سنيه
عنيا حاضر انتي تؤمري يا ست الناس وبعدها
خرجت وانا فضلت بصه ل لواحظ وقولت ليها
مشيره
اخوكي اللي بعتك بقى علشان تشوفيه العروسه الجديده ولا ايه بعدين كلها كام ساعه وهبقى في بيته ايه لازمته يعني ان انتي تيجي لحد هنا

لواحظ
اخويا اصلا ما يعرفش ان انا هنا انا جايه ليكي علشان اساعدك واقف جنبك واخليكي ترجعي لجلال متعرفيش هو ماسكين ازاي واخويا ظلموا كثير ازاي

مشيره
معقول انتي تقدري تعملي اكده طيب ازاي
وبجد انتي هتعملي كده وفي الوقت ده
قالت ليها لواحظ

ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا
تزوجني كبير البلد
الحلقه الرابعه
بقلم هويدا زغلول
لواحظ
طبعا هعمل اكده جلال اتظلم كتير من اخوي
بكفايه بقي ظلم لحد أكده

مشيره
أنا مش فاهمه حاجه بس مش مهم افهم
أنا عايزه امشي من البلد هنا وخلاص
اتجوزت حبيبي , وفي الوقت ده دخل
سلطان وقال

سلطان
اها انتي هنا يا لواحظ غريبه يعني اي اللي جابك
وبعدين يلا جهزي نفسك يا عروسه

لواحظ
هي مش هتتجوزك يا سلطان وانا اللي هقف
قدامك

سلطان
وانتي قد كلامك ده يا لواحظ بلاش يا خيتي
علشان مزعلش منك

لواحظ
بلاش يا خي ارجوك سيبها ترجع مع جلال
هي مش هتعرف تكون مرتك

سلطان
صبري معاكي نفذ يا لواحظ امشي قدامي
وانتي كمان يا مشيره امشي من هنا هتروحي
بيتي مع لواحظ

مشيره
قولتك مش همشي من هنا الا لما اشوف
جلال خارج من الحبس

سلطان
هو خرج وعمه قدامك اهو تقدري تسالي
ان كان خرج ولا لا ، وفي الوقت ده دخل
عتمان وقال

عتمان
خدي كلامي في التلفون وانتي تعرفي
هو فين ، وانا اخد التلفون وقولت

مشيره
الو ايوه يا حبيبي سامحني اي اللي عملته
والله كان غصب عني من كتر حبي فيك عملت كده

جلال
ارجوكي سامحني أنا واوعدك أن مش هسيبك
في البلد كتير ، وفي الوقت اخد سلطان
التلفون وقال

سلطان
كفايه لحد أكده بقي وامشي قدامي ، وفعلا
مشيت وروحت البيت ودخلت أنا ولواحظ
الاوضه

لواحظ
كان نفسي اساعدك والله وانك تمشي من
هنا جلال ده مش شاف من اخويا الا كل قسوه

مشيره
أنا مش فاهمه انتي ليه بتعملي معانا
كده علشان أنا صعبانه عليكي ولا اي بالظبط

لواحظ
جلال ده كان حب عمري انا كنت بحبه وسبب
أنه يمشي من هنا زمان أنا

مشيره
مش فاهمه يعني انتي بتحبي وعايزني أنا
امشي واتجوزوا

لواحظ
نفسي اشوفه سعيد في حياته والله متعرفيش
أنا بحبه ازاي أنا بحبه لدرجه ان عادي عندي لو هو حب واحده غيري وفكر يتجوزها

مشيره
بجد اخوكي ده ظالم اوي وانا نفسي
اخلص منه واريح البلد كلها من شرو

لواحظ
بلاش يا خيتي تعملي حاجه تندمي عليها
عمرك كله عيشي وارضي بنصيبك وخلاص

وعدا كام يوم وبعدها دخل سليمان
الاوضه وكان معاه فستان فرح

سلطان
مبروك يا عروسه الماذون جاي في الطريق
يلا اللبسي الفستان وانزلي ورايا

مشيره
هو انت اي فاكر أن كل حاجه بمزاجك ولا اي
هو أنا عروسه بلاسيتك في ي ايدك وقت ما تحب تتجوزها هتكون جاهزه

سلطان
امال انتي عايزه اي اقولك قلبيها ولا كمان
عايزني استاذنك أن الماذون يجي

مشيره
والله ده حقي المفروض تاخد راي الفرح
يكون امتي وبعدين انا مش جاهزه الفتره
دي نفسيا مش مؤهله

سلطان
اي مستنيه الوقت المناسب علشان تحبني ولا
اي

مشيره
لا ريح نفسك أنا عمري في حياتي ما هحبك
يا سلطان

سلطان
طيب يبقي تخلصي وتلبسي الفستان
وتنزلي وتكوني جاهزه

مشيره
بجد متعرفش أنا بكرهك ازاي ، وبعدها
خرج ودخلت لواحظ

لواحظ
اسمعي يا خيتي سلطان خلقه ضيق ومش
هيستحمل اللي انتي بتعملي ده كتير ارجوكي
طولي بالك معاه شويه

مشيره
مش قادره انسي جلال والله ومش عارفه
هعيش حياتي مع اخوكي ازاي ، وفي الوقت ده
دخلت واحده منتقبه هي والخدامه

الخدامه
الست اللي هتحط ليكي الاحمر والأخضر

لواحظ
كويس انك جيتي بسرعه تعالي ادخلي وانا برا وياريت تخلصي بسرعه وخرجت لواحظ

مشيره
أنا مش عايزه حد يحطلي مكيب انا هعرف
احط لنفسي انتي مالك واقفه كده ليه
وبعدها شال النقاب كان جلال

جلال
حبيبتي والله ما عارف انا عملت كده ازاي بس
قولت إن سلطان اكيد نسيني وعلشان
كده رجعت البلد

مشيره
ينهار ابيض انت ازاي تيجي هنا ده لو شافك
مش هيحصل كويس وبعدين هو انت مش
مشيت من البلد جيت ازاي

جلال
اسمعي اوعي تخلي يقرب منك انتي سامعه ولا
لا

مشيره
طيب انا خايفه عليك لو شافك مش هيحصل
كويس

جلال
لواحظ قالت هتعرف تخرجني من هنا
ارجوكي يا حبيبتي استحملي بس عقبال
ما اعرف اهربك وفي الوقت ده الباب خبط

مشيره
ايوه مين اللي بيخبط ، ارجوك يا جلال اللبس
بسرعه انا مش عايزه حد يشوفك هنا

جلال
ماشي ، وبعدها فتحت وكانت سنيه

سنيه
الف مبروك يا عروسه مش عايزكي تفرحي
انك هتكوني ست الدار أو ست البلد
هو سلطان أكده بيكون فرحان بالحاجة وبعدين
بيرميها

مشيره
هو انتي ازاي تتكلمي معايا كده وبعدين انا
ولا عايزه سلطان ولا عايزه اكون ست البلد
والله ونفسي امشي من البلد دي النهارده قبل بكره وبعدها بصيت لجلال بعد ما لبس النقاب وقولت ليه وانتي خلاص قولتلك مش هاحط ميك اب تفضلي امشي بقى ، وبعدها خرج

سنيه
لو عايزه بجد تطفشي سلطان منك سلطان بيحب اللي يعندو اوعد تعندي وهو هياخذ غرضه منك وهيرميكي زي اي وحده غيرك

مشيره
امشي اطلعي بره مش عايزه اشوف وشك هنا ثاني مش عارفه ليه حاسه ان اي مصيبه بتحصل لنا بتكون بسببك انتي ، وبعدها خرجت وانا
نزلت ولابسه عبايه سمرا وقام سلطان
وقالي

سلطان
ايه اللي انتي لابساه ده مش اديتك فستان وقلتلك انك تلبسيه
مشيره
البس ابيض معاك انت عمري ما هقلع الاسود طول ما انا مراتك، وبعدها كتبنا الكتاب وطلعت
الاوضه وهو طلع ورايا ودخل وقال

سلطان
غريبه ان لقيت باب الاوضه مفتوح ده انا قولت انك طلعت جري علشان تقفلي الباب وما اعرفش ادخل

مشيره
هو انت فاكرني خايفه منك يا سلطان انا عمري ما اخاف من واحد زيك على فكره انت جبان وما تقدرش تعمل اي حاجه ، وفي الوقت ده
قرب منها سلطان وقال

سلطان
وانا هوريكي الجبان ده هيعمل فيكي ايه يا مشيره وبعدها حصل

ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا
تزوجني كبير البلد
الحلقه الخامسه
بقلم هويدا زغلول

لو جاب تفاعل كويس هنزل اخر حلقه بليل

وفي الوقت ده سلطان قرب منها وبعدها بساعه
وقف في الأوضه وهي قالت

مشيره بعياط
مش هسيبك يا والله ل ريح البلد
كلها منك ومن شرك وبكره تشوف

سلطان
علشان تعرفي أن رجاله بشنبات مقدروش علي
سلطان هتيجي انتي يا مفعوصه وتعملي
وتقفي قدامي

مشيره
الايام بينا وبكره تشوف ، وبعدها فضل
يزعق ويقول يا ام السعد انتي يا ام الزفت
ومشيره كانت بتحاول تغطي نفسها بالملايه
علشان هدومها المقطعه

ام السعد
نعم يا سلطان بيه تحت امرك

سلطان
مافيش وكل يدخل ليها الا بمزاجي انتي
فاهمه ولا لا ولو خرجت برا الاوضه دي متعرفيش هعمل معاكي اي

ام السعد
حاضر يا سلطان بيه اللي تشوفه تحت امرك
فيه ، وبعدها خرج من الاوضه وام السعد
قربت مني

ام السعد
يا حبيبتي يا بنتي انت ايه اللي خلاكي تقوليلي لا برضه سلطان يا بنتي ما يتقالوش كده

مشيره بعياط
والله لاعرف اخذ منه حقي ازاي

ام السعد
اهدي يا بنيتي مينفعش اكده قومي
اتسبحي يلا وانا حاول اتكلم معاه
ان اجيب ليكي اكل ، وبعدها خرجت وقفلت
الاوضه ب المفتاح وسلطان قال ليها

سلطان
سبتيها ليه يا وليه مش قولتلك اقعدي معها في الاوضه

ام السعد
انت قولت اكل لا هعملها كوبايه ليمون تدهيها شويه

سلطان
اسمعي انا خارج وانتي خدي ليها صنيه
وكل وقولي ليها ان عملتي كده من ورايا

ام السعد
كنت عارفه يا ولدي دي ان هي مش هتهون عليك حاضر هعمل أكده ، وبعدها مشيت ام السعد وكانت سنيه وافقه وقالت

سنيه
الله فيك الخير يا كبير البلد ده من امتى الحنان اللي انت فيه ده

سلطان
هو انتي جيتي هنا ليه مش قولتلك اياك تعتبي الفيلا دي من هنا ورايح

سنيه
جايه اشوف كبرنا هيعمل ايه الا لما يعرف ان
أنا حامل

سلطان
والله ده انا اخلص عليكي فيها بقولك اي
يا مرا بطلي كلامك ده وامشي من هنا
يلا

سنيه
والله ما هسكت. وهطلق من عتمان
واعرف البلد كلها أن أنا حامل منك
يا كبير ، وفي الوقت ده دخل عتمان وقال

عتمان
حامل منيه ازاي ده حوصل ،وفي الوقت ده
سنيه قالت ليه

سنيه ب ارتباك
هو اللي ضحك عليا وانت عارف كبير
البلد محدش يقدر يقولوا لا خالص. والله
كان غصب عني

عتمان
تبعي شرفك غصب عنك

سنيه
ارجوك سامحني وخد حقك منه وانا والله ما كنت
حامل أنا كنت عايزه بس اخلي يطلق مشيره
علشان علشان ابن اخوك عشقها وفي الوقت ده
عتمان قرب منها وقال

عتمان
والله لازم اغسل عاري بيدي وفضل يقرب
عليها وهي جريت علي برا

سلطان
مراتك كدابه يا عتمان وطلقها واخلص منها
احسن

عتمان
اسكت مش عايز اسمع صوتك هو انت فاكر
نفسك اي انت كمان لازم اخد حقي منيك بس بعد ما اخلص عليها ، وقال كده وبعدين
مشي وخرج وراح سلطان وفي اوضتي
كنت قاعده عامله اعيط ودخلت ام السعد بالاكل

ام السعد
عملتلك فرخه شامورت انما اي تستاهل حنكك

مشيره
شيلي الاكل ده من قدامي انا مش عايز اكل خالص

ام السعد
ما ينفعش يا بنيتي لازم تاكلي يا حبيبتي بوصي
هو خلاص بقي جوزك يعني مش هتقدري
تعملي حاجه

مشيره
امشي من الفيلا دي لو بجد بتحبيني خليني امشي من هنا

ام السعد
وانتي فاكره ان سلطان هيسيبك يا بنتي انتي لو رجعت بلدك برده هيجيبك سلطان مش سهل على فكره بس باين عليه بيحبك والله على فكره هو اللي قالي ان انا اجيبلك الاكل لحد هنا
وانا فضلت قاعده ساكته وعدا كام شهر ونص
وسلطان مدخلش عندي الاوضه خالص
وفي يوم كانت قاعد في الفرانده
وجه الغفير وقالو

الغفير
يا سلطان بيه الحق البت سنيه رجعت الدار تاني عتمان ولع في داره وكانت هي جوا لوحدها

سلطان
وهو فين دلوقتي وهي حصلها اي

الغفير
هي راحت وهو الحكومه قبضت عليه

سلطان
شوفلوه محامي هو لازم يخرج منها لأن
هي كانت تستاهل

الغفير
حاضر يا سلطان بيه وبعدها طلع عندي الاوضه
وانا كنت قاعده أنا وام السعد وقال

سلطان
اخرجي بره يا ام سعد

مشيره
لا اوعي تخرجي خليكي قاعده معايا هنا

سلطان
ما تخافيش انا مش هعملك حاجه انا عايزه اتكلم معاكي شويه بس

مشيره
قولتلك اوعي تخرجي يا ام سعد خليكي قاعده معايا ولقيتها بتقولي

ام السعد
ما حدش يا بنتي يقدر يكسر كلمه الكبير وبعدين هو قال مش هيعملك حاجه وبعدها خرج

سلطان
لما انتي عارفه ان انتي مش قدي قصري لسانك شويه

مشيره
انت عايز مني اي مش خلاص اخد مني اللي
انت عايزو امشي بقي مش عايزه اشوف وشك
تاني

سلطان
ماشي انا همشي بس عايزك تشوفي الموبايل ده وبعدها مسكت الموبيل ولقيته جايب
ايميل جلال وكان جلال منزل صوره أنه خطب

مشيره
لا لا الكلام ده ما حصلش واكيد انت اللي عملت كده انت اللي زقيت عليه واحده وغصبته انه يصور الصور دي

سلطان
الموبيل عندك اهو تقدري تتصلي بيه وتعرفي
منه كل حاجه ، وبعدها سبني وخرج وانا
اتصلت ب جلال

جلال
الو ايوه مين معايا
مشيره
ليه عملت كده قولي ان هو غصب عليك قولي ان هو اللي ابتزك عشان تصور الصور اللي انت تصورتها دي

جلال
مشيره هو انت شوفت صور ازاي اصلا وبعدين بصراحه انا بس انا عرفت ان اللي بيروح عند سلطانه عمره ما بيرجع ثاني

مشيره
كلب والله العظيم انت كلب وندمانه أن في يوم
حبيتك ، وقفلت السكه وبعدها تعبت ودخلت الحمام وفضلت ارجع ودخلت ام السعد

ام السعد
مالك يا بنيتي فيكي ايه ايه اللي حصلك

مشيره
اه الحقني أنا تعبانه اوي ومش قادره ونزلت
عرفت سلطان وبعدها جاب الدكتور وكشف
عليها وخرج قال

الدكتور
مبروك المدام حامل

ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا
تزوجني كبير البلد
الحلقه الاخيره
بقلم هويدا زغلول
سلطان بفرحه
انت بتقول اي يا دكتور انت بتتكلم بجد
شكرا يا وش الخير ليك فدان ارض علي الخبر
الحلو ده ، وقال كده وبعدها دخل عندي
وانا كنت عماله اعيط وهو جه جنبي وقالي

سلطان
ليه دموعك دي بس يا ست حسن والجمال مرسي اتمنى اي حاجه في الدنيا وانا
هاعملهالك

مشيره
اتمنى انك تطلقني وتسيبني امشي من هنا انا مش عايزه اعيش معاك

سلطان
اوعدك والله لاخليكي ست البلد دي كلها بس ارجوكي خليني افرح بولادي اللي جاي

مشيره
مش هكمل الحمل يا سلطان لو ده اللي هيفرحك انا مش هاخليك فرحان دقيقه واحده في الدنيا دي

سلطان
ليه بتعمل ايه في كده ليه انتي من يوم ما دخلتي البيت ده وانا بعاملك معامله كويسه

مشيره
كفايه ان انت اخدتني من حبيبي انت عايز تعمل ايه ثاني

سلطان
برده انتي لسه بتفكري فيه بعد اللي عمله معاكي ده راح خطب وهيتجوز ومفكرش حتى يقف قصادي الراجل لراجل ويقولي عايز حبيبتي

مشيره
وانا ولا بقيت عايزاك ولا عايزاها انا عايزه اعيش مع نفسي ومش هكمل الحمل ده مهما أن حصل

سلطان
يبقى انت اللي جبتيه لروحك خروج من الاوضه دي مش هيحصل لو هعين عليكي غفير يقعد يحرصك وكمان أم السعد مش هتدخلك تاني ، وبعدها سبني وخرج وفي الوقت ده
لقيت ام السعد داخله عندي وانا كنت نايمه

ام السعد
ست مشيره ست مشيره اصحي انا عايزاكي
وبعدها صيحت من النوم وقولت ليها

مشيره
اخرجي يا مسعد برا مش عايزه يجي يشوفك هنا يعمل معك حاجه هو مش قالك بلاش تدخلي الاوضه دي

ام السعد
وانا مش هسيبك يا بنتي قاعده هنا غصبا عنك قومي انا هخليكي تهربي ، وفي الوقت
ده انا قومت وقولت

مشيره
انت بتتكلمي جد الحمد لله يا رب طب افرضي هو عرف هيعمل معاكي ايه

ام السعد
هو منعني انا اني ادخل الاوضه يعني مش هيحصل ليا حاجه اللي المفروض قاعد برا الغفير لان هو قائل له يقعد وهو مش قاعد بره

مشيره
ربنا يخليكي والله انا ما عارفه اشكرك ازاي

ام السعد
امسكي الفلوس دي خليها معاكي وياريت يا بنتي تبقي تطمنيني عليكي من وقت للثاني انا هاديك رقمي علشان تكلميني

مشيره
اكيد طبعا هو اقولك على عنواني يعني علشان لو حبيت تجيلي القاهره ، وبعدها مشيت
ودخلت ام السعد اوضه سلطان

سلطان
ايه خلاص مشيت وصدقت ان انتي عملتي كده من ورايا

ام السعد
هي من فرحتها اصلا ماركزتش ان كنت انت قايلي ولا انا عامله كده من وراك

سلطان
قد كده كانت فرحانه وهي ماشيه من البيت

ام السعد
لما انت عاشقها اوي كده ليه خليتها تمشي كنت حبيبها فيك يا ولدي

سلطان
اخرجي بره يا ام سعد مش عايزه اتكلم مع حد
وانا كنت روحت بيتي وعدا يومين ولقيت
الباب بيخبط فتحت

جلال
ازيك يا مشيره عامله ايه انا ما صدقتش نفسي لما عرفت ان انتي رجعت ثاني هو سابك ازاي

مشيره
وجاي دلوقتي عايز مني ايه امشي اطلع بره يا جلال

جلال
راجع اقولك انا اسف والله على اللي عملته معاكي بس بجد انا كنت احس انك مش هترجعي ثاني

مشيره
تروح تسيبني انا العذاب اللي فيه هناك وتروح تتجوز مش عايزه اتكلم معاك

جلال
انا للاسف كتبت كتابي بس عندي استعداد اتجوزك بس بلاش مراتي تعرف

مشيره
ده نعيش مع سلطان ولا اعيش معاك يوم واحد على الاقل هو راجل انما انت انا ما عنديش كلام ثاني اقوله ليك

جلال
ده اخر كلام عندك يا مشيره

مشيره
لو عاوزني اتجوزك بجد روح طلقني من سلطان
اقف قدامه كده وقوله طلق مشيره وانا في الوقت ده ممكن ارجعلك

جلال
ما هو اصل يا مشيره انتي كده بتعقدي الدنيا

مشيره
يبقى قولتلك خلاص امشي اطلع بره ، وبعدها مشي وفي فيلا سلطان راح ليه ابراهيم

سلطان
انت سبت القاهره وجيت هنا ليه مش انا قولتك خليه عينك عليها هناك

ابراهيم
انا رجعت علشان اقول لحضرتك ان جلال راح لها وهي مشيته من البيت

سلطان
بتتكلم جد يعني هي ما رضيش ترجعله

ابراهيم
انا ماكنتش سمع كلام بينهم قوي بس اللي كنت سامعه ان هي عماله تهزقه وبعدين مشيتوا

سلطان
خلاص روح وخلي عينيك عليها ولو حصل لها اي حاجه كلمني بلاش تيجي لحد هنا ، وبعدها
مشي ابراهيم ولواحظ نزلت

لواحظ
اول مره احس ان ليك قلبي يا ولد ابويا

سلطان
حقك عليا يا لواحظ انا مش عايزك تزعلي مني خالص على اللي عملته معاك

لواحظ
مالوش لازمه الكلام دلوقت يا اخويا بس حاول تراجع مشيره لو انت بتحبها بجد

سلطان
مش عارفه اعمل ايه بالضبط بس ما تعودتش اني اغصبك مرا انها تعيش معايا

لواحظ
بس ابنك في بطنها من حقه يتربى في وسطك انت وامه

سلطان
سيبيها على الله انا خارج وبعدها خارج وعتمان كان خرج من الحبس وضرب سلطان على دماغه
و راح سلطان المستشفي وفي الوقت ده لقيت ام سعد بترن عليا

مشيره
ازيك يا ام السعد عامله ايه اخبارك ايه والله العظيم وحشتيني ايه مال صوتك عامل ليه كده

ام السعد
اسماعيل يا بنتي كويسه اللي مشاكي من هنا سلطان مش انا والله هو بيحبك جدا وهو في المستشفى ارجوكي يا بنتي تيجي
مشيره
ايه طب هو حصله ايه طيب انا جايه
وفعلا روحت المستشفي ليه ودخلت

سلطان
اكيد انا بحلم مش حقيقه معقوله انتي هنا يا مشيره وجاي تطمئني عليا

مشيره
بلاش تتكلم دلوقتي ارجوك الف سلامه عليك

سلطان
والله مش انا قولت لو ربنا قومني بالسلامه هطلقك لاني مش عايز تعيشي مع حد وانت مغصوب عليه

مشيره
يا ريت كان ينفع دلوقتي مبقاش ينفع انا مش عايزه اتطلق علشان ابني ما يطلعش واحد في الدنيا دي

سلطان
معقول انت بتتكلمي جد يعني انت عايزه تعيشي معايا والله العظيم ده لخليكي ست البلد دي كلها

مشيره
انا مش عايزه تكون ست البلد دي كلها انا عايزاك انت تكون سيد البلد دي كلها بالحب مش بالعافيه

سلطان
اوعدك انها هتغير وعمري ما هعمل حاجه تغضب ربنا ثاني من بعد النهارده وفعلا خرج وتاب عند
كل حاجه بيعملها وراح بيت عتمان

عتمان
انت جاي ب رجلك هنا ثاني هو انت فاكر علشان خرجتني من السجن انا هاسيبك يا سلطان عايش

سلطان
والله مراتك اللي جت وعرضت نفسها علي مش هكدب عليك انا غلطت مره معاها بس هي اللي عرضت نفسها علي وانا جايه عشان اقولك تسامحني وانا هعملك كل اللي انت عايزه
والله هي ما كانت تستاهل انك تضيع حياتك
علشانها وفعلا عتمان نسي اللي حصل
وبعدها اشتغل في أرضه. فعلا سلطان
بقي كويس اوي مع البلد كلها وانا خلفت
ولد وسميته سلطان وكنت فرحانه اوي في حياتي هناك
بس اللي كانت صعبانه عليا لواحظ
مكنتش راضيه تتجوز بس كانت بتحب سلطان
الصغير اوي وبتحب تلعب معاه

ولحد هنا تكون خلصت قصتنا