Today's Reminder :
كُل حاجة مش صح ومش مُريحة ومش سالكة تستاهل تتساب وبدون أسف 🤎
كُل حاجة مش صح ومش مُريحة ومش سالكة تستاهل تتساب وبدون أسف 🤎
👍3
تخيل تلاقي شخص على مقاس أمنياتك بالظبط، هدوءه، صوته، مواساته اللي بتخليك تنسى همومك، طريقة سماعه ليك، أخلاقه وطريقة كلامه معاك، صبره على مزاجك المتقلب، إمتصاصه لغضبك، ذوقه في الأكل واللبس، كل حاجة بتصدر منه شبه مطابقة ومناسبة ليك.""❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤'.
تخيل شخص على مقاس قلبك ! ❤️.
تخيل شخص على مقاس قلبك ! ❤️.
❤1🥰1
- شايفني لذيذة ، غِلسة ، دمي خفيف ، رومانسية مثلا ، عصبية ، عيني حلوة ، يعني لو جيت توصفني لحد هتقوله ايه ؟!
= هقوله بحبها 🤎💫
= هقوله بحبها 🤎💫
❤1🥰1
عايزة اتجوز واحد بيطلع من الاوائل عشان يذاكر لعيالي اصل امهم زي ما انتوا شايفين كدة .👩🦯
😁6
“أنا هادئ، هذا ما يبدو، ولَكِنّي لست كذلك حَقيقةً، مُفرِط في القَلق، أقلَق مِمّا أعرِف، ومِمّا لا أعرِف، وفي رَأسي تَدور ألف فِكرة، ألف سؤال، إلى ما لا نِهاية.🖤🥀
❤2
"كاذب أنا جداً،
لست بخير في هذه الفترة،
لا أنام جيداً،
افكر كثيراً
وسكوتي مُفاجيء،
دقات قلبي موجعة حقاً
أتألم كثيراً لكن بصمت
وإن سألت عن حالي قلت بأفضل حال."
لست بخير في هذه الفترة،
لا أنام جيداً،
افكر كثيراً
وسكوتي مُفاجيء،
دقات قلبي موجعة حقاً
أتألم كثيراً لكن بصمت
وإن سألت عن حالي قلت بأفضل حال."
❤1👍1
كل الآيات اللي بتبعث الأمل والطاقة الإيجابية والطمأنينة
حلوة اوي ❤️❤️❤️
1(لا تدرى لعل الله يحدث بعد ذلك أمراً)
2(ولسوف يعطيك ربك فترضى)
3(إن مع العسر يسرا )
4(لا تحزن إن الله معنا )
5(وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون)
6(واصبر لحكم ربك فإنك بأعيننا)
7(وقال ربكم ادعوني أستجب لكم)
8(أمن يجيب المضطر إذا دعاه و يكشف السوء)
9(إن الله علي كل شئ قدير)
10(وهو علي هين)
11(وألف بين قلوبهم ولو أنفقت مافي الارض جميعا ما ألفت بين قلوبهم ولكن الله ألف بينهم إنه عزيز حكيم)
12(وعسي أن تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيراً كثيراً)
13(ولا تخافي ولا تحزني)
14(ولا تيأسوا من روح الله إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون)
15(قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله)
16(فصبر جميل والله المستعان علي ماتصفون)
17(وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان)
18(وأفوض أمري إلي الله إن الله بصيرٌ بالعباد )
19( فنادى في الظلمات أن لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين فأستجبنا له و نجيناه من الغم وكذلك ننجي المؤمنين)
20(ولقد خلقنا الإنسان ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن أقرب إليه من حبل الوريد)
21(إن ينصركم الله فلا غالب لكم)
22(أليس الله بكاف عبده)
23(ربي إني مسني الضر وأنت أرحم الراحمين)
24(إنما أمره إذا أرادشيئا أن يقول له كن فيكون)
25(ثم قست قلوبكم من بعد ذلك فهى كالحجارة أو أشد قسوة وإن من الحجاره لما يتفجر منه الأنهار وإن منها لما يشقق فيخرج منه الماء وإن منها لما يهبط من خشيه الله وما الله بغافلٍ عما تعملون )
26(فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا و يمددكم بأموال و بنين و يجعل لكم جنات و يجعل لكم أنهارا)
27(قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون)
28(ربي لا تذرني فردا وأنت خير الوارثين)
29(ألا بذكر الله تطمئن القلوب)
30(ربي إني لما أنزلت إلي من خير فقير)
31(هل جزاء الإحسان إلا الإحسان)
32(إنما أشكو بثي وحزني إلي الله)
33(ولم أكن بدعائك ربي شقيا)
34(إنهم يرونه بعيدا و نراه قريبا)
35(فالله خير حافظا وهو أرحم الراحمين)
36(فدعا ربه أني مغلوب فانتصر)
37(فضحكت فبشرناها)
38(فاستجبنا له ونجيناه من الغم)
39(اعبد ربك حتي يأتيك اليقين)
40(ولقد نعلم أنك يضيق صدرك بما يقولون فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين)
41(يُدبر الأمر)
42(فما ظنكم برب العالمين)
43(إن يعلم الله في قلوبكم خيرا يؤتكم خيرا مما أخذ منكم و يغفر لكم و الله غفور رحيم )
44 ( ما ودعك ربك وما قلى )
45 (ولا تحزن إنا منجوك)
منقول بحب
حلوة اوي ❤️❤️❤️
1(لا تدرى لعل الله يحدث بعد ذلك أمراً)
2(ولسوف يعطيك ربك فترضى)
3(إن مع العسر يسرا )
4(لا تحزن إن الله معنا )
5(وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون)
6(واصبر لحكم ربك فإنك بأعيننا)
7(وقال ربكم ادعوني أستجب لكم)
8(أمن يجيب المضطر إذا دعاه و يكشف السوء)
9(إن الله علي كل شئ قدير)
10(وهو علي هين)
11(وألف بين قلوبهم ولو أنفقت مافي الارض جميعا ما ألفت بين قلوبهم ولكن الله ألف بينهم إنه عزيز حكيم)
12(وعسي أن تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيراً كثيراً)
13(ولا تخافي ولا تحزني)
14(ولا تيأسوا من روح الله إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون)
15(قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله)
16(فصبر جميل والله المستعان علي ماتصفون)
17(وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان)
18(وأفوض أمري إلي الله إن الله بصيرٌ بالعباد )
19( فنادى في الظلمات أن لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين فأستجبنا له و نجيناه من الغم وكذلك ننجي المؤمنين)
20(ولقد خلقنا الإنسان ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن أقرب إليه من حبل الوريد)
21(إن ينصركم الله فلا غالب لكم)
22(أليس الله بكاف عبده)
23(ربي إني مسني الضر وأنت أرحم الراحمين)
24(إنما أمره إذا أرادشيئا أن يقول له كن فيكون)
25(ثم قست قلوبكم من بعد ذلك فهى كالحجارة أو أشد قسوة وإن من الحجاره لما يتفجر منه الأنهار وإن منها لما يشقق فيخرج منه الماء وإن منها لما يهبط من خشيه الله وما الله بغافلٍ عما تعملون )
26(فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا و يمددكم بأموال و بنين و يجعل لكم جنات و يجعل لكم أنهارا)
27(قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون)
28(ربي لا تذرني فردا وأنت خير الوارثين)
29(ألا بذكر الله تطمئن القلوب)
30(ربي إني لما أنزلت إلي من خير فقير)
31(هل جزاء الإحسان إلا الإحسان)
32(إنما أشكو بثي وحزني إلي الله)
33(ولم أكن بدعائك ربي شقيا)
34(إنهم يرونه بعيدا و نراه قريبا)
35(فالله خير حافظا وهو أرحم الراحمين)
36(فدعا ربه أني مغلوب فانتصر)
37(فضحكت فبشرناها)
38(فاستجبنا له ونجيناه من الغم)
39(اعبد ربك حتي يأتيك اليقين)
40(ولقد نعلم أنك يضيق صدرك بما يقولون فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين)
41(يُدبر الأمر)
42(فما ظنكم برب العالمين)
43(إن يعلم الله في قلوبكم خيرا يؤتكم خيرا مما أخذ منكم و يغفر لكم و الله غفور رحيم )
44 ( ما ودعك ربك وما قلى )
45 (ولا تحزن إنا منجوك)
منقول بحب
❤3
عليـك أن تقـع في حٌب ذاتـك حتى وإن كانت سيئ، اتفقنـا ؟!
- اتفقنـا...♥️
- اتفقنـا...♥️
👏2👍1
" إن كانَ لكَ نصيبٌ في شيء ستراه، وإن لم يكن فالخيرُ كله فيما اختارهُ الله 🤍
❤3
- حبتيه!؟
= أحببته ك حب زليخه ليوسف وتمنيت أن يحبني ك حب رسول الله (صل الله عليه وسلم) ل عائشه (رضي الله عنها) عندما قال ي عائشه إن عيناي تنام وقلبي بحبك لا ينام ...❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
= أحببته ك حب زليخه ليوسف وتمنيت أن يحبني ك حب رسول الله (صل الله عليه وسلم) ل عائشه (رضي الله عنها) عندما قال ي عائشه إن عيناي تنام وقلبي بحبك لا ينام ...❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
🥰3
عايزه اقولك حاجه اتعلمتها من الدنيا ،
اللي بيقول حاضر ونعم وبيرضي وبيسكت وبيعدي وبيتنازل محدش هيشلهالك ولا هيجي وقت ويتقالك كتر الف خيرك ولا هتتعوض عن دا ابدا هتفضل طول عمرك اللي بتعمله دا واجب عليك ويوم متطلب حقك الطبيعي هيبقي بجاحه منك وكانك بتطلب حاجه كبيره حتي لو الحاجه دي صغيره وابسط من امور تانيه كتير ، محدش يجي علي نفسه ابدا ومحدش يرضي بحاجه غير اللي يستحقها محدش بيشكر ولا حد بيفتكر ده ..🖤
اللي بيقول حاضر ونعم وبيرضي وبيسكت وبيعدي وبيتنازل محدش هيشلهالك ولا هيجي وقت ويتقالك كتر الف خيرك ولا هتتعوض عن دا ابدا هتفضل طول عمرك اللي بتعمله دا واجب عليك ويوم متطلب حقك الطبيعي هيبقي بجاحه منك وكانك بتطلب حاجه كبيره حتي لو الحاجه دي صغيره وابسط من امور تانيه كتير ، محدش يجي علي نفسه ابدا ومحدش يرضي بحاجه غير اللي يستحقها محدش بيشكر ولا حد بيفتكر ده ..🖤
👍3
ضروري الإنسان يكون مُدرك مكانته عند الأشخاص اللي بيتعامل معاهم، ضروري يكون فاهم أن مش كل الهيصة والدوشة معناها صحبة.. ضروري يكون عارف أن فيه ناس وجودها ما يزيدش عن الوقت اللطيف اللي كل حد خارج يفك عن نفسه فيه، وما تتعشمش بعد كده، وإن فيه ناس وجودها مصالح مشتركة، أو معارف لا يستدعي بالضرورة ما هو أكثر دفئا أو قربًا، وضروري جدا نكون مدركين للفئة اللي شايفاك شخص أو سفنجة لإمتصاص أحزانهم.. أما أحزانك لا تعني شيئًا، وأزماتك هي لك وحدك.. وبالتالي مش ضروري أبدا نفضل نتعامل بأخلاقنا وطبيعتنا مع الآخرين ونتغاضى عن سلوكياتهم، لأن ساعات بيكون ضروري أن يتم التعامل مع الآخر بنفس معاملته بالظبط.. كي تستقيم الحياة♥
❤4
البنت المحترمه مش اللي هي عمرها ما اتعاملت مع رجاله..
البنت المحترمه هي اللي توقف وسط مية راجل ومفيش واحد يقدر يتخطى الحدود معاها♥
البنت المحترمه هي اللي توقف وسط مية راجل ومفيش واحد يقدر يتخطى الحدود معاها♥
❤4