قد يصنع الصمت ما لا يصنعه الكلام، وقد يعالج البعد أموراً لم يستطع القرب علاجها."
💔9
رجعونى الكليه بقا علشان مذاكرش، ومحضرش محاضرات، ومصحاش الصبح، واخد الاجازه الحرام، علشان الاجازه الحلال دى مش شغاله معايا👀.
😁14🤔1
اولا، البقاء لله..
ثانيا أنا احترت والله، بصي انتي بتقولي انو انتو بتتكلموا وكدا، خلاص اسأليه قوليله هو انت بتحب البنت اللي بتكلمها وكدا، وقصدك اي بالاستوري، وشوفي هيقول اي.
ثانيا أنا احترت والله، بصي انتي بتقولي انو انتو بتتكلموا وكدا، خلاص اسأليه قوليله هو انت بتحب البنت اللي بتكلمها وكدا، وقصدك اي بالاستوري، وشوفي هيقول اي.
❤6
الباب اللي يجيلك منه الريح افتحه و افرش قدامه ونام مش وقت حكم دلوقتي .. الجو نااااااااار
😁11👏1
أنا عندي يقين مش طبيعي إن ربنا
هيكرمني
هيرزقني
هيريح بالي
هيسعد قلبي
وهيعوضني ويجبر خاطري
ظني فيك يا ربِّي جميل
وثقتي فيك لا حدود لها❤️.
هيكرمني
هيرزقني
هيريح بالي
هيسعد قلبي
وهيعوضني ويجبر خاطري
ظني فيك يا ربِّي جميل
وثقتي فيك لا حدود لها❤️.
❤15🥰2
فانية يا الله!
فلا تجعل مُرها يُشقيني ، ولا حلوها يُلهيني.
"لا الدُنيا لنا، وما كُنا للدُنيا
كُلنا لله وإنَّا إليه لراجعُون"♥
فلا تجعل مُرها يُشقيني ، ولا حلوها يُلهيني.
"لا الدُنيا لنا، وما كُنا للدُنيا
كُلنا لله وإنَّا إليه لراجعُون"♥
❤10
- لمن تميل؟
- أميل لهذا الذي يعرف تفاصيلي أكثر مني ويحفظني عن ظهر قلبه، أميل لمن يحتويني بنظرة واحدة، لمن لا يطيق رؤيتي وأنا مهمومة فيبذل جهده لتحسين حالتي، لمن يُشعرني بأنني أنتمي إليه، لمن يفهمني دون شرح أو تبرير، لمن يتقبلني كما أنا بجميع أمزجتي المُتقلبة، لمن أرى بعينيه روحي، لمن أكون وأصبح على يديه طفلة لا ولن تكبر أبداً 🖤.
- أميل لهذا الذي يعرف تفاصيلي أكثر مني ويحفظني عن ظهر قلبه، أميل لمن يحتويني بنظرة واحدة، لمن لا يطيق رؤيتي وأنا مهمومة فيبذل جهده لتحسين حالتي، لمن يُشعرني بأنني أنتمي إليه، لمن يفهمني دون شرح أو تبرير، لمن يتقبلني كما أنا بجميع أمزجتي المُتقلبة، لمن أرى بعينيه روحي، لمن أكون وأصبح على يديه طفلة لا ولن تكبر أبداً 🖤.
❤8💔2
Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (Ɒiиα..♡)
مش عارف تبطل ذنب معين ؟
- إستثمره!
- نعم ؟ أستثمره ؟ إزاي ؟
ابن تيمية بيقول " وكم من ذنب أدخل صاحبه الجنة "
شوفت ذنب كان سبب في تغيير حياة ناس! إيه ده إزاي ؟
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلَّي التوبة أعلىٰ من المرة إللي قبلها، طيب يعني إيه ؟
يعني أول مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله!
تاني مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله، وطلَّع صدقة!
تالت مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة، وصلي ركعتين لله!
رابع مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر شوية، وصلي ركعتين!
خامس مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك، وصلي ركعتين، وصوم يوم تطوع!
مع الوقت هتلاقي نفسك بتتأدب، وهاتبطل تعمل الذنب ده، والشيطان هيلاقي إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر، وأكتر، وعمَّال بيزودك حسنات! فـ هيبطل يشجعك علىٰ إرتكاب المعصية . " اللهم طهر قلوبنا " 🤎
- إستثمره!
- نعم ؟ أستثمره ؟ إزاي ؟
ابن تيمية بيقول " وكم من ذنب أدخل صاحبه الجنة "
شوفت ذنب كان سبب في تغيير حياة ناس! إيه ده إزاي ؟
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلَّي التوبة أعلىٰ من المرة إللي قبلها، طيب يعني إيه ؟
يعني أول مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله!
تاني مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله، وطلَّع صدقة!
تالت مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة، وصلي ركعتين لله!
رابع مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر شوية، وصلي ركعتين!
خامس مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك، وصلي ركعتين، وصوم يوم تطوع!
مع الوقت هتلاقي نفسك بتتأدب، وهاتبطل تعمل الذنب ده، والشيطان هيلاقي إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر، وأكتر، وعمَّال بيزودك حسنات! فـ هيبطل يشجعك علىٰ إرتكاب المعصية . " اللهم طهر قلوبنا " 🤎
❤10