ماذا بعد! 🖤
♥مرةً شاهد رجلاً مُسناً ينقل الحجارة، فسأله : لما تقوم بهذا العمل الشاق ؟ أجاب : أنا رجل يهودي، وعليَّ دفع الجزية فقال له : دفعت لنا الجزية بشبابك، والآن واجب علينا ان نتكفل بك، وصرف له راتب شهري يكفيه. ويعود الفاروق إلى داره ويكتب ليعتمده الجهاز التنفيذي…
♥ويواصل الفاروق رضي الله عنه التجوال المسائي، متفقداً وليس متلصصاً، وإذ بطفل يصدر أنيناً حزيناً، فيقترب من الدار ويسأل عما به ؟
فترد أم الطفل : (إني أفطمه )
حدث طبيعي أن تفطم أم طفلها ولذلك يصرخ، ولكن أمير المؤمنين لا يمضى إلى حال سبيله، بل يكتشف أن الأم فطمت طفلها قبل موعد الفطام لحاجتها لمائة درهم كان يصرفها بيت مال المسلمين لكل طفل بعد الفطام.
يرجع الفاروق إلى منزله لا لينام إذ أنين ذاك الطفل لم يبارح عقله وقلبه فيصدر أمراً ( بصرف المائة درهم للطفل منذ الولادة وليس بعد الفطام )
ويصبح الأمر قانوناً يحفظ حقوق الأطفال ويحميهم من مخاطر الفطام المبكر.
وهكذا تَشكَّل ( قانون الطفل )♥.
فترد أم الطفل : (إني أفطمه )
حدث طبيعي أن تفطم أم طفلها ولذلك يصرخ، ولكن أمير المؤمنين لا يمضى إلى حال سبيله، بل يكتشف أن الأم فطمت طفلها قبل موعد الفطام لحاجتها لمائة درهم كان يصرفها بيت مال المسلمين لكل طفل بعد الفطام.
يرجع الفاروق إلى منزله لا لينام إذ أنين ذاك الطفل لم يبارح عقله وقلبه فيصدر أمراً ( بصرف المائة درهم للطفل منذ الولادة وليس بعد الفطام )
ويصبح الأمر قانوناً يحفظ حقوق الأطفال ويحميهم من مخاطر الفطام المبكر.
وهكذا تَشكَّل ( قانون الطفل )♥.
❤4
لو خلصت قراءة متنساش كثرة الصلاة ع النبي اليوم، وقراءة سورة الكهف وساعة الاستجابه 🥹♥.
🥰2
انا بحب واحده بس قلبي مايل للتانيه! 🙂
بص ي بروو انت حاسس انو قلبك مايل للتانيه حنين مش أكتر فاهم، وبعدين سوري انت يعتبر ولا بتحب دي ولا بتحب دي، عشان لو بتحب اللي معاك دلوقت مش هتفكر ف اللي جتلك، ولو بتحب اللي جتلك مش هتفكر ف اللي معاك، وبعدين افرضنا سبت اللي معاك واهل البنت بتاعت ثانوي موافقوش ويبقى كدا أنت خسرت الاتنين، اقفل الصفحه القديمه عشان البنت اللي معاك وخليك قد الوعد ومتضعفش خالص، انت مجرد حيرتك دي يعتبر خاين للبنت اللي معاك، قول للبنت بتاعت ثانوي هو فعلاً طلع حب مراهقه وانا دلوقت مفيش مشاعر من ناحيتك بلص انا بحب واحده واتقدملها واقطع اي صلة ببنت الثانويه، وربنا يدلك ع الصح ان شاء الله.
بص ي بروو انت حاسس انو قلبك مايل للتانيه حنين مش أكتر فاهم، وبعدين سوري انت يعتبر ولا بتحب دي ولا بتحب دي، عشان لو بتحب اللي معاك دلوقت مش هتفكر ف اللي جتلك، ولو بتحب اللي جتلك مش هتفكر ف اللي معاك، وبعدين افرضنا سبت اللي معاك واهل البنت بتاعت ثانوي موافقوش ويبقى كدا أنت خسرت الاتنين، اقفل الصفحه القديمه عشان البنت اللي معاك وخليك قد الوعد ومتضعفش خالص، انت مجرد حيرتك دي يعتبر خاين للبنت اللي معاك، قول للبنت بتاعت ثانوي هو فعلاً طلع حب مراهقه وانا دلوقت مفيش مشاعر من ناحيتك بلص انا بحب واحده واتقدملها واقطع اي صلة ببنت الثانويه، وربنا يدلك ع الصح ان شاء الله.
❤3👍2
Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (Ɒiиα 🥀🖤)
عايزة اتجوز واحد بيطلع من الاوائل عشان يذاكر لعيالي اصل امهم زي ما انتوا شايفين كدة .👩🦯
😁8👍1
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 💗..
تعباكم معايا ممكن دعوه حلوه عشان عندي امتحان النهارده 🥹💗.
تعباكم معايا ممكن دعوه حلوه عشان عندي امتحان النهارده 🥹💗.
❤8🥰1
مفيش حل غير إنك تقولي لمامتك ع كل حاجه بالا خجل بالا كلام من دا، بجد لازم تقولي بجد🙂
افضل حل ي غاليه انك تنهي الموضوع خالص بلا صديق بلا اخ، بلاش تتعبي نفسك، ابعدي عشان متتعبيش يغاليه، ابعدي عنه خالص وفعلا عشان البنت التانيه وكدا🤎.
❤1
أصدق جملة اتقالتلي في حياتي
" اللي راح كان لازم يروح "، يمكن في وقتها بيبقي صعب علينا نصدق أو نقتنع إن الحياة هتبقي أحسن بعد غياب شخص معين وبعده عننا، ويمكن كمان الحب والعشرة والحاجات الجميلة بيبقي صعب تهون، بس لو قعدت تفتكر كل الحاجات الصح اللي أتعلمتها كان سببها إيه هتلاقي إن أغلبهم كان بسبب غياب شخص عنك، بسبب صدمة كبيرة، موت حد عزيز عليك، وإن كان التعود صعب والفراق مؤلم، بس الشعور بالنضج والتغيير والنجاح مميز جداً، البعد بيعلم الزهد في الحياة، واللي راح لو مكانش راح مكناش هنتعلم حاجات كتير 🤎.
" اللي راح كان لازم يروح "، يمكن في وقتها بيبقي صعب علينا نصدق أو نقتنع إن الحياة هتبقي أحسن بعد غياب شخص معين وبعده عننا، ويمكن كمان الحب والعشرة والحاجات الجميلة بيبقي صعب تهون، بس لو قعدت تفتكر كل الحاجات الصح اللي أتعلمتها كان سببها إيه هتلاقي إن أغلبهم كان بسبب غياب شخص عنك، بسبب صدمة كبيرة، موت حد عزيز عليك، وإن كان التعود صعب والفراق مؤلم، بس الشعور بالنضج والتغيير والنجاح مميز جداً، البعد بيعلم الزهد في الحياة، واللي راح لو مكانش راح مكناش هنتعلم حاجات كتير 🤎.
❤3👏1
يشيخه اقسم بالله ما فهمت حاجه خالص منك ما تكتبي عدل فهمني الحوار براحه كلامك اصعب من الهيرو اللي امتحنته النهارده 😂💔