فـ المستقبل هحكي لولادي عن حياتي لحد 3 اعدادي بس ، بعد كدا مامي اتهانت جامد🚶♀
😁8
جماعه ياريت الى يقابل حد مش سالك يعلم عليه بقلم فسفوري عشان نساعد بعض..
😁10👏1
نفسي لما أقول في المواصلات لواحد "كبير، شاب، صغير" عدّيني = ينزل عشان أعدّي..
من غير ما أضطر أعيد الجملة كاملة: "لأ معلش، انزل خالص عشان أعدّي!"
يعني هل الـ 3سم اللي بتميّل بيهم دول هيعدوني؟
لأ ومستغرب ليه مش راضية أتحرك! تفتكر ليه؟ هل أنا بحجم المسطرة مثلًا؟
ما تقوم، قامت قيامتك!
من غير ما أضطر أعيد الجملة كاملة: "لأ معلش، انزل خالص عشان أعدّي!"
يعني هل الـ 3سم اللي بتميّل بيهم دول هيعدوني؟
لأ ومستغرب ليه مش راضية أتحرك! تفتكر ليه؟ هل أنا بحجم المسطرة مثلًا؟
ما تقوم، قامت قيامتك!
👏3👍2
إن صبرتم أُجرتم
وأمر اللّٰه نافذ
وإن ضجرتم كفرتم
وأمر اللّٰه نافذ🖤
وأمر اللّٰه نافذ
وإن ضجرتم كفرتم
وأمر اللّٰه نافذ🖤
👏3❤2
اعلم جيداً🖤.
1.الإنجليزية والفرنسية هي لغة للتواصل وليس معيارا للثقافة
2.النوتيلا : نوع من الشكولاته ولا علاقة لها بمدى رقيك في المجتمع
3.البيتزا والبرجر : وجبات طعام خفيفة لسد الجوع و أكلها ليس دليلاً على التحضر كما إن العدس نوع من الحبوب ولا علاقة له بالفقر
4.القهوة : تشرب كنوع من المنبهات ولا علاقه لها بتحقيق الأهداف ولا بثقافتك ولا بالقراءة فقد تستطيع قراءة عشرات الكتب وتزيد من ثقافتك وأنتَ تأكل التمر .
5.السيارة : هي وسيلة نقل وليست أداة للتفاخر ولن تجعل منك سوى شخص يمتلك وسيلة نقل .
6.النسب والقبيلة : شيء ليس من إختيارك فمن غير المنطقي أن تتفاخر بشيء ليس من كسبك
وأخيرًا يمكنك أن تتفاخر بأخلاقك وإنجازاتك
كن إنسانًا يمثل نفسه بأخلاقه و إنجازاته .🖤
1.الإنجليزية والفرنسية هي لغة للتواصل وليس معيارا للثقافة
2.النوتيلا : نوع من الشكولاته ولا علاقة لها بمدى رقيك في المجتمع
3.البيتزا والبرجر : وجبات طعام خفيفة لسد الجوع و أكلها ليس دليلاً على التحضر كما إن العدس نوع من الحبوب ولا علاقة له بالفقر
4.القهوة : تشرب كنوع من المنبهات ولا علاقه لها بتحقيق الأهداف ولا بثقافتك ولا بالقراءة فقد تستطيع قراءة عشرات الكتب وتزيد من ثقافتك وأنتَ تأكل التمر .
5.السيارة : هي وسيلة نقل وليست أداة للتفاخر ولن تجعل منك سوى شخص يمتلك وسيلة نقل .
6.النسب والقبيلة : شيء ليس من إختيارك فمن غير المنطقي أن تتفاخر بشيء ليس من كسبك
وأخيرًا يمكنك أن تتفاخر بأخلاقك وإنجازاتك
كن إنسانًا يمثل نفسه بأخلاقه و إنجازاته .🖤
👏3❤2
العين بتكره اللي احسن منها ده عندكوا انتوا ، انما انا والله اتمني ان صحابي كلهم يكونوا احسن مني ♥.
🥰4👏2
اللي اسمها "فتره وهتعدي" مدتها قد اي؟؟ عشان شكلي كدا اتحشرت فيها!
😢7
مدايق/ه لي؟؟ 😂😂
ايـه الفرق بين "ما شاء اللّه" و "اللهُم بارك" ؟
__ "ما شاء اللّه" بتمنع الحسد عن الأشياء اللي تخصنا ”بيتنا ، شغلنا ، فلوسنا“ .. ﴿ وَلولا إذ دَخلتَ جَنتَكَ قُلتَ مَا شاءَ اللَّه ﴾ ❤.
أما كلمات البركة ومشتقاتها زي ”اللهُم بارك ، اللّه يبارك لكُم“ بتمنع الحسد من عين الناس وبتمنع إني أحسد حد على حاجـة، وصلت؟! 👀🖤
ايـه الفرق بين "ما شاء اللّه" و "اللهُم بارك" ؟
__ "ما شاء اللّه" بتمنع الحسد عن الأشياء اللي تخصنا ”بيتنا ، شغلنا ، فلوسنا“ .. ﴿ وَلولا إذ دَخلتَ جَنتَكَ قُلتَ مَا شاءَ اللَّه ﴾ ❤.
أما كلمات البركة ومشتقاتها زي ”اللهُم بارك ، اللّه يبارك لكُم“ بتمنع الحسد من عين الناس وبتمنع إني أحسد حد على حاجـة، وصلت؟! 👀🖤
❤3
ماذا بعد! 🖤
حاضر +ميرسي ميرسي 😂❤️❤️
أختي
أعطر التحايا، وأطيب المنى،
وكل الاحترام لك أنتي،
أنت الغالية، نصفي الآخر،
ولكن في جسد آخر،
جعلتيني أرى الدنيا بألوان الخير والفرح،
ومنحتيني الثقة والإرادة،
تعلمت منكي الكثير، وأكثر ما يخجلني
أنني حينما أخطئ بحقك تأتي وتعتذري مني وأنا من أخطأ،
فواخجلي منكي، وسامحيني لتقصيري بحقكي،
فأنت أجمل هدية من رب البرية.💗
أعطر التحايا، وأطيب المنى،
وكل الاحترام لك أنتي،
أنت الغالية، نصفي الآخر،
ولكن في جسد آخر،
جعلتيني أرى الدنيا بألوان الخير والفرح،
ومنحتيني الثقة والإرادة،
تعلمت منكي الكثير، وأكثر ما يخجلني
أنني حينما أخطئ بحقك تأتي وتعتذري مني وأنا من أخطأ،
فواخجلي منكي، وسامحيني لتقصيري بحقكي،
فأنت أجمل هدية من رب البرية.💗
❤3
أما عن أُمي فلا اقتباسَ يُنصفُها ولا نصّ يكفي للحديثِ عنها ، هي الفضل ، هي الخيرُ ، أمي ليست يوماً ، أمي عمراً ، أمي الحياةُ بعرضها وبطولها طاب بكِ العُمر ياسيدة النساء وطبتِ لي عمراً ياجنتي"❤️❤️
❤4
أمي
تتسابق الكلمات
وتتزاحم العبارات
لتنظم عقد الشكر
الذي لا يستحقه إلا أنتي
إليكي يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم،
إليكي يا من بذلت ولم تنتظر العطاء،
إليكي أهدي عبارات الشكر والتقدير💗
تتسابق الكلمات
وتتزاحم العبارات
لتنظم عقد الشكر
الذي لا يستحقه إلا أنتي
إليكي يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم،
إليكي يا من بذلت ولم تنتظر العطاء،
إليكي أهدي عبارات الشكر والتقدير💗
❤4
طيب الحمدلله انها بخير، بصي ممكن تقوليله انو انتم عرفتوا وهزقيه وقوليله اعمل بلوك يالا ولو شوفت مثلا انك هتبعت حاجه تانيه مش هيحصل خير ولو سمحت متبعتش وأعملي بلوك واحذفي رقمه وأي حاجه تخلي اختك توصله، ولما اختك تصحى تفهميها انك عرفتي وانو دا حرام واللي بيحب بجد يحافظ ع حبيبه لحد مل ينوله بالحلال والكلام دا وبراحه، ولو حصلت حاجه جده قوليلي وانا مش هتاخر🤍.