ماذا بعد! 🖤
637 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
ماذا بعد! 🖤
Photo
النهاردة كنت ماشية في السوپر ماركت وفجأة سمعت دوشِة حاجات عمالة تتكسر. مشيت ناحية الصوت من خلال ممرات السوپرماركت وشوفت إن بعض الناس عمالة تهمس في ودان بعض وهمَّ بيبحلقوا في حد. كانت واحدة ست كبيرة في السن وكانت لسه خابطة رف مليان أطباق وكوبيات بالتروللي بتاعها وكتير منه وقع متدشدش. لقيتها راكعة على الأرض في نص هدومها من الكسوف وعمالة تِلِّم الحتت المكسرة في الوقت اللي جوزها نازل يشيل الورقة اللي عليها الرقم من كل حاجة اتكسرت وبيقول لها: شفتي؟؟ دلوقت لازم ندفع ثمن كل ده.
المشهد كان مُحزِن للغاية. حد حصلت له ظروف صعبة وكل العينين كانت عليه. ولما وطيت جنبها علشان أطمنها، لقينا شاب جه وركع جنبنا وقال للست: سيبي كل حاجة. احنا هنِلِمَّها. احنا محتاجين بياناتك علشان ناخدك المستشفى علشان دكتور يبص لك على الجرح اللي في ايدك ده. الست بصت له خجلانة وهي بتقوله: لا أنا لازم ادفع ثمن كل ده الأول. بس الراجل رد وقال لا يامدام. احنا عندنا تأمين للخسائر اللي من النوع ده ومش مضطرين ندفع حاجة.
ولما قام الراجل، ادركت إنه كان وصَّل كل المعلومات لمدير المحل وطلَّع العميلة بسرعة.
—————————————
لكل اللي قرا القصة لحد هنا، احب اطلب دقيقة من وقتك. في المكان اللي انت فيه دلوقت غمض عينيك وتخيل الله بيعمل لك نفس الشىء.
تخيل وانت ماشي في حياتك كسرت كل حاجه..منها ال جرحك ومنها ال ابكاك ومنها ال اتكسر ومينفعش يتصلح
هتعمل ايه..تفضل في الارض تبكي علي حالك؟ ولا تسمع كلام المنادي وتقوم؟
تقوم امتي وازاي وتمسك في مين ..ومين الطبيب ال يعالج جرحك؟
ده بيكون مفترق طرق اما تسيب نفسك للشيطان يحزنك ويكدرك ويقهرك او تروح للملك عنده اقوي بوليسة تامين
هيسد منها فاتورتك
عنده الرحمه  .عنده العطايا. عنده المغفره ..عنده انشراح الصدر. عنده العوض عن كل الدنيا..
الله لاتنفذ خزائنه .الله لا يرد سائلا..الله خلقك ويعلم ما يصلحك..الله يحبك
الله ينادي عليك اذا تركته ويقول لك:عبدي الي اين تذهب اوجدت ربا غيري ام وجدت رحيما سواي..الحسنة عندي بعشر امثالها وازيد  والسيئة عندي بواحده وقد اعفوا...
اطرق باب ربك فهو ينتظرك. لا تتاخر لان الله يحب الاوابين.
7👏1
دا طلعت كل الاماكن لا تناسبنا بجد .
😢2👍1
ماذا بعد! 🖤
https://fb.watch/gVIl43hcAe/
بجد حاجه ف منتهى الجمال كله 🥺🖇.
1
البنات : مستحيل اكلمها تاني بعد ما زعقت معايا اخر مره

الرجاله بعد ما فضلوا يطحنوا بعض 15 سنه :
😁6
قولنا هنتفارق يوم وبعدنا كدا كام يوم، وبرغم البعد ساعات برجع و بحن ف يوم! 💗💗.
4
Your message today

" كل حاجة بتيجي في وقتها المناسب بالثانية ، ربنا جميل وعالم باللي فيه الخير لينا ."
4
‏الإنسان حقيقي غير قادر انه يخوض اي حاجه من أي نوع.
👏4
فلسطين 🥺💗💗💗💗💗💗.
4
حزينه بشكل مكنتش اتوقعه، حزينه جداً ع كل حاجه بتحصل، حزينه جداً ع روحي اللي بتنطفي، حزينه جداً عشان مش قادره أصدق اني دي حياتي.
😢5
Me to me:
معلش!
👍3😢1
النهارده ف المواصلات فيه بنت راكبه جمبي وبتخبي الفون بتكلم حد ع الواتس معرفش دي هبله ولا اي
‏قال يعني هبص عليها مالي انا ومال احمد بتاعك دا اللي هتقابليه بكرا س 4 بعد درس الفرنساوي عشان تديه هديه وتصالحيه علشان هو كان زعلان منك علشان هزرتي مع رامز ال بياخد معاكي ف درس الكميااء..
😁11
الجو ده محتاج تمشية بالعربيه واتنين بيج ماك واحد ليا والتاني ليا برضوا عشان بجوع اوي .
😁6🥰1
لا أؤمن بالانتقام ولا رد الألم بالألم... ولكن أؤمن بصغر الدنيا وسرعه دورانها.....!
🔥31
بصي مش تردي عليه، لو رن كتير ردي وقولي لو سمحت ماترنش تاني وكدا.
لما امسح وشي بمناديل او وايبس عادي ولاقي واحده مش عارفه تمسح وشها عشان الفونديشن ما يتمسحش..
😁3
ايه اللي حصل فيكي ي مصر 😭😭😭
مشهد مرعب في خط قطار اسوان - القاهرة عاشوا المسافرون ليلة امس.

عثرت الشرطة على رأسين في حقيبة أحد الركاب فى محطة المنيا
حيث شعر الركاب برائحة قوية بدا أنها جاءت من حقيبةعلى ظهر شاب يبلغ من العمر 21 عامًا.
لفتت الرائحة الفظيعة انتباه الركاب ، ونبه أحد الركاب رئيس القطار
حيث نزل بمحطة المنيا و بلغ القوة الشرطية الموجودة على المحطة
التى امرت رئيس المحطة بايقاف القطار
استدعيت فرق التدخل السريع
وفتشت جميع الركاب.
أصيب كثيرون بالصدمة ، ولم يعرفوا ما كان يحدث.
أصيب أحد الضباط بالصدمة عندما فتح حقيبة ظهر الشاب البالغ من العمر 21 عامًا ووجد رأسين كان الشاب يحملهما
من خلال فحصهم بعناية ، اكتشفت الشرطة أنهما رأسان معروفان.
كان رأس ثوم والآخري رأس بصلة
شكرا لاهتمامك
إذا وردنا أي جديد سنخبركم😁
😁5🤬4
" كان فيه مرة صاحبة لَطيفة قالت لـ صحبتها جملة جميلة جدآ "

ولو فيه وقت ومبقيناش قريبين ، هفضل فاكرة قد إيه كُنت مرتاحة ف وجودك !🤎
_ محدش فينا ضامن إن علاقتَنا تستمر ، ولا إننا نفضل بنفس القُرب ، مش لأننا وحشين ولا بنبيع صحابنا ولا الكلام ده ، بس ده حصل الدنيا .
_ ف الحلو إننا نفضل ممتنين للوقت الحلو اللي قضيناه سوا ، ونرفض كل الأفكار الوحشة اللي بتتصدر لينا عن مين مشي ، ومين اللي قرر ينهي .🤎🤎🫂
6
لما حد من قرايبي يقولي يعني مش بتنزلي استوريهات؟!
=..
😁2
الا تكفيك .. "يدبر الأمر
الا تكفيك .. "هو علي هين"
الا تكفيك .. "ان مع العسر يسرا"
الا تكفيك .. "أليس الله بكاف عبده"
الا تكفيك .. "وهو على كل شيء قدير"
الا تكفيك .. "و لسوف يعطيك ربك فترضى"
الا تكفيك .. "انما أمره اذا اراد شيئا أن يقول له كن فيكون "♥️
2