اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم💗
❤4🥰1
يا سيدي انا عاقله وكبيره وكل حاجه بس وربنا هقعد جنب الشباك بردو .
😁5👍1
بدون مُناسبة كدا وأنا قاعده جات علي بالي كُل المواقف اللي ربنا سترني فيها، حسيت إنّي محتاج عُمرين علي عُمري عشان أشكر ربنا سُبحانه وتعالي وبرضو مش هيكفي ولا هقدر أوفي ذرة واحدة من رحمة ربنا ..
الواحد حقيقي من غير ستر ربنا يتفضح ويضيع .. فاللهم لك الحمد علي سترك وعفوك ورحمتك يا رب العالمين 🤍.
الواحد حقيقي من غير ستر ربنا يتفضح ويضيع .. فاللهم لك الحمد علي سترك وعفوك ورحمتك يا رب العالمين 🤍.
❤5👏1
- عارفة فُلانة ؟ شوفتها امبارح وهى واقفة مع ولد ❌.
- دة فُلان كل يوم أشوف معاه بنت شكل فى عربيته ❌.
يقول عليّ بن أبى طالب :
- " ولو رأيتُ الفَضيحة بأم عينى لسترتُها بردائى ، فإِن مْذِيع الفَاحِشة كفاعلها.🖤
- دة فُلان كل يوم أشوف معاه بنت شكل فى عربيته ❌.
يقول عليّ بن أبى طالب :
- " ولو رأيتُ الفَضيحة بأم عينى لسترتُها بردائى ، فإِن مْذِيع الفَاحِشة كفاعلها.🖤
❤4🔥2
ماذا بعد! 🖤
Photo
النهاردة كنت ماشية في السوپر ماركت وفجأة سمعت دوشِة حاجات عمالة تتكسر. مشيت ناحية الصوت من خلال ممرات السوپرماركت وشوفت إن بعض الناس عمالة تهمس في ودان بعض وهمَّ بيبحلقوا في حد. كانت واحدة ست كبيرة في السن وكانت لسه خابطة رف مليان أطباق وكوبيات بالتروللي بتاعها وكتير منه وقع متدشدش. لقيتها راكعة على الأرض في نص هدومها من الكسوف وعمالة تِلِّم الحتت المكسرة في الوقت اللي جوزها نازل يشيل الورقة اللي عليها الرقم من كل حاجة اتكسرت وبيقول لها: شفتي؟؟ دلوقت لازم ندفع ثمن كل ده.
المشهد كان مُحزِن للغاية. حد حصلت له ظروف صعبة وكل العينين كانت عليه. ولما وطيت جنبها علشان أطمنها، لقينا شاب جه وركع جنبنا وقال للست: سيبي كل حاجة. احنا هنِلِمَّها. احنا محتاجين بياناتك علشان ناخدك المستشفى علشان دكتور يبص لك على الجرح اللي في ايدك ده. الست بصت له خجلانة وهي بتقوله: لا أنا لازم ادفع ثمن كل ده الأول. بس الراجل رد وقال لا يامدام. احنا عندنا تأمين للخسائر اللي من النوع ده ومش مضطرين ندفع حاجة.
ولما قام الراجل، ادركت إنه كان وصَّل كل المعلومات لمدير المحل وطلَّع العميلة بسرعة.
—————————————
لكل اللي قرا القصة لحد هنا، احب اطلب دقيقة من وقتك. في المكان اللي انت فيه دلوقت غمض عينيك وتخيل الله بيعمل لك نفس الشىء.
تخيل وانت ماشي في حياتك كسرت كل حاجه..منها ال جرحك ومنها ال ابكاك ومنها ال اتكسر ومينفعش يتصلح
هتعمل ايه..تفضل في الارض تبكي علي حالك؟ ولا تسمع كلام المنادي وتقوم؟
تقوم امتي وازاي وتمسك في مين ..ومين الطبيب ال يعالج جرحك؟
ده بيكون مفترق طرق اما تسيب نفسك للشيطان يحزنك ويكدرك ويقهرك او تروح للملك عنده اقوي بوليسة تامين
هيسد منها فاتورتك
عنده الرحمه .عنده العطايا. عنده المغفره ..عنده انشراح الصدر. عنده العوض عن كل الدنيا..
الله لاتنفذ خزائنه .الله لا يرد سائلا..الله خلقك ويعلم ما يصلحك..الله يحبك
الله ينادي عليك اذا تركته ويقول لك:عبدي الي اين تذهب اوجدت ربا غيري ام وجدت رحيما سواي..الحسنة عندي بعشر امثالها وازيد والسيئة عندي بواحده وقد اعفوا...
اطرق باب ربك فهو ينتظرك. لا تتاخر لان الله يحب الاوابين.
المشهد كان مُحزِن للغاية. حد حصلت له ظروف صعبة وكل العينين كانت عليه. ولما وطيت جنبها علشان أطمنها، لقينا شاب جه وركع جنبنا وقال للست: سيبي كل حاجة. احنا هنِلِمَّها. احنا محتاجين بياناتك علشان ناخدك المستشفى علشان دكتور يبص لك على الجرح اللي في ايدك ده. الست بصت له خجلانة وهي بتقوله: لا أنا لازم ادفع ثمن كل ده الأول. بس الراجل رد وقال لا يامدام. احنا عندنا تأمين للخسائر اللي من النوع ده ومش مضطرين ندفع حاجة.
ولما قام الراجل، ادركت إنه كان وصَّل كل المعلومات لمدير المحل وطلَّع العميلة بسرعة.
—————————————
لكل اللي قرا القصة لحد هنا، احب اطلب دقيقة من وقتك. في المكان اللي انت فيه دلوقت غمض عينيك وتخيل الله بيعمل لك نفس الشىء.
تخيل وانت ماشي في حياتك كسرت كل حاجه..منها ال جرحك ومنها ال ابكاك ومنها ال اتكسر ومينفعش يتصلح
هتعمل ايه..تفضل في الارض تبكي علي حالك؟ ولا تسمع كلام المنادي وتقوم؟
تقوم امتي وازاي وتمسك في مين ..ومين الطبيب ال يعالج جرحك؟
ده بيكون مفترق طرق اما تسيب نفسك للشيطان يحزنك ويكدرك ويقهرك او تروح للملك عنده اقوي بوليسة تامين
هيسد منها فاتورتك
عنده الرحمه .عنده العطايا. عنده المغفره ..عنده انشراح الصدر. عنده العوض عن كل الدنيا..
الله لاتنفذ خزائنه .الله لا يرد سائلا..الله خلقك ويعلم ما يصلحك..الله يحبك
الله ينادي عليك اذا تركته ويقول لك:عبدي الي اين تذهب اوجدت ربا غيري ام وجدت رحيما سواي..الحسنة عندي بعشر امثالها وازيد والسيئة عندي بواحده وقد اعفوا...
اطرق باب ربك فهو ينتظرك. لا تتاخر لان الله يحب الاوابين.
❤7👏1
Your message today
" كل حاجة بتيجي في وقتها المناسب بالثانية ، ربنا جميل وعالم باللي فيه الخير لينا ."
" كل حاجة بتيجي في وقتها المناسب بالثانية ، ربنا جميل وعالم باللي فيه الخير لينا ."
❤4