ماذا بعد! 🖤
636 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
النسيان شيء جميل ، بس لو نسيت مكان موبيلك وهو صامت خلي جميل يدور معاك .
😁4
حياك الله انا الخدامه
😁4
انا واخويا النهارده واحنا بنتاقش شويه وكسرنا خشب السرير.
😁4
حاسه ان شعور الحنين بيحرق ف قلبي.. بحن لأشخاص،واماكن، وأوقات عيشتها بتمني تتعاد مره واتنين والف، بحن لناس سابتني فى نص الطريق، بحن لحاجات كان نفسي تعيش قد ما انا عايشه، بحن لنفسي، ولفرحتى اللى كانت جوايا، بحن لمواقف عيشتها ومع الوقت كانت ذكرى مؤلمة، بحن لشعور حسيته، بحن للأصوات، أصوات كانت مسكن لتعبي، أصوات كانت زي المحايه بتمحي كل حاجه وحشه فيا، بحن للنظرات، للبصه في عيونهم ورعشه قلبي وتوتري ووجع بطني والربكه اللى بتبقى جوايا.. والأصعب من كل ده اني بحن لناس مشيت ومش راجعة تاني، ريلي ساعات الليل بتهزم فيها"🖤
3
‏أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ💗

قيام الليل ي سكاكر 💗💗💗💗💗.
🥰4
أنا خايفه اقوم أشرب مايه، احمر بطاطس.
😁4
فضل صلاة الفجر 💙🦋.
• من صلى الفجر فكأنما قام الليل كله.
• يكون للمُداوِم على صلاة الفجر أجر حجة وعُمرة.
• سبب لإنشراح القلب والطمأنينة ودفع الكسل والخمول.
• تُعد سبب أيضًا لإبعاد الشخص عن النفاق، فمن يؤدي صلاة الفجر لا يُحسَب مع المنافقين.
• من صلى الفجر فهو في ذمة الله "حفظ الله ورعايته".
🥰3
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم💗
4🥰1
صباح الخير لكل مكافح قطع نومته لأجل مستقبل مش باينله ملامح🚶‍♀
👍3🥰1
اه عادي وانتو اللي وصلتوا نفسكم للحاله دي..
👍4👏1
يا سيدي انا عاقله وكبيره وكل حاجه بس وربنا هقعد جنب الشباك بردو .
😁5👍1
ممكن انسي اللي اتقال بس مستحيل انسي اللي حسيتو وقتها🖤
😢4
بدون مُناسبة كدا وأنا قاعده جات علي بالي كُل المواقف اللي ربنا سترني فيها، حسيت إنّي محتاج عُمرين علي عُمري عشان أشكر ربنا سُبحانه وتعالي وبرضو مش هيكفي ولا هقدر أوفي ذرة واحدة من رحمة ربنا ..
الواحد حقيقي من غير ستر ربنا يتفضح ويضيع .. فاللهم لك الحمد علي سترك وعفوك ورحمتك يا رب العالمين 🤍.
5👏1
She is right 💗💗💗.
4
-  عارفة فُلانة ؟ شوفتها امبارح وهى واقفة مع ولد .
-  دة فُلان كل يوم أشوف معاه بنت شكل فى عربيته .
يقول عليّ بن أبى طالب :
- " ولو رأيتُ الفَضيحة بأم عينى لسترتُها بردائى ، فإِن مْذِيع الفَاحِشة كفاعلها.🖤
4🔥2
"وإنك أخي وظلّي ورفيق روحي"🤍.
8
ربنا يوفقكك وتحققي اللي نفسك فيه يا رب 💙
1
1/you too🥺❤️
2/شكرا شكرا 😂❤️❤️
1
ماذا بعد! 🖤
Photo
النهاردة كنت ماشية في السوپر ماركت وفجأة سمعت دوشِة حاجات عمالة تتكسر. مشيت ناحية الصوت من خلال ممرات السوپرماركت وشوفت إن بعض الناس عمالة تهمس في ودان بعض وهمَّ بيبحلقوا في حد. كانت واحدة ست كبيرة في السن وكانت لسه خابطة رف مليان أطباق وكوبيات بالتروللي بتاعها وكتير منه وقع متدشدش. لقيتها راكعة على الأرض في نص هدومها من الكسوف وعمالة تِلِّم الحتت المكسرة في الوقت اللي جوزها نازل يشيل الورقة اللي عليها الرقم من كل حاجة اتكسرت وبيقول لها: شفتي؟؟ دلوقت لازم ندفع ثمن كل ده.
المشهد كان مُحزِن للغاية. حد حصلت له ظروف صعبة وكل العينين كانت عليه. ولما وطيت جنبها علشان أطمنها، لقينا شاب جه وركع جنبنا وقال للست: سيبي كل حاجة. احنا هنِلِمَّها. احنا محتاجين بياناتك علشان ناخدك المستشفى علشان دكتور يبص لك على الجرح اللي في ايدك ده. الست بصت له خجلانة وهي بتقوله: لا أنا لازم ادفع ثمن كل ده الأول. بس الراجل رد وقال لا يامدام. احنا عندنا تأمين للخسائر اللي من النوع ده ومش مضطرين ندفع حاجة.
ولما قام الراجل، ادركت إنه كان وصَّل كل المعلومات لمدير المحل وطلَّع العميلة بسرعة.
—————————————
لكل اللي قرا القصة لحد هنا، احب اطلب دقيقة من وقتك. في المكان اللي انت فيه دلوقت غمض عينيك وتخيل الله بيعمل لك نفس الشىء.
تخيل وانت ماشي في حياتك كسرت كل حاجه..منها ال جرحك ومنها ال ابكاك ومنها ال اتكسر ومينفعش يتصلح
هتعمل ايه..تفضل في الارض تبكي علي حالك؟ ولا تسمع كلام المنادي وتقوم؟
تقوم امتي وازاي وتمسك في مين ..ومين الطبيب ال يعالج جرحك؟
ده بيكون مفترق طرق اما تسيب نفسك للشيطان يحزنك ويكدرك ويقهرك او تروح للملك عنده اقوي بوليسة تامين
هيسد منها فاتورتك
عنده الرحمه  .عنده العطايا. عنده المغفره ..عنده انشراح الصدر. عنده العوض عن كل الدنيا..
الله لاتنفذ خزائنه .الله لا يرد سائلا..الله خلقك ويعلم ما يصلحك..الله يحبك
الله ينادي عليك اذا تركته ويقول لك:عبدي الي اين تذهب اوجدت ربا غيري ام وجدت رحيما سواي..الحسنة عندي بعشر امثالها وازيد  والسيئة عندي بواحده وقد اعفوا...
اطرق باب ربك فهو ينتظرك. لا تتاخر لان الله يحب الاوابين.
7👏1
دا طلعت كل الاماكن لا تناسبنا بجد .
😢2👍1