الدنيا مزنقه معاك ؟
عاوز نعيم معجل ؟
عاوز تحصل معجزات ؟
عاوز استجابة لدعوتك ؟
قوم صلي قيام الليل 🤍.
عاوز نعيم معجل ؟
عاوز تحصل معجزات ؟
عاوز استجابة لدعوتك ؟
قوم صلي قيام الليل 🤍.
🥰4😍1
برجع كل فترة بعد وقت كبير من التفكير ،وكمية محاولات واقول إن حلها التأقلم.
😢5💔1
{إِنَّ قُرْآنَ الْفَجرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴾ -
ما أجمل الفجر؛ قرآنه مشهود،
صلاته تجعلك في ذمة الله
هي خير من الدنيا وم افيها
للفجر لذّتان ..
حين نصلي .. وحين نمضي
ونحن في ذمة الله ..
اللهم لا تحرمنا من لذّة صلاة الفجر🤍.
ما أجمل الفجر؛ قرآنه مشهود،
صلاته تجعلك في ذمة الله
هي خير من الدنيا وم افيها
للفجر لذّتان ..
حين نصلي .. وحين نمضي
ونحن في ذمة الله ..
اللهم لا تحرمنا من لذّة صلاة الفجر🤍.
🥰5🕊2
نجحت منذ فترة أن أهذب نفسي على الإستغناء ..
الحياة برمتها، لا تساوي عند الله جناح بعوضة
فلا داعي للإنشغال بها إلى هذا الحد.
ولا داعي للتعلق بساكنِها إلى تلك الدرجة.
مرة أفوز ومرة تفوز نفسي عليّ
وأرجو أن تنتصر تلك التي تزهد، لا التي تتشبث.
الحياة برمتها، لا تساوي عند الله جناح بعوضة
فلا داعي للإنشغال بها إلى هذا الحد.
ولا داعي للتعلق بساكنِها إلى تلك الدرجة.
مرة أفوز ومرة تفوز نفسي عليّ
وأرجو أن تنتصر تلك التي تزهد، لا التي تتشبث.
🥰6🫡2
مفيش كلام يوصف الحاله اللي جوايا ، أنا بمر بفترة مش كويسه بالمرة ، وشايله حمل تقيل ، ف يا رب هون من عندك وخفف علينا أي شعور مش قادرين نتكلم عنه .
💔7😢3
مضطرين نكمل ونجاهد ، ونعمل نفسنا مش واخدين بالنا خالص م الكركبه اللي جوانا .
💔5😢2
محاوطه ع حياتي ومقفله عليها وعلي الكام شخص اللي عارفاهم وبكلمهم وبيسألوا عني ، الحياه بقت اهدي ومبقتش شاغله بالي غير ان اكون مُتزنه نفسياً.
🥰5🫡1
﴿ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ ﴾
فأوجَد الله له العمل.
ثم يسّر له الزواج.
ثم أكرمه بالنبوة.
الإفتقار لله، غِنى !🤍
فأوجَد الله له العمل.
ثم يسّر له الزواج.
ثم أكرمه بالنبوة.
الإفتقار لله، غِنى !🤍
🥰4🕊1
سبحانك
مطلع على قلبي وما به، تعلم ذنبي وندمي
تراني وأنا أدعو وأشكر، وحين يضيق صدري ويكدر..
سبحانك
تراني وأنا العبد الضعيف الفقير الذليل، يرجو رحمتك ويخشى عذابك
تسترني وتعطيني وأنا الهباءة في كونك!
يا ربنا
علمني كيف أشكرك واغفر لي غفلتي عن شكرك.
مطلع على قلبي وما به، تعلم ذنبي وندمي
تراني وأنا أدعو وأشكر، وحين يضيق صدري ويكدر..
سبحانك
تراني وأنا العبد الضعيف الفقير الذليل، يرجو رحمتك ويخشى عذابك
تسترني وتعطيني وأنا الهباءة في كونك!
يا ربنا
علمني كيف أشكرك واغفر لي غفلتي عن شكرك.
🥰4
الإنسان دا طلع بسيط جداً ، يعني ممكن طول حياته حزين وبيعاني ، و بلحظة عوض من ربنا تنسيه كل مرارة الدنيا اللي شافها.
❤2🥰1🍓1
الإنسان يعني نفسية ، يعني ارجوك حاول ع قد ما تقدر تختار كل شئ ف حياتك تكون مرتاح فيه نفسياً ، أعتقد دا واجبك قدام نفسك و إنك تكون دايما مرتاح نفسياً وسوي دا أكبر وأعظم هدف تحققه.
🥰3🫡1