خليك واثق مية ف المية أنه تعبك مبيروحش هدر أبدا ، وحتى لو تعبت ف حاجة ومأخدتهاش ، ربنا شيلك تعبك ف حاجه تاني احلى وافخم ، ربنا كريم وعدل🤍.
❤5👏1
وامنن عليّ بقُرّة عينٍ غير مُنقطعة ، وبقلبٍ سليم وفكرٍ رحيم وكامل التسليم لكل أقدارك يارب🤍 .
🥰4🍓1
سبحان الله العظيم ، برق و رعد ومطر ، آيات الله تعالى ، على قد ما أنه الجو جميل إلا أنه بردو غريب ومرعب🥹🤍.
❤5🥰1
اللهم صيبًا نافعًا وإستجابة لدعواتنا🤍.
مطر والجو ف منتهى التحفة ، يحسن النفسية 🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍."
مطر والجو ف منتهى التحفة ، يحسن النفسية 🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍."
🥰4🍓2
يا رب انا مجرم وغلطان، والله ما عصيتك إلا بشهوة سرت في نفسي، وعزتك ما افتأتو علي احكامك ولا أتعدي حدودك وإنما نفسُ جاهلة وشيطان ودنيا وهوي وها قد قرعت مُرها يا سيدي وانطرحتُ علي بابك يا سيدي وإنما انا صنعتك يا سيدي وليس لي إلا أنت يا سيدي، قد عصيتك في غفلة مني واعلم أن نارك قد اُعددت لمثلي فوا ندماه علي شباباه فوا ذلاه إذا أتيت إليك ومنكراه من عملي وخجلاه من قدومي❤️🩹.
❤4😢1
كنت بسمع بودكاست عن التربية قالوا فيه جملة حاسة إني عايزة أنكد عليكوا بيها
"الطفل بيقتنع بكلام أهله عن شخصيته وبيصدقه ومابيصدقش حد غيرهم لو العالم كله أثبتله عكس كدة"
وذكروا قصة توماس أديسون لما رجع لمامته بجواب من المدرسة وقالتله أنه مكتوب فيه :
ابنك عبقري ، هذه المدرسة متواضعة جدًا بالنسبة له وليس لديها معلمين جيدين بما يكفي لتعليمه. من فضلك، علِّميه في المنزل
بس هو في الواقع مكتوب فيه : ابنك متخلف عقلياً. لا يمكننا السماح له بالذهاب إلى مدرستنا بعد الآن
فحولته من متخلف عقليًا لتوماس أديسون اللي العالم منور بسببه دلوقتي
لكم حرية العياط أو الامتنان على حسب اللي كان بيتقالك بقى.
"الطفل بيقتنع بكلام أهله عن شخصيته وبيصدقه ومابيصدقش حد غيرهم لو العالم كله أثبتله عكس كدة"
وذكروا قصة توماس أديسون لما رجع لمامته بجواب من المدرسة وقالتله أنه مكتوب فيه :
ابنك عبقري ، هذه المدرسة متواضعة جدًا بالنسبة له وليس لديها معلمين جيدين بما يكفي لتعليمه. من فضلك، علِّميه في المنزل
بس هو في الواقع مكتوب فيه : ابنك متخلف عقلياً. لا يمكننا السماح له بالذهاب إلى مدرستنا بعد الآن
فحولته من متخلف عقليًا لتوماس أديسون اللي العالم منور بسببه دلوقتي
لكم حرية العياط أو الامتنان على حسب اللي كان بيتقالك بقى.
🥰4😢1
النساء تأتي وتذهب
لكن الله قد لا يكافئك
بامرأة صالحة مرتين !
إن وجدتها حافظ عليها.
لكن الله قد لا يكافئك
بامرأة صالحة مرتين !
إن وجدتها حافظ عليها.
❤2🌚2🍓1
بَعد الصَلاة فعلاً الصَلاة بِتترفع لِربنا ومَنعرفش هي اتقبلت ولا لأ بس لو مَتقبلتش ربنا بيكلف ملك إنهُ يرجعها للعبد تاني عشان كِده لو قولنا أذكار بعد الصلاة مُباشرة لو صَلاتك متقبلتش والملك جِه يرجعهالك ولاقاك بتذُكر ربنا بيرجع بيها لربنا تاني ويقولهُ وجدتهُ يذكُرك فأستحييت يعني صَلاتك بإذن اللّٰه تتقبل طول ما انت بتسبح وتستغفر وتذكُر ربنا بعد السلام على طول
روى أبو هريرة عن النبي ﷺ أنهُ قال: من سبح اللّٰه دبر كُل صَلاة ثلاثًا وثلاثين وحمد اللّٰه ثلاثًا وثلاثين وكبر اللّٰه ثلاثًا وثلاثين فتلك تسع وتسعون وقال تمام المائة: لا إله إلا اللّٰه وحدهُ لا شريك لَه لهُ المُلك ولهُ الحَمد وهو على كُل شيء قدير غُفرت خَطاياه ولو كَانت مثل زبد البحر خرجهُ مُسلم في صحيحهُ
مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاةٍ مَكْتُوبَةٍ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّةِ إِلا الْمَوْتُ
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ🤍.
روى أبو هريرة عن النبي ﷺ أنهُ قال: من سبح اللّٰه دبر كُل صَلاة ثلاثًا وثلاثين وحمد اللّٰه ثلاثًا وثلاثين وكبر اللّٰه ثلاثًا وثلاثين فتلك تسع وتسعون وقال تمام المائة: لا إله إلا اللّٰه وحدهُ لا شريك لَه لهُ المُلك ولهُ الحَمد وهو على كُل شيء قدير غُفرت خَطاياه ولو كَانت مثل زبد البحر خرجهُ مُسلم في صحيحهُ
مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاةٍ مَكْتُوبَةٍ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّةِ إِلا الْمَوْتُ
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ🤍.
❤3🥰1🕊1
«وكل ما يصدر عن الله جميل، وإن كنا لا نرى الجمال في المصيبة!»
- ابن القيم.
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا بالنصر ف كل مكان 🤍.
- ابن القيم.
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا بالنصر ف كل مكان 🤍.
🥰3🕊1
كل ما أسمع خبر وفاة حد ، قلبي يوجعني وأفتكر وجع الفراق ، و مش بقدر استوعب أنه الشخص دا مقدرش أكلمه تاني ولا اشوفه ، مبقدرش اقتنع أنه كدا خلاص راح ، راح وتكون مشبعتش منه ولا متخيل أنه هتكمل حياتك من غيره ، كل ألفاظ الوداع مُرة، والموت مُر ، والشوق مُر ، وكل شيءٍ يسرق الإنسان من الإنسان مُر !
حقيقي ربنا يصبر كل من فقد عزيز عليه ، و فالنهاية البقاء والدوام لله وحده ❤️🩹.
حقيقي ربنا يصبر كل من فقد عزيز عليه ، و فالنهاية البقاء والدوام لله وحده ❤️🩹.
💔4😢1
خيري الدنيا والآخره
ربنا آتنا في الدنيا حسنةً وفي الآخرة حسنةً وقنا عذاب النار🤍.”
ربنا آتنا في الدنيا حسنةً وفي الآخرة حسنةً وقنا عذاب النار🤍.”
🥰4🕊1
اجمل اضافة حصلت في حياتي، هي فكرة الاعتماد على الدعاء في كل شيء، في ابسط الأشياء وأكثرها تعقيدًا.. مش رغبة في تحقيق حاجتي قد ما هو استشعار معية ربنا وعنايته في كل جوانب حياتي🤍.
🥰4🍓1
يا عيني علي شكل السماء والغيوم ، والقمر والنجوم ، وريحه الشتاء الي مليانه في الجو
هذا هو جوي المُفضل🤍.
هذا هو جوي المُفضل🤍.
🥰3🌚2
﷽
إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى
النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﷺ💗.
إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى
النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﷺ💗.
🥰3🕊1
البيئة المتوترة توهمك أن الإنفعال طبعك حتى تكتشف في البيئة الآمنة أنك هاديء !
❤2🥰1🫡1