الإيمانُ ليسَ أن تدعو فيُستجاب لك .. فتؤمن
فذاك إيمانٌ مشروط !
الإيمان الحقيقي هو أن تدعو ، فتُسدّ في وجهك الدروب ،وتدعو فيسبقك الصحب ، وتدعو فتُدمي أقدامك أشواكَ الطريق ،
فما تزيد أن تقول : ربّي ما ألطفك أيُّ خيرٍ تُريده بي ؟
ثمًّ ما زلت تدعو! حتى يجبر الله كسرك
ويجازيكَ أضعاف الأجور لأجل صبرك .. وظنك برحمته خيرًا ولن يُخيِّبك.
فذاك إيمانٌ مشروط !
الإيمان الحقيقي هو أن تدعو ، فتُسدّ في وجهك الدروب ،وتدعو فيسبقك الصحب ، وتدعو فتُدمي أقدامك أشواكَ الطريق ،
فما تزيد أن تقول : ربّي ما ألطفك أيُّ خيرٍ تُريده بي ؟
ثمًّ ما زلت تدعو! حتى يجبر الله كسرك
ويجازيكَ أضعاف الأجور لأجل صبرك .. وظنك برحمته خيرًا ولن يُخيِّبك.
🥰3🍓2
بطل يصديقي تعيش دور الضحية ، دور الضحية دا عمره م كان صح ، واللي عايش دور الضحية عمره ما ينفع يبقى قدوة ولا يبقى صاحب بيت .
❤5
طول م انت مفكر أنه العالم كله ضدك ، وانك ضحية المجتمع وكلام كله هري ،هتفضل ف مكانك ، هتفضل ضعيف .
❤4👏1
طول ما انت فاشل والله م حد هيعبرك ، الأفلام اللي ف دماغك ، والماضي اللي لسه عايش فيه دا ، هيخيلك ورا دايما .
❤4👏1
قوم يسطا عشان ابنك ولا بنتك ف المستقبل ، ف الانترفيو م يسألهوش ع مؤهلاته ، لأ يسأله يقولوه بابا عامل ايه ؟
ماما عامله ايه ؟
ماما عامله ايه ؟
❤4👏1
خليك واثق مية ف المية أنه تعبك مبيروحش هدر أبدا ، وحتى لو تعبت ف حاجة ومأخدتهاش ، ربنا شيلك تعبك ف حاجه تاني احلى وافخم ، ربنا كريم وعدل🤍.
❤5👏1
وامنن عليّ بقُرّة عينٍ غير مُنقطعة ، وبقلبٍ سليم وفكرٍ رحيم وكامل التسليم لكل أقدارك يارب🤍 .
🥰4🍓1
سبحان الله العظيم ، برق و رعد ومطر ، آيات الله تعالى ، على قد ما أنه الجو جميل إلا أنه بردو غريب ومرعب🥹🤍.
❤5🥰1
اللهم صيبًا نافعًا وإستجابة لدعواتنا🤍.
مطر والجو ف منتهى التحفة ، يحسن النفسية 🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍."
مطر والجو ف منتهى التحفة ، يحسن النفسية 🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍."
🥰4🍓2
يا رب انا مجرم وغلطان، والله ما عصيتك إلا بشهوة سرت في نفسي، وعزتك ما افتأتو علي احكامك ولا أتعدي حدودك وإنما نفسُ جاهلة وشيطان ودنيا وهوي وها قد قرعت مُرها يا سيدي وانطرحتُ علي بابك يا سيدي وإنما انا صنعتك يا سيدي وليس لي إلا أنت يا سيدي، قد عصيتك في غفلة مني واعلم أن نارك قد اُعددت لمثلي فوا ندماه علي شباباه فوا ذلاه إذا أتيت إليك ومنكراه من عملي وخجلاه من قدومي❤️🩹.
❤4😢1
كنت بسمع بودكاست عن التربية قالوا فيه جملة حاسة إني عايزة أنكد عليكوا بيها
"الطفل بيقتنع بكلام أهله عن شخصيته وبيصدقه ومابيصدقش حد غيرهم لو العالم كله أثبتله عكس كدة"
وذكروا قصة توماس أديسون لما رجع لمامته بجواب من المدرسة وقالتله أنه مكتوب فيه :
ابنك عبقري ، هذه المدرسة متواضعة جدًا بالنسبة له وليس لديها معلمين جيدين بما يكفي لتعليمه. من فضلك، علِّميه في المنزل
بس هو في الواقع مكتوب فيه : ابنك متخلف عقلياً. لا يمكننا السماح له بالذهاب إلى مدرستنا بعد الآن
فحولته من متخلف عقليًا لتوماس أديسون اللي العالم منور بسببه دلوقتي
لكم حرية العياط أو الامتنان على حسب اللي كان بيتقالك بقى.
"الطفل بيقتنع بكلام أهله عن شخصيته وبيصدقه ومابيصدقش حد غيرهم لو العالم كله أثبتله عكس كدة"
وذكروا قصة توماس أديسون لما رجع لمامته بجواب من المدرسة وقالتله أنه مكتوب فيه :
ابنك عبقري ، هذه المدرسة متواضعة جدًا بالنسبة له وليس لديها معلمين جيدين بما يكفي لتعليمه. من فضلك، علِّميه في المنزل
بس هو في الواقع مكتوب فيه : ابنك متخلف عقلياً. لا يمكننا السماح له بالذهاب إلى مدرستنا بعد الآن
فحولته من متخلف عقليًا لتوماس أديسون اللي العالم منور بسببه دلوقتي
لكم حرية العياط أو الامتنان على حسب اللي كان بيتقالك بقى.
🥰4😢1
النساء تأتي وتذهب
لكن الله قد لا يكافئك
بامرأة صالحة مرتين !
إن وجدتها حافظ عليها.
لكن الله قد لا يكافئك
بامرأة صالحة مرتين !
إن وجدتها حافظ عليها.
❤2🌚2🍓1