ماذا بعد! 🖤
639 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
لما تلاقي حد بيعمل ذنب ، أنصحه ع قد ما تقدر ، وقول من جواك الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا ، لأنه فعلاً ابتلى ، والمبتلي بيبقى ف صراع ،ف مينفعش انت تعامله ع أنه كدا خلاص هو ف القاع وانت ف القمه !
5🥰4
يحبيبي لا أنا ولا انت مصعومين من الغلط ، ولا أنا ولا انت ضامنين الخاتمه الحسنه !
5🥰4
عشان كدا أسأل ربنا دايما حسن الختام ، لأن للأسف كتير بيبقى ع الطريق الصواب و يوقع !
وكتير ف طريق الضلال و يتوب !

هل كدا انت تعرف اخرتك هتكون عامله ازاي و أو ختامك ازاي ؟
عشان كدا ادعي دايما .
🥰9
متتعاملش أبدا إنك استحاله توقع ف الذنب اللي انت كنت بتستغرب فلان بيعمله ، لأنه فلان نفسه كان متوقع بردو أنه مش هيوقع !

تعمل ايه عشان تتجنب الوقع ف الذنب ؟
أولا تسأل الله الهدايه دايما .
وتقول الدعاء دا (اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه واجعلنا من الصالحين المصلحين)💗.
🥰5🫡2
ثانياً ومهمه جداً ، أتجنب مكان الذنب ،اتجنب مكان وقوع الذنب وضعف النفس ، احترم ضعف نفسك .
متقولش عادي هكون ف المكان ومش هقع ف الذنب !
لأ يحبيبي احترم ضعف نفسك وخد بالأسباب.
🥰5🫡1
ثالثاً الصحبه الصالحه ،والخليل ، لما تبقى مختار صحبه صالحه ،بيئتك هتبقى صالحه وهتبقى مساعده ليك ف الاستمرار ، لما تقع هتلاقي ايد تسندك وتقومك تاني .
🥰5🫡1
رابعاً خليك فاكر دايما انت ف الدنيا بتصارع حاجات كتير ( الشيطان ، الهوى ،النفس ،الدنيا ، الفتن ).
5🥰2🫡1
خامساً حافظ ع أي عمل خفي بينك وبين ربنا ، عشان يكون ليك حاجه ضامنه ف الآخرة.
5🥰3🫡1
أخيراً خليك فاكر دايما إننا بشر ومش معصموين من الغلط ، وباب التوبة دايما مفتوح ، ولما تقع دا مش اخر الدنيا ،ارجع توب تاني ، ومتكابرش أبدا ، ومهم جداً تعترف بغلطك ، والذنب هيفضل ذنب حتى لو انت عملته يعني متبررش ذنبك عشان انت وقعت فيه !
الحرام حرام وهيفضل حرام ،
حتى لو اتغير مسمياته.
والحلال حلال وهيفضل حلال.
🥰5🫡3
وبكدا اكون خلصت الكلمتين اللي عندي النهارده ، واتمنى تكونوا استفدتوا وشكراً 🫵💗.
4🍓3😘3
الحنية بتهون أي حاجة وكُل حاجه🦋."
🍓5🥰21
مُرهَق ومُشتت لأقصي درجه والله.
💔5😢1
‏كنت فاكره نفسي بتخطى الزعل اتاريني براكمه.
😢7💔2
🤍.
😍4🥰2🍓1
متوصّلش نفسك لدرجة العطش اللي تخليك تشرب من أي كوباية تتقدم ليك.

خليك انتقائي وماتقبلش ب أقل من اللي تستحقه♥️.
🥰53🫡2
المعامله اللي احب اتعامل بيها:
😁7🥰1
و مَالي أراكِ في كُلِ الوجوه
أغَزَوتِ عَيني ؟ أم غزوتِ الأماكِن ؟♡⁩
🥰5😍1👀1
أرجو أن أنال ما أريده
وأن أكون مطمئنًّا
وأن أحظى بحياة تليق بي
وأن تتيسّر أموري
وأن يكون أملي صادقًا كما أتصوّر."))♥️
5🥰2😘1
عموماً دي من أجمل المسجات اللي الإنسان يحب تجيله😭😂.
😁9
احساسي بقيمتي مش متوقف على ندمك عليا ،كده كده دلوقتي او بعدين مش هتفتكرني غير بالخير عشان انا مش بسبب أذى يخليك تفتكرني بالوحش، ومش ضعف مني بس هي اصول وده طبعي فا مهما شوفت وحش مني مش هكون اوحش حد عدي عليك وهكون سايبه اثر كويس عمومًا.
🥰51🫡1
هتبقي انسان قوي لو عرفت تاخد قرارات عكس رغبتك لمجرد انها الصح حتي لو مش هتريحك.
🥰42👏1