"ما كُلُّ ما يَتَمَنّى المَرءُ يُدرِكهُ؛
رُبَّ امرِئٍ حَتفُهُ فيما تَمَنّاهُ !"
رُبَّ امرِئٍ حَتفُهُ فيما تَمَنّاهُ !"
❤6
متسبيش نفسك لليأس والشيطان ، كل دا نصيب وربنا مبيعملش حاجه وحشه ، حاولي ترجعي الشغف بحاجه بتحبيها ، ولازم ترجعي علاقتك بربنا احسن من الأول ، عشان دا اختبار من ربنا ف لازم تصبري وتقاومي وتجاهدي ، اسمعي بودكاست ،مينفعش تسيبي نفسك ف الفراغ المميت دا ، ربنا هيجبر بخاطرك وفيما بعد هتعرفي أنه دا الأحسن ليكي ،بس لازم ترضي قولا وفعلا ،قاومي انتي قدها وهترجعي احسن م الأول 🤎.
الثانويه مش نهاية العالم هاا !.
الثانويه مش نهاية العالم هاا !.
🥰5
السلام عليكم يحبايب قلبي 🫵.
حابه اتكلم معاكم ف موضوع كدا مهم ، و إن شاء الله تفهموا قصدي ،وتستفادوا💗.
حابه اتكلم معاكم ف موضوع كدا مهم ، و إن شاء الله تفهموا قصدي ،وتستفادوا💗.
🥰5
بص يغالي ، لما تلاقي حد بيعمل ذنب معين ، متبصلوش نظرة استحقار ، أو مثلاً تقول هو ازاي بيعمل كدا وتعيب فيه .
❤4🥰3👍1
لأن ببساطه أنت ممكن ف يوم م الايام توقع ف الذنب دا ، ومتبقاش مدرك انك بقيت زيه ؟
❤6
انت مفكر أنها شطاره منك لما انت الحمدلله مش بتعمل الذنب دا ؟
لأ والله هي مش شطاره منك ع قد ما هي رحمة ربنا بيك وتوفيقه .
لأ والله هي مش شطاره منك ع قد ما هي رحمة ربنا بيك وتوفيقه .
❤5🥰3
لما تلاقي حد بيعمل ذنب ، أنصحه ع قد ما تقدر ، وقول من جواك الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا ، لأنه فعلاً ابتلى ، والمبتلي بيبقى ف صراع ،ف مينفعش انت تعامله ع أنه كدا خلاص هو ف القاع وانت ف القمه !
❤5🥰4
يحبيبي لا أنا ولا انت مصعومين من الغلط ، ولا أنا ولا انت ضامنين الخاتمه الحسنه !
❤5🥰4
عشان كدا أسأل ربنا دايما حسن الختام ، لأن للأسف كتير بيبقى ع الطريق الصواب و يوقع !
وكتير ف طريق الضلال و يتوب !
هل كدا انت تعرف اخرتك هتكون عامله ازاي و أو ختامك ازاي ؟
عشان كدا ادعي دايما .
وكتير ف طريق الضلال و يتوب !
هل كدا انت تعرف اخرتك هتكون عامله ازاي و أو ختامك ازاي ؟
عشان كدا ادعي دايما .
🥰9
متتعاملش أبدا إنك استحاله توقع ف الذنب اللي انت كنت بتستغرب فلان بيعمله ، لأنه فلان نفسه كان متوقع بردو أنه مش هيوقع !
تعمل ايه عشان تتجنب الوقع ف الذنب ؟
أولا تسأل الله الهدايه دايما .
وتقول الدعاء دا (اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه واجعلنا من الصالحين المصلحين)💗.
تعمل ايه عشان تتجنب الوقع ف الذنب ؟
أولا تسأل الله الهدايه دايما .
وتقول الدعاء دا (اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه واجعلنا من الصالحين المصلحين)💗.
🥰5🫡2
ثانياً ومهمه جداً ، أتجنب مكان الذنب ،اتجنب مكان وقوع الذنب وضعف النفس ، احترم ضعف نفسك .
متقولش عادي هكون ف المكان ومش هقع ف الذنب !
لأ يحبيبي احترم ضعف نفسك وخد بالأسباب.
متقولش عادي هكون ف المكان ومش هقع ف الذنب !
لأ يحبيبي احترم ضعف نفسك وخد بالأسباب.
🥰5🫡1
ثالثاً الصحبه الصالحه ،والخليل ، لما تبقى مختار صحبه صالحه ،بيئتك هتبقى صالحه وهتبقى مساعده ليك ف الاستمرار ، لما تقع هتلاقي ايد تسندك وتقومك تاني .
🥰5🫡1
رابعاً خليك فاكر دايما انت ف الدنيا بتصارع حاجات كتير ( الشيطان ، الهوى ،النفس ،الدنيا ، الفتن ).
❤5🥰2🫡1
خامساً حافظ ع أي عمل خفي بينك وبين ربنا ، عشان يكون ليك حاجه ضامنه ف الآخرة.
❤5🥰3🫡1