ماذا بعد! 🖤
639 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
ما تَعَسَّرَتْ إلّا وتَيَسَّرَتْ،
وما ضاقَتْ إلّا وفُرِّجَتْ،
إنَّ اللهَ لا يُخَيِّبُ عَبْدًا تَفَاءَلَ بِهِ خَيْرًا🦋.
5🥰1😘1
بعرف انها خلصت لما بستخسر أدي رد فعل حتى.
💔41😢1🤝1
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 🥹.
ربنا يخفف عنك ويجبر بخاطرك ويراضيكي ويرضى عنك يا رب 🥹💗.

أدعولها🥹.
🥰41😢1
تويته فيها تلاته طِن حِنيه 💗")
أتمني فـ يوم أكون أنا إحداهنّ ..
🥰4🍓2
ياربّ ‏قلبٌ مُطمئِن وحياة هادئه ودعوةُ مُستجابة🦋.
🥰32😘1
‏اللهم صلِّ على قرَّة أعيُننا محمَّد، واحشرنا في زمرته، واجعلنا من أهل شفاعته، وأحينا على سُنَّته وتوفَّنا على ملَّته وأوردنا حوضه يا حيّ يا قيّوم إنَّكَ على كلِّ شيءٍ قدير ♡.
🥰5🕊1
النِّساءُ الصَّالحَات في هَذا الوَقت مُصطَفين مِن الله اصطِفاء!

لا تَظُنّي أنَّك حِينما تَلتَزمِين بأمُور الشَّرع؛ وَسط عَالم يَتهَاوى مِن كُل جَانِب، ويُجمِّل القَبيح، ويُقبِّح الجَميل؛ عادية بمكانتك!

يكفي أنَّ الله اختَاركِ للهِداية فِي وَقت حَرِج، وجَعلك وَسيلة ثَبات أيَّام تَفَلُّت وانحارف، وقوَّى بكِ، ورَفعكِ، وأعطَاك؛ مَا لو قَضيتِ عُمرك طَائعةً لَه سُبحَانه لنَ تَفِيهِ

وتذكّري أنّكِ أكرمُ من الحور وأفضل، إن تعبتِ وجاهدتِ نفسكِ، وعملتِ الصَّالحات في الدُّنيا؛ فاثبتِ رعاكِ الله ولا تستمعي لِدعاة التّحرير والفجور !
🥰4😘1
الحقيقه أنا شايفه انك مش غلطانه للدرجه دي ،هي اللي مصدقت ،انتي مش مجبرة تكلمي ف حاجه انتي مش قادره تستحمليها ،وبعدين الصحاب بجد مش بينهوا عشان حاجه زي كدا ،هي حقيقي مصدقت، يعني عشان حاجه زي كدا متعرفكيش انها هتتخطب ،اه مثلاً تاخد ع خاطرها بس تتراضوا وتعاتبوا ،لكن دي مصدقت،متزعليش نفسك ،لعله سبب م عند ربنا عشان تعرفي الحقيقه.
🥰2🫡1
كنت فاكره ان أعلى درجة في الجنه هي "الفردوس الأعلى" لحد ما عرفت إن في درجة أعلى إسمها "الوسيله" ..
الدرجة دي ربنا سبحانه قال إنها لا تنبغي إلا لعبد واحد فقط العبد ده هو اللي هياخد الدرجة دي وهيا موجودة تحت عرش الرحمن مباشرة !

عشان كدا لما بنردد دُعاء بعد الأذان بنقول:
"آت محمدًا الوسيلة والفضيلة والدرجة العالية الرفيعه"
فإحنا بنطلب الدرجة دي للنبي واللي بيردد الدعاء ده بيقول عنه النبي :
"حلت له شفاعتي يوم القيامه"
بقيت بقولها بحُب لما فهمت معناها 💗.
🥰4😍1😘1
ماذا بعد! 🖤
اي دا ؟ ف اي فهمني، استهدي بالله كدا، مالكوا يولاه.
عموماً أنا لسه بدعيلك..
مش عارفه انت/ي مين أو حصل ايه ،بس أنا مكلفه نفسي بأنه أذكرك دايما ف دعائي❤️‍🩹.
💔3😢1
‏فى تاريخ مّا
ليس لدى علم أنهُ متى
لكنهُ قريب، في هذا اليوم سوف أكتب: أنني وأخيرًا لمست الأماني التي دومًا كانت في مخيلتي لليالٍ طويلة، وعلى لساني دائمًا أدعوك بها في السجود، وكلّ الأوقات🦋.
🥰4🤗1
‏إليكَ بكَ أتوسَّلُ؛ ومنكَ إليكَ أفِرُّ❤️‍🩹..
🥰31😢1
‏أول مرة
أرخيتُ فيها يدي..
لم أتوقع أن يكون شعور الرضا بداخلي بهذا الحجم !

قررت بعدها..
ألّا أشد قبضتي على شيء
فالأشياء المكتوبة لنا
لن تذهب لغيرنا
ولو أفلتناها.
3🥰1😘1
‏" يخبرونك أنه :
(من سار على الدرب وصل)، لكن لا أحد يخبرك بالقصة الكاملة، وهي أن :
من سار على الدرب تعثَّر وسقط .. تألم ونهض .. خُذل ووقف .. كابد اليأس وحارب .. ثم مشى بالعزيمة، وظن بالله خيراً، حتى وصل "
2🥰2🫡1
‏﴿رَبِّ إِنّي ظَلَمتُ نَفسي فَاغفِر لي﴾🦋
🥰3🕊1
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 🤎.

ربما يجبر بخاطرك ويجبر جبر يتعجب منه اهل السموات والأرض يا رب 🤎.
🥰2
أولا مبارك عليكي ويا رب رحله تكون لطيفه وتحققي اللي نفسك فيه 💗.

أنا شايفه الفورمال مش ضروري دلوقت ،لسه وقت مجاش ، ألبسي عادي يحبيبي اللي يريحك ،ومحدش ليه دعوه والله بالتاني ،هتيجي مناسبات ف الكليه وهتلبسيه عادي.
🥰3
هو رأي بابا صح ،هو عشان يطمن عليكي ،ولو ع مشكلة الاكل هو حلها ،انا شايفه فعلاً تقضي السنه دي وف الامان ف المدينه ،عشان منعرفش اللي برا هيكون عامل ازاي.
انتي بس تحاولي تصلحي الحاجات التانيه غير الااكل فاهمه.
وبالتوفيق يا رب ليكي💗.
🥰6
ازمتك تافهة جدا في عين اللي ممرش بيها
فانشف ومتشتكيش وشيل شيلتك لوحدك .
💔6🥰1😢1
‏مش صعب إنك تكون مع حد ، مش صعب إن حد يختارك ، بس اللي صعب وقليل إن حد يفضل دايماً يختارك زي أول مرة.
2🫡2🥰1
﴿ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ ﴾💗
🥰51