Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (Ɒiиα♡🦋.)
" ٧ كتب قرأتها وفرقت معايا" 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
١-توقف عن إرضاء الآخرين
"هيعلمك إزاي تعرفي هدفِك في الحياه"🦋
٢- كتاب لإنك الله.
"استشعار وجود الله في حياتك"🦋
٣- كتاب كن الشخص الذي يجعلك سعيدًا.
"هيعلمك المعني الحقيقي للسعاده، وإزاي تتبسِط صح"🦋
٤- كتاب ابدأ الحياة الآن
"هيعلمك إزاي تاخد قرارات صح في حياتك"🦋
٥- كتاب بطل الحكاية
"مجموعة قصص هتفتح عينك ع حاجات جديدة"🦋
٦- كتاب كوني صحابية
"هيحببك فاللبس الواسع والإلتزام"🦋.
٧-كتاب برد الطمأنينة
هيعلمك الإيمان بالله والثبوت عند مساوئ الأقدار🦋.
وحاولي تهدي الدنيا ع نفسك وتاخدي الامور ببساطه، انتي عندك حاجه زيي كدا، وهي اسمها متلازمه التفاصيل، ودي دايره مهلكه، بس حاولي تتجنبي.
١-توقف عن إرضاء الآخرين
"هيعلمك إزاي تعرفي هدفِك في الحياه"🦋
٢- كتاب لإنك الله.
"استشعار وجود الله في حياتك"🦋
٣- كتاب كن الشخص الذي يجعلك سعيدًا.
"هيعلمك المعني الحقيقي للسعاده، وإزاي تتبسِط صح"🦋
٤- كتاب ابدأ الحياة الآن
"هيعلمك إزاي تاخد قرارات صح في حياتك"🦋
٥- كتاب بطل الحكاية
"مجموعة قصص هتفتح عينك ع حاجات جديدة"🦋
٦- كتاب كوني صحابية
"هيحببك فاللبس الواسع والإلتزام"🦋.
٧-كتاب برد الطمأنينة
هيعلمك الإيمان بالله والثبوت عند مساوئ الأقدار🦋.
وحاولي تهدي الدنيا ع نفسك وتاخدي الامور ببساطه، انتي عندك حاجه زيي كدا، وهي اسمها متلازمه التفاصيل، ودي دايره مهلكه، بس حاولي تتجنبي.
🥰3❤2
الإنسان دا طلع ولا حاجه ، شوية تعب يقعدوك ف سريرك وتبقى غير قادر ع تحمل شئ ، إحنا أضعف مما نتخيل ، حقيقي ربنا يديم علينا نعمة الصحه ❤️🩹.
😢4❤2
يا رب أشفي مامت دينا وعافيها واحفظهالها ومتحرمهاش منها💗.
( شكراً ع الدعوة الجميله دي ، ومتنسهاش ف دعواتكم بالله 🥹).
( شكراً ع الدعوة الجميله دي ، ومتنسهاش ف دعواتكم بالله 🥹).
🥰5😘1
ظَلمتُ نَفسِي بِعِصيانِي
فَيا نَدمي
إنْ كُنت تَمنع عن عاصِيك غُفْرانك !
فَيا نَدمي
إنْ كُنت تَمنع عن عاصِيك غُفْرانك !
😢6🕊1
اللهُمَّ أصلِحني كَما أصلحتَ
الصَّالِحينَ مِن قبلي.
"وأَصلِح لِي شَأنِي كُله."
الصَّالِحينَ مِن قبلي.
"وأَصلِح لِي شَأنِي كُله."
🥰6😘1
وقت الفجر دا بنرتاح فيه اوي كدا، اومال راحة الجنه عامله ازاي ! ♥
🥰5😘1
الحمد لله أنها دنيا وستنقضي
الحمد لله أنها ليست دارنا ولا ديارنا
كلُّ ما فيها مُتعِب ومُعظم مَن فيها مُتعَب.
الحمد لله أنها ليست دارنا ولا ديارنا
كلُّ ما فيها مُتعِب ومُعظم مَن فيها مُتعَب.
😢5🥰2
ما تَعَسَّرَتْ إلّا وتَيَسَّرَتْ،
وما ضاقَتْ إلّا وفُرِّجَتْ،
إنَّ اللهَ لا يُخَيِّبُ عَبْدًا تَفَاءَلَ بِهِ خَيْرًا🦋.
وما ضاقَتْ إلّا وفُرِّجَتْ،
إنَّ اللهَ لا يُخَيِّبُ عَبْدًا تَفَاءَلَ بِهِ خَيْرًا🦋.
❤5🥰1😘1
اللهم صلِّ على قرَّة أعيُننا محمَّد، واحشرنا في زمرته، واجعلنا من أهل شفاعته، وأحينا على سُنَّته وتوفَّنا على ملَّته وأوردنا حوضه يا حيّ يا قيّوم إنَّكَ على كلِّ شيءٍ قدير ♡.
🥰5🕊1
النِّساءُ الصَّالحَات في هَذا الوَقت مُصطَفين مِن الله اصطِفاء!
لا تَظُنّي أنَّك حِينما تَلتَزمِين بأمُور الشَّرع؛ وَسط عَالم يَتهَاوى مِن كُل جَانِب، ويُجمِّل القَبيح، ويُقبِّح الجَميل؛ عادية بمكانتك!
يكفي أنَّ الله اختَاركِ للهِداية فِي وَقت حَرِج، وجَعلك وَسيلة ثَبات أيَّام تَفَلُّت وانحارف، وقوَّى بكِ، ورَفعكِ، وأعطَاك؛ مَا لو قَضيتِ عُمرك طَائعةً لَه سُبحَانه لنَ تَفِيهِ
وتذكّري أنّكِ أكرمُ من الحور وأفضل، إن تعبتِ وجاهدتِ نفسكِ، وعملتِ الصَّالحات في الدُّنيا؛ فاثبتِ رعاكِ الله ولا تستمعي لِدعاة التّحرير والفجور !
لا تَظُنّي أنَّك حِينما تَلتَزمِين بأمُور الشَّرع؛ وَسط عَالم يَتهَاوى مِن كُل جَانِب، ويُجمِّل القَبيح، ويُقبِّح الجَميل؛ عادية بمكانتك!
يكفي أنَّ الله اختَاركِ للهِداية فِي وَقت حَرِج، وجَعلك وَسيلة ثَبات أيَّام تَفَلُّت وانحارف، وقوَّى بكِ، ورَفعكِ، وأعطَاك؛ مَا لو قَضيتِ عُمرك طَائعةً لَه سُبحَانه لنَ تَفِيهِ
وتذكّري أنّكِ أكرمُ من الحور وأفضل، إن تعبتِ وجاهدتِ نفسكِ، وعملتِ الصَّالحات في الدُّنيا؛ فاثبتِ رعاكِ الله ولا تستمعي لِدعاة التّحرير والفجور !
🥰4😘1
الحقيقه أنا شايفه انك مش غلطانه للدرجه دي ،هي اللي مصدقت ،انتي مش مجبرة تكلمي ف حاجه انتي مش قادره تستحمليها ،وبعدين الصحاب بجد مش بينهوا عشان حاجه زي كدا ،هي حقيقي مصدقت، يعني عشان حاجه زي كدا متعرفكيش انها هتتخطب ،اه مثلاً تاخد ع خاطرها بس تتراضوا وتعاتبوا ،لكن دي مصدقت،متزعليش نفسك ،لعله سبب م عند ربنا عشان تعرفي الحقيقه.
🥰2🫡1
كنت فاكره ان أعلى درجة في الجنه هي "الفردوس الأعلى" لحد ما عرفت إن في درجة أعلى إسمها "الوسيله" ..
الدرجة دي ربنا سبحانه قال إنها لا تنبغي إلا لعبد واحد فقط العبد ده هو اللي هياخد الدرجة دي وهيا موجودة تحت عرش الرحمن مباشرة !
عشان كدا لما بنردد دُعاء بعد الأذان بنقول:
"آت محمدًا الوسيلة والفضيلة والدرجة العالية الرفيعه"
فإحنا بنطلب الدرجة دي للنبي واللي بيردد الدعاء ده بيقول عنه النبي :
"حلت له شفاعتي يوم القيامه"
بقيت بقولها بحُب لما فهمت معناها 💗.
الدرجة دي ربنا سبحانه قال إنها لا تنبغي إلا لعبد واحد فقط العبد ده هو اللي هياخد الدرجة دي وهيا موجودة تحت عرش الرحمن مباشرة !
عشان كدا لما بنردد دُعاء بعد الأذان بنقول:
"آت محمدًا الوسيلة والفضيلة والدرجة العالية الرفيعه"
فإحنا بنطلب الدرجة دي للنبي واللي بيردد الدعاء ده بيقول عنه النبي :
"حلت له شفاعتي يوم القيامه"
بقيت بقولها بحُب لما فهمت معناها 💗.
🥰4😍1😘1
ماذا بعد! 🖤
اي دا ؟ ف اي فهمني، استهدي بالله كدا، مالكوا يولاه.
عموماً أنا لسه بدعيلك..
مش عارفه انت/ي مين أو حصل ايه ،بس أنا مكلفه نفسي بأنه أذكرك دايما ف دعائي❤️🩹.
مش عارفه انت/ي مين أو حصل ايه ،بس أنا مكلفه نفسي بأنه أذكرك دايما ف دعائي❤️🩹.
💔3😢1
فى تاريخ مّا
ليس لدى علم أنهُ متى
لكنهُ قريب، في هذا اليوم سوف أكتب: أنني وأخيرًا لمست الأماني التي دومًا كانت في مخيلتي لليالٍ طويلة، وعلى لساني دائمًا أدعوك بها في السجود، وكلّ الأوقات🦋.
ليس لدى علم أنهُ متى
لكنهُ قريب، في هذا اليوم سوف أكتب: أنني وأخيرًا لمست الأماني التي دومًا كانت في مخيلتي لليالٍ طويلة، وعلى لساني دائمًا أدعوك بها في السجود، وكلّ الأوقات🦋.
🥰4🤗1