الحقيقه مش عارفه أرد ،الوضع هيبقى صعب ،بس اعتقد لو ربنا هداه فعلاً واتغير بشكل ملحوظ جداً ،وبقى ف طريق ربنا بشكل كبير،اعتقد ساعتها تحذف الماضي وتوافق،عشان هو جرب الحرام والوضع اللي مش تمام وشاف قد ايه أنه طريق ضلال ،بس رجع لطريق ربنا وبقى أنسان ملتزم ف أعتقد أنه ساعتها زي م تقولي اتولد م جديد ،ف لازم تفكر بشكل تاني ،تحذف الماضي وتشوف بقى وضعه الحالي مناسب معاها ولا لأ.
👏3🥰2
يدبر الأمر من السماء إلى الأرض
هل يترك عبدهُ خائف ؟ تائه ؟مُتعب ؟
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا ف غزه وأخواتنا اللي ف الثانويه🤍.
هل يترك عبدهُ خائف ؟ تائه ؟مُتعب ؟
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا ف غزه وأخواتنا اللي ف الثانويه🤍.
🕊2❤1🥰1
أنا فهمتك عامة 😂.
وانا مدخلتش الحوار ف ناحيه تانيه ،هو كله متعلق ببعض تمام ،بلص لو محترم وشاف أنه هو دا الطريق اللي مش مناسب ،دا كدا نحترم جداً وراجل ،ساعتها مش هنقول حب ولا لأ هو بيبقى مسألة اتفاق وشخصيات متوافقه !.
وعموماً هفضل مقتنعه أنه الراجل لو عاوز حاجه بيعملها وبياخدها وبيحاول بدل المره ألف حتى لو كان ايه المانع ،لأنه هو المسؤول وأنه يختار زوجه صالحه ،ف لو هو شايف أنه هيبقى سعيد مع دي وزوجه صالحه،وام صالحه لأولاده ساعتها هيقدر يقنع ،او يحطهم قدام الأمر والواقع،أصلا الحقيقه مش دايما الأهل ع صواب،ومن حتة المبادئ ،اعتقد محدش بيمل غير للشبهه ،واللي شايف أنه لو فيه حاجات بتتغير بتتغير ،فاهمني ؟
أما لو شايف ظروفه متسمحش،هرجع وأقول اللي عاوز بينحت ف الصخر ،قصدي أنه بيحاول مش بيستسلم😂.
وانا مدخلتش الحوار ف ناحيه تانيه ،هو كله متعلق ببعض تمام ،بلص لو محترم وشاف أنه هو دا الطريق اللي مش مناسب ،دا كدا نحترم جداً وراجل ،ساعتها مش هنقول حب ولا لأ هو بيبقى مسألة اتفاق وشخصيات متوافقه !.
وعموماً هفضل مقتنعه أنه الراجل لو عاوز حاجه بيعملها وبياخدها وبيحاول بدل المره ألف حتى لو كان ايه المانع ،لأنه هو المسؤول وأنه يختار زوجه صالحه ،ف لو هو شايف أنه هيبقى سعيد مع دي وزوجه صالحه،وام صالحه لأولاده ساعتها هيقدر يقنع ،او يحطهم قدام الأمر والواقع،أصلا الحقيقه مش دايما الأهل ع صواب،ومن حتة المبادئ ،اعتقد محدش بيمل غير للشبهه ،واللي شايف أنه لو فيه حاجات بتتغير بتتغير ،فاهمني ؟
أما لو شايف ظروفه متسمحش،هرجع وأقول اللي عاوز بينحت ف الصخر ،قصدي أنه بيحاول مش بيستسلم😂.
🥰2👏1
-
ياربّ العُمر الجاي يكون هادي،
والناس الجايَّة تكون طيبة ومُريحة.
ياربّ،
كل الناس تتطمِّن، وكل المُستوحشين يتونِّسوا بوجود حبايبهم،
وكل بعيد يقرَّب بحولك وقوتك..
ياربّ وسَّع علينا في صحتنا، وعلمنا، وطاقتنا، ووقتنا
وراضِنا، وارضَ عنَّا.
ياربّ العُمر الجاي يكون هادي،
والناس الجايَّة تكون طيبة ومُريحة.
ياربّ،
كل الناس تتطمِّن، وكل المُستوحشين يتونِّسوا بوجود حبايبهم،
وكل بعيد يقرَّب بحولك وقوتك..
ياربّ وسَّع علينا في صحتنا، وعلمنا، وطاقتنا، ووقتنا
وراضِنا، وارضَ عنَّا.
🥰3❤1😘1
ماذا بعد! 🖤
يجماعه ،كل اول يوم ف الشهر هنطلع صدقه،كل واحد يطلع اللي يقدر عليه،يطلعها ف بلده او يبعت لحد يساعده أي حاجه ،دوري أنا بقى ،افكركم بيها إن شاء الله ،محدش يطنش بالله فيها مفعول جبار جداً جداً.
معلش كنت مسحوله ،وأفكر أنه نزلت ع يوم الصدقه،بس مش مشكله ملحوقه ،انا ف بداية الشهر ،طلع الصدقه ،وحقيقي مفعولها مفيش كلام يوصفه❤️.
🥰2❤1🕊1
إنْ أعطيتَني ما أطلبُ فبرحمتِك،
وإن منعتَني فبِحكمتِك،
وأنا على بابِك لا أبرحُ حتى أبلغ.♥️
وإن منعتَني فبِحكمتِك،
وأنا على بابِك لا أبرحُ حتى أبلغ.♥️
🥰4❤1
كثرةُ الصَّلاةِ على النَّبيِّ مُحمد ﷺ تفتَحُ أبوَابَ الخيرَات .
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 💗.
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 💗.
🥰3❤1🕊1
لو صُمت ( يوم عاشوراء ) ربنا بإذنه هيغفر لك كل ذنوب السنة اللي فاتت.
صيام يوم واحد بس = تكفير ذنوب سنة كاملة.
بُكرة هيكون عاشوراء إن شاء الله، وكلنا في حاجة إن ربنا ينظر لينا نظرة عفو ورحمة ويغفر لنا ذنوبنا.
لو فكرت حد وصام، هتاخد نفس أجره إن شاء الله، ولو فكرت حد ومصامش، هتاخد أجر على التذكرة إن شاء الله والدعوة إلى العمل الصالح 🤍.
صيام يوم واحد بس = تكفير ذنوب سنة كاملة.
بُكرة هيكون عاشوراء إن شاء الله، وكلنا في حاجة إن ربنا ينظر لينا نظرة عفو ورحمة ويغفر لنا ذنوبنا.
لو فكرت حد وصام، هتاخد نفس أجره إن شاء الله، ولو فكرت حد ومصامش، هتاخد أجر على التذكرة إن شاء الله والدعوة إلى العمل الصالح 🤍.
🥰4❤2😘2
ربما كان كل ما نحتاجه، يدًا تمتد إلينا في صمت، لتأخذنا في عناق ننجو به من كل شيء.
🥰4🕊3
"يا ربّ،
أدعوك ولا ملجأ لي إلا إليكَ،
ولا مُتوكل عندي إلا عليك.
راضِني و ارضَ عني،
واجبرْ قلبي بمَ أنت أهلٌ له لا بمَ أستحقُ
فـ أنت الغني الحميد.."🩵
أدعوك ولا ملجأ لي إلا إليكَ،
ولا مُتوكل عندي إلا عليك.
راضِني و ارضَ عني،
واجبرْ قلبي بمَ أنت أهلٌ له لا بمَ أستحقُ
فـ أنت الغني الحميد.."🩵
🥰4❤1😘1
اللهم إنا نسألك الهدى والتقى والعفاف والغنى،
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عمن سواك".
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عمن سواك".
🥰4❤1😘1
أولا أسفه أنه اتأخرت لسه شايفه المسجات،انا شايفه انك تروحي عادي وتقعدي مثلاً ساعه كدا ،يعني متقعديش من اول الفرح لاخره ،ومنها تغيري مود،ومتأخريش،وانتي بتقولي الماده سهله ،وانتي حابه تشوفيها وهي عروسه،ف روح وان شاء الله خير 🤎.
اتوقع انك روحتي ،ولو مروحتيش روح دلوقت😂💗.
اتوقع انك روحتي ،ولو مروحتيش روح دلوقت😂💗.
🥰3❤1
أنتي عسوله جداً ما شاء الله ،ازاي بالتحفه دي ؟
ربنا يوفقك ويجبر بخاطرك ويعوضك عن كل حاجه ،ويرزقك بالصاحب الصالح المصلح❤️.
بقول انك عسوله عشان شايفه أنه الناس كلها حلوين ،وكمان بتفكري بطريقه كويسه وعشان باباكي💗.
ربنا يوفقك ويجبر بخاطرك ويعوضك عن كل حاجه ،ويرزقك بالصاحب الصالح المصلح❤️.
بقول انك عسوله عشان شايفه أنه الناس كلها حلوين ،وكمان بتفكري بطريقه كويسه وعشان باباكي💗.
🥰2😘1