لسه عارفة من شويه إن فيه شخص
الأمل زعّله جداً، كان راسم رسمة مُعينة في دماغه،فالقدر مسحها له بكُل هدوء
وعايزه أقول إني مجربه الشعور ده وعارفه مرارته وتُقله على النفس !
يا رب..
ماتحُطش في قلوبنا أمل لحاجه مش هتحصل.
الأمل زعّله جداً، كان راسم رسمة مُعينة في دماغه،فالقدر مسحها له بكُل هدوء
وعايزه أقول إني مجربه الشعور ده وعارفه مرارته وتُقله على النفس !
يا رب..
ماتحُطش في قلوبنا أمل لحاجه مش هتحصل.
😭6💔2
ياربِّ،
هذِّب في نفسي تسرُّعها واندفاعها،
ووسع في قلبي ليتقبَّل الناس على اختلافها،
واصرف بصري عما صرفته عنه، ووجِّهه لما كتبته له،
وارزقني الرويَّة في الأمور كلها،
واجعل رزقي في حكمةٍ بالغةٍ،
وخطوةٍ هادئةٍ،
وقلبٍ يحتمل الحبَّ والشوكَ.")♥️
هذِّب في نفسي تسرُّعها واندفاعها،
ووسع في قلبي ليتقبَّل الناس على اختلافها،
واصرف بصري عما صرفته عنه، ووجِّهه لما كتبته له،
وارزقني الرويَّة في الأمور كلها،
واجعل رزقي في حكمةٍ بالغةٍ،
وخطوةٍ هادئةٍ،
وقلبٍ يحتمل الحبَّ والشوكَ.")♥️
❤3🥰1😘1
إنّ كلَّ داعٍ يُستجابُ له، لكن تتنوعُ الإجابةُ،
فتارة تقع بعين ما دعا به، وتارة بعوض.
- ابن حجر .
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا ف غزه والدعاء للطلاب الثانويه 🤍.
فتارة تقع بعين ما دعا به، وتارة بعوض.
- ابن حجر .
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا ف غزه والدعاء للطلاب الثانويه 🤍.
❤3🥰1🕊1
رغم ان ثروتى تجاوزت ال50 جنيه الا اننى لا اشعر بالسعاده، حقا السعاده ليست بالمال.
😁5
حتى وأنا أمكثُ في مكاني
كُلّ ما بداخلي في مكانٍ آخر..
الأشياءُ ثابتة؛ وروحي تركض.'))
كُلّ ما بداخلي في مكانٍ آخر..
الأشياءُ ثابتة؛ وروحي تركض.'))
💔5😢1
لا تُقلّل مِن دُعائك أبدًا فقط لأنّك تظُن أنّك مُذنب أو لا تَستحق ، أنت تدعوا ليس من أجل من أنت بل أنت تدعوا من أجل من هُو ربّك ، هو الله الذي لا حُدود لِرحمته وحُبه لك.
صلاة الفجر ،والدعاء لأخواتنا💗.
صلاة الفجر ،والدعاء لأخواتنا💗.
🥰4🕊1
طبعاً صح،وأي قرر يرضي ربنا صح ،وأي حاجه غير كدا غلط ،انتي غلطتي ولحقني نفسك ،بس توبي م قلبك وعقلك ،وقاومي نفسك عشان متضعفيش توقعي تاني،ربنا يقويكي ويرضى عنك 💗.
🥰5
ياه وصلنا لدرجة لو الراجل حارب عشان البنت اللي بيحبها وعاوزها ف الحلال ،بقى خيال زيادة عن اللزوم ؟
انت/ي كلامك فيه صح وفيه خطأ ، أنا اتكلمت ع أنه لازم يحارب ويجاهد،وساعتها لما يفشل منقولش عليه فاشل ،واحنا بنتكلم ف الواقع أنا مبقولش أنه يطير عشانها ،بس بتكلم م ناحية أنه هو الراجل وهو اللي يجاهد ويقف ويحاول عشان اللي عايزاه ،مش هي اللي تحارب ،عشان أنا شايفه ظاهره دلوقت أنه البنات اللي بتاخد فيرست استب ،وبنات هي اللي قايمه بالعلاقه،ف دا ف حد ذاته غلط كبير،ف أنا بتكلم ف النقطه دي، وبعدين بتقولي راجل محترم انسحب لما حس الطريق غلط ،هو ليه أصلا يدخل الطريق م الاول لو مش بيحبها بجد ؟فاهم الفكره جايه ازاي ؟
يعني أنا بتكلم ع الشاري واللي واعد ،مش بتكلم ع اللي داخل يجرب ؟
وانا مش بطبطب وكدا ،قد ما أنا بوعي البنات أنه المفروض كل واحد ياخد دوره ف العلاقه ،وانه مينفعش أبدا تكوني مع حد بتشحتي منه الكلام،مش بقول لازم يكون بيطير عشان كدا يثبت أنه بيحبها، والراجل اللي حاول بيتقال عليه حاول وهو عارف وهي عارفه ،حتى لو النهايه أنهم مش لبعض ،بس ف الآخر بتبقى عارفه أنه جاهد عشانها،ف قواعد لازم تكون ثابته ومتتغيرش أبدا،ولازم نركز.
انت/ي كلامك فيه صح وفيه خطأ ، أنا اتكلمت ع أنه لازم يحارب ويجاهد،وساعتها لما يفشل منقولش عليه فاشل ،واحنا بنتكلم ف الواقع أنا مبقولش أنه يطير عشانها ،بس بتكلم م ناحية أنه هو الراجل وهو اللي يجاهد ويقف ويحاول عشان اللي عايزاه ،مش هي اللي تحارب ،عشان أنا شايفه ظاهره دلوقت أنه البنات اللي بتاخد فيرست استب ،وبنات هي اللي قايمه بالعلاقه،ف دا ف حد ذاته غلط كبير،ف أنا بتكلم ف النقطه دي، وبعدين بتقولي راجل محترم انسحب لما حس الطريق غلط ،هو ليه أصلا يدخل الطريق م الاول لو مش بيحبها بجد ؟فاهم الفكره جايه ازاي ؟
يعني أنا بتكلم ع الشاري واللي واعد ،مش بتكلم ع اللي داخل يجرب ؟
وانا مش بطبطب وكدا ،قد ما أنا بوعي البنات أنه المفروض كل واحد ياخد دوره ف العلاقه ،وانه مينفعش أبدا تكوني مع حد بتشحتي منه الكلام،مش بقول لازم يكون بيطير عشان كدا يثبت أنه بيحبها، والراجل اللي حاول بيتقال عليه حاول وهو عارف وهي عارفه ،حتى لو النهايه أنهم مش لبعض ،بس ف الآخر بتبقى عارفه أنه جاهد عشانها،ف قواعد لازم تكون ثابته ومتتغيرش أبدا،ولازم نركز.
🥰2👏1
الحقيقه مش عارفه أرد ،الوضع هيبقى صعب ،بس اعتقد لو ربنا هداه فعلاً واتغير بشكل ملحوظ جداً ،وبقى ف طريق ربنا بشكل كبير،اعتقد ساعتها تحذف الماضي وتوافق،عشان هو جرب الحرام والوضع اللي مش تمام وشاف قد ايه أنه طريق ضلال ،بس رجع لطريق ربنا وبقى أنسان ملتزم ف أعتقد أنه ساعتها زي م تقولي اتولد م جديد ،ف لازم تفكر بشكل تاني ،تحذف الماضي وتشوف بقى وضعه الحالي مناسب معاها ولا لأ.
👏3🥰2
يدبر الأمر من السماء إلى الأرض
هل يترك عبدهُ خائف ؟ تائه ؟مُتعب ؟
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا ف غزه وأخواتنا اللي ف الثانويه🤍.
هل يترك عبدهُ خائف ؟ تائه ؟مُتعب ؟
صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا ف غزه وأخواتنا اللي ف الثانويه🤍.
🕊2❤1🥰1
أنا فهمتك عامة 😂.
وانا مدخلتش الحوار ف ناحيه تانيه ،هو كله متعلق ببعض تمام ،بلص لو محترم وشاف أنه هو دا الطريق اللي مش مناسب ،دا كدا نحترم جداً وراجل ،ساعتها مش هنقول حب ولا لأ هو بيبقى مسألة اتفاق وشخصيات متوافقه !.
وعموماً هفضل مقتنعه أنه الراجل لو عاوز حاجه بيعملها وبياخدها وبيحاول بدل المره ألف حتى لو كان ايه المانع ،لأنه هو المسؤول وأنه يختار زوجه صالحه ،ف لو هو شايف أنه هيبقى سعيد مع دي وزوجه صالحه،وام صالحه لأولاده ساعتها هيقدر يقنع ،او يحطهم قدام الأمر والواقع،أصلا الحقيقه مش دايما الأهل ع صواب،ومن حتة المبادئ ،اعتقد محدش بيمل غير للشبهه ،واللي شايف أنه لو فيه حاجات بتتغير بتتغير ،فاهمني ؟
أما لو شايف ظروفه متسمحش،هرجع وأقول اللي عاوز بينحت ف الصخر ،قصدي أنه بيحاول مش بيستسلم😂.
وانا مدخلتش الحوار ف ناحيه تانيه ،هو كله متعلق ببعض تمام ،بلص لو محترم وشاف أنه هو دا الطريق اللي مش مناسب ،دا كدا نحترم جداً وراجل ،ساعتها مش هنقول حب ولا لأ هو بيبقى مسألة اتفاق وشخصيات متوافقه !.
وعموماً هفضل مقتنعه أنه الراجل لو عاوز حاجه بيعملها وبياخدها وبيحاول بدل المره ألف حتى لو كان ايه المانع ،لأنه هو المسؤول وأنه يختار زوجه صالحه ،ف لو هو شايف أنه هيبقى سعيد مع دي وزوجه صالحه،وام صالحه لأولاده ساعتها هيقدر يقنع ،او يحطهم قدام الأمر والواقع،أصلا الحقيقه مش دايما الأهل ع صواب،ومن حتة المبادئ ،اعتقد محدش بيمل غير للشبهه ،واللي شايف أنه لو فيه حاجات بتتغير بتتغير ،فاهمني ؟
أما لو شايف ظروفه متسمحش،هرجع وأقول اللي عاوز بينحت ف الصخر ،قصدي أنه بيحاول مش بيستسلم😂.
🥰2👏1
-
ياربّ العُمر الجاي يكون هادي،
والناس الجايَّة تكون طيبة ومُريحة.
ياربّ،
كل الناس تتطمِّن، وكل المُستوحشين يتونِّسوا بوجود حبايبهم،
وكل بعيد يقرَّب بحولك وقوتك..
ياربّ وسَّع علينا في صحتنا، وعلمنا، وطاقتنا، ووقتنا
وراضِنا، وارضَ عنَّا.
ياربّ العُمر الجاي يكون هادي،
والناس الجايَّة تكون طيبة ومُريحة.
ياربّ،
كل الناس تتطمِّن، وكل المُستوحشين يتونِّسوا بوجود حبايبهم،
وكل بعيد يقرَّب بحولك وقوتك..
ياربّ وسَّع علينا في صحتنا، وعلمنا، وطاقتنا، ووقتنا
وراضِنا، وارضَ عنَّا.
🥰3❤1😘1