ماذا بعد! 🖤
637 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (Ɒiиα..♡)
مش عارف تبطل ذنب معين ؟
- إستثمره!
- نعم ؟ أستثمره ؟ إزاي ؟
ابن تيمية بيقول " وكم من ذنب أدخل صاحبه الجنة "
شوفت ذنب كان سبب في تغيير حياة ناس! إيه ده إزاي ؟
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلَّي التوبة أعلىٰ من المرة إللي قبلها، طيب يعني إيه ؟
يعني أول مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله!
تاني مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله، وطلَّع صدقة!
تالت مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة، وصلي ركعتين لله!
رابع مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر شوية، وصلي ركعتين!
خامس مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك، وصلي ركعتين، وصوم يوم تطوع!
مع الوقت هتلاقي نفسك بتتأدب، وهاتبطل تعمل الذنب ده، والشيطان هيلاقي إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر، وأكتر، وعمَّال بيزودك حسنات! فـ هيبطل يشجعك علىٰ إرتكاب المعصية .  " اللهم طهر قلوبنا " 🤎
10
‏تتعدد تعريفات الحب، ولا أعرف معنى آخر له سوى أن نكون سويًا، متعبين لكننا سويًا، صامتين أو مهزومين.. لكننا سويًا.

"على الأقل نخاف معًا".
8💔3
Forwarded from ماذا بعد! 🖤
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم.
8
يُؤَخِّرُهَا اللهُ ولَكِن لاَ يَنْسَاهَا ".🫶.
6
فإن لم تتذكّرني بعد موتي
فيا ضيعة العُمر برفقتك يا صَاحبي!🖤
😢5
خطف قلوب بجد🫶واياكي يحبيبي 🫶.
3
صلي استخاره، استخيري ربك ف انو يدل ع الطريق الصواب، وادعي انو يقدملك اللي فيه الخير 🫶.
2
1/مش فاهمه مين دا، وبعدين هتردي تقولي اي مثلا، قولي الحمدلله وانت عامل اي؟
أنا مش عارفه هو مين او يبقالك اي؟

2/﴿ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ ﴾
كل واحد حر عاوزه تحكي تحكي، مش عاوزه خلاص، انتي عليكي انك تسأليها وتسمعيها ف اي وقت، ولو انتي حابه تحكيلها احكي عادي.
👍2
أنْ نَعودَ بصخبِ ضِحكاتنا الأولىٰ، وأنْ يَبقىٰ العُمر يُكافئنا بعد كُلِّ المعاناةِ.🫶🏻
4
المنتصف دائمًا مؤذٍ جدًا🩵.
5💔3
اقطعوا الكهربا براحتكوا كدا كدا عندي كهربا ف دماغي.🚶‍♀
😁11
يُقالُ عِندَ الوَداع مع السَّلامَة ، أينَ السَّلامَةُ في وَدَاعِ المُحبِين !
😭75
نمتو ! 👀
مره واحده اسمها نهله خبطت ف صحبتها نزلت بلح نيهاهاهاها
😁9
تستحق أن يحبك أحدهم بكل قلبه كأنك مُعجزة🤍.
6
ماذا بعد! 🖤
دا بكل صراحه فعلاً 😂... بص الموضوع مش هين تمام، كونك عارف انو الصفه دي فيك وكمان بتحط احتمال انك تبطلها ودا بقى لما لما يعني لما ربنا يريد بقى واتجوز🚶‍♀.. بص، انت اصلا لو فضلت الصفه دي فيك لحد الجواز، بعد الجواز هتفضل فيك بردو، لي ؟ اقولك لي، عشان الفكره…
: شاب سأل شيخ ..
- انا شاب مبعرفش أمنع نفسي من البص علي البنات فِ الشارع و رغبتي اتجاههم بتزيد.
- أعمل ايه ؟
الشيخ بصله ، واداله كوباية من اللبن مليانه لآخرها.
و قاله وصلها لمكان قريب مُعين وأمشي وسط الناس فالزحمة من طريق السوق ، من غير م يدلق من الكوباية حاجة ..
و طلب من أحد طلابه يكون معاه فِ الطريق و يضربه قدام الناس لو اتدلق نقطه من اللبن .. 🥛
وبالفعل ، الشاب وصل الكوباية من غير م يدلق منها حاجة.!
سأله الشيخ شوفت كام بنت في الطريق ؟
الشاب قال مشوفتش أي حاجة ، كنت خايف الكوباية يتدلق منها حاجة و يضربني تلميذك قدام الناس ، و يبقي شكلي وحش قدامهم.!
قاله الشيخ "و كذلك هو حال المؤمن يخاف من الله ومن خزي يوم القيامة إذا ارتكب المعاصي"
- المؤمن الحق دائم التركيز على ألا يرتكب المعاصي ..
7
‏أدعوك بكل قلبي
ألا تترك قلبي يركض وراء ما ليس له
وألاَّ تعلقه بأملٍ واهٍ
ألا تدعه يضل الطريق
أو يفقد الرفيق
وأن تضمه تحت جناح رحمتك
وترعاه بلطفك، وتملأه برضاك. ♡"
4🥰1
انا محدش جابلي اكتئاب وانا صغيره، غير اغنية بسلامه حبيبي يا بابا بتاعت طيور الجنه اللي كل ما اسمعها اعيط وبابا كان جنبي اصلا .
😁8💔2
ربنا يقدملك اللي فيه الخير يا رب 🫶.
3
أوڤ ع الجمال 🥹🫶، عسل ولطف وكياته🥹.
4
Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (Ɒiиα♡🧸..)
أيام ثقال، أثقل من دم الولاد🚶‍♀.
😁4