فانية يا الله!
فلا تجعل مُرها يُشقيني ، ولا حلوها يُلهيني.
"لا الدُنيا لنا، وما كُنا للدُنيا
كُلنا لله وإنَّا إليه لراجعُون"♥
فلا تجعل مُرها يُشقيني ، ولا حلوها يُلهيني.
"لا الدُنيا لنا، وما كُنا للدُنيا
كُلنا لله وإنَّا إليه لراجعُون"♥
❤10
- لمن تميل؟
- أميل لهذا الذي يعرف تفاصيلي أكثر مني ويحفظني عن ظهر قلبه، أميل لمن يحتويني بنظرة واحدة، لمن لا يطيق رؤيتي وأنا مهمومة فيبذل جهده لتحسين حالتي، لمن يُشعرني بأنني أنتمي إليه، لمن يفهمني دون شرح أو تبرير، لمن يتقبلني كما أنا بجميع أمزجتي المُتقلبة، لمن أرى بعينيه روحي، لمن أكون وأصبح على يديه طفلة لا ولن تكبر أبداً 🖤.
- أميل لهذا الذي يعرف تفاصيلي أكثر مني ويحفظني عن ظهر قلبه، أميل لمن يحتويني بنظرة واحدة، لمن لا يطيق رؤيتي وأنا مهمومة فيبذل جهده لتحسين حالتي، لمن يُشعرني بأنني أنتمي إليه، لمن يفهمني دون شرح أو تبرير، لمن يتقبلني كما أنا بجميع أمزجتي المُتقلبة، لمن أرى بعينيه روحي، لمن أكون وأصبح على يديه طفلة لا ولن تكبر أبداً 🖤.
❤8💔2
Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (Ɒiиα..♡)
مش عارف تبطل ذنب معين ؟
- إستثمره!
- نعم ؟ أستثمره ؟ إزاي ؟
ابن تيمية بيقول " وكم من ذنب أدخل صاحبه الجنة "
شوفت ذنب كان سبب في تغيير حياة ناس! إيه ده إزاي ؟
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلَّي التوبة أعلىٰ من المرة إللي قبلها، طيب يعني إيه ؟
يعني أول مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله!
تاني مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله، وطلَّع صدقة!
تالت مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة، وصلي ركعتين لله!
رابع مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر شوية، وصلي ركعتين!
خامس مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك، وصلي ركعتين، وصوم يوم تطوع!
مع الوقت هتلاقي نفسك بتتأدب، وهاتبطل تعمل الذنب ده، والشيطان هيلاقي إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر، وأكتر، وعمَّال بيزودك حسنات! فـ هيبطل يشجعك علىٰ إرتكاب المعصية . " اللهم طهر قلوبنا " 🤎
- إستثمره!
- نعم ؟ أستثمره ؟ إزاي ؟
ابن تيمية بيقول " وكم من ذنب أدخل صاحبه الجنة "
شوفت ذنب كان سبب في تغيير حياة ناس! إيه ده إزاي ؟
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلَّي التوبة أعلىٰ من المرة إللي قبلها، طيب يعني إيه ؟
يعني أول مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله!
تاني مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله، وطلَّع صدقة!
تالت مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة، وصلي ركعتين لله!
رابع مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر شوية، وصلي ركعتين!
خامس مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك، وصلي ركعتين، وصوم يوم تطوع!
مع الوقت هتلاقي نفسك بتتأدب، وهاتبطل تعمل الذنب ده، والشيطان هيلاقي إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر، وأكتر، وعمَّال بيزودك حسنات! فـ هيبطل يشجعك علىٰ إرتكاب المعصية . " اللهم طهر قلوبنا " 🤎
❤10
تتعدد تعريفات الحب، ولا أعرف معنى آخر له سوى أن نكون سويًا، متعبين لكننا سويًا، صامتين أو مهزومين.. لكننا سويًا.
"على الأقل نخاف معًا"♥.
"على الأقل نخاف معًا"♥.
❤8💔3
Forwarded from ماذا بعد! 🖤
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم♥.
❤8
أنْ نَعودَ بصخبِ ضِحكاتنا الأولىٰ، وأنْ يَبقىٰ العُمر يُكافئنا بعد كُلِّ المعاناةِ.🫶🏻
❤4
يُقالُ عِندَ الوَداع مع السَّلامَة ، أينَ السَّلامَةُ في وَدَاعِ المُحبِين !
😭7❤5
ماذا بعد! 🖤
دا بكل صراحه فعلاً 😂... بص الموضوع مش هين تمام، كونك عارف انو الصفه دي فيك وكمان بتحط احتمال انك تبطلها ودا بقى لما لما يعني لما ربنا يريد بقى واتجوز🚶♀.. بص، انت اصلا لو فضلت الصفه دي فيك لحد الجواز، بعد الجواز هتفضل فيك بردو، لي ؟ اقولك لي، عشان الفكره…
: شاب سأل شيخ ..
- انا شاب مبعرفش أمنع نفسي من البص علي البنات فِ الشارع و رغبتي اتجاههم بتزيد.
- أعمل ايه ؟
الشيخ بصله ، واداله كوباية من اللبن مليانه لآخرها.
و قاله وصلها لمكان قريب مُعين وأمشي وسط الناس فالزحمة من طريق السوق ، من غير م يدلق من الكوباية حاجة ..
و طلب من أحد طلابه يكون معاه فِ الطريق و يضربه قدام الناس لو اتدلق نقطه من اللبن .. 🥛
وبالفعل ، الشاب وصل الكوباية من غير م يدلق منها حاجة.!
سأله الشيخ شوفت كام بنت في الطريق ؟
الشاب قال مشوفتش أي حاجة ، كنت خايف الكوباية يتدلق منها حاجة و يضربني تلميذك قدام الناس ، و يبقي شكلي وحش قدامهم.!
قاله الشيخ "و كذلك هو حال المؤمن يخاف من الله ومن خزي يوم القيامة إذا ارتكب المعاصي"
- المؤمن الحق دائم التركيز على ألا يرتكب المعاصي ..
- انا شاب مبعرفش أمنع نفسي من البص علي البنات فِ الشارع و رغبتي اتجاههم بتزيد.
- أعمل ايه ؟
الشيخ بصله ، واداله كوباية من اللبن مليانه لآخرها.
و قاله وصلها لمكان قريب مُعين وأمشي وسط الناس فالزحمة من طريق السوق ، من غير م يدلق من الكوباية حاجة ..
و طلب من أحد طلابه يكون معاه فِ الطريق و يضربه قدام الناس لو اتدلق نقطه من اللبن .. 🥛
وبالفعل ، الشاب وصل الكوباية من غير م يدلق منها حاجة.!
سأله الشيخ شوفت كام بنت في الطريق ؟
الشاب قال مشوفتش أي حاجة ، كنت خايف الكوباية يتدلق منها حاجة و يضربني تلميذك قدام الناس ، و يبقي شكلي وحش قدامهم.!
قاله الشيخ "و كذلك هو حال المؤمن يخاف من الله ومن خزي يوم القيامة إذا ارتكب المعاصي"
- المؤمن الحق دائم التركيز على ألا يرتكب المعاصي ..
❤7